Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pensionnetje schreef:Super gegaan zo te horen.
Het bijten is een reflex wat zal moeten slijten. Een hapje uit je jas willen nemen is meestal puur uitdagen om te spelen. Zolang zijn oren niet plat in zn nek gaan is er niet veel aan de hand. Probeer die hapjes te negeren (niet slaan dus) en maak hem duidelijk dat hij pas aandacht krijgt al hij braaf en rustig naast je staat.
Kennelijk is het een speelse hengst. geef hem een en grote bal, of een voerton met een gat erin en wat brokjes (kan ie rollen) of een papieren voerzak die hij in stukken kan scheuren, je kunt er zelfs een wortel in verstoppenZoals ik het zie heeft hij behoefte aan spelen en zijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Probeer het eens. Dit soort hengsten worden daar vaak rustig van en verdwijnt geleidelijk aan de drang tot uitdagen. je verlegt dus zijn focus van mensen naar materiaal.
Gebruik dit spelen als beloning. Als hij idd braaf met je mee naar de bak loopt, of als hij netjes gewerkt heeft.
Ik ben benieuwd

Citaat:Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).
Julez schreef:Dank jullie wel,
Alleen het probleem is dus dat dat allemaal niet werkt. Als we de bak al in komen lopen en hij begint met klieren dan krijgt hij echt een tik op zijn borst of een ruk aan het touw oid. En als hij daarna los is kan ik hem niet wegjagen, hij is gewoon niet onder de indruk van mij. Ik kan me groot maken en mijn stem zwaar verheffen, ik kan proberen hem met een zweepje van me weg te jagen, watdan ook ik heb bijna alles geprobeerd maar niets helpt.
Meneer blijft lekker uitdagend voor me staan, en blijft zijn achterkant van me wegdraaien.
Er zijn wel meer mensen op stal die het geprobeerd hebben met hun aanpak, maar echt niets helpt.
Hij denkt zeker dat hij de koning is ofzo als hij los is
(ik kan als jullie dat handig vinden wel een keertje een filmpje maken van he hij dan doet)
Gr.
Mindim schreef:Citaat:Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).
Pensionnetje, ik vind dit geen speels gedrag meer moet ik zeggen en al helemaal geen paard waarmee ik een balletje ga trappen in de bak.
En knabbelen gaat soms over in wel degelijk bijten, dan kan je dat soms dood negeren, maar ik zou toch niet gaan zitten wachten tot er in mijn arm eens flink gebeten wordt.
De actie die ik heb gequoted toont toch totaal disrespect naar de TS, ze is niet een van zijn merries waar hij indruk op moet maken.
Als hij geen respect heeft voor de eigenaar, dan kun je misschien hard NEE roepen, maar of dat helpt? Hoe zou jij het duidelijk maken aan dit paarddat hij niet met TS mag spelen, maar met de bal?
Julez schreef:Oke mensen, ik wordt hier een beetje moe van eerlijk gezegd.
Ik heb gevraagd om advies hoe ik dit het beste aan kan pakken want ik wil fouten zo veel mogelijk voorkomen bij mijn aanpak.
Ik heb niet gevraagd of jullie vinden of ik hem moet laten castreren, dus als dat het enige is wat sommige mensen te zeggen hebben dan heb ik nog liever geen reactie, want daar kan ik niks mee.Citaat:heb je al vaker met hengsten gewerkt? zoniet dan zou ik echt het paard castreren voordat het uit de hand loopt of anders proffesionele hulp inschakelen
tip; als het paard jou dreigt aan te vallen moet je hem voor zijn; pak een lange longeerzweep; geef hem een hele harde tik en laat hem lopen en flink; wacht een paar rondjes voordat je hem laat stappen en kijk wat hij dan doet; doet hij het weer dan weer hetzelfde een flinke tik en naar voren jagen asl het ware; laat hem maar eens flink lopen
zo gaat hij uiteindelijk zijn asociaal gedrag compenseren met hard werken en houd hij vanzelf wel eens op
als dit alles niet werkt dan zou ik hem echt castreren; want wat heb je als voordeel dat je hem hengst houd; hem je verder dekplannen of iets dergelijks met hem? zoniet waarom dan niet gewoon castreren ; daar voorkom je veel ellende mee
want zoals ik je topic lees en dat is niet verkeerd bedoeld heb je geen ervaring met hengsten dus ik zou zeggen begin er dan ook niet aan

anneliesdj schreef:Dat is dus een typisch geval wat al vanaf het begin fout is gegaan. Bij hengsten moet je al op zeer jonge leeftijd laten merken dat jij geen speelgoed bent en dat jij de hogere in rang bent. Wat helemaal niet wilt zeggen dat je niet een normale fijne relatie met een hengst kunt hebben.
Ik bespeur in jouw reactie iets van; 'zie je wel het ging bij haar ook grandioos fout dus hengsten zijn wild en onbetrouwbaar'.
Tegenover die ene foute hengst staan tientallen voorbeelden van keurig opgevoedde rustige paarden.
Paard van TS is al ouder, zit dus niet meer zo in de pubertijd en met de juiste aanpak zal TS het best kunnen redden.
Dat 18 jaar jong is is onzin, ligt aan je ervaring niet je leeftijd, ik had mijn hengst ook toen ik 19 was.
Je haalt alleen de scherpe kantjes eraf. Mindim schreef:Citaat:Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).
Pensionnetje, ik vind dit geen speels gedrag meer moet ik zeggen en al helemaal geen paard waarmee ik een balletje ga trappen in de bak.
En knabbelen gaat soms over in wel degelijk bijten, dan kan je dat soms dood negeren, maar ik zou toch niet gaan zitten wachten tot er in mijn arm eens flink gebeten wordt.
De actie die ik heb gequoted toont toch totaal disrespect naar de TS, ze is niet een van zijn merries waar hij indruk op moet maken.
Als hij geen respect heeft voor de eigenaar, dan kun je misschien hard NEE roepen, maar of dat helpt? Hoe zou jij het duidelijk maken aan dit paarddat hij niet met TS mag spelen, maar met de bal?
Citaat:Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.
Citaat:Ben benieuwd naar je filmpje, vooral om te zien wat jij precies doet.
Verder ben ik het eens met de eerste reactie's, jaag hem weg en wees zelf brutaal. Als hij niet onder de indruk is dan harder zijn, even een flinke tik.

Citaat:Ik vind je vorige sessie wel wat lang, hij had goed gewerkt, waarom laat je het dan niet zo? Gewoon de bak uit en ga iets anders ontspannend met hem doen wat wel goed gaat?
Want nu heeft het wel erg lang geduurd, maar je hebt het wel goed opgelost gelukkig
Ook dat gaan grazen achteraf... mag ik daaruit afleiden dat deze knul binnenstaat overdag?

Citaat:Tamarant, jouw insteek is zowieso een verkeerde. Een hengst heeft helemaal geen andere aanpak nodig dan andere paarden. Indien dat zo is, zijn die andere paarden verkeerd opgevoed. Wat ieder paard: hengst,ruin of merrie heeft braaf, betrouwbaar en gehoorzaam te zijn.
De TS is volwassen, heeft volwaardig beleerde hengst gekocht die met alles braaf is op één onderdeel na. Bovendien is ze niet te beroerd om advies te vragen als ze merkt dat het even niet goed gaat. Ze lijkt me dus niet naief op eigenwijs. Eerder leergierig! Dan heeft ze wat mij betreft het perfecte ras gekozen. En dat hengst zijn? Zolang de TS bereid is te leren komt dat echt wel goed.
Van castreren wordt een paard niet gehoorzamer...!!! Je haalt alleen de scherpe kantjes eraf.
Citaat:Tussen wel gemikt en een speelse bok zit een wereld van interpretatie. Ik maak niet veel mensen mee die hun paard goed weten te interpreteren. Immers al het bijten is fout! Al het bokken is fout! Al het bijten is fout! Alles is tegenwoordig fout omdat het de eigenaar even niet van pas komt.
Leer eens een paard eens lezen, kijk naar zijn lichaamstaal, zijn ogen, zijn emotie.
Het overgrote deel van de hengsten is kopschuw. Omdat ze altijd maar tegen hun hoofd getetst worden. Ook bijten kent vele nuances, de mate waarin en de reden waarom. Kijk daar eerst eens naar zonder gelijk te roepen HIJ IS DOMINANT. Heb je wel eens een echte dominante hengst meegemaakt? Ik betwijfel het, die zijn meestal niet toegankelijk voor zomaar iedereen.
Knabbelen en bijten zijn twee wezenlijke verschillende zaken. Knabbelen is vragen om aandacht. Heej hallo hier ben ik...zo doen ze dat ook bij de merries. Even testen hoe dr humeur is vandaag. Negeert mevrouw zijn geknabbel loopt meneer gewoon weer weg. Bijten kan ook diverse oorzaken hebben. De paniek bijter (aanval is de beste verdediging) dit zijn hengsten met weinig vertrouwen, een knal tegen zijn hoofd werkt averechts en lokt meer bijtgedrag uit. De gewoonte bijter: hij wil iets niet en dus bijt hij. Dat is geconditioneerd gedrag, hij heeft geleerd dat mensen dan bang worden een stap terug zetten en hij vervolgens zn zin krijgt. Ook hier heeft een tik geen enkele zin, je slaat dit gedrag er nu eenmaal niet uit. Ook hier geldt negeren en doorgaan waar je meebezig was. Al gauw heeft de hengst door dat bijten geen enkele zin heeft. DE uitlokker: hij wil aandacht want hij staat de hele dag opgesloten in zn stal. Dan is negeatieve aandacht altijd nog beter dan helemaal geen. Dus bijt hij, dan krijgt ie een knal voor zn kop, er wordt geschreeuwd maar hij is in iedergeval opgemerkt en krijgt , juistja...aandacht.
En dan is er de kleine groep echt dominante hengsten. Die met hun oren plat en tanden bloot je aanvliegen. Die geef je één harde knal die ze hun leven niet meer vergeten. En daarna zet je ze aan het werk, aan de longe, onder zadel maakt niet uit. Maar werken zullen ze. Dat leidt ze af van hun negatieve drang tot domineren en jij kunt de rangorde even in de juiste volgorde neerzetten.
Zo'n hengst (mits vakkundig gestraft) hoef je nooit meer een jens te verkopen. Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.
De hengst van de TS valt absoluut niet onder de laatste catagorie!!!!
)
tamaramt schreef:is niet vanaf het begin af aan fout gegaan; de eerste 3 jaar ging perfect zoals je in mijn tekst kunt lezen
pas toen het paard volwassen wer en ook begon te puberen begon de situatie te escaleren en het begon exact op de zlefde manier zoals het paard waar het in deze topic over gaat
haar paard is misschien wel al 6 maar het is per paard afhankelijk wanneer het gaat puberen en domineren
en 18 jaar is wel degelijk te jong; je zegt zelf al dat het aan de ervaring ligt nou met 18 jaar kun je geen genoeg ervaring hebben voor zo n dominante hengst
Citaat:Tussen wel gemikt en een speelse bok zit een wereld van interpretatie. Ik maak niet veel mensen mee die hun paard goed weten te interpreteren. Immers al het bijten is fout! Al het bokken is fout! Al het bijten is fout! Alles is tegenwoordig fout omdat het de eigenaar even niet van pas komt.
Leer eens een paard eens lezen, kijk naar zijn lichaamstaal, zijn ogen, zijn emotie.
Daar hoef je mij niet van te overtuigen, dat ben ik direct met je eens. Ik vind ook dat veel mensen gelijk actie ondernemen, zonder dat eens wordt gekeken waarom het paard zich zo gedraagt.
Het overgrote deel van de hengsten is kopschuw. Omdat ze altijd maar tegen hun hoofd getetst worden. Ook bijten kent vele nuances, de mate waarin en de reden waarom. Kijk daar eerst eens naar zonder gelijk te roepen HIJ IS DOMINANT. Heb je wel eens een echte dominante hengst meegemaakt? Ik betwijfel het, die zijn meestal niet toegankelijk voor zomaar iedereen.
Weer met je eens. Alleen wanneer hengsten van jongs af aan invoelend worden aangepakt hoeft het niet tot een super dominant wezen te komen. Je moet begrip hebben voor zijn natuur, maar je moet wangedrag de kop indrukken. Alleen de lijn daartussen is fijn en verdiend iemand met ervaring en de kennis van hengstengedrag.
Knabbelen en bijten zijn twee wezenlijke verschillende zaken. Knabbelen is vragen om aandacht. Heej hallo hier ben ik...zo doen ze dat ook bij de merries. Even testen hoe dr humeur is vandaag. Negeert mevrouw zijn geknabbel loopt meneer gewoon weer weg. Bijten kan ook diverse oorzaken hebben. De paniek bijter (aanval is de beste verdediging) dit zijn hengsten met weinig vertrouwen, een knal tegen zijn hoofd werkt averechts en lokt meer bijtgedrag uit. De gewoonte bijter: hij wil iets niet en dus bijt hij. Dat is geconditioneerd gedrag, hij heeft geleerd dat mensen dan bang worden een stap terug zetten en hij vervolgens zn zin krijgt. Ook hier heeft een tik geen enkele zin, je slaat dit gedrag er nu eenmaal niet uit. Ook hier geldt negeren en doorgaan waar je meebezig was. Al gauw heeft de hengst door dat bijten geen enkele zin heeft. DE uitlokker: hij wil aandacht want hij staat de hele dag opgesloten in zn stal. Dan is negeatieve aandacht altijd nog beter dan helemaal geen. Dus bijt hij, dan krijgt ie een knal voor zn kop, er wordt geschreeuwd maar hij is in iedergeval opgemerkt en krijgt , juistja...aandacht.
Het beknabbelen van merries gaat soms over in een flinke beet en soms helpt negeren er niets aan. Ik ben het met je eens dat je hem geen tetter voor zijn kop moet geven(bij elk ander paard ook niet trouwens), maar je moet het wel aanpakken. Of het altijd om aandacht gaat, ben ik niet helemaal met je eens, ik denk dat het vaak testen is hoe jij staat in je rol als leider, hij zal het blijven proberen en als hij maar een moment van zwakte ontdekt, ga je mis.
Hengsten de hele dag op stal houden en bij andere paarden vandaan (lees zeer onnatuurlijk) en niet mogen dekken, leidt in mijn ogen alleen maar tot gefrustreerd gedrag en draagt niet bij aan een fijn paard. Daarom vindt ik ook dat men zichzelf moet afvragen waarom je een hengst houdt. Voor de dekdienst of voor zijn exterieur?. Doe je het alleen voor het laatste vind ik dat persoonlijk een egoistisch besluit.
En dan is er de kleine groep echt dominante hengsten. Die met hun oren plat en tanden bloot je aanvliegen. Die geef je één harde knal die ze hun leven niet meer vergeten. En daarna zet je ze aan het werk, aan de longe, onder zadel maakt niet uit. Maar werken zullen ze. Dat leidt ze af van hun negatieve drang tot domineren en jij kunt de rangorde even in de juiste volgorde neerzetten.
Zo'n hengst (mits vakkundig gestraft) hoef je nooit meer een jens te verkopen. Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.
De hengst van de TS valt absoluut niet onder de laatste catagorie!!!
Maar een hengst in het algemeen vergt wel een baas met kunde en inzicht in het wezen hengst en of TS dat heeft, dat vraag ik me af. Ik denk niet dat je met 18 jaar al de ervaring met hengsten en hun gedrag kunt opbouwen in de mate die eigenlijk wel een beetje nodig is.
Citaat:Hengsten de hele dag op stal houden en bij andere paarden vandaan (lees zeer onnatuurlijk) en niet mogen dekken, leidt in mijn ogen alleen maar tot gefrustreerd gedrag en draagt niet bij aan een fijn paard. Daarom vindt ik ook dat men zichzelf moet afvragen waarom je een hengst houdt. Voor de dekdienst of voor zijn exterieur?. Doe je het alleen voor het laatste vind ik dat persoonlijk een egoistisch besluit.
anneliesdj schreef:Citaat:Hengsten de hele dag op stal houden en bij andere paarden vandaan (lees zeer onnatuurlijk) en niet mogen dekken, leidt in mijn ogen alleen maar tot gefrustreerd gedrag en draagt niet bij aan een fijn paard. Daarom vindt ik ook dat men zichzelf moet afvragen waarom je een hengst houdt. Voor de dekdienst of voor zijn exterieur?. Doe je het alleen voor het laatste vind ik dat persoonlijk een egoistisch besluit.
Hier ben ik het mee eens, een hengst houden alleen omdat het stoer is is onzin. In zo'n geval in castreren een goede optie, te meer omdat daar de hengstenuitdrukking niet mee verdwijnt.
Maar castreren zorgt alleen voor minder hormonen, niet dat jij ineens de baas bent. Als er iets mis is met opvoeding of een dominantieprobleen zul je dat niet oplossen door te castreren.
Aan de andere kant, kun je een hengst paardwaardig houden (dwz; contact met soortgenoten, veel buiten) dan ben ik er juist voor om een paard hengst te laten, mits er natuurlijk geen problemen zijn met hormonen ed.
Ook een hengst kan prima naar buiten met andere paarden en kan zich keurig gedragen op stal naast de merrie's, vaak is het juist zo dat hoe meer je hem afschermt hoe gefrustreerder hij wordt.
@TS; een tijdje geleden zag ik foto's/een topic waar in stond dat je je paard buiten had staan met een ruin, gebeurt dat nog steeds? Waarom staat hij nu zoveel binnen?
Citaat:Weet je trouwens hoe de vorige eigenaar met hem om is gegaan qua voeren uit de hand ed? En doe je dat zelf weleens, heb je lekkers in je jaszakken? Geef je hem misschien op vaste tijden iets, bv als je hem op stal hebt gezet of hem loslaat in de wei?

Citaat:@TS; een tijdje geleden zag ik foto's/een topic waar in stond dat je je paard buiten had staan met een ruin, gebeurt dat nog steeds? Waarom staat hij nu zoveel binnen?

veel succes met je paard.