Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

modesty

Re: Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:26

Ik heb onlangs een pony gekocht die nog 2,5 jaar moet worden die mensen hebben hem al wel gelongeerd... sinds ik hem heb is er niks meer mee gebeurd maar goed daarvoor hebben ze dus al wel wat met hem gedaan...... is dit dan zo erg voor een paard???

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:21

'Erg'..tsja, wat is erg?

Hoe hebben ze hem gelongeerd? Hebben ze hem op een volte gezet en behoorlijk fanatiek gelongeerd? Vaak? Ja, dan is het erg. Op die manier help je de benen van je paard naar de kl*te, omdat je botten en pezen in de groei teveel belast (lees de rest van het topic)

Is het af en toe gebeurd, met veel rechte stukken en zonder op een volte te moeten lopen, nee, dan is het niet erg. Dan is het een stukje van de opvoeding waar je alvast mee kunt beginnen ( omdat je het geduld niet op kunt brengen te wachten... )

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:15

Nope, niet longeren. Aan de hand (met begeleiding eventueel) wandelen, wereld verkennen en al dat gedoe Haha! Nog niet laten werken, wacht nog even tot volgende lente.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:34

Ik ben het ermee eens dat spelenderwijs dingen doen met zo'n jong paard goed is.
Maar ik ben het er niet mee eens om nu al te longeren. Waarom zou je dat eigenlijk willen doen? Welk voordeel heeft je paard er aan om het nu (of over een maand of 2-3) te leren?
Er zijn genoeg andere dingen die je kan doen en waarmee je kan afwisselen. Maar longeren vind ik daar nu nog niet bijhoren.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:39

ik vind dat je best kan beginnen met longeren met 2,5...
ik had een paard gekocht en daar zijn ze ook met 2,5 mee begonnen met longeren en singeltje op,,
Maar het paard leek al wel 5/6 jaar kwa bouw dus dan is het ook anders vind ik..
Toen het paard bijna 3 was hebben we haar zadelmak gemaakt,,
we hebben er nooit last mee gehad..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:13

Wat je aan de buitenkant ziet, kun je aan de binnenkant niet zien..Hoe volwassen een paard ook kan ogen, het gaat ook om de ouderdom van de botten, dwz de botstructuur en dichtheid waar je rekening mee moet houden!