Aangevallen door een pony Wie ook meegemaakt..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

Re: Aangevallen door een pony Wie ook meegemaakt..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:12

aar de pony waar ik last van heb, die is absoluut niet bang voor dingen, en ik kan geen grondwerk met haar doen, want ze staat op een manege, in de wei bij mijn verzorgpony, en ze mag mij dan wel niet vertoruwen, maar schoppen naar me, mag zeker niet?!
Die pony wil gewoon lekker in de wei bljven staan en niet meegaan met iemand, om dan te werken.
Want meestal komt die pony alleen uit de wei om te werken.

Maargoed, ik ga die poiny wel laten zien dat ik niet bang ben, ik neem een zweep mee, en een touw.
ik denk wel dat ze dan denkt dat ik niet met me laat sollen...

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:25

Toen ik nog als 10-jarig meisje op de manege reed, moesten wij de pony's in de bak opzadelen. Dan liepen alle pony's daar vrij rond en pakte je dus de pony waar je de les op zou rijden. Tussen die pony's liep ook een pony die wel eens iemand gebeten of getrapt had en daar was ik een beetje bang voor. Dus toen hij op mij en mijn pony af kwam wandelen probeerde ik hem met een touw weg te jagen. Niet slim, want toen viel hij aan en beet hij in mijn oor.... Paar hechtingen erin en veel schrik. Gelukkig niet doorgebeten, anders zat ik hier nu met één oor Knipoog Geloof dat die pony later nog iemand getrapt heeft en toen is eindelijk hij verkocht. Was niet zo geschikt als manegepony voor kleine kindjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:27

Dorienn schreef:
Citaat:
Jij bent nu bang voor de pony.
Het is beter als het andersom is.

Daar ben ik het niet mee eens. Weet je wanneer paarden en pony's meestal een trap of een beet verkopen? Wanneer ze bang zijn. Hun enige middel om zich dan te weren is geweld.
Niet alle paarden halen er voordeel uit dat je bang bent van hun.
Dat paarden trappen verkopen zonder dat ze bang zijn van jou, is een aanwijzing dat ze geen respect hebben en ze vinden dat jij lager in de rangorde staat. Ik heb eerder in dit forum ook al verteld dat mijn merrie me eens omver probeerde te lopen. Nou, dat was eenmalig en door een beetje grondwerk weet ze dat ik de baas ben.

Pony hoort niet constant bang te zijn. Enkel wanneer ze gekke dingen in haar hoofd haalt...

Enny: das het gevaar met deze methode als je toch ergens bang bent of niet genoeg doorzet, dan is het paard zwaar beledigd... Wel eng hoor...

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:24

Ik zeg je 1 ding, GEEN tik geven. Dan maakt het paard er een spelletje van

Als het paard op je afkomt, blijf je doodstil staan, als ze 2 meter voor je is, gooi je je handen in de lucht, en roep je ''HÉ'' of ''HO''. En spring je 1 keer.
Het paard zal ervan schrikken. Als hij de volgende keer het weer doet, doe je hetzelfde. Als je dit vaker doet, zal hij er op denduur op reageren.
Schrik niet, als het paard steigerd. Dat is van zijn schrik. Dit werkt bij mijn pony wel, ik maak het ook mee. Maar die van mij is een 8-jarige b-pony Welsh. En rent recht op me af, en gaat een halve meter voor me staan steigeren. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr. Marilou

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:38

Ik kan me best voorstellen dat je het eng vond. Het is ook heel bedreigend als een pony op die manier op je af rent. Probeer jezelf van tevoren al op te peppen, zo van: als je me dat weer flikt dan zal ik je te grazen nemen, jij monster!!!. Pony's voelen je stemming ook al snel aan en ze heeft natuurlijk al eens haar zin gekregen bij jou (jij bent de vorige keer weggerend). Des te verrast zal ze zijn als je haar koekje van eigen deeg geeft. Succes.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:47

Miss_Montana schreef:
Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Alleen ben ik in die situaties snel genoeg om te blijven staan en een flinke mep uit te delen met hetgeen wat ik op dat moment in mijn handen heb Nagelbijten / Gniffelen Je moet zeker niet wegrennen, dan krijgen ze wat ze waar ze voor gingen.

Niets aan toe te voegen!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:41

KiWiKo schreef:
Blijven staan, je groot maken en een trap onder zn kont geven..... is die besodemietert Haha! Haha! gekkenhuis Lachen

Amen. Haha!

En ja hoor. Heb ik weleens meegemaakt, meerdere keren zelfs. Geval één; meisje had haar pony op de weide gezet maar wist dat ze hem niet meer te pakken zou krijgen, zodoende had ik al gezegd hem voor haar uit de weide te halen. Pony was het daar niet zo mee eens en heeft een flinke kledder tegen z'n kont gehad.
Geval twee; ander meisje, wist niet dat haar pony niet meer te pakken zou zijn en haalde mij erbij voor hulp. Pony komt op me af en geeft een flinke bok tijdens het langsrennen. Gevolg is dat ik hém even een tijdje heb laten rennen, pony was erg blij toen 'ie eindelijk naar me toe mocht komen. Duivel Was vast erg moe (we hebben het nu ook niet over éven vijf minuutjes laten rennen). Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:43

Mariilou schreef:

Als het paard op je afkomt, blijf je doodstil staan, als ze 2 meter voor je is, gooi je je handen in de lucht, en roep je ''HÉ'' of ''HO''. En spring je 1 keer.
Het paard zal ervan schrikken. Als hij de volgende keer het weer doet, doe je hetzelfde. Als je dit vaker doet, zal hij er op denduur op reageren.
Schrik niet, als het paard steigerd. Dat is van zijn schrik. Dit werkt bij mijn pony wel, ik maak het ook mee. Maar die van mij is een 8-jarige b-pony Welsh. En rent recht op me af, en gaat een halve meter voor me staan steigeren. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr. Marilou

En jij geeft het dier niet op zijn sodemieter als hij een halve meter voor je neus op zijn achterbenen staat?? Levensgevaarlijk!! Nu denk de pony juist dat het een spelletje is, en is de kans groot dat het een keer wel fout gaat..
Je hebt duidelijk nog niet de ervaring die sommige van ons hebben..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:18

Mariilou schreef:

Gr. Marilou

Wacht jij maar tot het een beest van 1m75 is die van 'armpje zwaaien' helemaal niet onder de indruk is... het steigeren doet hij dan ook nog, maar niet van angst...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:25

poes schreef:
Wacht jij maar tot het een beest van 1m75 is die van 'armpje zwaaien' helemaal niet onder de indruk is... het steigeren doet hij dan ook nog, maar niet van angst...

Haha! .

Desbetreffende pony doet het vast ook niet van angst. Maar het is inderdaad wat femmefatale1 zegt, een ervaringskwestie. Knipoog

Als ik bij mijn vorige paard met m'n handen had gaan staan zwaaien was ik hier nu niet meer. En ik ben toch ook wel erg blij dat Mariilou mijn vorige paard nog niet is tegengekomen. Lachen

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:43

Laat die pony maar eens goed merken dat jij de baas bent. Komt ze op je af rennen, jaag haar weg. Reageert ze daar niet op, geef haar dan maar eens een goede mep.

Ik ken een pony die haar oren in de nek legt en tanden ontbloot als je haar stal in komt. Ze dreigt maar als je je hand opsteekt, is het spelletje meteen afgelopen en laat ze je gewoon toe. Veel mensen vonden/vinden haar eng en dus werd ik er telkens maar bij gehaald als ze opgezadeld moest worden, terwijl iedereen haar eigenlijk kan pakken zolang je maar uitstraalt dat jij de baas bent.

Een merrie die al maanden niet gevangen was omdat ze aanviel, bleek ook niet erg moeilijk te zijn. Ik ging met een paar mensen de wei in, want we wilden eens zien wat ze dan precies deed. Niemand durfde haar te pakken want ze viel inderdaad aan. Toen heb ik een halstertouw gepakt en telkens toen ze op me af kwam (de andere mensen stond een heel eind achter me inmiddels), gooide ik het halstertouw naar haar toe zodat ze wegging. Na een tijdje (5 min.) hield ze er mee op. Ik bewoog het halstertouw langzaam naar de achterhand en ze ging braaf rondjes om me heen draven, binnenste oor naar mij en buitenste oor naar voren. Daarna was er niks meer aan de hand.

Een andere pony, een fjord, is dan weer een heel ander verhaal. Een meisje dat ik ken verzorgt hem, maar hoe vraag ik me af want hij jaagt iedereen zijn wei uit. Toen werd er gevraagd of ik niet iets kon doen vanwege de 2 verhalen hierboven. Nou het was niet zonder risico's dit keer. Hij had namelijk besloten dat hij de baas was en ik had besloten dat ik de baas was. Ik sta in de wei, dressuurzweep in de hand en ik roep zijn naam. Hij komt met de oortjes naar voren op me af en opeens liggen zijn oren plat in zijn nek, tanden ontbloot en in volle galop. Ik heb me groot gemaakt en in zijn richting gemept met de zweep. Hij heeft me 1 keer bijna om ver gelopen en toen was ik zo pissig dat ik iemand vroeg een longeerzweep naar me te gooien en vervolgens heb ik hem even goed laten rennen. Toen bleef hij stilstaan en kon ik naar hem toe, ik mocht hem overal aaien. Daarna ben ik de wei uitgegaan, maar toen ik aan de andere kant van het hek stond steigerde hij opeens tegen het hek. Het meisje dat hem verzorgt sprong gelijk weg, maar ik bleef naast hem staan en gaf hem een flinke klap op z'n borst. Hij stopte er meteen mee. Ik weet niet hoe het verzorgen nu gaat, waarschijnlijk niet veel beter omdat het meisje dat gewoon niet durft maar ik heb gewoon geen tijd om elke keer mee te gaan. Daarbij was de eigenaar ook van mening dat met een zweep de wei in gaan een te harde aanpak was, waarschijnlijk is die al een hele tijd de wei niet meer ingeweest anders wist hij wel beter...

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:36

poes schreef:
Mariilou schreef:

Gr. Marilou

Ik wil niet veel zeggen, maar ik maak het zelf mee.
NOOIT EEN TIK GEVEN, DAN VALT HET PAARD ERGER AAN.

Maarja, ik zeg het alleen maar.
Doe wat je niet laten kan

Mariilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:38

Ik ben net een van ''de'' mensen die paarden slaat.
gebruik mijn techniek,
en dat werkt bij MIJ!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:40

Mariilou schreef:
NOOIT EEN TIK GEVEN, DAN VALT HET PAARD ERGER AAN.

Maarja, ik zeg het alleen maar.
Doe wat je niet laten kan

Zo heeft ieder z'n eigen manier van aanpakken. Knipoog Ik heb een paard gehad wat je toch wel als "gevaarlijk" kon bestempelen als ze los stond. Heeft een paar flinke opdonders van me gehad en me nooit meer wat geflikt. Nooit wat gemerkt van jouw beweringen. Dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt?
Er zijn wel paarden die het inderdaad niet pikken, maar dat komt dan echt niet door "die ene tik" die je ze net gaf. Daar moet aardig wat aan vooraf gegaan zijn.
Maar ik denk dat het doorsnee paard je hard uitlacht als je een keer op en neer springt en hard "HÉ" roept. Ik weet wel zeker dat als ik dat bij mijn vorige paard had gedaan dat ik me opeens héél klein had gevoeld. Lachen

Prima dat het bij jou werkt. Maar ik voel niet de behoefte om het uit te proberen. Heb nog geen doodswil.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:51

Mariilou: jou techniek zal bij verschillende paarden die echt moeilijk zijn niet werken. Eens een flinke tik gebruiken is de beste optie in dit geval Lachen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:53

Mjah, heb het wel eens meegemaakt met de dominante ruin in de groep. Hij had al een aantal kinderen weggejaagd die 'm wilden halen ( was een manegepaard ) en net toen ik mijn paard weer op het land kwam zetten, renden die kinderen keihard weg. Touwtje aan mij gegeven, ik m'n paard weggezet en het dier gaan halen. Paard kwam inderdaad ook keihard op mij afrennen met z'n oren in z'n nek. Ben gewoon blijven staan en zodra hij in de buurt was een stap naar voren gezet, schrok ie van en hij rende zo langs me heen. Daarna kon ik 'm zonder problemen pakken, toen wist ie wel dat ik dominanter ben dan hij Clown

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:56

een jaar of 14 geeden ben ik ook aangevallen door een pony, een grote fjord. het was winter en hij beet me door mn winterjas, dikke trui en t shirt in mn borst. het bloedde behoorlijk. ik schaamde me dood dus durfde het niet te laten zien of te vertellen dat het best heftig was en heb het een paar dagen later aan mn moeder laten zien. nu heb ik een stukje wild vlees ofzo in mn borst zitten (had toen nog erwtjes) het was een nare ervaring.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:57

Mariilou schreef:
Ik ben net een van ''de'' mensen die paarden slaat.
gebruik mijn techniek,
en dat werkt bij MIJ!

Wat denk je dat een paard in de kudde krijgt als ie dominant doet tegenover de leider? Dan krijgt ie ook een schop na hoor. Zachte heelmeesters maken héle stinkende wonden, als mijn paard mij probeert aan te vallen en hij niet stopt als ik het op de vriendelijke manier doe, dan krijgt hij van mij zo'n rotschop dat hij er nooit meer over nadenkt om door mij heen te willen rennen. Nog altijd de beste methode, de taal die het paard snapt, de taal van de groep en de taal van zijn leider.

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:07

Een paard wat recht op je af komt rennen mist een deel van respect na de mens toe. En heeft duidelijk met dominatie te maken. Iedere keer als je verzorgpony moet pakken zorg in ieder geval dat je iets bij je hebt. En als de pony op je af komt geef hem/haar maar eens een goede tik. Want beter 1 keer te hard dan 10 keer te zacht en het fout af loopt. Een paard die baas is op de wei en zijn kudde verdeelt en op hun plek zet. Die laat het duidelijk harder voelen dan dat jij een goede tik geeft. Op dat moment denkt de pony ook niet als die zo vals op je afkomt rennen zal ik haar pijn doen? Zorg in iedergeval niet dat dit erger word. Dan kan het van kwaad tot erger worden. Blijf er boven staan!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:17

Ik heb een friese merrie gehad.
Toen mijn vader haar kocht leek het wel een pit bull.
De vorrige eigenaar heeft haar altijd naar de stal begeleid, door het met een stuk lint af te zetten.
Voordat ze bij hem kwam is ze omgevallen met de trailer ofzo.
Toen wij haar kregen heeft het ook lang geduurd voor we aan haar konden zitten en haar normaal de stal in konden krijgen.
Ze viel iedereen aan in de wei, vooral als ze een veulen had.
Dan kon je haar met geen vinger aanraken.
Ze staat nu in Oostenrijk, maar aanvallen heeft ze altijd gedaan.
Het voordeel was dat er niemand bij onze paarden in de wei durfde te komen.
Nu dus wel weer haha.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:21

KiWiKo schreef:
Blijven staan, je groot maken en een trap onder zn kont geven..... is die besodemietert Haha! Haha! gekkenhuis Lachen

The best style, Kiwiko Style Cool

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:39

Ten eerste moet je de wei inlopen met de instelling dat alleen JIJ de baas bent! Een paard voelt het als je bang of zenuwachtig bent. En zolang jij bang bent, zal het je altijd aanvallen.

Heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt, maar ik ben wel een persoon die een flinke lel uit zou delen.
Een paard is een kuddedier en als er een bepaald paard dat wat onderin de roede staat, bijdehand gaat doen..nou reken maar dat hij dan ook een flinke optater van de leider/baas krijgt!!

Groetjes Leontine

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:42

Als je een dominantieprobleem hebt met je eigen paard kun je inderdaad gebruik maken van de techniek die le_chat_noir ook al beschreef: het opdrijven van je paard (en dan bedoel ik niet het laten vluchten, maar het opdrijven) tot hij zich aan jou overgeeft. Dit is natuurlijk gedrag wat ook in de kudde plaatsvindt. Als een jong paard uit de kudde ongehoorzaam is dan wordt hij door de merrie die aan de top staat van de hiërarchie opgedreven tot hij zich aan haar overgeeft. Pas dan mag hij zich weer bij de kudde voegen. Zelf kun je dit doen door je paard op te drijven in een hoog tempo (het handigst is dit te doen in een niet al te grote ruimte, een longeercirkel bijvoorbeeld) net zolang totdat hij 3 kenmerken vertoont: 1. zijn binnenste oor moet op jou gericht zijn (dan heb je zijn aandacht), 2. hij brengt zijn hoofd omlaag (gaat bijna met zijn neus bij de grond), 3. hij gaat kauwen/slikken. Dit laatste is erg belangrijk, het is het teken dat hij bereid is zich aan jou over te geven en dat hij jou erkend als zijn meerdere. Op het moment dat je hem dat ziet doen draai je hem de rug toe en blijft staan. Je mag niet naar hem kijken. Als het goed is hij gestopt waarna hij rustig op je af komt lopen (dit noem je de "join-up"). Hierna kun je hem overal aaien en hem met je mee laten lopen zonder dat je hem vasthoudt (dit noem je de de "follow-up"). Deze methode werd ontwikkeld en gebruikt door Monty Roberts (een fenomeen op het gebied van zadelmak maken van paarden) en volgens mij maakt Emiel Voest ook gebruik van deze methode. Ik heb het geprobeerd bij mijn dominante pony, het werkte erg goed, en je hoeft dus niet te slaan. Het is echter een methode die je kunt toepassen bij een eigen paard, het is lastiger als het gaat om andermans pony waar je mee te maken krijgt in het weiland. Hem het hele weiland door opjagen valt natuurlijk niet mee.

_Gabriellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:48

1x gehad wil verzorgpaard terug zeten in de wei die samen stond met een belgisch trekpaard en die komt tog hard aangalopperen met z'n oren naar achter me vriendin en ik hebben nog nooit zo hard gerent:P

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:03

Salt_Pepper schreef:
Ja dat kan wel, maar wordt die pony er banger van dan?
Ik weet het niet,
Als ik het ga proberen, en ze slaat me toch?
Nou dat wil ik gewoon niet hebben, en miscien kan ik dan terug slaan wat ik wil, maar mischien werkt het helemaal niet..??

reken maar dat ze er van opkijkt, gezien ze alleen 'aangepakt' word door kleuters en die meestal niet meters in de lucht staan met hun armen onder het genot van luid gebrul.. hahah.

Gewoon een dominantie probleem dat dier, een tik, flink stoere houding en dan is ze poeslief..
Peerd is ook al oud hè, die zijn vaak chagerijnig, maar wanneer je laat merken dat dat niet pikt worden ze al gauw onderdanig.