Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jiehaaa schreef:Myrano schreef:@jiehaaa;
Alsof ik dat niet weet...
Het gaat er mij alleen om dat, als er brand zou uitbreken, en er zou op dat moment niemand daar zijn, bv 's nachts, dan zal dat met of zonder slotje of ketting het ook niet redden.
En dat alleen de staleigenaar die sleutel heeft is ook niet meer dan normaal lijkt me.
Als er niemand is om de bodeur te openen is een paard inderdaad kansloos. Maar als er wel mensen zijn, maar die geen sleutel hebben... Lijkt me een risico wat je niet wilt nemen!
russel schreef:Borg zou eerlijker en diervriendelijker zijn. Het dier als een ding beschouwen en achter slot en grendel zetten, zegt mij al genoeg over het type pension.
BIj ons zitten ook slechte betalers, dieren worden elke dag gevoerd, gemest en buiten/binnen gezet.
, en een maand borg betaal je zeker wel. aerdenhout1 schreef:Ik zet toch echt een wan betaler achter slot en grendel...als ik zelf niet op het terrein ben dan. God zij dank heb ik het zelf in al die jaren nog maar 2 keer meegemaakt. 1 paard is inmiddels al een aantal jaren van mij, omdat ze hem tegen stalhuur van 2 maanden hebben laten staan. Ongelovelijk, maar echt waar. toen der tijd een 3 jarige merrie.
russel schreef:Ja, ik zou goed voor jouw paarden zorgen en je meteen te verzoeken een andere stal te zoeken. Blijf je niet betalen dan ga ik naar de politie en bespreek hoe ik dit ga oplossen. Retentie is nl niet wettelijk, maar oplossing gaat er zeker komen.
Maar bij mij kom je niet zomaar op de dam..., en een maand borg betaal je zeker wel.
roest schreef:Dan ben je bij voorbaat niet zo slim geweest. Mensen betalen een maand borg vooruit. Is de borg op, dan staat er in je contract dat het paard op straat wordt gezet. (Niet iedereen op z'n achterbenen gaan staan nu, het werkt).
Wordt er nog niet betaald, dan bel je de dierenbescherming dat ze een paard op moeten komen halen, doen ze dit niet dan zet je het op straat (je hoeft hem niet los te laten, je heb hem op straat gevonden). Probeer vooral niet aardig te blijven, dat heeft je tot hier gebracht.
Succes
jiehaaa schreef:Een slot op de stal of het barricaderen van de staldeur vind ik levensgevaarlijk. Stel dat er brand uitbreekt, dan heeft zo'n paard geen enkele kans.
Ik zou er eerder voor kiezen om het paard ergens anders neer te zetten tot er betaald is.
ikke20 schreef:als ik mn eigen stal zou hebben is het contract optellen waarin ook staat bij zoveel maanden geen betaling is paard voor de stalhouder.
Amy77 schreef:Ik heb nog een heel juridisch stuk liggen, zal het even opzoeken voor je.
Aangetekende brief vesturen, met daarin alle te betalen kosten, op datum en waar het voor is. Termijn vaststellen waarop het geld binnen moet zijn en als dat niet het geval is, dat dan een incassobureau wordt ingeschakeld. Tevens laten vaststellen wat het paard waard is en dit op papier krijgen. Nu is dat heel moeilijk, want de waarde bepaald de koper als het ware, wat de gek ervoor geeft, maar richtlijnen zijn er wel.
Officieel moet het via een incassobureau, dat kost geld alleen en daarom laten veel mensen dat.
Het dier staat op jouw erf, dus dan ben je verplicht je aan de zorgplicht te houden, eten, drinken, schone stal (en dagelijks los lopen).
Op mijn vorige stal zijn er al etterlijke paarden verkocht door de vorige stalhouder, doordat er maanden achterstand in betaling was. Dit ging altijd per aangetekende brief en als er binnen een bepaald termij niet betaald werd, werd het paard ingeladen nar de handelaar..heel afschuwelijk als je het mij vraagt. De eigenaren zijn er ook nooit op teruggekomen, waarschijnlijk doordat de opbrengst van hun paard lager bleek dan de schuld en als zij daar een melding van zouden maken, zouden ze én hun paard moeten verkopen én de resterende schuld.
Hier overigens ook sloten. Levensgevaarlijk, maar kan het me wel voorstellen bij wanbetalers..
JulieDR schreef:Ik hoor regelmatig dat bij niet-betalen het paard verhuisd wordt naar een plek waar de eigenaar 'm niet weet staan, tot ie betaalt.. Daar wordt hij wel nog verzorgd, maar z'n eigenaar krijgt 'm dus niet meer te zien!