Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Re: Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:59

Een paard is en blijft een vlucht dier.. ik denk dat daarmee je vraag wel is beantwoord

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:02

Mijn antwoord sloeg op Nickyu!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:03

Kymalin schreef:
Betrouwbaar is er denk ik in verschillende gradaties, net als het nivo van ruiters.

Betere omschrijving vind ik dan bijvoorbeeld ook; cool, geen heethoofd, druk, bouwt veel spanning op maar niet gemeen ofzo, dat zegt net even wat meer dan betrouwbaar.

Ben ik met je eens!!!Spuit 11! Knipoog Tong uitsteken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:05

Natuurlijk zijn het vluchtdieren, maar..........
Ik heb al heel veel pony's gehad. Die ik nu heb, is al bijna 6 jaar bij me. In het begin moet je veel opbouwen en was ie niet altijd even lief nog.
Maar als hij eens een bokje geeft, rij je gewoon door en dat is heel goed uit te zitten. Als hij echt even ergens van schrikt, dan zal ie een meter opzij springen en dan geef ik been, let op mij en rij verder.
Ik vind dus betrouwbaar als een paard in elke situatie goed onder controle te houden is en niet snel bang is of schrikt. Je zal veel zelf moeten doen. In principe mag hij niet op de omgeving letten en is hij aan het werk als ik erop zit. Zou er een ander op zitten en schrikt hij, zal hij eerder opzij springen, maar nooit zo dat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Ik heb ook altijd situaties opgezocht en nooit vermeden. Dus als er langs de bak iets gebeurt, gewerkt wordt met een machine, dingen langskomen etc etc, rij ik gewoon door.
Mijn zoontje van 11 rijdt hem ook en ook hij kan hem goed controleren als er dingen gebeuren die anders zijn, of als hij wel ooit eens schrikt.
Zijn eigen shet schrikt ook nergens van. Als die ergens niet langs wilt, is het ook kwestie van been en opletten. En ook die heeft hem zeker meerdere malen eraf gegooid in het begin, maar dat zegt niks over niet betrouwbaar. Dat heet imo leren. En ja, ik sta altijd achter mijn pony en buk zelfs bij zijn achterbenen, ook als het druk is om hem heen. Juist dan normaal blijven en hij heeft niet eens door dat het anders is dan.

Onbetrouwbaar is imo meer als een paard echt gericht probeert iemand uit het niets eraf te bokken. Bij z'n achterbenen bijv chagerijnig is en probeert uit te halen, of nooit ontspannen is als je daar bezig wilt zijn. Buiten schrikken en dan aan de haal gaan. Dat zit gewoon niet in elk paard. Ik durf echt te zeggen, dat die van mij toch wel erg op mij let en heel goed weet wat ik wil en wat ik van plan ben, ernaast en erop.
Het is echter geen garantie dat hij voor iedereen zo zal zijn. Misschien als ik hem zou verkopen en iemand totaal anders met hem werkt, hij wel dingen zal proberen. Zal me niks verbazen.
Net als de shet het bij een ander kind weer probeert om om te keren etc.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:08

Maar hoe staan jullie er dan in dat een [paard een onafhankelijk dier is met eigen gedragscodes die we nooit helemaal kunnen lezen en daardoor alles maar kunnen voorkomen? Het dier kan idd van je wegvluchten of met iets anders bezig zijn, etc, het hoeft maar een rotdag te hebben etc.. Zelfs de liefste leukste tofste paardjes!

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:10

Nee hoor, het blijven dieren en wat je zegt: het zijn vluchtdieren en wat die doen wanner ze schrikken, nou da's dus duidelijk Haha! , sorry
Maar wat betreft die advertenties, daar ben ik als een wezel voor. Ik wil binnenkort ook een paard, maar er moet echt iemand mee met een boel verstand van paarden, want ik haal de beroerte dat ik ook een 'kuikenmak exemplaar' uitkies wat toch niet zo kuikenmak blijkt te zijn en ik de levade eerder zal meemaken dan mij lief is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:11

jammes schreef:
Nee hoor, het blijven dieren en wat je zegt: het zijn vluchtdieren en wat die doen wanner ze schrikken, nou da's dus duidelijk Haha! , sorry
Maar wat betreft die advertenties, daar ben ik als een wezel voor. Ik wil binnenkort ook een paard, maar er moet echt iemand mee met een boel verstand van paarden, want ik haal de beroerte dat ik ook een 'kuikenmak exemplaar' uitkies wat toch niet zo kuikenmak blijkt te zijn en ik de levade eerder zal meemaken dan mij lief is.

En weet je? Soms merk je dat juist zo'n dier je verrast omdat je wat relaxter en opoplettender bent.
Van die rilbokken word je alerter..

het blijft idd moeilijk, advies is idd handig, maar garantie? nee.. denk ik het niet helemaal, hoor! Knipoog

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:17

quote]

En weet je? Soms merk je dat juist zo'n dier je verrast omdat je wat relaxter en opoplettender bent.
Van die rilbokken word je alerter..

Absoluut, ik reed laatst heel relaxed op volgens mij het braafste manegepaard ter wereld en....hij bokte! Ik wist niet eens dat hij dat kon.

Dat quoten is een vak apart!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:18

Ik vind dit altijd lastig....100% betrouwbaar vind ik niet oneindig samenhangen met schrikgedrag. Een paard kan nu eenmaal altijd schrikken en dat vindt ik niets met betrouwbaarheid hebben te maken, maar met vertrouwen. En dan nog kun je een paard niet kwalijk nemen als tie schrikt omdat er onverwachts bv. een eend uit de kant opvliegt. Kom op, daar schrik ik nog van als het schemert buiten!

Betrouwbaar is in mijn ogen een dier die je niet onverwachts aanvalt, bijt en noem maar op. En ook dit heeft met vertrouwen te maken en een stukje opvoeding. Vind het dan ook jammer dat de oorzaak vaak bij het paard wordt gezocht, terwijl er meer onkundige ruiters rondlopen dan onbetrouwbare paarden Clown

Zelf rijden we groningers, waarvan veel mensen denken dat ze schaapmak zijn en nooit schrikken..maar ook deze paarden kunnen een keer opzij springen als ze schrikken. Dan moet je een hobbelpaard kopen en geen levend wezen Haha!
Je bent nu eenmaal bezig met een dier en je moet ten alle tijden alert zijn en direct kunnen ingrijpen op de situatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:23

Ik heb zeker pony's gehad die veel schrokken. Maar een pony die ik 7 jaar heb gehad ben ik nog nooit afgevallen en die was pittig zat buiten. In de bak was ze geconcentreerd.

De pony die ik nu heb, ken ik inmiddels zo goed en ik denk hij mij. Ik denk dat je op een gegeven moment elkaar wel erg goed kent. Dat pakt voor ons op deze manier uit.

Een ander paard met ander karakter zal zeker na jaren nog altijd anders zijn.

Misschien vertrouwd hij me inmiddels dat dingen niet eng zijn en weet hij ook inmiddels dat als hij schrikt, toch aan het werk moet blijven.........

Ik zou willen dat ik goeie filmpjes ook had van de shet toen en de shet nu. Die loopt zo goed bij mijn zoontje en toch bij een klein kind dat niks doet op zijn rug zijn eigen weg weer gaan.

Maar ik weet zeker dat we het voor een groot deel ook erg getroffen hebben met dit stel. Ik heb veel slechteere ervaringen. Maar ik heb nu ook meer band opgebouwd.

Bij verkoop zullen veel paarden al anders reageren. Door wie zijn ze gereden? Door 1 ervaren iemand, door meerdere mensen? Staan ze al lang op die stal, of wordt er mee gesleurd. En dan voelt ie wel de spanning van de verkoper die hem goed voor de dag wil laten komen en de koper die een beetje voorzichtig is. Als een paard keer op keer van mensen en plekken wisseld, zal ie anders reageren misschien.
Maar net zo goed, als hij altijd 1 stal of 1 persoon gewend is, zal het wennen zijn.

Ik kan zelf op elke plek mijn pony rijden, maar dat is toch weer die band die je hebt, of iig hoe goed je elkaar kent. Ik hoorde van mijn trainer vorig jaar dat ik denk mijn pony te kennen???? Mijn pony kent mij nog beter, want hij stopte al toen ik eraan dacht bijv........

En ik heb in 6 jaar nog nooit meegemaakt dat mijn pony een rotdag had of chegerijnig was. de shet ook niet. Ze staan altijd samen, kan ze zo uit elkaar halen en rijden zonder gedoe. Ze staan buiten overdag en vinden poetsen en knuffelen heerlijk. Ik rij niet elke dag, maar wel veel en regelmatig. Wat moeilijk of nieuw voor hem is, is wel werken, maar dat maakt hem niet boos of onberekenbaar.

Ik ken trouwens wel heel veel mensen die paarden hebben die niet op hol slaan, of onbetrouwbaar zijn in situaties. Ook in de omgeng. Dat wil niet zeggen voor iedereen, maar voor de eigenaren zijn ze braaf in de omgang en met rijden. Geen problemen bij situaties of rare fratsen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:26

Dan moet je een hobbelpaard kopen en geen levend wezen
Je bent nu eenmaal bezig met een dier en je moet ten alle tijden alert zijn en direct kunnen ingrijpen op de situatie

Precies! Knipoog
En daarom kun je niet zomaar in een advertentie zetten: 100% betrouwbaar want het zijn onafhankelijke functionerende schepseltjes, hoe lief en braaf ook!

Ze zijn geen aftreksels van ons..

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:34

100% procent niet maar die van mij komt met 98% procent wel dichtbij Haha! Als ze al iets engs vindt doet ze een stapje opzij en that's it. Maar moet wel eerlijk zeggen mocht ze ooit een keer echt schrikken vrees ik dat ik er naast lig (dat moment moet toch een keer komen). Denk dat paarden die cool in het hoofd zijn goed schrikken als ze uiteindelijk een keer schrikken. Maar net de meeste mensen hier geloof ik dat 100% procent niet bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:40

Nee, die bestaan niet. Hoewel je bij sommige paarden echt gaat twijfelen. Zo is mijn paard echt een schat, ze zet nooit een stap verkeerd. Maar wat gebeurd er gisteren? Er zaten ineens van die vervelende bakkabouters in de hoek van de bak Zij zijn groot en ik is klein! Tot 2 keer toe ging ze in een spurt zijwaarts. Niet gevaarlijk ofzo, maar een paard dat 100% betrouwbaar doet dat niet. Maar die is volgens mij eerder verdoofd en of je daarop wil rijden weet ik niet Nagelbijten / Gniffelen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

Nee, je kan het niet in een advertentie zetten, maar het geeft aan voor de koper dat je er prettig mee kunt rijden. Dat het bij een koper anders gaat, kan ook, dus je weet nooit wat je paard bij een andere, die er anders mee omgaat en rijdt gaat doen.

Ik ben er ook nooit mee bezig verder, want dan is het niet leuk meer. Als ik in de auto stap, kan het ook elk moment gebeurt zijn, want dat gebeurt nou eenmaal ook continu in het verkeer. Net als bij oversteken ed.

Wil je geen risico's met paarden snap ik wel dat je een paard zoekt, waarvan de verkoper aangeeft dat ie zeer betrouwbaar is. En dat is best mogelijk, maar ligt ook aan jezelf soms.

Er was een tijd terug een discussie over muziek tijdens het rijden. Ik heb dat bijna altijd. Er werd aangegeven dat je moet horen wat er gebeurt. Waarom? Kan mij het schelen.....Ik ben aan het rijden en ga niet opletten wat er om me heen gebeurt en kijken of hij daar van schrikt of aan de haal gaat. En waar hij naar kijket, is met oortjes en hooguit een enkele keer een meter opzij. Nou, na 6 jaar denk ik dan dat ik voor mij een betrouwbare pony heb.

Mensen om ons heen zien het trouwens ook. De NF en shet staan in 1 box en je kan ze dus brok of hooi geven zonder ruzie. Ertussen gaan staan, dekens op of af leggen, ze vinden het prima. Dat vind ik betrouwbaar voor ons, bij ons.

En een paard mag dan een vluchtdier zijn, maar zijn enkele behoefte is eten in principe. Als een paard zich veilig voelt, heeft hij geen reden om te vluchten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:10

Had hetzelfde, alleen ben ik in dit verhaal de verkoper. Oké niet bij detour, maar er kwamen net mensen voor m'n paard kijken. Hij is erg mak om alles, vindt weinig eng. Alleen ze verliest haar beugel, hij schrikt en gaat aan de haal en ze kon weinig meer...

Voelde me ontzettend lüllig omdat hij normaal echt geen paard is die aan de haal gaat, ja alleen om die losse beugels wil ie wel eens gaan, maar daar heb ik zelf nog nooit ervaring mee gehad.

Kijk dat een paard nou bij iemand supermak is, heeft ook te maken met het feit dat die ruiter hem goed kent...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:11

Maar dat heeft tenminste een duidelijke oorzaak, Mik!

De eigenaar van deze ruin zei:"had ik het maar opgelopen, voel me zo machteloos"..

Tsja, ik vind dat degene die op andermans paard klimt zelf verantwoordelijkheid draagt hoor, we zijn volwassen toch?..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:24

Als je op een vreemd paard stapt, mag je wel er anders op gaan zitten, dan op je eigen paard dat je door en door kent. Maar je moet hem wel goed uitproberen, alleen dan weet je of het klikt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:37

Ik denk dat iedereen alerter stapt op een vreemd paard. ALs dat echter genoeg zou zijn zouden er minder brokken vallen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:42

Een paard is en blijft een vluchtdier.
Je hebt natuurlijk paarden die zich minder snel ergens iets van aantrekken dan anderen.
En er zijn ook meer dan genoeg paarden die duidelijken singnalen afgeven alls er iets staat te gebeuren.
Zodat je je erop voor kan berijden.
Maar niks of niemand dus ook geen paard is 100% betrouwbaar.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:00

een paard is nooit 100% betrouwbaar! Ik lees soms ook wel in advertentie's dat mensen er neer zetten:
Paard is meer dan 100% betrouwbaar, wel 200%!
ik vind dit misleidend, Er zijn bevoorbeeld ouders die voor hun kind een leuke pony willen kopen en die denken bij deze advertentie, oh das een goeie. die zet geen stap verkeerd. (en ja er zijn mensen die niet verder denken)

Mijn eigen paard is voor zeer weinig bang. maar natuurlijk kan ze schrikken van een eend of een stuk plastic. maar het is niet zo dat ze wegvleigt. ik kan haar altijd wel houden. maar kan me voorstellen dat ze met een onbekende aan de kletter gaat.

Wat mijn paard wel wil doen is als ze een tijd niet op een buitenrit is geweest en we gaan in gelop een paar vreugde bokken maken, dit wil ze ook wel eens na een hindernis doen, dus hoe braaf ze ook is, af en toe krijgt ze de zomer in haar bol. Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:42

Is onbetrouwbaar paard een paard wat weleens schrikt?!? Hoeveel mensen (allemaal dus Knipoog ) lopen er dan wel niet rond die onbetrouwbaar zijn... Schrikken is niet erg, maar de manier waarop een paard daarmee omgaat. De ene blijft stokstijf stilstaan en de ander rent in volle galop weg. Dan nog heeft dat niet met betrouwbaar te maken. Een paard wat bijvoorbeeld op een beendruk begint te bokken, of eentje die je de kont toedraait als je de stal ingaat en je probeert te trappen. Die zou ik als onbetrouwbaar willen bestempelen. En dan nog vraag ik me bij zulke paarden af, of ze bij de juiste persoon op de juiste plek niet een heel ander paard kunnen worden. Tenslotte kun je door een paard "verkeerd" behandelen ook onbetrouwbaar maken.
Wil je een paard wat niet bokt, springt en af en toe wegrent... Tja, dan zul je toch echt een hobbelpaard moeten nemen. Maar pas op: deze hobbelen Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:11

detour schreef:
Nickyu: en dan is een paard nog een "vlucht"dier (niet bestaand woord overigens ) ook

Machteld v Dierendonck hanteerde deze term zelfs; hoe kom je erbij dat eht geen woord is?..

dat deze term gebruikt word
betekend niet dat het volgens van dale een bestaand woord is
zoals bv nachtdier wel is Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 18:13

Oh, dat interesseert me niet hoor, het wordt gebruikt en dat zal neit voor niets zijn.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:29

Ik denk wel dat je je paard voor 99% kunt leren kennen en daardoor precies weet hoe hij of zij in bepaalde situaties reageert.

Ik denk ook dat je je paard voor 99% aan allerlei soorten voorwerpen, geluiden, gevoelens en situaties kunt laten wennen, en dat hij of zij van die dingen dan niet meer op of om kijkt.

Maar dan blijft er nog altijd die éne procent.. Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:37

100% betrouwbaar kan zeker niet nee, zoals je zelf al zegt: Het is en blijven (vlucht)dieren. We kunnen niet met ze communiceren dus dat maakt het allemaal een stuk moeilijker waardoor we vaak te maken hebben met onverwachte reacties enz.
Ik heb een tijd geleden 3 jaar lang een brave merrie gehad, totdat we rustig en relax een buitenrit aan het maken waren, toen zij ineens op hol sloeg. Nog nooit eerder met der meegemaakt.
En ook een keer met rijden, ze had nog nooit gebokt en/of gesteigert en plotseling bokte ze. Ze zijn zo onvoorspelbaar.
Dus idd, het klopt nooit als mensen dat in advertenties zetten. Maar dat weten de meeste wel Knipoog

Maar mijn paard daar in tegen, die schrikt van elk klein ding. Altijd onderweg naar de wei, en weer naar de stal. Dus een route die hij 2x per dag loopt. Dat is zo irritant! Maar nu ik er eenmaal aan gewent ben hou ik er ook altijd rekening mee. Het belangrijkste is dat je het paard goed kent, zodat je zijn of haar reactie van tevoren kunt inschatten.
Het ligt natuurlijk ook altijd aan ons, als wij erg angstig zijn beinvloed dat ook de reactie van het paard.