moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:59

Mijn verzorgpony's mogen het ook niet doen en ze weten dat ook. Ze geven me gewoon een duwtje/schuren even zacht tegen me aan en wachten dan tot ik me omdraai om hen te krabben. Ik moet het niet hebben als ze echt tegen me aan komen schuren en als ze dat doen duw ik ze dan ook ruw weg. Ik straf hen niet maar laat zo wel merken dat ik er niet van gediend ben, dat ze het ook gewoon even kunnen 'vragen' en dat ze dan ook wel gekrabd worden. Het is maar wat jij toelaat.
Ik moet er misschien wel bij vermelden dat het allemaal jonge dieren zijn en er 2 fjorden tussen zitten. Als die even onstuimig tegen je aan komen schuren lig je wel omver ...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:30

ik laat het hem gewoon doen, en hij komt met kleine kinderen in aanraking, maar hij weet dat ie het daarbij niet moet doen Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:25

Die van mij mogen het wel doen maar alleen na het rijden en als het hoofdstel af is. En ook niet op concours ivm mijn witte kleding. Geen moeilijkheden doordat ze geen respect voor me zouden hebben hoor. Misschien hebben ze het niet maar dat laten ze dan niet merken Clown . Ze proberen het ook nooit op een ander moment. Ze weten gewoon dat het alleen dan mag. Ze wachten altijd netjes tot het hoofdstel af en is ik mijn rug naar hen heb gedraaid.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:27

Die van mij mag het niet Ik vind het onwijs irritant! Vaak kriebel ik haar wel even als het hoofdstel af is, zodat ze wel van de jeuk af is.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:29

ik vind dat t niet hoort, die van mij mag t dan ook niet.
als hij tegen mij schuurt geef ik m consequent een stomp met mn elleboog. hij weet t nu ook en doet t niet meer. ik doe wel altijd zo snel mogelijk t hoofdstel af als hij klaar is met zn werk, dan gaat hij lekker rollen en met zn hoofd over de grond 'schuren'

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:37

Ik laat die van mij alleen schuren als ie geen hoofdstel/halster omheeft. Maar ook niet zo lomp, ik laat hem zelf met z'n hoofd tegen mijn platte hand schuren. Vind ie heerlijk, en ik heb geen enkel probleem met dominantie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:43

Paarden schuren bij de gene die lager in de rangorde staan. Mijn paarden mogen het niet en doen het ook niet. Geen een heeft het ooit geprobeerd.

Wel komt een van hen bij mij staan en probeert me duidelijk te maken dat hij echt heel graag gekriebelt wil worden maar dat hij of het andere paard er niet bij kan. (Wat snel gebeurd, dit paard is 1,65 en de andere 88cm Clown)

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:49

Mijn bijrijdpaard mag het niet, bij mij niet, bij de eigenaresse niet bij niemand. Hij probeert het wel, even kroelen mag wel, zolang het niet schuren word, zo vervelend en het kan nog pijn doen ook.. als ze ergens anders tegen schuren met hoofdstel in kan het ook nog eens beschadigen, dus nee Santos mag het niet Tong uitsteken In stal als alles af is moet hij zelf weten wat hij doet, maar niet wanneer ik nog met hem bezig ben, dan moet hij luisteren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:55

Mijn paard mag altijd even schuren na het rijden Bloos Maar alleen op het moment dat ík het zeg!
Ze probeerd onder het rijden/stilstaan altijd aan de bak of haar been te schuren, dat mag niet!
Alleen als we klaar zijn en ze goed heeft gewerkt!
Als ik zelf aan haar hoofd kriebel vind ze dat niet goed genoeg Clown

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:57

Niet, dat is een teken dat je paard geen respect voor je heeft en jou dus niet als leider ziet.

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:35

Ik heb misschien een goede tip voor mensen die hier last van hebben. Stel dat je paard tegen je buik aan schuurt begin jezelf dan ritmisch te slaan (niet heel hard, maar met ritme. tel er desnoods bij) Je slaat dan steeds dichter bij waar het paard met zijn neus zit, gaat hij niet weg dan tik jue hem ritmisch op zijn neus. Stopt hij ermee, ga dan nog even door met jezelf slaan. Op deze manier is het de eigens schuld van het paard en dus zijn verantwoordelijkheid dat hij een tik op zijn neus krijgt. Hij zal snel genoeg door hebben dat als hij zijn hoofd bij jou weghoud hij nergens last van zal hebben.
succes ermee...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:42

Mijn poown mag het ook niet. Ze mag niet zowiezo niet schuren met het hoofdstel in (het moet nog langer mee Tong uitsteken). Na het rijden doe ik het hoofdstel af (de ene keer snelle dan de andere keer) en dan mag ze schuren waar ze wilt (zolang het maar niet aan mij is Tong uitsteken). Ze schuurt dan altijd even aan haar been en aan de paal. Als ze klaar is kan ik zo het halster omdoen en vastzetten.

Het belangrijkste is om een bepaald ritme aan te leren, of in jouw geval eerst te onderbreken. Ze mag niet schuren aan jou, maar doe snel het hoofdstel af en laat haar maar even aan haar zelf schuren, dan halster om en vastzetten. Als je dat consequent elke keer herhaald wordt het gewenning dat ze alleen mag schuren aan haar zelf én zonder hoofdstel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:43

Ik vind het te pijnlijk, dus hij gebruikt heeft zichzelf aangeleerd de stal maar te gebruiken ipv mij Lachen

Diabloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:39

Ow , ik laat het ook altijd toe, nu ik dit allemaal lees..
Dan volgende x maar tegen een paal ofzo Tong uitsteken

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:43

Ik zou het ook niet laten doen.
Als Nando het zou doen zou ik omliggen, en buiten dat vind ik het super iritant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:32

Mijn paarden mogen het absoluut niet. Dan maar tegen hun eigen been, of tegen een paal, de voerbak van hun box, noem eens wat, maar niet tegen een persoon.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:44

Mijn verzorgpony mag ook nooit aan me schuren. Het doet best pijn en er zijn zoveel andere dingen om aan te schuren.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:17

Op de eerste plaats mogen ze het niet totdat ze weten waar hun plek is ten opzichte van mij en andere mensen. Maar doordat ik zo vaak bij ze ben weten ze dat ze dat het bij mij wel mogen maar op een beschaafde manier.
Bij ons staan namelijk de onderdanige wel de dominante te schuren maar dat gaat een stuk rustiger als dat de dominante schuurt.
Nou is onze kudde heerlijk in balans en weet iedereen zijn plaats en heeft daar vrede mee. Dat is denk ik wel een vereiste om zo met je paard om te gaan.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:21

Ik laat het niet toe. Simpelweg omdat ik met mijn 48kg gewoon omvergeduwd wordt dan. Haha!
De merrie die ik rijd probeert het echter wel en het is heel moeilijk om het haar af te leren.
Ik snap dat het jeukt maar ze moet maar even geduld hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:23

Ik weeg geen 48 kilo maar ik word ook omgeduwd als Abel schuurt Haha!

Hij mag het dan ook niet, en dan weet 'ie. Hij gaat hoogstens een beetje wrijven en dat is dan ons kroelteken. Maar mijn 1e pony was 1,56 en ik was een pukje van 10, en hij had aangeleerd dat kopstoten mochten....Hoevaak ik wel niet ben omgevallen in het land of met wandelen... Kan er nu wel om lachen, maar toen...Tong uitsteken

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:36

Sinds ik mijn vz paard duidelijk heb gemaakt (zonder slaan, wel met stemverheffingen en wegduwen) dat ze zich niet aan mij mag schuren, doet ze het gelukkig niet meer.

perik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:08

het mag zolang ze het maar niet te hard doen...

liesbeth93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:11

Mijn pony doet het ook! Soms als je korte mouwen aan hebt doet het wel zeer.. maar hij heeft het altijd gemogen. dus vind ik het zo stom om het m nu af te leren!! Bloos

ik laat het m zachtjes doen maar hij moet ook weten van ophouden! Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:13

mijn pony mag het gewoon, ze vindt het heerlijk en respect heeft ze dus echt wel voor mij.
maar dat vindt ik wat mag, IK laat het toe als het niet mag duw ik haar weg en dan houd ze er gelijk mee op. Huilen van het lachen

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:16

Waarom niet?
Ik zie het niet als 'gebrek aan respect'.
Meestal heeft het paard gewoon ontzettende jeuk bij zn hoofdstel na het rijden. Dus van mij mag hij dan echt wel even jeuken.
Niet te hard natuurlijk, dan laat ik wel merken dat het genoeg is.