niet willen komen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivian_ve

Re: niet willen komen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:35

ik zou hem juist NIET voeren als hij wegloopt, want als je dan een keer niets mee hebt en hij merkt het dan ben je de klos. wat ik altijd doe (heb je wel erg veel geduld voor nodig Knipoog ) is gewoon hem laten wegrennen en hem dan contstant in dat tempo laten lopen door achter hem aan te lopen, na een tijdje (kan lang duren Tong uitsteken ) dat heeft hij er geen zin meer in, en dan moet je hem nog steeds aansporen te blijven lopen op dat tempo.. uiteindelijk dan is hij wel dolblij als hij mag blijven staan. misschien dat je dit de volgende keer nog een keer moet doen, maar bij mij doen ze het daarna nooit meer! ik hoop dat het bij jullie werkt. succes!

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:36

@ vivian.. bij mij werkt dat helemaal niet dan gaat ze het uitlokken en ik heb er wel eens 3 uur achteraan gelopen nou dat doe ik niet graag weer.. Knipoog

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:57

als ze met meerdere paarden gaat haal je de andere er uit en dan wil zei misschien mee doe iets in je zak waar ze geintresseert in is en ga eerst oefenen dat je haar gewoon aan een halster laat grazen

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:27

Naoom_ schreef:
@ vivian.. bij mij werkt dat helemaal niet dan gaat ze het uitlokken en ik heb er wel eens 3 uur achteraan gelopen nou dat doe ik niet graag weer.. Knipoog

haha oke, nou dan heb ik de wat dat betreft het wel getroffen;) het langste dat ik erachteraan ben blijven lopen was een half uur geloof ik. ligt dr dan maar net aan wat voor een paard je hebt he;)

IRIS_JELLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:43

heey
mijn paardje komt wel altijd maar ik geef hem bij de wei dan ook altijd een half
snoepje zodat hij weet dat hij beloond wordt, en mocht hij een keer niet komen
dan krijgt hij het ook niet ook Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:53

Wat ik doe bij een paard dat zich niet laat vangen is hem juist wegjagen, wanneer die zich niet laat vangen. Één keer proberen, en dan hem een paar keer wegjagen. Dan weer even een keer proberen, en als die zich weer niet laat vangen weer een tijd wegjagen. Meestal zijn ze dit snel zat..

onlein01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:11

Als de paarden bij ons niet willen komen pak ik een bak, doe er brokjes in en ga flink wat lawaai ermee maken...nou dan zijn ze er ineens heel snel.

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:41

als ze geen halster om heeft dan leg je het halster aan het begin van het land neer dan ga je naar je poy ff lekker kriebelen en neem je dan aan het hoofd/hals mee naar het begin die je daar het halster om en loop je zo naar de stal zo doe ik het ook want als mijn verzorgpony het halster ziet loopt ze de heletijd weg als ze het eenmaal om heeft is het goed !! of neem af en toe wat lekkers mee!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:50

Mijn paard is er gelukkig overheen.. Na er 2 weken lang achteraan te hebben moeten lopen, kan ik haar nu zo weer pakken, ze komt zelfs de laatste meters naar me toe, zoals vanouds Haha!
Voor míj geen probleem dus meer, gelukkig!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:47

vivian_ve schreef:
ik zou hem juist NIET voeren als hij wegloopt, want als je dan een keer niets mee hebt en hij merkt het dan ben je de klos. wat ik altijd doe (heb je wel erg veel geduld voor nodig Knipoog ) is gewoon hem laten wegrennen en hem dan contstant in dat tempo laten lopen door achter hem aan te lopen, na een tijdje (kan lang duren Tong uitsteken ) dat heeft hij er geen zin meer in, en dan moet je hem nog steeds aansporen te blijven lopen op dat tempo.. uiteindelijk dan is hij wel dolblij als hij mag blijven staan. misschien dat je dit de volgende keer nog een keer moet doen, maar bij mij doen ze het daarna nooit meer! ik hoop dat het bij jullie werkt. succes!

Als ik die van mij dan in dat tempo door laat lopen...die loopt zich eerder dood dan dat hij opgeeft en bovendien gaat ie zo in de hype dat als je niet oppast hij dwars door de draden loopt.....

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:06

Bij ons op stal is ook een paard niet te vangen (door andere dan de eigenaar dan Tong uitsteken). De verzorger heeft er ook veel problemen mee... Heeft er al meerdere keren een uur achter aan gelopen... Met een bak met brokjes maar dat hielp ook niet Tong uitsteken. Als de eigenaar komt staat het paard direct voor het hek Knipoog.

Mijn verzorgpaard komt ook niet naar het hek toe lopen... Moet altijd naar hem toe, maar hij blijft gelukkig wel staan... Toen ik hem een keer 's middags een appeltje ging geven en daarna 's avonds hem uit het land wilde halen kwam hij wel gelijk Lachen. Dus iets lekkers helpt misschien ook wel. En ook gewoon eens langs komen om wat lekkers te geven... Anders gaan ze denken ow daar komt ze weer nu moet ik het land uit Tong uitsteken.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:20

nou ik heb precies het zelfde probleem. ik sta op een
manege met uren weilandjes. maar mij pony wil ook niet
komen met snoepje, bix, muslie het help niks.
het enigste wat help is haar op jagen dat ze geen gras
meer kan eten en dat ze daarna helemaal dood
op is. maar dat vind ik niet zo fijn. want in het land zitten
allemaal gaten dus dalijk is me pony kreupel en het
doet ook zeer aan mijn voeten. echt niemand kan haar
pakken me moeder en ik en er zijn nog meer mensen die
het hebben geprobeert weet 1 van jullie misschien nog
een oplossing ze staat ook met halster dat maakt het wat
makkelijker als je ze uit eindelijk te pakken krijg
. maar er willen natuurlijk ook nog anderen mensen
op dat land. bij ons kunnen ze wel dag en nacht maar
dan moeten ze echt gelijk en dat is wel slecht kunnen
ze ook hoefbevangen van raken.
groetjes cynthia.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:21

Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou even een andere titel proberen te zoeken..
Maar misschien moet je denken aan grondwerk,
daar worden ze meestal gehoorzamer van en ze luisteren dan ook beter..

Ik heb dat probleem totaal niet..
Meneer denkt dat hij nog hengst is, dus hij staat de hele tijd bij het hek te hinniken naar de merries...

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:26

jah die van mij is bij alles echt super braaf.
in de bak loop ik wel eens naast haar en als
ik stop stopt zij ook dus dat gaat altijd goed.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:48

Ik zal denk ik wel een halster om doen, dat scheelt een hoop. Wat ik zou doen is als je een halster om hebt en je benadert je paard, heel lief tegen hem/haar gaan praten en maak je laag, ook zal ik iets lekkers te eten mee nemen want de meeste paarden komen dan vanzelf al naar je toe gelopen en zal je paard het leuker vinden om meegenomen te worden Haha!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:30

ik heb dit ook een tijdje met mijn haflinger gehad.

dat heb ik uiteindelijk opgelost door er echt veel tijd intesteken,
heb een aantal dingen gedaan:

* afentoe gewoon langskomen zonder dat ze naar binnen moeten of wat dan ook.
* als je erheen gaat afentoe wat lekkers meenemen.
* afentoe de wei ingaan en lekker daar gaan zitten lezen of in elk geval ergens anders meebezig zijn.
vaak worden ze dan nieuwschierig en komen ze toch even 2 tellen kijken wat je aan het doen bent Haha!
* lekker met andere paarden in de wei gaan kroelen etc.

en tja er zijn nog meer dingen die ik wel is gedaan heb en nou komt ze eigenlijk altijd heel lief aanlopen.
soms zelfs in galop al hinnekend heel afentoe aanlopen Lovers

en ik denk ook dat het een stukje vertrouwens is dat je paard in jou heeft.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:41

Ik heb nu hetzelfde probleem met mijn pony. Toen ik hem net verzorgde deed hij het ook vaak. En zijn record met mensen daardoor bezig houden is 4 uur. Eten en dergelijke dingen interresseert hem totaal niet. Toen hij van mij werd heb ik dat eerste jaar geen problemen gehad.HIj kwam zelfs hinnikend aangalopperen! Alleen andere mensen hadden er soms last mee. dit jaar is het eerst begonnen bij andere mensen die hem wilden pakken en nu komt hij ook neit meer naar mij. Ja 'savonds. Dan gaat hij hinniken en komt naar het hek. Maar als ik hem 'smiddags wil knuffelen/rijden/iets anders, Komt hij niet. Hij blijft in een rondje om me heen rennen. Longeren zonder lijn eigenlijk maar dat wil ik helemaal niet! Nou is met eten het land ingaan geen optie want hem interreseert het neit en er komen 4 paarden met tanden ontbloot en oren in de nek naar mij toe rennen. nou kan ik naar andere paarden toe gaan maar ik mag alleen naar zijn beste vriendje. Bij andere paarden jaagt hij die weg maar zorgt net dat ik hem niet kan pakken. Als ik hem nu wil pakken zet ik het hek open en maak ik een weg dat hij alleen naar de losgooi kan want daar krijg ik hem wel te pakken. Wat ik verder nog kan doen weet ik ook niet. Maar ik wil het heel graag oplossen. Zijn halster heeft hij al om maar je krijgt geen kans om hem te pakken. Boos! Ik geef hem als we uit het land zijn een handje met iets te eten en 'savonds zijn avondeten. Dus beloond wordt hij.

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:56

Je moet niet alleen in de wei komen als je je paard eruit wilt halen.
Je moet ook af en toe zomaar in de wei komen. Met bijvoorbeeld een appel. (of iets anders lekkers Tong uitsteken )
Je moet hem zelf naar je toe laten komen. En niet achter hem aangaan.
Dan komt het vanzelf wel.

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:00

Ik heb al een paar keer gehad dat de paarden niet kwamen, en we ze dus ook echt niet gevangen kregen.
We zijn toen gewoon in de wei gaan zitten, en toen kwamen ze op een gegeven moment.
Het schijnt dat ze je dan minder bedreigend vinden als je je klein maakt.

Hopelijk helpt het.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:23

Grondwerk, freestylen.... dat heeft bij mijne dus echt wel geholpen! Lachen