Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Welke trailer kan ik trekken zonder E?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:34

het was idd geld zat, ben blij dat ik het heb.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:38

Citaat:
Je auto mag nooit meer trekken (daadwerkelijk (bij je E-rijbewijs)of op papier (bij je B-rijbewijs)) dan zijn trekvermogen.

Er worden hier wat dingen door elkaar heen gegooid.

Dat je niet meer mag trekken dan wat het trekvermogen van het voertuig bedraagt, moge duidelijk zijn. Lijkt me ook niet echt snugger om met 2000 kg te gaan rijden als je auto maar 1500 kg zou mogen trekken bijv... Geeft vreemde situaties bij een verkeerslicht dat op rood springt.

Echter, dit heeft helemaal niets met rijbewijzen te maken. Als je het woord trekvermogen in de citaat vervangt door gewicht, dan klopt het wel:D

Er worden hier wat dingen door elkaar gemixed. Kortom, de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt...

Het staat in dit topic, maar zo ook in veeeeeele topics op bokt en laten we de WIKI niet vergeten heel goed uitgelegd wat wel en niet mag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:50

dus mijn verhaal klopt, Suelza?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:48

Met dit gewicht van je auto moet het kunnen hoor!
Vaak zijn de anderhalfpaards trailers 1300 kg incl. Laadvermogen, zo was de onze dat ook.
Onze auto weeg 1295 kg, dus in eerste instantie mocht het niet maar aangezien mijn pony nooit geen 700 kg is (en dat was het max. laadvermogen van de trailer) hebben we hem terug laten zetten in gewicht bij het RDW. Zo verlaag je dus de maximum massa van de trailer Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:53

Weet je wat mij het handigst lijkt Bloos . Even een mailtje sturen hoe het precies zit en of het kan zonder E naar het CBR. Dan weet je het meteen en weet je meteen hoe alles precies zit en werkt. Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:00

Lous, zo moeilijk is het niet. Ik denk dat ze heel veel uitleg heeft gekregen nu en dat daar genoeg trailers te vinden zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:10

Lous schreef:
Weet je wat mij het handigst lijkt Bloos . Even een mailtje sturen hoe het precies zit en of het kan zonder E naar het CBR. Dan weet je het meteen en weet je meteen hoe alles precies zit en werkt. Knipoog

Of je leest gewoon de FAQ in TAO, daar staat het hele verhaal, volledig, correcct en best duidelijk, in tegenstelling tot de halve waarheden en aannames die ook hier weer langs komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:11

ikke schreef:
Lous schreef:

Of je leest gewoon de FAQ in TAO, daar staat het hele verhaal, volledig, correcct en best duidelijk, in tegenstelling tot de halve waarheden en aannames die ook hier weer langs komen.

Kennelijk zijn mensen het nog steeds niet met elkaar eens hier. Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:12

Er is toch niets mee eens te zijn? Zoals het in de FAQ staat, zó is het! Er zijn heel veel mensen die het denken te weten maar waarbij de uitleg gewoon niet klopt..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:14

MissPromiss schreef:
Er is toch niets mee eens te zijn? Zoals het in de FAQ staat, zó is het! Er zijn heel veel mensen die het denken te weten maar waarbij de uitleg gewoon niet klopt..

Dat laatste bedoel ik. Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:40

Oke verkeerd begrepen dan Knipoog Maar als de TS de FAQ goed doorleest en in het achterhoofd houdt dat het maximale laadvermogen van de trailer terug te zetten is door het RDW (kost 55 euro) naar een lager gewicht moet er genoeg te vinden zijn en lijkt het me wel te doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:51

MissPromiss schreef:
Oke verkeerd begrepen dan Knipoog Maar als de TS de FAQ goed doorleest en in het achterhoofd houdt dat het maximale laadvermogen van de trailer terug te zetten is door het RDW (kost 55 euro) naar een lager gewicht moet er genoeg te vinden zijn en lijkt het me wel te doen!

Hetgeen onverlet laat dat die hele regeling binnen nu en enkele jaren volledig op de schop gaat en alle acties om nu te traileren met B-rijbewijs zinloos zijn en je alsnog aan het (moeilijkere?) E-rijbewijs moet........

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:34

Tsja maar wat is nou 55 euro op een E-rijbewijs! Ik denk dat dit in veel gevallen toch wel heel voordelig is dat het kan. In mijn geval bijvoorbeeld: Zelf 18, nog geen geld voor rijbewijs. Vader rijbewijs net een jaar te laat gehaald dus geen automatische E er bij in. Dan kun je zeggen dat je je vader een E laat halen maar is dat niet erg zonde als hij de ervaring van het rijden met aanhanger heeft en er veilig mee om kan gaan? Dan laat ik liever voor 55 euro de trailer terugkeuren zodat ik die paar jaar nog met mijn vader mee kan traileren en dat ik daarna het geld voor het E-rijbewijs (wat toch zo'n 500 a 600 euro is) aan mezelf ga besteden zodat IK straks zelf op pad kan met de trailer! Als het kan, waarom tien keer zoveel betalen voor een rijbewijs? Zoals ik al zei, dan laat ik dat liever even staan zodat ik er straks zelf wat aan heb Knipoog

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:20

Ik Rij ook al 9 jaar zonder E rijbewijs en nog nooit problemen gehad. Qua rijkunsten zeker niet. Ik heb diverse mensen met mijn trailer zien rijden met een E rijbewijs en daar was het inparkeren en achteruit rijden nu niet echt om naar huis toe te schrijven.

Mocht het papiertje verplicht worden in 2012 zal ik het wel moeten gaan halen maar ben bang dat ik door de zenuwen alles zou verprutsen.

Mijn vorige trailer was 600 kg en is het gewoon bij het rdw teruggewogen tot totaal 1100 kg. Het ledig gewicht van de auto was 1160 kg dus dat is mooi 60 kg boven 1100 kg en dat is genoeg om legaal met 1100 kg te rijden. Tesamen zat ik niet aan de 3500 kg dus alles prima in orde.

Tegenwoordig zijn de trailers wel wat zwaarder geworden en is het niet makkelijk om een lichte trailer te vinden. Gelukkig bestaan ze nog wel maar het is ff zoeken.