Afspuiten met koud water na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Afspuiten met koud water na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:10

als het zo warm is spuit ik hem helemaal af, dan is alle zweet weg en hebben de vliegen toch minder trek in mijn paard. ik laat hem daarna wel eerst op stal drogen, daarna de wei in en lekker rollen in het losse zand en meneer is helemaal tevreden

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:20

Ik spuit mijn paard altijd af met koud water, ik begin wel bij zijn achterbenen. Mij is ooit verteld dat je altijd zo ver mogelijk van het hart af moet beginnen.

Ik denk dat het juist goed is met koud water af te spoelen. De temperatuur daalt en de hartslag zakt daardoor weer. (In de sauna moet je ook altijd in een ijskoud dompelbad, juist voor een goede doorbloeding en afkoeling van het lichaam).

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:39

De spieren krijgen een behoorlijke klap als je ineens met koud water gaat afspoelen. Er zijn mensen die het doen, zelf doe ik het niet. Ik spuit af met lauw water.
Over het algemeen spuit ik trouwens helemaal niet af, ik stap hem goed uit en spoel zijn benen af (ja, wel met koud water ja), stap nog even droog en meer niet. Lachen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:46

met koud water afspuiten is juist slecht voor de pezen staat in paard & sport
en als je echt wilt koelen moet je minimaal 30 min zijn benen koelen
echter gaan de pezen samen trekken als je afspuit en op het moment dat je stopt zet alles weer uit (of andersom Bloos)

het is in ieder geval niet goed en erg belastend

zelf spuit ik hem altijd af na het rijden met lauw water dit vind hij erg fijn en dan is die ook niet meer zo vettig van het opgedroogde zweet

met echt koud water zou ik dit niet durven vanwege zijn spieren.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:49

Wij hebben op stal alleen maar koud water, daar spuit ik dr wel mee af, maar alleen als het heel warm is en er weinig wind staat. Afgelopen dagen bijvoorbeeld vond ik het teveel waaien, dus heb ik dr afgesponst (ook met koud water overigens). Benen spuiten doe ik nooit, maar dat is vanwege mok en ze gaat toch direct daarna de wei in, dus de benen krijgen tijd genoeg om af te koelen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:03

onley schreef:
met koud water afspuiten is juist slecht voor de pezen staat in paard & sport

In welke paard en sport staat dat? Wil ik wel eventjes lezen niet dat ik je niet geloof, maar de argumenten die ze gebruiken enzo Knipoog

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:45

Ik af en toe. Knipoog

@ onley: ben ook wel benieuwd, zelfde reden als tessii.

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:07

Ik spuit de benen af en met een spons maak ik de plek nat waar het zadel gelegen heeft. Daarna met de 'zwieper' afdrogen, lekker rollen in de bak, zweetdekentje op, slobber eten en meneer is weer droog en kan de wei in.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:41

ik heb ook alleen koud water tot mijn beschikking, meestal laat ik haar na t rijden en afzadelen eerst even los zodat ze wat kan afkoelen en rollen, en dan pas langzaam van onder tot boven afspuiten. Vork

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:07

Ik spuit mijn paard altijd af als hij erg gezweet heeft, als hij maar een beetje gezweet heeft spons ik hem af.

Ik laat hem daarna direct rollen in de bak, zodat hij een laag zand op zijn vacht heeft.. Zodat het een tijdelijke beschermlaag voor de dazen wordt. Lachen

Mijn paard vind het heerlijk om afgespoeld te worden, ik merk niet dat hij het koude water erg vind.

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:01

Op deze dagen dat het zo warm is is mijn paard helemaal bezweet van top tot hoef. Clown Ik stap dan lang uit totdat zijn ademhaling weer goed is en dan spuit ik zijn benen af. (ik heb ook alleen beschikking over koud water) De rest van zijn lijf spons ik af, dat is toch minder koud dan gewoon een plens water uit zo'n straal. Mijn paard lijkt er geen last van te hebben en lijkt de verkoeling wel te waarderen.
Ik spons hem ook niet alleen voor de verkoeling af, mijn belangrijkste reden is dat het zweet dan niet opdroogt waar alle vliegen op af komen. Knipoog

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:43

Ik spuit m'n paarden als ze bezweet zijn eigenlijk altijd af ( Als het niet te koud is buiten). Wij hebben ook alleen koud water en ik laat ze eerst even wennen door rustig met de benen te beginnen en dan langzaam omhoog. ik blijf overigens geen kwartier lang doorspuiten want dan worden ze natuurlijk wel door en door koud, maar vindt het wel fijn als ze lekker schoon zijn en geen opgedroogd zweet hebben waar toch alleen maar vliegen op af komen...

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:57

Ik spuit meestal de benen alleen af met koud water en laat haar daarna altijd eventjes rollen in de bak, vind ze heerlijk. (er zijn dan ook bijna nooit mensen in de bak aan het rijden, dus dan kan het wel.) Maar t is ook alleen maar goed, ze krijgt snel last van opgezwollen kogels enz. Maar kan ik dit ook zo doen in de winter? (niet als het vriest hoor.) Ze staat 24/7 op het land in de zomer en in de winter in een buitenstal.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:07

In de zomer spuit ik mn paard ook gewoon af met koud water.
Wel niet helemaal omdat mij dat indd ook te koud lijkt, alleen haar benen, is naar het schijnt goed voor de bloedsomloop.

Lijkt mij hetzelfde als je iets koud moet leggen op een blessure ofzo..?

Als het écht héel warm is , spuit ik haar wel helemaal af en ga ik er lekker bij onderstaan Clown