Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

magda_90 schreef:draumpje schreef:een zadel wat goed past , moet je zo min mogelijk onder doen
als je kiest voor een bontje, zou ik er geen sjabrakje meer onder doen
sjabrak etc is er in principe om het zadel te beschermen tegen vuil en zweet van het pard, niet om het paard te beschermen tegen het zadel , dus buiten dta je een sjabrakloos zadel iets vaker moet reinigen , kun je het sjabrak makkelijk weglaten
een bontje heft alleen nut als het direct op de huid ligt , dus ook een sjabrak onder het bontje is nutteloos en maakt alleen de kamer maar krapper... dus baat het niet, schaad het wel in dit gevalfoxy80 schreef:normaal gezien is een bontje niet nodig op een normale paardenrug!
wanneer het paard een gevoelige rug heeft kan een bontje uitkomst bieden bij het opvangen van schokken, maar eigenlijk kan een gelpad dat ook
wanneer het paard begin van drukplekken heeft, zadel wipt of schuift oid: zadelmaker erbij! dit is een teken dat het zadel niet past! In overleg met zadelmaker, fysio of andere prof kan besloten worden tijdelijk een bontje te gebruiken tot er een andere oplossing is
vb paard wordt ernstig ziek, bespiering is weg, zadel past niet 100% -> bontje kan dan even uitkomst bieden
Opgelet: in ALLE gevallen dient een bontje RECHTSTREEKS op de rug te liggen (anders verliest het zijn werking), dient van 100% schaap te zijn gemaakt (wegens goed opvangen van zweet, schokdemping ed.) en MOET ruggegraatsvrijheid hebben (vult anders kamer op en boel gaat knellen)
Tegenwoordig bestaan er van Mattes ook versies met kortharig bont en langharig (dik) bont.
Zoals eerder aangehaald: geen sjabrak samen met bontje (dit dient alleen ter bescherming van zadel zoals draumpje al goed opmerkte)
Als je toch je volledige zadel wil beschermen, koop dan een volledig sjabrak met lamswol kussens
Verdorie, mijn zadel past wel en toch wil ik een bontje? Tegenwoordig bestaan er ook uitvoeringen zonder bont onderaan en alleen bovenaan bontranden. Ziet er net echt uit en kost nog minder ook...
Zit een bontje beter voor de ruiter? Dat blijft een persoonlijke discussie, iedereen voelt wat hij voelt. Maar ga niet met een bontje rijden omdat jij geen stuiterbal wil wezen op een passend zadel. Dan is er iets fout met je zit. En als je toch zere billen hebt, is een bontje OP het zadel de uitkomst zonder je paard te schaden (en ik heb al een hele hoop mensen ZEER verslaafd weten worden aan zo' n ding)
Hoop dat ik TS beetje heb geholpen.
Twee mensen waarbij ik amen op zeg. Als je zadel past moet je idd zonder al die romplomp erom heen kunnen rijden. Als je een hulpmiddel wilt gebruiken gebruik hem dan ook goed, en vooral dat laatste ontbreek steeds vaker bij de meesten.
BrittKitt schreef:Wel voor de duidelijkheid; dit gaat om écht bont. Nepbont moet je nooit onder het zadel leggen vind ik, het is synthetisch, gaat ontzettend zweten en naar mijn idee ook schuren. Dat kan je er dus beter bovenop leggen, ook al vul je op die manier alleen maar de kamer van het zadel op en is de drukverdeling grotendeels weg.

)Irma_Maandag schreef:Ik rijd soms wèl, soms niet met (ècht schapen-)bontje, aangezien ik géén eigen paard heb, maar wel een eigen zadel. Ik rijd diverse paarden, van verschillend formaat en verschillende soorten bouw.
Dit zadel heb ik met opzet zo gekozen, qua pasvorm en boommaat, dat ie op zo veel mogelijk paarden oke ligt. (Prestige top dressage)
Mijn boommaat is een tikje breder dan standaard; op brede paarden past het zadel met slechts een dun dekje eronder, de normaal gebouwde paarden passen het zadel ook, echter enigszins "vernauwd" door een bontje tussen het zadel en (dunne) schabrak te doen. Breder maken gaat niet, en op deze manier wat smaller maken wel.
Voor de echt smalle paardjes heb ik een tweede zadel, dat een smallere boom heeft en een teruggesneden kamer.
Voor mij dus niet uit modieuze redenen (hoewel ik het niet lelijk vind), maar uit praktische overwegingen.
jury schreef:Als opener van deze topic kreeg ik van "brandus" de volgende pm
Waar maak je je druk om zeg, lekker belangrijk. Ten eerste is zo'n bontje juist beter voor de rug van het paard en ten tweede als mensen dat nou gewoon mooi vinden....
Raar dat dit als pm binnenkomt.
Het staat zo chique
crossmonster schreef:De ergste vorm vind ik de mensen die met een dikke ankymatras en een bontje rijden...
Ziet er ten eerste al echt niet uit, ten tweede voel je niks meer van je paard, en paard voelt jouw hulpen ook veel minder, en het ergste is dat je de kamer volpropt met rommel, de kamer die juist bedoeld is als vrije ruimte, voor de bewegende wervelkolom.
Nou ja, de osteopaten en fysiotherapeuten zijn er wel erg blij mee
)