Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yubi schreef:Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .
Hoe zou jij je pony /paard aanpakken .
Dit is mij dus gebeurd, had net een nieuw hoofdstel van Kieffer €120,- euro gekocht , 3 dagen erna gebeurde dit .

Yubi schreef:Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .
Dit is mij dus gebeurd, had net een nieuw hoofdstel van Kieffer €120,- euro gekocht , 3 dagen erna gebeurde dit .
Laura9 schreef:Yubi schreef:Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .
Mij is precies het zelfde gebeurt toen ik het hoofdstel in deed. Mij paard schrok ergens van en is de wei in gerent. Daarbij kwam het hoofdstel tussen zijn benen en heeft hij het hoofdstel in 4 stukken gescheurt. Gelukkig heeft hij zich zelf niet verwond. Tegenwoordig doe ik niet eerst de teugels over zijn nek maar doe ik dat pas als laats. Als hij nu nog een keer schrikt dan zal hij geen hoofdstel meer tussen zijn benen hebben.

Nadya schreef:Yubi schreef:Stel : Je komt na het rijden terug op de poetsplaats en hebt het zadel al opgeruimd , nu wil je het halster om doen , maar je hebt het hoofdstel nog om . Je laat alleen de teugels nog om de hals ter veiligheid (wat dus eigelijk niet vielig is) ! Je doet een poging tot het halster omdoen , maar plots gaat je paard /pony rennen . Het hoofdstel hangt nog met de teugels aan de hals vast dus het hoofdstel sleept achter je pony /paard aan. Uiteindelijk blijft ze hangen en je hoofdstel is kapot .
Tja, eigen schuld, dikke bult. Het is je eigen inschattingsfout en als je paard dan bv. schrikt en los staat, tja.... Kan ik het hem niet kwalijk nemen. Ik vind het zelfs behoorlijk fout van jou als je je pony hiervoor gaat straffen.![]()
Ik kan mijn halster en hoofdstel overigens gewoon omwisselen zonder mijn paard vast te zetten/te houden. Hij heeft geleerd gewoon bij mij te blijven en zelfs als hij zou schrikken, zoekt hij eerst steun bij mij. Grondwerk gedaan en een enorme vertrouwensband opgebouwd.
Dan heb je dit soort problemen niet (die je aan jezelf te danken hebt).
) Zilfstar schreef:Hmmmm, Zou best een betere band met onze verzoprgshet willen hebben. Maar zet me aan het denken: is grondwerk makkelijk te doen met een shet die overal onderdoor kan? Ik bedoel: je moet hem toch LOS hebben daarvoor nietwaar? En de rijbak moet bij ons vrij blijven voor rijden (enige optie waar hij niet uit kan) De paddock en longeerbak kan meneer zo uit lopen (wil ie nog wel eens proberen aan de longe...)
Nadya schreef:Zilfstar schreef:Hmmmm, Zou best een betere band met onze verzoprgshet willen hebben. Maar zet me aan het denken: is grondwerk makkelijk te doen met een shet die overal onderdoor kan? Ik bedoel: je moet hem toch LOS hebben daarvoor nietwaar? En de rijbak moet bij ons vrij blijven voor rijden (enige optie waar hij niet uit kan) De paddock en longeerbak kan meneer zo uit lopen (wil ie nog wel eens proberen aan de longe...)
Ik grondwerk in combinatievorm: in een round pen dus los op lichaamstaal en werk ook met grondoefeningen aan het halster en aan de lange lijn. Sowieso wel handig als hij niet weg kan lopen, hahaha....![]()
Als je een bepaalde basis hebt, maakt het niet meer zoveel uit waar je werkt samen, dan kan dat ook op het erf of in de wei, zeg maar.
Mijn paard loopt tegenwoordig de hele tijd achter me aan. Heel handig. Ook wel eens onhandig, omdat ik hem nooit vast zet. Wil ik wat pakken, dan loopt hij vrij snel gezellig mee. Wat lastig als ik een trap op moet.![]()
Maar met schrikmomenten (hij is nog jong) wel handig, want dan duikt hij het liefst achter me of springt twee passen opzij om vervolgens weer snel in mijn buurt te komen. Echt een aanrader, hoor!
Zilfstar schreef:Ik ga dan toch eens kijken wat ik kan doen met hem. Hij loopt zowiezo achter mij aan. Dat is lastig als ik even het zadel weg wil leggen en meneer dus achter mij aan loopt in de bak ipv zijn aandacht op mijn zoon te richten die dat dan heel graag wil. Maar als ik aan het longeren ben en zoon komt langs staat ie stil en heeft ie wel zijn aandacht bij hem. Hmmm, shetje he!
Nadya schreef:Zilfstar schreef:Ik ga dan toch eens kijken wat ik kan doen met hem. Hij loopt zowiezo achter mij aan. Dat is lastig als ik even het zadel weg wil leggen en meneer dus achter mij aan loopt in de bak ipv zijn aandacht op mijn zoon te richten die dat dan heel graag wil. Maar als ik aan het longeren ben en zoon komt langs staat ie stil en heeft ie wel zijn aandacht bij hem. Hmmm, shetje he!
Hahaha, maar op zich zou ik me niet druk maken over zijn aandacht naar jou en dat 'ie dus achter je aan loopt. Beter dat, dan dat 'ie weg loopt. En verder is 'ie blijkbaar gewoon heel nieuwsgierig, nou, is op zich ook niets mis mee. Ik zie liever zo'n pony, dan zo'n afgestompt dier dat zich compleet afgesloten heeft voor alles, hoor.....![]()
Die zie je helaas ook heel veel.
En de grond van heel dichtbij
Ik maak me er ook niet druk over hoor. Maar vind het zo grappig dat als ZOON aandacht wil hij zich op mij richt en als IK aandacht vraag hij naar mijn zoon neigt... Daarbij is ie slim (en uitbrekerig, dus vandaar dat ik hem dus echt niet los laat staan!) dus het lijkt me juist leuk met hem grondwerk te gaan doen. Aan de longe dat dus wel (tenzij rijbak een keer vrij is zondagochtend vroeg) Ik wil hier verder niet off topic gaan over grondwerk. Zal genoeg over te vinden zijn hier op Bokt of via Google 
En zou ik mijn zoon kunnen laten zien dat het niet erg is eraf te vallen
En nog eens..... en nog eens.... en ....
,
(domdomdom, ik weet het). Maar ik heb haar dan ook niet gestraft
.
)
Yubi schreef:Ik weet het nu onderhand wel en ik heb al een oplossing
dus stop met reacties
Miss_Montana schreef:Yubi schreef:Ik weet het nu onderhand wel en ik heb al een oplossing
dus stop met reacties
Dus we kunnen ervanuit gaan dat jij je paard op z'n lazer hebt gegeven? Aangezien je nog steeds niet hebt verteld hoe jij hebt gereageerd en ons nu vraagt te stoppen met posten in dit topic. Gelukkig weet je nu wel beter en sla je vanaf nu (hopelijk) eerder jezelf voor je kop en niet je paard.

.

) maar dan filter je toch zelf eruit wat je al dan niet kan toepassen op je paard? krak schreef:blijkbaar doe ik het nog compleet anders dan jullie![]()
als ik gedaan had met rijden met mijn laatste verzorgpaard, stapte ik eerst een 10 tal minutjes uit terwijl ik nog op het zadel zat. dan stapte ik af, maakte de singel iets losser en deed haar halster om haar hals. dan deed ik haar hoofdstel uit en halster aan. in het begin deden we dit in stilstaand, maar op den duur vertrouwden we elkaar blindelings en kon dit gerust al stappend.
dan stapte ik nog een kwartier minstens verder uit, om de zoveel minuten singel telkens wat losser. ondertussen wat knuffelen en belonen.
na een kwartiertje deed ik haar zadel af en legde eventueel een deken op als ze nog teveel bezweet was. dan nog even stappen en als ze dan nog niet droog was en het was warm genoeg, spoot ik haar even af met water.
pas als ze volledig opgedroogd en relax was, ging ze haar stal in.
als ze ging lopen, dan had ik niet echt een andere keuze dan rustig blijven. was er iets kapot, tja das jammer voor mij maar eerst en vooral moest ik zeker zijn dat zij zich niet had gekwetst, dat ze weer kalm werd en dat de vertrouwensband tussen ons niet kapot was. als ze zo geschrokken was dat ze ging lopen, zocht ik eerst de fout bij mezelf, dan pas bij haar. (vaak doe je zelf onbewust dingen die je paard niet al te prettig vind)
slaan of een tik geven? NOOIT! er zijn nog altijd andere, mindere barbaarse manieren om een paard te straffen!
vind het wel gek dat hier geen vraag mag gesteld worden naar de reactie van de ts, maar dat er wel wordt geëisd om geen antwoorden te geven...
) van zichzelf zeggen..! 
dit werkt echter niet bij elk paard he
heb ook vaak de fout gemaakt om het probleem niet eerst bij mezelf te zoeken
maar nu is dat een automatisme geworden