'mishandeling' wegens niet-betaling!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: 'mishandeling' wegens niet-betaling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:28

En je mag een paard wel verplaatsen, maar wel op je eigen grondgebied. er staat namelijk nergens in de wet dat het paard in zijn stal moet blijven, dus als jij nog ergens een weidje hebt waar een paard goe dgestald kan worden mag dat. Als de wei van de buurman is mag het niet.
Volgens de wet ben je wel verplicht om het paard goed te verzorgen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:54

jiehaaa schreef:
Myrano schreef:
@jiehaaa;
Alsof ik dat niet weet...
Het gaat er mij alleen om dat, als er brand zou uitbreken, en er zou op dat moment niemand daar zijn, bv 's nachts, dan zal dat met of zonder slotje of ketting het ook niet redden.
En dat alleen de staleigenaar die sleutel heeft is ook niet meer dan normaal lijkt me.

Als er niemand is om de bodeur te openen is een paard inderdaad kansloos. Maar als er wel mensen zijn, maar die geen sleutel hebben... Lijkt me een risico wat je niet wilt nemen!

Ik kan u verzekeren dat ik zo'n situatie al heb gekend..een paard achter slot wegens niet betalen vh stalgeld. En terecht. Anders was het paard verdwenen en de centen ook Doei!
De kans dat er juist op dat moment brand uit zal breken is wel heel klein, maar het kan natuurlijk altijd. Dat risico neem je er dan ook maar bij. Het is immers niet aan de staleigenaar maar aan de eigenaar van het paard een verplichting en verantwoordelijkheid om zijn schulden te vereffenen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:00

Ik heb dit dus al een enkele keer meegemaakt, maar zal nooit en dan bedoel ik OOK NOOIT het over de rug van een dier gaan uitspelen!! Het dier kan er uiteindelijk niets aan doen dat de baas niet meer betaald! Dus beweging, voeding en alles wat een paard nodig heeft, krijgt hij bij mij dan ook...ook als er niet wordt betaald. Natuurlijk hang ik wel een slot op de deur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:00

Borg zou eerlijker en diervriendelijker zijn. Het dier als een ding beschouwen en achter slot en grendel zetten, zegt mij al genoeg over het type pension.

BIj ons zitten ook slechte betalers, dieren worden elke dag gevoerd, gemest en buiten/binnen gezet.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:04

russel schreef:
Borg zou eerlijker en diervriendelijker zijn. Het dier als een ding beschouwen en achter slot en grendel zetten, zegt mij al genoeg over het type pension.

BIj ons zitten ook slechte betalers, dieren worden elke dag gevoerd, gemest en buiten/binnen gezet.

Wat leuk om te weten, dus, als ik een paard bij jou zou stallen, en geen zin meer heb om dat te betalen, kan ik nog gerust op mijn 2 oren slapen want jij zou toch goed voor mijn paardje zorgen.. Knipoog

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:06

..en zo denken de meeste mensen dus ook, en heb je je geld nog niet..en dan komt de fustratie en neem je maatregelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:06

Ja, ik zou goed voor jouw paarden zorgen en je meteen te verzoeken een andere stal te zoeken. Blijf je niet betalen dan ga ik naar de politie en bespreek hoe ik dit ga oplossen. Retentie is nl niet wettelijk, maar oplossing gaat er zeker komen.

Maar bij mij kom je niet zomaar op de dam... Haha! , en een maand borg betaal je zeker wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:07

Ik zet toch echt een wan betaler achter slot en grendel...als ik zelf niet op het terrein ben dan. God zij dank heb ik het zelf in al die jaren nog maar 2 keer meegemaakt. 1 paard is inmiddels al een aantal jaren van mij, omdat ze hem tegen stalhuur van 2 maanden hebben laten staan. Ongelovelijk, maar echt waar. toen der tijd een 3 jarige merrie.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:08

aerdenhout1 schreef:
Ik zet toch echt een wan betaler achter slot en grendel...als ik zelf niet op het terrein ben dan. God zij dank heb ik het zelf in al die jaren nog maar 2 keer meegemaakt. 1 paard is inmiddels al een aantal jaren van mij, omdat ze hem tegen stalhuur van 2 maanden hebben laten staan. Ongelovelijk, maar echt waar. toen der tijd een 3 jarige merrie.

Daar ben ik het dus volledig mee eens ! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:09

Kijk dat is ook een oplossing, het paard tegen de 2 maanden huur overnemen.., soms zijn ze daar wel blij mee, ze hebben niets meer met het dier en ook geen geld meer. Paard de dupe laten worden vind ik de weg van de minste weerstand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:13

Je mag het nooit over de rug van een dier gaan spelen! Dat maakt je eigenlijk nog slechter dan de wanbetaler vind ik.
Daarbij willen ze toch al niets meer van het paard weten, dus kan je het dier laten verhongeren, dat doet ze niets omdat ze al die weken of maanden niet bij hun paard zijn geweest.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:15

Ja, oké! Natuurlijk vind ik dat het paard nooit het dupe mag zijn. En dit zou ik persoonlijk ook nooit doen.Maar de eigenaar mag het wel 'voelen'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:18

Ik heb 2 hele grote honden en div. "slechte vrienden" ik weet ze te vinden!!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:27

We hebben 17 jaar een stal en hebben nooit de paarden de dupe laten worden van de slecht betalende eigenaren, maar het heeft ons best hier en daar wel eens wat inkomsten gescheeld Boos!
Wat ik nog schandaliger vind ,zijn mensen die stiekem vertrekken met een schuld van een maand of 2.Die hebben we ook gehad.
En ga er maar eens achteraan.......Diverse brieven gestuurd en nooit reactie op gehad.Een van deze wanbetalers staat op een manege hier in de buurt met haar paard en op een gegeven ogenblik heb ik de brieven via de eigenaar van deze stal gestuurd zodat ik er zeker van was dat de brieven bij de juiste persoon terecht kwamen.
Uiteindelijk denk ik dat deze mensen zelf nog het meeste last van hun acties hebben.
Ik denk er al een tijdje over om met collega-stalhouders een lijst op te stellen van wanbetalers.Het zou voor wanbetalers eigenlijk onmogelijk moeten worden om in een straal van,bijvoorbeeld20 km,van de oude stal een plek te vinden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:30

Daarom ben ik er dus een voorstander van om andere stallen te waarschuwen tegen dit soort mensen. Ik heb dat inderdaad ook een heel enkele keer gedaan als ik hoorde waar ze heen waren gegaan.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:49

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:00

russel schreef:
Ja, ik zou goed voor jouw paarden zorgen en je meteen te verzoeken een andere stal te zoeken. Blijf je niet betalen dan ga ik naar de politie en bespreek hoe ik dit ga oplossen. Retentie is nl niet wettelijk, maar oplossing gaat er zeker komen.

Maar bij mij kom je niet zomaar op de dam... Haha! , en een maand borg betaal je zeker wel.

Nou, retentie is wel degelijk een wettig middel! Wel stelt de wet een aantal voorwaarden.
En als iemand schulden heeft, ga je niet naar de politie maar naar de deurwaarder. het is verstandig dit zo snel mogelijk te doen want de schuld loopt elke maand verder op.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:34

roest schreef:
Dan ben je bij voorbaat niet zo slim geweest. Mensen betalen een maand borg vooruit. Is de borg op, dan staat er in je contract dat het paard op straat wordt gezet. (Niet iedereen op z'n achterbenen gaan staan nu, het werkt).
Wordt er nog niet betaald, dan bel je de dierenbescherming dat ze een paard op moeten komen halen, doen ze dit niet dan zet je het op straat (je hoeft hem niet los te laten, je heb hem op straat gevonden). Probeer vooral niet aardig te blijven, dat heeft je tot hier gebracht.
Succes

Ik begrijp het denk ik niet helemaal Nors opkijken

Stel je nou voor dat ze het dier op de openbare weg loslaten? Van 'over de rug van het paard' gesproken!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:32

Bij ons op stal, stonden er inderdaad ook paarden met een slot op de deur (allemaal van de zelfde eigenaar..), deze paarden werden wel gewoon uitgemest, gevoerd, en gingen op de wei of stapmolen.
Ze werden met het slot beschermd tegen de eigenaren, zodat zij deze paarden niet van stal konden halen zonder te betalen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:00

Ik heb nog een heel juridisch stuk liggen, zal het even opzoeken voor je.
Aangetekende brief vesturen, met daarin alle te betalen kosten, op datum en waar het voor is. Termijn vaststellen waarop het geld binnen moet zijn en als dat niet het geval is, dat dan een incassobureau wordt ingeschakeld. Tevens laten vaststellen wat het paard waard is en dit op papier krijgen. Nu is dat heel moeilijk, want de waarde bepaald de koper als het ware, wat de gek ervoor geeft, maar richtlijnen zijn er wel.
Officieel moet het via een incassobureau, dat kost geld alleen en daarom laten veel mensen dat.
Het dier staat op jouw erf, dus dan ben je verplicht je aan de zorgplicht te houden, eten, drinken, schone stal (en dagelijks los lopen).
Op mijn vorige stal zijn er al etterlijke paarden verkocht door de vorige stalhouder, doordat er maanden achterstand in betaling was. Dit ging altijd per aangetekende brief en als er binnen een bepaald termij niet betaald werd, werd het paard ingeladen nar de handelaar..heel afschuwelijk als je het mij vraagt. De eigenaren zijn er ook nooit op teruggekomen, waarschijnlijk doordat de opbrengst van hun paard lager bleek dan de schuld en als zij daar een melding van zouden maken, zouden ze én hun paard moeten verkopen én de resterende schuld.
Hier overigens ook sloten. Levensgevaarlijk, maar kan het me wel voorstellen bij wanbetalers..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:25

jiehaaa schreef:
Een slot op de stal of het barricaderen van de staldeur vind ik levensgevaarlijk. Stel dat er brand uitbreekt, dan heeft zo'n paard geen enkele kans.
Ik zou er eerder voor kiezen om het paard ergens anders neer te zetten tot er betaald is.

maar dat mag wettelijk gezien dus niet.
een kennis,met een pension heeft hier navraag voor gedaan.
je mag wel een slot op de deur doen,en als de achterstallige huur veel word,via de rechter zelfs teostemming krijgen,het paard te verkopen,om zo het geld te krijgen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:39

ikke20 schreef:
als ik mn eigen stal zou hebben is het contract optellen waarin ook staat bij zoveel maanden geen betaling is paard voor de stalhouder.

Ja dat is inderdaad wel een goede, zo wordt het paard niet de dupe maar alleen de eigenaar

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:46

ja zeker een goede! Het lijkt me een moeilijk zaak, omdat er een dier in het spel is. En die mag er niet de dupe van worden!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:24

Amy77 schreef:
Ik heb nog een heel juridisch stuk liggen, zal het even opzoeken voor je.
Aangetekende brief vesturen, met daarin alle te betalen kosten, op datum en waar het voor is. Termijn vaststellen waarop het geld binnen moet zijn en als dat niet het geval is, dat dan een incassobureau wordt ingeschakeld. Tevens laten vaststellen wat het paard waard is en dit op papier krijgen. Nu is dat heel moeilijk, want de waarde bepaald de koper als het ware, wat de gek ervoor geeft, maar richtlijnen zijn er wel.
Officieel moet het via een incassobureau, dat kost geld alleen en daarom laten veel mensen dat.
Het dier staat op jouw erf, dus dan ben je verplicht je aan de zorgplicht te houden, eten, drinken, schone stal (en dagelijks los lopen).
Op mijn vorige stal zijn er al etterlijke paarden verkocht door de vorige stalhouder, doordat er maanden achterstand in betaling was. Dit ging altijd per aangetekende brief en als er binnen een bepaald termij niet betaald werd, werd het paard ingeladen nar de handelaar..heel afschuwelijk als je het mij vraagt. De eigenaren zijn er ook nooit op teruggekomen, waarschijnlijk doordat de opbrengst van hun paard lager bleek dan de schuld en als zij daar een melding van zouden maken, zouden ze én hun paard moeten verkopen én de resterende schuld.
Hier overigens ook sloten. Levensgevaarlijk, maar kan het me wel voorstellen bij wanbetalers..

incassobureau is helemaal niet verplicht! Een incassobureau niet eens meer rechten dan jijzelf al hebt. Alleen als je het paard in beslag wilt laten nemen, is een gerechtsdeurwaarder nodig. Trouwens, als je wel een incassobureau inschakelt, kan je die kosten op de wanbetaler verhalen. Maar dat zou ik alleen doen als je inschat dat de wanbetaler uiteindelijk toch gaat betalen, want anders zijn jouw kosten nog hoger.

Het verkopen van een paard door de stalhouder mag echt niet. Dat zou tegenwoordig ook niet meer mogelijk moeten zijn, omdat de stalhouder immers het paspoort niet heeft.

Da's dan meteen het probleem van bovenstaande constructie; zelfs al spreek je dat tevoren af; hoe kom je aan het paspoort?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:31

JulieDR schreef:
Ik hoor regelmatig dat bij niet-betalen het paard verhuisd wordt naar een plek waar de eigenaar 'm niet weet staan, tot ie betaalt.. Daar wordt hij wel nog verzorgd, maar z'n eigenaar krijgt 'm dus niet meer te zien!

Lijkt op zich een goed oplossing, maar je moet wel oppassen dat je geen diefstal ten laste gelegd krijgt!