Dominant met losgooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasterina

Re: Dominant met losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:36

gellukig gaat het beter:D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:07

Pensionnetje schreef:
Super gegaan zo te horen.
Het bijten is een reflex wat zal moeten slijten. Een hapje uit je jas willen nemen is meestal puur uitdagen om te spelen. Zolang zijn oren niet plat in zn nek gaan is er niet veel aan de hand. Probeer die hapjes te negeren (niet slaan dus) en maak hem duidelijk dat hij pas aandacht krijgt al hij braaf en rustig naast je staat.

Kennelijk is het een speelse hengst. geef hem een en grote bal, of een voerton met een gat erin en wat brokjes (kan ie rollen) of een papieren voerzak die hij in stukken kan scheuren, je kunt er zelfs een wortel in verstoppen Haha! Zoals ik het zie heeft hij behoefte aan spelen en zijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Probeer het eens. Dit soort hengsten worden daar vaak rustig van en verdwijnt geleidelijk aan de drang tot uitdagen. je verlegt dus zijn focus van mensen naar materiaal.

Gebruik dit spelen als beloning. Als hij idd braaf met je mee naar de bak loopt, of als hij netjes gewerkt heeft.

Ik ben benieuwd

Hartstikke bedankt!! Haha!
Ik vindt het erg leuke ideën allemaal, en ik kan niet wachten om het te gaan uitproberen Haha!
Ben erg benieuwd naar hoe hij zal reageen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:54

Ik ben ook heel benieuwd. Reageert hij hier goed op dan kun je ook de interactie met hem aangaan.
Jij schopt dan bijvoorbeeld de bal weg, waarop hij gaat reageren. je moet hem echter wel duidelijk maken dat hij niet met jouw mag spelen. Komt hij je dus uitdagen dan is het een duidelijk NEE en je jaagt hem weg. Komt hij braaf op je af dan geef je hem een dikke vette aai! Zo leert hij dat JIJ geen speelgoed bent en JIJ bepaalt.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:23

Citaat:
Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).

Pensionnetje, ik vind dit geen speels gedrag meer moet ik zeggen en al helemaal geen paard waarmee ik een balletje ga trappen in de bak.

En knabbelen gaat soms over in wel degelijk bijten, dan kan je dat soms dood negeren, maar ik zou toch niet gaan zitten wachten tot er in mijn arm eens flink gebeten wordt.
De actie die ik heb gequoted toont toch totaal disrespect naar de TS, ze is niet een van zijn merries waar hij indruk op moet maken.
Als hij geen respect heeft voor de eigenaar, dan kun je misschien hard NEE roepen, maar of dat helpt? Hoe zou jij het duidelijk maken aan dit paarddat hij niet met TS mag spelen, maar met de bal?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:27

Julez schreef:
Dank jullie wel,
Alleen het probleem is dus dat dat allemaal niet werkt. Als we de bak al in komen lopen en hij begint met klieren dan krijgt hij echt een tik op zijn borst of een ruk aan het touw oid. En als hij daarna los is kan ik hem niet wegjagen, hij is gewoon niet onder de indruk van mij. Ik kan me groot maken en mijn stem zwaar verheffen, ik kan proberen hem met een zweepje van me weg te jagen, watdan ook ik heb bijna alles geprobeerd maar niets helpt.
Meneer blijft lekker uitdagend voor me staan, en blijft zijn achterkant van me wegdraaien.
Er zijn wel meer mensen op stal die het geprobeerd hebben met hun aanpak, maar echt niets helpt.
Hij denkt zeker dat hij de koning is ofzo als hij los is Boos!

(ik kan als jullie dat handig vinden wel een keertje een filmpje maken van he hij dan doet)

Gr.

Ben benieuwd naar je filmpje, vooral om te zien wat jij precies doet.
Verder ben ik het eens met de eerste reactie's, jaag hem weg en wees zelf brutaal. Als hij niet onder de indruk is dan harder zijn, even een flinke tik.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:36

ff ontopic @ julez,
wat een mooie pony !:D jij vraagt om tips en het enige wat je kreeg was commetaar..
Gelukkig heb je nu wel tips gekregen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:38

Mindim schreef:
Citaat:
Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).

Pensionnetje, ik vind dit geen speels gedrag meer moet ik zeggen en al helemaal geen paard waarmee ik een balletje ga trappen in de bak.

En knabbelen gaat soms over in wel degelijk bijten, dan kan je dat soms dood negeren, maar ik zou toch niet gaan zitten wachten tot er in mijn arm eens flink gebeten wordt.
De actie die ik heb gequoted toont toch totaal disrespect naar de TS, ze is niet een van zijn merries waar hij indruk op moet maken.
Als hij geen respect heeft voor de eigenaar, dan kun je misschien hard NEE roepen, maar of dat helpt? Hoe zou jij het duidelijk maken aan dit paarddat hij niet met TS mag spelen, maar met de bal?

Het is idd disrespect naar de eigenaar maar kan wel degelijk speels gedrag zijn.
Hengsten zijn over het algemeen veel speelser, ook op oudere leeftijd en vervelen zich heel snel. Ze moeten echt wat te doen hebben en gaan niet (zoals merrie's) voor zich uitkijkend op grassprietjes staan sabbelen.

Het is een goed idee om hem speelgoed te geven, beetje uitproberen wat hij leuk vind. Mijn vind bv een voetbal helemaal niets maar vermaakt zich wel uren met een plastic pion.

Ik heb het ook eens met het feit dat er weinig verschil is tussen hengsten en merrie's/ruinen, hengsten zijn echt geen medogenloze killers, dat is typisch gepraat van mensen die nog nooit een hengst van dichtbij hebben gezien.

Wel denk ik dat je het bijten af moet straffen, zolang je dat niet doet zal hij het waarschijnlijk blijven proberen en jij wilt geen gaten in je arm. Zal niet kwaad bedoeld zijn van hem maar hij is natuurlijk paarden gewend en snapt niet dat jij niet zoveel kunt hebben.
Als hij je bijt of aan je jas trekt straf dat dan resoluut af en geef hem een alternatief. Zeg heel duidelijk NEE en geef hem er evt een tik bij, hij zal dan snel leren wat NEE betekend. Stopt hij, geef hem dan meteen een aleternatief in de vorm van ander speelgoed.

Ik denk dat je op den duur best met hem zult kunnen voetballen maar zorg er wel eerst voor dat hij goed weet dat jij geen speelgoed bent en dat hij jou dus niet mag bijten ed maar ook zeker niet speels naar je mag bokken ed. Heeft hij dat goed geleerd dan is er niets wat je in de weg staat om lekker samen te spelen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:05

Julez schreef:
Oke mensen, ik wordt hier een beetje moe van eerlijk gezegd.
Ik heb gevraagd om advies hoe ik dit het beste aan kan pakken want ik wil fouten zo veel mogelijk voorkomen bij mijn aanpak.
Ik heb niet gevraagd of jullie vinden of ik hem moet laten castreren, dus als dat het enige is wat sommige mensen te zeggen hebben dan heb ik nog liever geen reactie, want daar kan ik niks mee.

Citaat:
heb je al vaker met hengsten gewerkt? zoniet dan zou ik echt het paard castreren voordat het uit de hand loopt of anders proffesionele hulp inschakelen
tip; als het paard jou dreigt aan te vallen moet je hem voor zijn; pak een lange longeerzweep; geef hem een hele harde tik en laat hem lopen en flink; wacht een paar rondjes voordat je hem laat stappen en kijk wat hij dan doet; doet hij het weer dan weer hetzelfde een flinke tik en naar voren jagen asl het ware; laat hem maar eens flink lopen
zo gaat hij uiteindelijk zijn asociaal gedrag compenseren met hard werken en houd hij vanzelf wel eens op
als dit alles niet werkt dan zou ik hem echt castreren; want wat heb je als voordeel dat je hem hengst houd; hem je verder dekplannen of iets dergelijks met hem? zoniet waarom dan niet gewoon castreren ; daar voorkom je veel ellende mee
want zoals ik je topic lees en dat is niet verkeerd bedoeld heb je geen ervaring met hengsten dus ik zou zeggen begin er dan ook niet aan

Ten eerste, ik vindt het erg knap van je dat je uit mijn berichten op kan maken dat ik geen ervaring heb met hengsten.
Om eerlijk te zijn heb ik wel aardig wat ervaring met hengsten ( met name EV, AV, KWPN) Ik werk meer dan 4 jaar op verschillende stallen (met ook zeker niet de makkelijkste paarden/hengsten) waarvan 2 jaar fulltime. Ik ben ook niet dom, als ik geen ervaring had gehad met een hengst dan schaf ik dat natuurlijk ook niet 1 aan. Aangezien je met een hengst ook heel anders om moet gaan dan met een ander paard.

En ten tweede, het advies wat je geeft vindt ik goed, maar dit heb ik dus ook al verscheidene keren geprobeerd en dit werk bij hem ook niet op lange termijn. maar bedankt Knipoog

ik reageerde zo omdat ik vind dat je te jong bent om een dominante hengst te kunnen hebben.dus je moet mijn reactie niet naar een persoonlijke aanval naar jou zien maar ik vind dat je met 18 jaar misschien al wel redelijk kan rijden maar je hebt(zoals ik duidelijk in je topic kan lezen) niet de ervaring om hem zijn dominantie af te leren dat je te jong bent,
je bent pas 18 jaar en moet gewoon nog heel veel leren
ik ben ruim 10 jaar ouder dan jou en rijd al vanaf mijn 5e ; heb altijd heel veel moeilijke en jonge paarden ingereden en verder doorgereden en ik zal je zeggen een hengst daar begin ik zelfs nog niet aan!
verder wil ik nog wel even zeggen dat ik echt vind dat je een plaatje van een paard hebt
echt een mooi dier
en ik zie in je topic dat je ook dol bent op je paard dus daarom blijft mijn advies ; misschien toch castreren
je hengst zal steeds dominanter worden totdat het uit de hand loopt; en dan is het te laat'; kun je je paard wegbrengen voor de slachtprijs
klinkt misschien hard maar het is echt zo
heb hier namelijk ervaring mee
mijn vriendin kocht enkele jaren geleden een arabisch volbloed hengstveulen(heel duur met goede papieren) van een paar maanden; ze was stapelgek op het paard en het paard was super lief; de eerste 3 jaar werd het paard dagelijks gepoets, geknuffeld, gewandeld enz enz met 3 jaar begon ze het paard in te rijden(even voor de kennis; ze had toen al ruim 15 paarden zelf zadelmak gemaakt en ingereden en was dus zelf al heel ervaren)
het inrijden ging vanaf dag 1 fout; het paard was zeer dominant naar haar toe en ook als ze er op zat
ze was toen gelukkig zo slim om na een tijdje te realiseren dat het zeer gevaarlijk werd
dus toen werd er proffesionele hulp ingeschakeld; en toen gebeurde het; mijn vriendin zat op het paard aan de longe en de proffesionele hulp had de longe vast; ineens begon de hengst weer dominant te doen en toen in 1 keer uit het niets rende het paard naar binnen op de proffesionele hulp dus af(en mijn vriendin zat er nog steeds op en kon het paard niet stoppen) en de hengst beet de hulp vol in het gezicht en rende toen weg
en ja toen was het paniek
dezelfde dag dierenarts erbij; gecastreerd maar het mocht allemaal niks meer helpen; de dierenarts adviseerde het paard direct te verkopen ivm de veiligeheid voor haarzelf en andere mensen
de prachtige arabische hengst werd voor slachtprijs verkocht en is verdwenen en heeft veel pijn en verdriet achtergelaten
ik vertel je dit verhaal omdat ik je echt op het hart wil drukken dat je voor een hengst echt te jong bent; verkoop het paard als je het hengst wil laten of castreer het
ik zou het heel erg vinden om over een tijdje een soort gelijk verhaal als hierboven te moeten lezen in jou topic
want geloof het of niet bovenstaande kan jou ook gebeuren!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:45

Dat is dus een typisch geval wat al vanaf het begin fout is gegaan. Bij hengsten moet je al op zeer jonge leeftijd laten merken dat jij geen speelgoed bent en dat jij de hogere in rang bent. Wat helemaal niet wilt zeggen dat je niet een normale fijne relatie met een hengst kunt hebben.

Ik bespeur in jouw reactie iets van; 'zie je wel het ging bij haar ook grandioos fout dus hengsten zijn wild en onbetrouwbaar'.
Tegenover die ene foute hengst staan tientallen voorbeelden van keurig opgevoedde rustige paarden.

Paard van TS is al ouder, zit dus niet meer zo in de pubertijd en met de juiste aanpak zal TS het best kunnen redden.
Dat 18 jaar jong is is onzin, ligt aan je ervaring niet je leeftijd, ik had mijn hengst ook toen ik 19 was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:58

Ik vind je vorige sessie wel wat lang, hij had goed gewerkt, waarom laat je het dan niet zo? Gewoon de bak uit en ga iets anders ontspannend met hem doen wat wel goed gaat?

Want nu heeft het wel erg lang geduurd, maar je hebt het wel goed opgelost gelukkig Lachen

Ook dat gaan grazen achteraf... mag ik daaruit afleiden dat deze knul binnenstaat overdag?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:34

anneliesdj schreef:
Dat is dus een typisch geval wat al vanaf het begin fout is gegaan. Bij hengsten moet je al op zeer jonge leeftijd laten merken dat jij geen speelgoed bent en dat jij de hogere in rang bent. Wat helemaal niet wilt zeggen dat je niet een normale fijne relatie met een hengst kunt hebben.

Ik bespeur in jouw reactie iets van; 'zie je wel het ging bij haar ook grandioos fout dus hengsten zijn wild en onbetrouwbaar'.
Tegenover die ene foute hengst staan tientallen voorbeelden van keurig opgevoedde rustige paarden.

Paard van TS is al ouder, zit dus niet meer zo in de pubertijd en met de juiste aanpak zal TS het best kunnen redden.
Dat 18 jaar jong is is onzin, ligt aan je ervaring niet je leeftijd, ik had mijn hengst ook toen ik 19 was.

is niet vanaf het begin af aan fout gegaan; de eerste 3 jaar ging perfect zoals je in mijn tekst kunt lezen
pas toen het paard volwassen wer en ook begon te puberen begon de situatie te escaleren en het begon exact op de zlefde manier zoals het paard waar het in deze topic over gaat
haar paard is misschien wel al 6 maar het is per paard afhankelijk wanneer het gaat puberen en domineren
en 18 jaar is wel degelijk te jong; je zegt zelf al dat het aan de ervaring ligt nou met 18 jaar kun je geen genoeg ervaring hebben voor zo n dominante hengst

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:46

Tamarant, jouw insteek is zowieso een verkeerde. Een hengst heeft helemaal geen andere aanpak nodig dan andere paarden. Indien dat zo is, zijn die andere paarden verkeerd opgevoed. Wat ieder paard: hengst,ruin of merrie heeft braaf, betrouwbaar en gehoorzaam te zijn.

De TS is volwassen, heeft volwaardig beleerde hengst gekocht die met alles braaf is op één onderdeel na. Bovendien is ze niet te beroerd om advies te vragen als ze merkt dat het even niet goed gaat. Ze lijkt me dus niet naief op eigenwijs. Eerder leergierig! Dan heeft ze wat mij betreft het perfecte ras gekozen. En dat hengst zijn? Zolang de TS bereid is te leren komt dat echt wel goed.

Van castreren wordt een paard niet gehoorzamer...!!! Boos! Je haalt alleen de scherpe kantjes eraf.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:08

Mindim schreef:
Citaat:

Tussen wel gemikt en een speelse bok zit een wereld van interpretatie. Ik maak niet veel mensen mee die hun paard goed weten te interpreteren. Immers al het bijten is fout! Al het bokken is fout! Al het bijten is fout! Alles is tegenwoordig fout omdat het de eigenaar even niet van pas komt.
Leer eens een paard eens lezen, kijk naar zijn lichaamstaal, zijn ogen, zijn emotie.

Het overgrote deel van de hengsten is kopschuw. Omdat ze altijd maar tegen hun hoofd getetst worden. Ook bijten kent vele nuances, de mate waarin en de reden waarom. Kijk daar eerst eens naar zonder gelijk te roepen HIJ IS DOMINANT. Heb je wel eens een echte dominante hengst meegemaakt? Ik betwijfel het, die zijn meestal niet toegankelijk voor zomaar iedereen.

Knabbelen en bijten zijn twee wezenlijke verschillende zaken. Knabbelen is vragen om aandacht. Heej hallo hier ben ik...zo doen ze dat ook bij de merries. Even testen hoe dr humeur is vandaag. Negeert mevrouw zijn geknabbel loopt meneer gewoon weer weg. Bijten kan ook diverse oorzaken hebben. De paniek bijter (aanval is de beste verdediging) dit zijn hengsten met weinig vertrouwen, een knal tegen zijn hoofd werkt averechts en lokt meer bijtgedrag uit. De gewoonte bijter: hij wil iets niet en dus bijt hij. Dat is geconditioneerd gedrag, hij heeft geleerd dat mensen dan bang worden een stap terug zetten en hij vervolgens zn zin krijgt. Ook hier heeft een tik geen enkele zin, je slaat dit gedrag er nu eenmaal niet uit. Ook hier geldt negeren en doorgaan waar je meebezig was. Al gauw heeft de hengst door dat bijten geen enkele zin heeft. DE uitlokker: hij wil aandacht want hij staat de hele dag opgesloten in zn stal. Dan is negeatieve aandacht altijd nog beter dan helemaal geen. Dus bijt hij, dan krijgt ie een knal voor zn kop, er wordt geschreeuwd maar hij is in iedergeval opgemerkt en krijgt , juistja...aandacht.

En dan is er de kleine groep echt dominante hengsten. Die met hun oren plat en tanden bloot je aanvliegen. Die geef je één harde knal die ze hun leven niet meer vergeten. En daarna zet je ze aan het werk, aan de longe, onder zadel maakt niet uit. Maar werken zullen ze. Dat leidt ze af van hun negatieve drang tot domineren en jij kunt de rangorde even in de juiste volgorde neerzetten.
Zo'n hengst (mits vakkundig gestraft) hoef je nooit meer een jens te verkopen. Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.

De hengst van de TS valt absoluut niet onder de laatste catagorie!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:13

Citaat:
Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.

En zeker bij een arabier en een eigenaar die goed op elkaar ingespeeld zijn.
Bij de mijne is het net zo, ik hoef hem maar aan te kijken of even mijn stem te verheffen en hij weet het al.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 00:33

Citaat:
Ben benieuwd naar je filmpje, vooral om te zien wat jij precies doet.
Verder ben ik het eens met de eerste reactie's, jaag hem weg en wees zelf brutaal. Als hij niet onder de indruk is dan harder zijn, even een flinke tik.

Bedankt Lachen
Ik zal van de week even kijken of iemand even wilt filmen (wel mobieltje kwaliteit dan, sorry)

Over het bijten trouwens.. Toen ik hem net had deed hij dit heel erg.
Nu een jaar verder doet hij het eigenlijk nooit meer. Behalve dan los in de bak, maar dan begint hij ook niet gelijk met bijten, het begint met in de lucht happen, (en als ik daar niks aan doe) dan in mij kleren, (en als ik daar niks aan doe) en dan hapt hij in mij. Maar niet gemeen ofzo, want hij heeft dus niet zijn oren in z'n nek.

Misschien heb ik het ook een beetje verkeerd verwoord in dit topic, want hij is niet vals.
Hij doet nooit zijn oren plat in zijn nek, trekt niet zijn neusgaten op, en ontbloot niet zijn tanden oid.
Ook die keer dat ik bijna een trap tegen mijn hoofd kreeg had ik meer het idee dat het een (gevaarlijk) geintje van hem was. Want ook als hij zo doet in de bak, hij heeft er gewoon lol in om mij te pesten volgens mij.

Citaat:
Ik vind je vorige sessie wel wat lang, hij had goed gewerkt, waarom laat je het dan niet zo? Gewoon de bak uit en ga iets anders ontspannend met hem doen wat wel goed gaat?

Want nu heeft het wel erg lang geduurd, maar je hebt het wel goed opgelost gelukkig

Ook dat gaan grazen achteraf... mag ik daaruit afleiden dat deze knul binnenstaat overdag?

Nouja, valt wel mee hoelang hoor Lachen
Hij had iets van 20 min. gelongeerd en mocht daarna even los.
Als hij dan weer begint met "vervelend" doen, dan denk ik niet van; ik laat hem zijn gang maar gaan want hij heeft hard gewerkt.
Het heeft bij elkaar trouwens longeren+ grondwerk iets meer dan een uur geduurd.
Het is een paard met een prima conditie dus dat kan hij makkelijk aan. (we rijden iedere week een strandrit van zo'n 4 uur, met lekker vlot tempo)
Hij staat nu nog binnen ja. Maar we verhuizen binnekort naar een stalletje waar hij overdag lekker de wei op kan Lachen

Citaat:
Tamarant, jouw insteek is zowieso een verkeerde. Een hengst heeft helemaal geen andere aanpak nodig dan andere paarden. Indien dat zo is, zijn die andere paarden verkeerd opgevoed. Wat ieder paard: hengst,ruin of merrie heeft braaf, betrouwbaar en gehoorzaam te zijn.

De TS is volwassen, heeft volwaardig beleerde hengst gekocht die met alles braaf is op één onderdeel na. Bovendien is ze niet te beroerd om advies te vragen als ze merkt dat het even niet goed gaat. Ze lijkt me dus niet naief op eigenwijs. Eerder leergierig! Dan heeft ze wat mij betreft het perfecte ras gekozen. En dat hengst zijn? Zolang de TS bereid is te leren komt dat echt wel goed.

Van castreren wordt een paard niet gehoorzamer...!!! Je haalt alleen de scherpe kantjes eraf.

Bedankt! Haha!

Citaat:
Tussen wel gemikt en een speelse bok zit een wereld van interpretatie. Ik maak niet veel mensen mee die hun paard goed weten te interpreteren. Immers al het bijten is fout! Al het bokken is fout! Al het bijten is fout! Alles is tegenwoordig fout omdat het de eigenaar even niet van pas komt.
Leer eens een paard eens lezen, kijk naar zijn lichaamstaal, zijn ogen, zijn emotie.

Het overgrote deel van de hengsten is kopschuw. Omdat ze altijd maar tegen hun hoofd getetst worden. Ook bijten kent vele nuances, de mate waarin en de reden waarom. Kijk daar eerst eens naar zonder gelijk te roepen HIJ IS DOMINANT. Heb je wel eens een echte dominante hengst meegemaakt? Ik betwijfel het, die zijn meestal niet toegankelijk voor zomaar iedereen.

Knabbelen en bijten zijn twee wezenlijke verschillende zaken. Knabbelen is vragen om aandacht. Heej hallo hier ben ik...zo doen ze dat ook bij de merries. Even testen hoe dr humeur is vandaag. Negeert mevrouw zijn geknabbel loopt meneer gewoon weer weg. Bijten kan ook diverse oorzaken hebben. De paniek bijter (aanval is de beste verdediging) dit zijn hengsten met weinig vertrouwen, een knal tegen zijn hoofd werkt averechts en lokt meer bijtgedrag uit. De gewoonte bijter: hij wil iets niet en dus bijt hij. Dat is geconditioneerd gedrag, hij heeft geleerd dat mensen dan bang worden een stap terug zetten en hij vervolgens zn zin krijgt. Ook hier heeft een tik geen enkele zin, je slaat dit gedrag er nu eenmaal niet uit. Ook hier geldt negeren en doorgaan waar je meebezig was. Al gauw heeft de hengst door dat bijten geen enkele zin heeft. DE uitlokker: hij wil aandacht want hij staat de hele dag opgesloten in zn stal. Dan is negeatieve aandacht altijd nog beter dan helemaal geen. Dus bijt hij, dan krijgt ie een knal voor zn kop, er wordt geschreeuwd maar hij is in iedergeval opgemerkt en krijgt , juistja...aandacht.

En dan is er de kleine groep echt dominante hengsten. Die met hun oren plat en tanden bloot je aanvliegen. Die geef je één harde knal die ze hun leven niet meer vergeten. En daarna zet je ze aan het werk, aan de longe, onder zadel maakt niet uit. Maar werken zullen ze. Dat leidt ze af van hun negatieve drang tot domineren en jij kunt de rangorde even in de juiste volgorde neerzetten.
Zo'n hengst (mits vakkundig gestraft) hoef je nooit meer een jens te verkopen. Eén blik van de eigenaar is voldoende om meneer achteruit te doen gaan.

De hengst van de TS valt absoluut niet onder de laatste catagorie!!!!

Je hebt helemaal gelijk hierin, en ik moet dus ook weer zeggen dat ik een aantal dingen in dit topic beter anders had kunnen verwoorden.
Dominant is indd een groot woord, hij daagt gewoon een beetje uit voor een spelletje (alleen vergeet hij dan dat ik iets minder kan hebben dan zijn speelmaatje Lachen )

nogmaals, bedankt allemaal voor jullie reacties Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:38

tamaramt schreef:
is niet vanaf het begin af aan fout gegaan; de eerste 3 jaar ging perfect zoals je in mijn tekst kunt lezen
pas toen het paard volwassen wer en ook begon te puberen begon de situatie te escaleren en het begon exact op de zlefde manier zoals het paard waar het in deze topic over gaat
haar paard is misschien wel al 6 maar het is per paard afhankelijk wanneer het gaat puberen en domineren
en 18 jaar is wel degelijk te jong; je zegt zelf al dat het aan de ervaring ligt nou met 18 jaar kun je geen genoeg ervaring hebben voor zo n dominante hengst

In de eerste jaren wordt de basis gelegd voor de manier waarop de hengst tegen jouw aankijkt, als je hem dan al niet duidelijk laat merken wie de baas is zal hij je zeker gaan uitproberen als hij wat ouder is.
En met 6 jaar nog in de pubertijd komen is erg laat, meestal gebeurt dat met 2,5-3 jaar en het kan wel even duren maar begint niet pas op z'n 6e.

Wbt de ervaring ben ik het niet met je eens, jij kunt vinden dat je pas op je 40e genoeg ervaring kunt hebben maar het ligt vooral aan inzicht, aanvoelen, creativiteit, subtiliteit en zeer consequent zijn. Een 18 jarige kan van dat alles veel meer hebben dan iemand van 40 die er simpelweg geen kijk op heeft, ookal heeft diegene dan al 30 jaar ervaring.

Weet je trouwens hoe de vorige eigenaar met hem om is gegaan qua voeren uit de hand ed? En doe je dat zelf weleens, heb je lekkers in je jaszakken? Geef je hem misschien op vaste tijden iets, bv als je hem op stal hebt gezet of hem loslaat in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:33

Citaat:
Daar hoef je mij niet van te overtuigen, dat ben ik direct met je eens. Ik vind ook dat veel mensen gelijk actie ondernemen, zonder dat eens wordt gekeken waarom het paard zich zo gedraagt.

Weer met je eens. Alleen wanneer hengsten van jongs af aan invoelend worden aangepakt hoeft het niet tot een super dominant wezen te komen. Je moet begrip hebben voor zijn natuur, maar je moet wangedrag de kop indrukken. Alleen de lijn daartussen is fijn en verdiend iemand met ervaring en de kennis van hengstengedrag.

Het beknabbelen van merries gaat soms over in een flinke beet en soms helpt negeren er niets aan. Ik ben het met je eens dat je hem geen tetter voor zijn kop moet geven(bij elk ander paard ook niet trouwens), maar je moet het wel aanpakken. Of het altijd om aandacht gaat, ben ik niet helemaal met je eens, ik denk dat het vaak testen is hoe jij staat in je rol als leider, hij zal het blijven proberen en als hij maar een moment van zwakte ontdekt, ga je mis.
Hengsten de hele dag op stal houden en bij andere paarden vandaan (lees zeer onnatuurlijk) en niet mogen dekken, leidt in mijn ogen alleen maar tot gefrustreerd gedrag en draagt niet bij aan een fijn paard. Daarom vindt ik ook dat men zichzelf moet afvragen waarom je een hengst houdt. Voor de dekdienst of voor zijn exterieur?. Doe je het alleen voor het laatste vind ik dat persoonlijk een egoistisch besluit.

De hengst van de TS valt absoluut niet onder de laatste catagorie!!!
Maar een hengst in het algemeen vergt wel een baas met kunde en inzicht in het wezen hengst en of TS dat heeft, dat vraag ik me af. Ik denk niet dat je met 18 jaar al de ervaring met hengsten en hun gedrag kunt opbouwen in de mate die eigenlijk wel een beetje nodig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:12

Citaat:
Hengsten de hele dag op stal houden en bij andere paarden vandaan (lees zeer onnatuurlijk) en niet mogen dekken, leidt in mijn ogen alleen maar tot gefrustreerd gedrag en draagt niet bij aan een fijn paard. Daarom vindt ik ook dat men zichzelf moet afvragen waarom je een hengst houdt. Voor de dekdienst of voor zijn exterieur?. Doe je het alleen voor het laatste vind ik dat persoonlijk een egoistisch besluit.

Hier ben ik het mee eens, een hengst houden alleen omdat het stoer is is onzin. In zo'n geval in castreren een goede optie, te meer omdat daar de hengstenuitdrukking niet mee verdwijnt.
Maar castreren zorgt alleen voor minder hormonen, niet dat jij ineens de baas bent. Als er iets mis is met opvoeding of een dominantieprobleen zul je dat niet oplossen door te castreren.

Aan de andere kant, kun je een hengst paardwaardig houden (dwz; contact met soortgenoten, veel buiten) dan ben ik er juist voor om een paard hengst te laten, mits er natuurlijk geen problemen zijn met hormonen ed.
Ook een hengst kan prima naar buiten met andere paarden en kan zich keurig gedragen op stal naast de merrie's, vaak is het juist zo dat hoe meer je hem afschermt hoe gefrustreerder hij wordt.

@TS; een tijdje geleden zag ik foto's/een topic waar in stond dat je je paard buiten had staan met een ruin, gebeurt dat nog steeds? Waarom staat hij nu zoveel binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:58

anneliesdj schreef:
Citaat:

Hier ben ik het mee eens, een hengst houden alleen omdat het stoer is is onzin. In zo'n geval in castreren een goede optie, te meer omdat daar de hengstenuitdrukking niet mee verdwijnt.
Maar castreren zorgt alleen voor minder hormonen, niet dat jij ineens de baas bent. Als er iets mis is met opvoeding of een dominantieprobleen zul je dat niet oplossen door te castreren.

Aan de andere kant, kun je een hengst paardwaardig houden (dwz; contact met soortgenoten, veel buiten) dan ben ik er juist voor om een paard hengst te laten, mits er natuurlijk geen problemen zijn met hormonen ed.
Ook een hengst kan prima naar buiten met andere paarden en kan zich keurig gedragen op stal naast de merrie's, vaak is het juist zo dat hoe meer je hem afschermt hoe gefrustreerder hij wordt.

@TS; een tijdje geleden zag ik foto's/een topic waar in stond dat je je paard buiten had staan met een ruin, gebeurt dat nog steeds? Waarom staat hij nu zoveel binnen?

Tuurlijk moet je een gecastreerd paard nog steeds opvoeden. Ik persoonlijk zou een hengst liever laten ruinen, eer het hengstengedrag begint. Als het hengstengedrag er in zit, gaat het er ook niet meer zo vlot uit. Vandaar dat wanneer ik geen dekplannen met een hengst heb, ik hem rond zijn tweede zou laten ruinen.

Hengsten paardwaardig houden, de meeste pensionstallen willen geen hengsten of ze moeten afgezonderd staan. Dus dat kan nog wel eens lastig worden. Als je daar geen mogelijkheden tot hebt, vind ik ruinen alsnog een must eigenlijk.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 23:41

Citaat:
Weet je trouwens hoe de vorige eigenaar met hem om is gegaan qua voeren uit de hand ed? En doe je dat zelf weleens, heb je lekkers in je jaszakken? Geef je hem misschien op vaste tijden iets, bv als je hem op stal hebt gezet of hem loslaat in de wei?

Nouja, voordat ik hem kocht stond hij op een renstal (waar ik toen werkte).
Hij kreeg alleen eten in zijn voerbak, maar er kwamen ook wel eens 2 vrouwen langs die hem altijd peen en appel uit hun hand voerden. Maar toen hij op die renstal stond toen beet hij zowiezo heel veel, ook in de omgang, maar dat is hij nu wel afgeleerd. Lachen

Citaat:

Het stuk grond waar mijn paard op stond daar waren bouwplannen voor, en ze zijn pas dus begonnen met de bouw, waardoor hij er niet meer op mag.
Die ruin is toen verhuisd naar een andere stal, alleen kon ik voor mijn paard niet zo 1-2-3 iets vinden waar hij ook naar buiten kon.
Maar nu hebben we wat gevonden dus we gaan binnenkort verhuizen! Lachen
Hij wordt nu wel elke morgen losgegooit door stal, en ik zorg ook dat als ik er ben hij minimaal 4 á 5 uur eruit komt, en als dat niet lukt dat iemand anders ook nog even bij hem langs gaat om hem eruit te halen. Is alsnog anders dan de hele dag buiten staan natuurlijk, maar zolang hij nog op stal moet staan proberen we er zo toch nog het beste van te maken Lachen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:01

Ik had met m'n verzorgpony ook klein last van dominantie, dat is heel anders dan met jouw hengst, maar misschien kun je het proberen. Een leadrope in bezit hebben is wel zo handig. Misschien kun je eens de boekjes van Emiel Voest doorlezen, daar staat van alles over grondwerk, met zowel je paard los als contact via een leadrope.

Als je een leadrope hebt van een leuke lengte kun je gewoon je paard op een bepaalde afstand dwingen. Komt hij in jouw ruimte, duw 'm weg, jaag 'm weg, het is jouw ruimte. Blijf stilstaan, laat hem stilstaan en loop naar hem toe als je hem van je weg 'duwt', jaagt of wat dan ook (niet te erg natuurlijk want je hebt 'm vast aan je leadrope), en ga op zijn plaats staan. Blijf daar een tijdje staan en doe het opnieuw, net zo lang dat hij vanzelf wijkt voor jou (als leider). Als hij dit goed doet kun je het proberen zonder leadrope, dus gewoon los in de bak. Met een leadrope heeft hij minder de macht om je raak te meppen met z'n achterbenen. Contact via een leadrope lijkt me in de eerste instantie veiliger voor jezelf, aangezien je aangaf dat hij dan normaal doet.

Well, you could give it a try Knipoog veel succes met je paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:11

Wat een boel informatie, en helaas ook tips voor grof, en zeer grof geweld ! Verward

Ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Voor zover ik je verhaal goed heb gelezen is er geen sprake van agressie of valsheid. Het is meer een kwestie van een paard die je uitdaagt om te spelen. Alleen heb je te maken met een paard wat redelijk hoog in de rangorde staat en dus ook op die maner speelt met mensen.

Het is waar dat veel hengsten speelser zijn en de ene heeft dat meer dan de ander. Wij wegen ietsje minder, dus met spelen is het atijd wel een beetje oppassen geblazen. Denk altijd aan je eigen veiligheid !

Maar er zijn heel veel mogelijkheden.
Je kiest duidelijk niet voor geweld en bent jezelf erg bewust van wat dat op zou kunnen roepen. Paarden, hengsten, zijn niet gewelddadig, ook niet naar mensen.
Veel gedrag wordt wel zo gezien, alsof het monsters zijn die je steeds moet 'vermoorden' om duidelijk te maken dat je vriend, makker, speelmaat, docent, trainer, mens bent. Als je anders kijkt naar gedrag zal je zien dat zijn gedrag verklaarbaar is, en misschien juist heel positief.

Ben erg benieuwd naar het vervolg...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:54

Citaat van de website van Parelli.com

Stallions
Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:27

Wat zijn je eigen woorden over deze kwestie ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:22

Die had ik al neergezet en dat is: kijk er mee uit en onderschat het karakter en de drive van een hengst nooit! Een hengst is geen huisdier.

Maar ik denk dat de woorden van iemand met jarenlange paardenervaring met o.a. hengsten meer zeggen dan mijn eigen bescheiden ervaring.