Handschoentjes, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

G1ovanna

Re: Handschoentjes, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:00

ik vindt het niet prettig emt handschoenen rijden en doe het ook niet snel.
liever zelfs helemaal niet. maar ieder zijn eigen mening toch Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:04

Het moet op wedstrijd, het is niet fijn met handschoenen te rijden als je dit niet gewend bent hoor Knipoog bovendien heb je met warm weer snel zweethanden en dan gaat teugels glijden. En als je antislipteugels hebt heb je hier geen last van, maar dat is níet fijn aan je vingers, zélfs niet als je gewoon uitstapt aan een lang teugeltje.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat als je meerdere paarden op een dag rijd je toch echt wel drukplekken krijgt van teugels. Of je nu met zachte hand rijd of niet.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:09

Voor de blaren, of omdat de teugels schuren of om aan de teugel te rijden.
Ook met buitenritten altijd fijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:13

Ik reed vroegah meestal zonder.
Maar met dressuur moest het.
Ik vind het helemaal niet fijn, bah, dus maar flink gaan oefenen Lachen

Nu heb ik het andersom, vind zonder helemaal niet meer fijn. Lachen
Rij dus altijd met.
Maar de enkele keer zonder heb ik niet mijn handen kapot, daar heb ik ze ook niet voor aan Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:27

ik krijg ook snel blaren of andere plekken, ondanks dat ik gewoon leren dressuurteugels heb met stopjes, en verder niks raars, en ook niet trek ofzo.

+ dat ik zomers anders zulke zweethanden heb dat ze alsnog glijden, dan liever zweethanden door de handschoentjes maar toch grip blijven houden Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:33

eigenlijk vooral kwestie van gewoonte, als ik tijd met rijd vind ik zonder niet meer fijn en andersom. tegenwoordig rijd ik eigenlijk altijd met handschoenen, geeft toch wat meer grip, en houd mijn handen zachter. en ik vind het gewoon verzorgd staan

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:36

ik rijd ook met handschoenen ,
omdat mijn pony snel de neiging heeft om te gaan hangen
tuurlijk rijd ik hem met het been . En zachte hand

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:54

ik met handschoenen omdat ik zo weinig eeld op mijn handen heb dat ik dan na 5 minuten met het bloed in me handen aan het rijden ben. en ja dat komt natuurlijk omdat ik handschoentjes draag Tong uitsteken maar ik vind het gewoon veel fijner rijden, en ja het moet in de ring dus dan rij je er thuis ook mee

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:00

LauraMc schreef:
Het valt mij steeds vaker op dat mensen die dressuurgericht (ook wel eens anderen) rijden met hun paard vaak handschoentjes dragen. In mijn ogen is dit (naast warmte) omdat de teugels gaan schuren langs je vingers en je er pijnlijke plekken aan overhoud. Maar, als je je paard gewoon met zachte hand rijd, dan hoef je dit probleem toch helemaal niet te hebben?
Ik denk dat als het in je handen schuurt je teveel (constante) druk hebt op de teugels en dat handschoentjes onnodig zijn. Wat jullie?

Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb bij het minst geringste al blaren dus dat heeft niet alleen maar met te hard trekken te maken. Ik heb gewoon last van een dunne huid en dat is behoorlijk lastig

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:10

Ik rij met handschoenen voor de warmte in de winter en tegen vieze handen van geplette dazen in de zomer. Ook natuurlijk tegen de blaren, (heb mn handen teveel verwend door het dragen van handschoenen, dus er zit vrijwel geen eelt aan... iig niet op de goede plekken) maar dat hangt ook af van op wat voor paard je rijd en wat voor teugels eraan hangen...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:05

Ik rij eigenlijk nooit met handschoentjes. Ik vind het helemaal niet fijn rijden, omdat ik dan niet goed kan voelen hoe ik de teugels vast heb. (of ze langzaam tussen mijn handen vandaan glijden) Blaren heb ik tot nu toe nooit echt gehad en ook niet echt dat ik last had oid.

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:06

Ik heb ze 's winters aan tegen de kou, 's zomers juist omdat ik dan zweethanden krijg en de teugels dan gaan glijden.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:41

Ik rij altijd met handschoenen.
Waarom??
Omdat ik het lekkerder vindt mét handschoenen.
Ik krijg altijd super snel blaren en mijn teugels zijn niet bepaald zácht te noemen. Duivel

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:24

voor sommige mensen is het ook dat ze blaren krijgen maarja je moet tog ooit ene keertje eelt krijgen Clown
doordat ik veel met me handen heb gedaan heb ik al eelt handschoentjes zijn voor mij overbodig
alleen in de winter vind ik het heerlijk lekker warm anders heb ik geen vingers meer Vork

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:27

Ik rijd met handschoenen, ik ben dit gewend. Vind het fijner rijden voor mijn handen.

Ik vind het bovendien onzin om te stellen dat je teveel druk uitoefent als je handschoenen aan doet voor druk/schuurplekken. Er zit altijd speling op je teugels en als je dagelijks meerdere paarden rijdt krijg je vanzelf eelt of blaren. Dat heeft niks met een te harde hand te maken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:04

maaikemuis schreef:
Ik kan dus niet MET handschoenen rijden. Dan heb ik het idee dat ik enorme proppen in mijn handen heb, en krijg ik kramp. Erg fijn op het moment dat je in de dressuurring moet verschijnen met je witte handschoenen, of als het heel koud, of heel warm is.

Dat had ik ook altijd, daarom ben ik thuis ook met handschoenen gaan rijden. En nu vind ik zonder niet meer fijn. Haha!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:07

ik heb heel snel blaren Boos! vroeger op de manege waar ik reed mocht je niet eens zonder handschoenen rijden. Laatst was ik me handschoenen kwijt, heb het rijden maar 10 minuten vol gehouden, ik had echt gelijk al 4 blaren Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:21

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
De ruiters die geen blaren krijgen zijn doorgaans degenen die gewoon eelt op die plaats hebben. Dat vind ik lelijk en onverzorgd.

Dat is bijna net zo'n onnuttig vooroordeel als dat iedereen die wel blaren krijgt ongetwijfeld te ruw in de handen is Lachen

Ten eerste is het niet waar: mensen verschillen heel erg in de gevoeligheid voor blaren, in hoe makkelijk ze eelt aanmaken. Met verzorging heeft dat verder ook niet zoveel te maken. (Of je het lelijk vindt of niet is natuurlijk je eigen smaak, hoewel ik het wat onvriendelijk vind klinken en ik het jammer vind dat er zo vreselijk veel op uiterlijk geoordeeld wordt.)
Ten tweede snap ik niet hoe je dat kunt zien. Als er al eelt zou ontstaan dan vooral aan de onder- en binnenkant van de handen, en dat zie je dus niet bij andere ruiters - je zou het hooguit voelen als je iemand de hand schudt of eventueel als je vrij intiem bent met iemand. Verder merk je dat toch in het geheel niet en zeker niet bij andere ruiters die je doorgaans vooral vanaf een afstandje ziet?

Shadow, waar staat er dat _andere mensen_ van mij handschoenen aan moeten om die reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:21

mmm..kan niet zeggen dat ik er nu (of ooit) eelt op heb zitten
En rij ik zonder handschoenen heb ik geen blaren Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:25

Ik denk dat Urielle zelf gewoon liever geen eelt op haar handen heeft.
Ik trouwens ook niet. Op stal loop ik dan misschien met rouwranden onder mijn nagels, maar ik mag me ook graag optutten en dan horen mijn handen daar ook bij.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:28

Ik vind het veel fijner rijden zonder handschoenen, dan voel je veel beter wat je doet en het is gewoon een stuk luchtiger. Maar ik krijg zo snel blaren, als ik bij wijze van spreken met losse teugel stap al. Dus handschoenen zijn voor mij echt een must. Heb dan ook geen dikke handschoenen, hoor. Voor in de zomer heb ik van die hele dunne katoenen handschoentjes (zwart) en op wedstrijd heb ik diezelfde (wit). Voor in de winter heb ik leren handschoenen gevoerd met fleece, en zelfs dan vallen mijn vingers er soms nog af Tong uitsteken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:08

oliebol, ben ik er vanmiddag eentje verloren onderweg.
Ben ik er eindelijk mee gaan rijden op advies intructrice, raak ik ze kwijt. Van de week maar even nwe kopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:43

Borg schreef:
Ik trouwens ook niet. Op stal loop ik dan misschien met rouwranden onder mijn nagels, maar ik mag me ook graag optutten en dan horen mijn handen daar ook bij.

Jij snapt hem Knipoog

Ik ben al niet zo ladylike met standaard gebroken en gescheurde nagels en mijn nagelriemen zijn de horror van elke manicure, daar hoeft geen eelt bij. Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:49

Borg schreef:

En met sommige beroepen is het ook niet gepast van die dikke eeltbonken overal en die rouwranden *LOL*

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:31

Ik rijd ook altijd met handschoenen,
soms vergeet ik ze en rijd ik zonder,
maar je merkt wel degelijk het verschil,
want ik vind dat je zonder handschoenen vaak de teugels uit je handen laat glippen,
omdat je handen nat worden,
en zo gaan je handen ook sneller kapot en krijg je blaren!