Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Re: Een afgekeurd paard is nog een paar centen waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:37

timilon schreef:
ik ken genoeg mensen die hun afgekeurde paard op laten halen hoor,ik snap dat niet maar goed...zo was er jaren geleden ook een paard van een kennis opgehaald,die stond een maand later nadat ie heel nederland door was geweest op de manege bij ons in de buurt...mocht ie daar nog rondjes sloffen:s

Dit is wel wat kort door de bocht hoor.....ik heb het zelf ook een keer gedaan, verkocht voor slachtgeld aan een (goede) manege hier in de buurt. Paard had zware HKO en een cyste, zenuwsnede uitgevoerd, dit paard loopt na 13 jaar!!!! nog steeds met plezier zijn rondjes en buitenritten.
Mensen daar zijn er heel erg blij mee en het paard ziet er super uit, ik zie hem nog een paar x per jaar (hij is nu 19 Knipoog )
Ik heb er zeker geen spijt van, of hij was met 6 geslacht en nu heeft hij een mooi leven achter de rug!

Een paard van een vriendin van mij was gevallen in de loopstal (rug/halsletsel), deze is de handel ingegaan en staat nu al een paar jaar bij manege Lies Beuker te Almere.
Daar doet hij het super, ze zijn daar erg goed voor hem.

Dit soort (afgekeurde) paarden komen niet altijd slecht terecht, daarbij heb ik zelf er ook een goed gevoel bij.
Ligt mi ook aan het mankement, veel paarden zijn voor licht werk of recreatief nog goed bruikbaar.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:42

crossmonster schreef:
Sja helaas is dit een van de vele verhalen.

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die niet keuren... ik zou nooit een paard kopen zonder te keuren, omdat ik weet hoeveel slechte paarden er rond lopen... en evenveel smerige handelaren die slechte paarden verkopen..

Ik heb mijn Haffie gekocht zonder te keuren...

Maar daar zit een MAAR aan...

Ik was 14 jaar had altijd op de manege rondgehuppeld. En ik verzorgde Mara toendertijd. Toen we haar kochten waren we ons er helemaal niet van bewust dat we een paard 'moesten' laten keuren...

Nu ik dat wel weet laat ik het volgende paard dat er ooit gaat komen wel degenlijk keuren...

Wat ik ook altijd zo stom vind als het je wel gezecht word een paard te laken keuren en het alsnog niet te doen omdat ht te veel geld kost...

Als ik het goed heb heb je je paard gekeurt voor een 150 a 200 euro... (toch?)

Maarja zo zie je maar en bestaat ook nog een heleboel ontwetendheid over het kopen van paarden... (zo was ik er een)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:27

Paard wat ik wilde kopen werd afgekeurd aan zijn rug, "kissing spines", daarmee kan je alleen nog recreatief rijden,
Vrouwtje was heel verdrietig (geen handelaar), maar toch stond hij 2 dagen later op marktplaats.
Klinisch goedgekeurd, kan springen en een prima M proef lopen.
Ja kan best als je hem kapot wilt hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:44

daarom moet je ook nooit afgaan op wat er in zo'n advertentie gezecht word...

strawberrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:46

altid laten keuren als je paard koop.. maa rja, hij kon in ieder geval nog even genieten in de wei

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:43

en als je je paard verzekert hebt,en je kiest er voor om je paard naar de verzekering te doen,dan kan de verzekering doen en laten met je paard wat hun willen,want jij hebt je paard afgestaan aan hun,en daar ook geld voor gekregen,en die paarden worden gewoon doorverkocht aan een handelaar,en die mag er mee doen wat hij wil!en meestal word er dus niet bij verteld wat het paard mankeert,het enige wat ze dan weten is dat ie van de verzekering komt!en die handelaar verkoopt hetzelfde paard weer door aan een andere handelaar,met het verhaal dat ie het paard van een meisje heeft gekocht,en die laat het paard klinisch keuren,en paard loopt daar zo door heen(b.v hardruis,of artrose enz)wat er dus klinisch niet altijd uit komt.en wie is dan de gebeten hond als het paard weer bij een meisje terecht komt en na een half jaar is het paard niet goed!
juist ja!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:44

Ik vind het raar dat mensen zo met hun paarden om kunnen gaan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:23

Prisca schreef:
Daarom Kawa heb zo iets van dat een DA die zo'n paard afkeurd die er ook voor moet zorgen dat die niet de handel in verdwijnt.

Alle paarden worden gechipt tegenwoordig dus waarom niet iets daarmee doen dit puur in belang van de paarden.

Maar vergeet niet dat een klinische keuring een momentopname is. Dat een paard een blessure kan hebben, die gewoon te genezen is.
Even verstappen, overbelast in de training, een hoefzweer, te kort bekapt of vernageld, verrekking, virus onder de leden (verhoogde hartslag, slechte conditie, hoestprikkel etc.)....

Een aankoopkeuring is geen onderzoek naar waardoor het dier niet gezond is, dat zou dan verder onderzocht moeten worden.
Het kan dus heel goed zijn dat een paard afgekeurd wordt, maar als het weer opgeknapt, of gezond is, wel goedgekeurd wordt.
Beetje kort door de bocht om dan maar alle niet goedgekeurde paarden af te schrijven.

Dan mag je het paard van Laurens van Lieren nu ook wel naar de slacht brengen... Die liep immers ook kreupel?

Meestal adviseren dierenartsen om zo'n paard eventueel te laten nakijken/behandelen/herstellen en na de herstel periode opnieuw te laten keuren.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:32

Ik las in de Bit (nr 158) dat een onderzoeksjournalist op zoek was naar mensen waarvan hun afgekeurde paard is doorverkocht...

Zal het even opzoeken:
Oproep: Is uw paard na afkeuring doorverkocht in plaats van afgemaakt? Kent u iemand die dit heeft meegemaakt?
Onderzoeksjournalist zoekt uw verhaal. Uw informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Help fraude tegengaan + reageer: ....@... (PM maar voor het mail adres)

PS: Wellicht ten overvloede: Het gaat niet om mij. Ik ben namelijk ook journalist. Om verwarring vóór te zijn. Ik ken deze persoon ook niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:57

Overigens ken ik natuurlijk ook het fenomeen slecht paard met kwalen doorverkopen. Daarom altijd laten keuren. een klinische keuring is ongeveer 100 tot 150 euro. Dan kun je daarna alsnog beslissen het paard te nemen, maar weet je in elk geval beter waar je aan begint.

Het is wel jammer dat röntgenfoto's niet gekoppeld worden aan de chip en het paspoort van het paard en geregistreerd worden. Dan heb je minder snel dat een paard afgekeurd wordt op foto's en vervolgens jubelend als klinisch goedgekeurd verkocht wordt.
Een röntgenologische keuring is ontzettend prijzig dus zeker in de lagere prijsklasses is dat niet in verhouding. Helaas gebeurt dat niet hoewel dat wel mogelijk is met de huidige digitale foto's.

Ik vraag meestal bij zulke advertenties en een iets lagere prijs (beneden 5000 euro) of het paard al eerder röntgenologisch gekeurd is, maar ja, liegen kan altijd en soms weten die mensen dat ook niet omdat het paard eerder in het verleden op de foto is geweest waar zijn niets over weten en verkopen ze het paard omdat ze er problemen mee hebben, en denken dat het aan de klik ligt, of het paard "te moeilijk" is voor hun...

Dit is ook een van de redenen waarom ik mijn pony met stofallergie en spat en gevoelige zolen (en zomereczeem, maar dat is zichtbaar) nooit heb verkocht.
Je kunt zelf wel een goed tehuis zoeken met het hele verhaal erbij, maar daarna is het niet meer in jouw handen. Als die mensen hem doorverkopen (voor meer geld?) zonder verhaal, dan is het kwaad al geschied en is er weer een niet-gezond paard in omloop. Terwijl hij vast een tijdje prima is omdat hij nu ook goed loopt, niet hoest (24 uur gras) en ook van zijn voeten nu geen last heeft buiten op de harde weg (wel op steentjes/puin)
De pony ziet er prachtig gezond uit, maar zorg je er op een andere manier voor (op stal met stoffig hooi of stro en binnen een paar dagen hoest hij weer), of zet je hem een tijdje te hard aan het werk, dan heb je kans dat de klachten terugkomen...

Misschien dat je een medisch dossier zou kunnen koppelen aan een paard en dat dat dossier door de nieuwe eigenaar/dierenarts op te vragen is...
Net zoals dat jij je eigen dossier op kunt vragen als je van arts verandert.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:47

Volgens mij ben ik wel eens een paard van deze handelaarster tegen gekomen of althans iemand met paarden ook in die prijsklassen. Op dr vraag of ik het paard mocht laten keuren kreeg ik: nee daar is de prijs niet naar. Dat maak ik toch uit als koper? Maar goed ik wist genoeg. Kortom het komt zo vaak voor!!!

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:31

Ja,zo'n stukje word ik ook wel even stil van.
Van fouten maken word je inderdaad een stuk wijzer. maar jullie hebben de paarden nog een vriendelijke en rustige tijd gegeven wat ik begrijp uit je stukje. en daar zullen ze jullie vast heel erg dankbaar voor zijn.
In dat opzicht is het altijd jammer dat dieren niet kunnen praten en je kunnen vertellen wat ze mankeerd.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:56

listiglistje schreef:
timilon schreef:
ik ken genoeg mensen die hun afgekeurde paard op laten halen hoor,ik snap dat niet maar goed...zo was er jaren geleden ook een paard van een kennis opgehaald,die stond een maand later nadat ie heel nederland door was geweest op de manege bij ons in de buurt...mocht ie daar nog rondjes sloffen:s

Dit is wel wat kort door de bocht hoor.....ik heb het zelf ook een keer gedaan, verkocht voor slachtgeld aan een (goede) manege hier in de buurt. Paard had zware HKO en een cyste, zenuwsnede uitgevoerd, dit paard loopt na 13 jaar!!!! nog steeds met plezier zijn rondjes en buitenritten.
Mensen daar zijn er heel erg blij mee en het paard ziet er super uit, ik zie hem nog een paar x per jaar (hij is nu 19 Knipoog )
Ik heb er zeker geen spijt van, of hij was met 6 geslacht en nu heeft hij een mooi leven achter de rug!

Een paard van een vriendin van mij was gevallen in de loopstal (rug/halsletsel), deze is de handel ingegaan en staat nu al een paar jaar bij manege Lies Beuker te Almere.
Daar doet hij het super, ze zijn daar erg goed voor hem.

Dit soort (afgekeurde) paarden komen niet altijd slecht terecht, daarbij heb ik zelf er ook een goed gevoel bij.
Ligt mi ook aan het mankement, veel paarden zijn voor licht werk of recreatief nog goed bruikbaar.

ja,maar bij jouw voorbeelden is er door de eigenaar zelf voor gekozen het dier voor een klein prijsje aan de manege te verkopen...bij mijn voorbeelden had de eigenaar besloten dat het dier afgemaakt moest worden,wat dus niet gebeurd is.
ik heb zelfs een keer meegemaakt dat de verzekering een paard op kwam halen en uitlegde hoe het in z'n werk ging:als het paard er op het lijf nog mooi uitziet word het de handel in gedaan,meestal naar het buitenland en dan niet voor de slacht.
is het paard echt te ziek om te zien dan gaan ze op transport.
liep het dier op 3 benen ofzo,dan werd het bij de slager in nederland of belgie afgemaakt.

ik wil hiermee duidelijk maken dat ik er een vieze smaak van in m'n mond krijg als je je paard voor de dood aan de verzekering over doet.
en over zenuwsnedes enzo,allemaal leuk en voorlopig pijnvrij,maar zo'n dier moet toch werken en loopt toch alles verrot.ik zou het niet op mijn geweten willen hebben,maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:58

Ik vind dit zo een klotestreek, arme paarden, alleen mar geld geld en nog eens geld Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:05

IK wordt ook even heel stil van het eerste bericht in dit topic. Dat arme, arme paard.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:15

joyce B schreef:
Overigens ken ik natuurlijk ook het fenomeen slecht paard met kwalen doorverkopen. Daarom altijd laten keuren. een klinische keuring is ongeveer 100 tot 150 euro. Dan kun je daarna alsnog beslissen het paard te nemen, maar weet je in elk geval beter waar je aan begint.

Het is wel jammer dat röntgenfoto's niet gekoppeld worden aan de chip en het paspoort van het paard en geregistreerd worden. Dan heb je minder snel dat een paard afgekeurd wordt op foto's en vervolgens jubelend als klinisch goedgekeurd verkocht wordt.
Een röntgenologische keuring is ontzettend prijzig dus zeker in de lagere prijsklasses is dat niet in verhouding. Helaas gebeurt dat niet hoewel dat wel mogelijk is met de huidige digitale foto's.

Ik vraag meestal bij zulke advertenties en een iets lagere prijs (beneden 5000 euro) of het paard al eerder röntgenologisch gekeurd is, maar ja, liegen kan altijd en soms weten die mensen dat ook niet omdat het paard eerder in het verleden op de foto is geweest waar zijn niets over weten en verkopen ze het paard omdat ze er problemen mee hebben, en denken dat het aan de klik ligt, of het paard "te moeilijk" is voor hun...

Dit is ook een van de redenen waarom ik mijn pony met stofallergie en spat en gevoelige zolen (en zomereczeem, maar dat is zichtbaar) nooit heb verkocht.
Je kunt zelf wel een goed tehuis zoeken met het hele verhaal erbij, maar daarna is het niet meer in jouw handen. Als die mensen hem doorverkopen (voor meer geld?) zonder verhaal, dan is het kwaad al geschied en is er weer een niet-gezond paard in omloop. Terwijl hij vast een tijdje prima is omdat hij nu ook goed loopt, niet hoest (24 uur gras) en ook van zijn voeten nu geen last heeft buiten op de harde weg (wel op steentjes/puin)
De pony ziet er prachtig gezond uit, maar zorg je er op een andere manier voor (op stal met stoffig hooi of stro en binnen een paar dagen hoest hij weer), of zet je hem een tijdje te hard aan het werk, dan heb je kans dat de klachten terugkomen...

Misschien dat je een medisch dossier zou kunnen koppelen aan een paard en dat dat dossier door de nieuwe eigenaar/dierenarts op te vragen is...
Net zoals dat jij je eigen dossier op kunt vragen als je van arts verandert.

Dat vind nou nog eens een goed idee! Hiermee zou je een medisch dossier aan het betreffende dier kunnen koppelen! Maar vrees helaas dat zoiets niet waterdicht te maken is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:19

Denk op zich met de chip dat er een hoop aan gedaan kan worden. Denk dat die ontwikkeling nog wel komt.

@joyce B
Jij weet niet of je die garantie kan geven de rest van je en ook hun leven. Wat doe je als ze er toch uitmoeten?. Verkopen of slacht?.
Om eerlijk te zijn misschien wel hard zou ik voor het laatste kiezen dan weet ik zeker dat er niet mee gerommeld wordt en paard heeft een goed leven gehad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Altijd vragen of je hem mag keuren, als hun de kosten niet willen betalen bij afkeuring weet je vaak al voldoende, dan hebben ze geen vertrouwen in het paard zijn gezondheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:53

Prisca schreef:
Denk op zich met de chip dat er een hoop aan gedaan kan worden. Denk dat die ontwikkeling nog wel komt.

@joyce B
Jij weet niet of je die garantie kan geven de rest van je en ook hun leven. Wat doe je als ze er toch uitmoeten?. Verkopen of slacht?.
Om eerlijk te zijn misschien wel hard zou ik voor het laatste kiezen dan weet ik zeker dat er niet mee gerommeld wordt en paard heeft een goed leven gehad.

Klopt, garantie is heel moeilijk te geven. Mijn pony is nu 17 en al zo'n 6 jaar spat. En al langer die stofallergie. Hij si nog vrolijk en fit en heeft zelf het meeste last van zijn zomereczeem denk ik. Ik verwacht dat hij nog wel een jaartje of 10 mee zou kunnen gaan...
Mijn paard is nu 10, en hoe oud zij gaat worden weet ik niet. Maar bij haar heb ik eerder het idee dat als ze te erg last van dingen krijgt, dat ze slechts de weg naar de slager zal maken. Zij is hoger geklasseerd geweest en dat nodigt voor mijn gevoel toch sneller uit tot handel als ik haar dan weg zou doen. Heb haar ook gekocht om haar de handel te besparen.

Maar ik heb dus nu wel de keuze gemaakt ten koste van de sport en voor mijn pony een oude dag geven en niet voor een goed tehuis weg te doen. Als het financieel niet meer te behappen is zou ik proberen mijn paarden uit te lenen (bruikleen, als gezelschapspaardje of eventueel recreatief, eventueel met kleine onderhoudsbijdrage van mijn kant) maar als dat niet lukt, dan zou ik heel hard moeten gaan nadenken wat dan. In laten slapen of naar de slager worden dan ook opties.
Maar niet omdat ik zo graag wedstrijden wil rijden of wil sporten. Dan ga ik liever weer een paard van een ander bijrijden tot mijn paarden helemaal wegvallen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:48

jeetje wat kunnen mensen soms toch wreed zijn Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:58

Eigenlijk is het heel simpel........... deze handel bestaat omdat het KAN bestaan........ het kan bestaan omdat mensen een buitenkansje zien in die Grib van 7 voor slechts 3000 euries...... Omdat mensen wel een goed paard willen, maar een budget hebben van 2000 euro.......... dus gewoonweg omdat de koper voor een duppie op de eerste rang wil zitten......

en zoals het altijd, en echt he ALTIJD zo is........ komt de koper bedrogen uit.....

Neemt niet weg dat ik ook echt wel een handelsgeest heb, als ik een tientje ergens op kan verdienen, zal ik het niet laten...... maar nooit over de rug van een dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:35

Ik hoop ook echt dat een keer alles aan elkaar gekoppeld gaat worden Ja

Idd, je niet afvragen waarom die prachtige gitzwarte grib maar 3000,- euro kost terwijl hij erg goed lijkt te kunnen lopen...
En zelfs een klinische keuring is dan te duur...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:45

jeetje wat een verhaal...
wat moet dat paard een pijn hebben geleden al die tijd...
ik hoop dat ie er bij jullie een beetje bovenop komt Lachen

eindelijk rust voor het beestje

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 08:52

Uh, het paard loopt al lang en breed op de eeuwige velden....zoals in de beginpost al is te lezen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:22

Helaas heb ik met Kas ook het vervelende meegemaakt dat degene die em van mij over heeft genomen hem "verhandeld" heeft als zijnde goed dressuurpaard met een iets slechte conditie..

Kashmir is bijna 10 jaar in mijn bezit geweest.. op een gegeven moment werd ie erg ziek en geen enkele dierenarts wist wat ie had..
Hij heeft in diverse klinieken gestaan en kwam er nooit bovenop..

Hij kreeg erna weer een vreselijke dip en viel terug..

Totdat ik 2x Eric Laarakker heb bezocht en medicatie mee heb gekregen..
Hij werd weer de oude! kwam lekker aan en was weer vrolijk en had energie!!

Helaas was het voor mij allemaal financieel te hoog opgelopen en kon het niet meer ophoesten, ik zou Kashmir moeten laten gaan tot mijn grote verdriet..
Leuke mensen gevonden die hem er lekker als gezelschapspaard bij konden hebben en dat ik toch eigenaar bleef...

Helaas week van te voren belden ze af en ik had de stalling al opgezegd waarna ik Kashmir dus noodgedwongen moest verkopen.
Voor een heel klein prijsje met de hele geschiedenis van em erbij en al zijn spulletjes..
Meisje zou kontakt blijven houden en als ie ooit wegmoest eerst kontakt met mij opnemen...

Helaas...

Na mij maanden aan het lijntje te hebben gehouden las ik op der hyves dat ze em na 2 maanden had verkocht..
Mijn zoektocht begon..
Overal heengebeld, advertenties geplaatst maar helaas liep alles op een dood spoor.
Meisje blokkeerde alles wat ook maar met mij te maken had en wilde niet zeggen waar hij was..

Ik kreeg op 4 april 08 tot mijn grote schrik een bericht via partyflock kreeg of het paard in mijn album dezelfde Kashmir was als zij kende...
En jaaaaa het was em!!
05-04-08 meteen naar Ommen naar de manege gereden en de hereniging was blij en erg emotioneel.. wat zag mijn maatje eruit..
Na goed met de eigenaar te hebben gesproken mocht ik em zsm ophalen!

Achteraf is het zo gegaan..
Meisje kocht em in mei van mij voor een klein bedrag en verkocht em in juli voor het dubbele als zijnde gezond! Verdrietig

Het gaat btw weer erg goed met Kas! [/i]