hoe zit het met een hengst in de wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: hoe zit het met een hengst in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:34

oh ok bedankt, maar geen zorgen dat zou ik ook niet doen Knipoog
Ik schreef al dat ik dat zelf onverstandig zou vinden..
Hengsten laat ik over aan mensen met ECHT veel ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:36

Dat begreep ik dat je dat onverstandig vind Ja
Maar het mag dus wel.

Zelf ben ik Z dressuur en M springen, maar je zult mij niet snel een hengst zien starten Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:36

ikke20 schreef:
eerst was het altijd nog L1+1
ik wou ook mn hengst starten.kan je vertellen ik had mijn hengst beter onder controle dan de meeste hun merries/ ruinen hebben. ree heel vaak op vreemd terrein.

er is trouwens 1 manier om eronderuit te kunne komen.
in belgie starten tot je daar het L2+1 niveau hebt en dan in nederland gaan starten.
en streng controleren. ben nog nooit gecontroleerd rij dan nu op een ruin maar op papier is hij nog steeds hengst.(op startkart wel ruin)

Het was eerste niet L1 + 1, maar L + 1. Dit was namelijk voordat de L gesplitst werd in L1 en L2.
Sinds die tijd is het L2 + 1.

Als het goed is krijg je niet eens een startkaart als je die aanvraagt voor een hengst en je bent niet L2 + 1 geweest. Als je die wel krijgt ben je tussen de mazen doorgeglipt maar ben je dus in overtreding en is het maar de vraag of je verzekerd bent daardoor.....
Dat risico zou ik persoonlijk niet willen lopen!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:16

runningkawa schreef:
Van mij mag de grens wel weer opgehoogd worden, zoals vroeger M +1

Voorkomen kun je niets, maar als je wat wedstrijden hebt gereden heb je wel wat meer inzicht in hoe het er aan toe gaat en ook meer ervaring om voor je uit te gaan kijken te reageren op je omgeving.

Dit vind ik ook. Van mij mag het best opgeschroefd worden

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:26

Precies, een heel goed plan. Maar dan nog zijn er ruiters of amazones die een hengst niet baas kunnen, of ook een discussiepunt wat je al beschreef Marjolein ook anderen met merries die eraf kukelen en dan kan jij je hengst proberen te gaan bedwingen, want die denkt dat het feest is. Kortom eigenlijk is het levensgevaarlijk kinderen van 12 jaar met hengsten te laten rijden. Die zijn niet sterk genoeg als er wat gebeurd. Ook dan is er een noodscenario. Ook geldt thuis is het anders dan op wedstrijd. Daar lopen er honderden. Ook is het zo dat er ook genoeg ruiters bij zijn die ook hun ruin of merrie niet de baas kunnen. Daarom zou de kringafgevaardigde op een wedstrijd moeten kunnen zeggen als er levensbedreigende situaties zijn: Sorry maar dit is gevaarlijk ik moet je diskwalificeren of ga even ergens anders losrijden. Vaak is daar geen ruimte voor. Ook is dat voor jonge beesten niet prettig. Ze worden vaak vervelend van het afsnijden en plotseling op de rem moeten voor anderen. Laat staan dat het een hengst is die afgesneden wordt. Dan worden de problemen opgezocht, toch?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:07

ik rijd zelf ook een hengstm naar wij bereiden hem wel zo goed mogelijk voor voordat we hem meenemen op concoursterrein.
naar les, naar de verenigingsles ( puur voor de ervaring) vaak naar vreemd terrein enz enz..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:34

nameless schreef:
ik rijd zelf ook een hengstm naar wij bereiden hem wel zo goed mogelijk voor voordat we hem meenemen op concoursterrein.
naar les, naar de verenigingsles ( puur voor de ervaring) vaak naar vreemd terrein enz enz..

Met een beetje peper en zout Tong uitsteken

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:11

en beetje sambal voor de pit hahaha stom stom, gelukkig ben ik geen schrijfster

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:06

haha, aan voorbereiding geen gebrek. Maar dan nog is het altijd opletten, zeker met jonge hengsten. Overal moet je ogen hebben.
Tuurlijk het heeft uitstraling en mijn dochter wilde heel graag een hengst rijden. "Mam, ik vin da echt vet, we laten hem hengst hè". Heb het geprobeerd,maar toen kwam de "puberteit". ( Ik wist niet dat paarden dat ook konden hebben) Maar ik ben genezen. Èèn puberende dochter is genoeg. Ondanks dat hij braaf onder het zadel was, was hij erg irritant aan de hand. Nee voor mij geen hengst meer, in ieder geval geen jonge hengst.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:24

maar hoe zit het dan als je bijv. van pony naar paard gaat? moet je dan eerst met een merrie of een ruin weer L2+1 worden of mag ik dan bijv. direct starten omdat ik bij de pony's Z ben geweest ? Bloos

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:06

Als je z bij de pony's bent geweest moet je 14 zijn om een paardenhengst te mogen starten.

Wel een hele stap hoor, sowieso van pony's naar paarden en dan ook nog een hengst op je 14e
starten. Goede (professionele) begeleiding is dan echt wel noodzakelijk. Ja

Persoonlijk zou ik M2 plus 1 een veel beter idee vinden om een hengst (pony of paard) te mogen uitbrengen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:07

Ik persoonlijk zie liever een test dat je een hengst op een druk terrein de baas kunt.
Ik heb totaal geen interesse in dressuur- spring- of sgw-wedstrijden... Maar heb wel een hengst, een hele brave Ja
En dat heb ik ook al bewezen doordat ik endurance met hem start.

Mocht ik nu wel dressuur willen rijden moet ik eerst op een paard van iemand anders starten, en daar heb ik geen interesse in en ik stap niet zo snel op een ander paard

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:17

xxjillxx schreef:
Joto schreef:
zoals in de regels staat.. Volgends mij zelfs L2 met winstpunt..
ja precies maar wat ik dus niet snap dat als je nog geen wedstrijden hebt gereden je nooit een hengst op het begin kan kopen om er mee te gaan starten
Volgens mij M

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:41

griebels schreef:
Ik persoonlijk zie liever een test dat je een hengst op een druk terrein de baas kunt.Ik heb totaal geen interesse in dressuur- spring- of sgw-wedstrijden... Maar heb wel een hengst, een hele brave Ja
En dat heb ik ook al bewezen doordat ik endurance met hem start.

Mocht ik nu wel dressuur willen rijden moet ik eerst op een paard van iemand anders starten, en daar heb ik geen interesse in en ik stap niet zo snel op een ander paard

jha Ja das een beeter iedee

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:09

Dat er mensen tussen de mazen van de KNHS doorglippen is niet bepaald vreemd hoor, aangezien KNHS hiermee ook zelf de fout in kan gaan Knipoog
Ik reed een hengst startkaart aangevraagd op alle papieren staat hengst, krijg mijn startkaart in huis, en wat zie je juist de KNHS heeft er gewoon ruin opgedrukt, en zo zullen er dus mensen zijn die door die fouten ook gewoon gaan starten Knipoog

Was trouwens weer een heel geklooi om de startkaart te laten veranderen zodat deze wel weer klopte, maarja ik weet tegenwoordig al niet anders meer Dromen

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:42

Ik heb echt al heel vaak gehad toen ik met een ponyhengst starten, dat vooral kinderen niet het gevaar van een hengst zien. Het is vaak zo van. Kijk mam! een hengst! en ondertussen laten ze hun merrie wijdbeens voor mn hengst staan. En met springen is het ook vaak zo hup ze gooien ze er zo voor of halen je rakelings in. Eigenlijk heel gevaarlijk.. Niet alleen voor hun, maar ook voor mij. Sommige merries voelen zich bedreigd en geven een schop. Dus het is echt goed opletten als je met een hengst op wedstrijdterrein rijdt.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:53

Mijn instructrice wil binnenkort ook gaan starten met haar fries hengst. Ze is al L2+winst met een andere friese merrie. Zij is al ouder dan 14 jaar, dus mag starten. Ik ben het er wel mee eens dat je, ookal heb je een hengst, wel je paard onder controle moet kunnen houden. Knipoog

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:57

Ik heb een 7 jarige ruin maar op zijn stamboekpapier staat hengst, hij is als 2,5 jarige gecastreerd. Is een stevig gebouwd paard waarvan iedereen zegt dat hij "lijkt" op een hengst. Hij kan ook nog zo lekker hinniken enzo dat maakt het voor buitenstaander wel verwarrend of het nu een hengst of ruin is. Als ik hiermee een startkaart aan wil vragen moet ik dan eerst op papier laten veranderen dat het een ruin is. Hoe is dit dan controleerbaar voor de knhs.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:31

Ik rijd friese en ggk groninger dekhengsten op wedstrijd en mijn ervaring is dat hoe braaf de hengsten ook zijn je altijd moet uitkijken.
Ik bedoel hiermee dat als je zelf probeert uit de buurt van een ander te blijven zover als dit lukt Clown dan kunnen andere ruiters toch te veel bij je in de buurt rijden.
En hoe braaf zo een hengst ook is als er net iemand voor langs rijd die toch net voor jou een voltetje wil gaan rijden gaan heb je al een soort probleem.
Nu hebben wij hengsten met een super cool karakter maar hoe ga je dit doen als je met een Kwpnér op wedstrijd gaat.
Dus vind ik L2 met een winstpunt verstandig.
Want wie zegt mij dat iemand die in de M rijd een hengst beter kan houden? Bloos
Dat weet je pas als je op vreemd terrein komt met een hengst

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:34

Joyced schreef:
Volgens mij M

Nope is L2 met winst.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:40

ik heb zelf ook altijd ponyhensgten gereden. idd zijn sommigen moeilijker te rijden op wedstrijden of shows, waarom? omdat zeker wanner je gekeurde hengstjes rijdt ze hebben 'geleerd' van te moeten showen als ze veel mensen zien. verder heb ik bij de paarden ook een paar hengsten gereden en eigenlijk nooit zware problemen gekend. tuurlijk dierven ze wel eens beginnen bokken of hobbelend wegspringen. maar zoals eerder aangehaald zijn het vaak de andere ruiters die het gevaar niet kennen of onderkennen. tuurlijk moet ik mijn hengst te baas kunnen, maar als je bent aan het inrijden en plots stopt er eentje op de hoefslag( mama moet nog snel ff aansingelen want dit kan ik op wedstrijd toch niet alleen!) met een merrie of ruin uit het niets, vind ik dit om problemen vragen. tuurlijk zal een hengst dan es ff laten horen wat hij is. verder ken ik genoeg merrie die veel erger zijn dan de meeste hengsten, echter wordt er bij hengsten een beeld gevormd als gevaarlijk dominant etc. en wat dat puberen betreft dat kom je met elk paard tegen hoor. mijn nu 5 jarige pubert ook, alleen is dat brullen en extra been er dan niet meer bij. maar verder kan hij even goed ff lopen klieren

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:22

Ik heb het topic even doorgelzen omdat ik met hetzelfde probleem zit. Ik heb ook een hengst en zou hem ook wel willen gaan starten, maar dan loop je idd tegen de regeltjes aan!
Ik ben ook van mening dat je eigenlijk een soort van test af zou moeten leggen om te kijken of je mans genoeg ben om je hengst in de hand te houden.
Wat ik ook zo'n rare regel vind is dat je dus wel mee mag doen met menwedstrijden met en hengst, mits je ouder bent dan 14. Alsof een hengst anders is voor de wagen!
Ik heb wel gehoord dat je idd mag starten bj de speciale barok wedstrijden, waarin de punten wel meetellen voor het KNHS en dan na het behalen van de L2+1 overgaan naar de officiele wedstrijden van het KNHS.

Nog ff een vraagje, Als je wilt starten met springen moet je dan eerst winspunten in het B hebben?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:24

ja Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:08

Oud topic.