Liever een wat strenge jury of een hele milde jury?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Liever een wat strenge jury of een hele milde jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:37

Nou dan rij je op heel andere wedstrijden dan wij, terwijl wij regelmatig die kant uit zitten. En wat heeft die laatste opmerking te maken met milde juryleden?

Ik denk dat deze juryopmerkingen bij jou tussen de oren zitten, het z.g. Calimero effect!

Als je paard kort loopt en dribbelt en niet onder treedt, dan heb je niks aan een milde of strenge jury, ze zullen je allebei weinig punten geven.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:48

Ik zie graag een jury die rechtvaardig is. Een jury vind ik prettig als die terecht een 3 geeft, maar je als een ander punt goed gaat gewoon een 8 durft te geven.

Een jury die constant rond de 5/6 blijft hangen vind ik apart. Er zullen heus dingen meer of minder waard zijn. En durf die cijfers dan ook te geven.

Ik vind het waardeloos als ik na een wedstrijd mijn coupon terugkrijg waar butpunten op staan en amper commentaar.
Daar heb je toch niks aan!?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:51

Ik wil gewoon een oprechte jury. Die slechte punten geeft als het slecht gaat, en goede punten als het ook echt goed gaat Lachen.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:03

Ja, inderdaad. Dat bedoel ik ook Vork

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:04

laboum schreef:
Een jury die constant rond de 5/6 blijft hangen vind ik apart. Er zullen heus dingen meer of minder waard zijn. En durf die cijfers dan ook te geven.

Een rechtvaardige jury kan ook bij combinaties op de 5/6 hangen Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:12

Je haalt de woorden uit mijn mons vvallar

fairytill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:48

Ik wil graag een rechtvaardige jury. Ik wil toch graag wat leren van mijn wedstrijden, dus graag een slecht cijfer als het slecht is, maar een goed cijfer als het goed is.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:46

Ieder punt apart beoordelen en geven wat het waard is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:29

Een milde jury.... Zeker als ik straks voor het eerst Z1 ga starten. Zodra ik dan één of twee winstpunten heb mogen de wat strengere weer komen.
Al heb ik meestal toch een beter gevoel achteraf bij een onverdiend winstpunt, dan bij geen winstpunt (ook al was dat terecht Clown ).
Je hebt ook rechtvaardige milde jury's. Die wel flinke onvoldoendes geven bij fouten, maar zodra iets gewoon netjes en correct gaat (zonder dat het meteen spectaculair goed is) gewoon een 7 geven, dat compenseert zoveel beter de mindere stukken, dan voor al die onderdelen maar een 6 geven. Dat is erg prettig als je gewoon een simpel bewegend paard hebt, dat je toch ruime voldoendes kan scoren op veel onderdelen. Gelukkig zijn er ook veel jury's die zo punten.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:24

De gemiddelde ruiter rijdt een proef met vijfjes en zesjes en af en toe een zeven. Er gaat niet veel extreem slecht maar ook weinig heel goed. Dan kan het niet anders dat je veel vijfjes en zesjes op je protocol hebt. In dit topic wordt al voor de zoveelste keer, net als op veel concoursen, gediscussieerd over het feit dat er vaak veel vijfjes en zesjes op het protocol staan. Dit zou dan toch echt anders moeten volgens de desbetreffende personen. Maar in de meeste gevallen ligt het niet aan de jury, waarom zou hij zij geen hogere punten weggeven, daar is toch geen enkele reden voor! Het ligt aan de ruiters. Veel gerommel en slordigheden leiden tot vijfjes en zesjes. Bv. een combinatie die een mooie verruiming laat zien maar vergeet terug te rijden. De verruiming wordt dan - als er een zes staat - niet naar waarde beoordeeld volgens de ruiter, maar dat is natuurlijk niet waar, door het niet terugrijden laat je dan zeker een punt liggen. Mooie overgangen in de M die veel te laat worden uitgevoerd, dat kost je ook punten en ga zo maar door. Veel ruiters vergeten dat ze dit soort dingen erbij laten zitten en dat daardoor de jury "maar een zes" geeft, ligt dan natuurlijk aan die vervelende vijfjes/zesjes jury, maar niet heus. Ga maar eens een ochtend op een willekeurig concours proeven kijken en dan niet met een half oog, terwijl je ondertussen met iemand staat te kletsen. Volg iedere oefening en niet alleen de grijze stukken. Je zult zien dat er heel goede combinaties zijn en natuurlijk ook slechte maar over het algemeen het meest vijfjes/zesjes-combinaties.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:30

Wat ik nog wilde toevoegen is dat de jury wel bij die vijfjes en zesjes een opmerking dient te plaatsen. Bij een mooi cijfer een positieve opmerking mag ook! Bij een heel laag cijfer is een opmerking vaak overbodig. Juist bij 5/6/7 is een opmerking gewenst, ook volgens de KNHS. Cijfers uit elkaar trekken om duidelijk te maken wat goed en fout is ben ik geen voorstander van. Er wordt dan immers niet gepunt wat er wordt getoond en bovendien lijkt het mij niet mogelijk om te anticiperen, de jury weet immers niet wat er gaat komen, dat zou ook tot onrechtvaardigheden kunnen leiden of tot gerommel met punten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:33

Als je een 6 krijgt voor een mooie verruiming, staat het wel in je commentaar waarom het geen 7 of 8 is.

Maae da is niet de vraag van TS, de vraag is of je gewoon het wel lekker vindt als de jury mild is in de punten, of ben je hard voor jezelf en wil je een strenge jury.

Voor beiden geldt volgens mij dat daar"doch rechtvaardig" achter kan staan!

En een rechtvaardig jury kan ook mild worden, maar dan meestal aan de ondergrens.... wat moet je met iemand die in de B zijn paard niet nageeflijk voorstelt?

Met 160 punten zullen ze de boodschap ook wel snappen, dan hoef je echt niet op alles een 4 te geven....

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:53

Ik weet dat dat de vraag niet is, maar er wordt hier - wederom - de discussies verlegd naar het hoe en waarom van vijfjes/zesjes proeven, vandaar mijn opmerkingen. Op de vraag zelf kan ik antwoorden dat je gewoon moet krijgen wat je verdient, vroeger was er bij ons in de regio een milde jury, waar de meesten niet eens meer graag bij reden want daar had doorgaans drie kwart van de ring maar liefst twee winstpunten.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:54

Als je serieus met je sport bezig bent dan moet je pas blij zijn met winst als het hebt verdiend en niet als er een sinterklaas zit te punten. Dan kom je jezelf toch weer tegen in de hogere klasse.

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:27

Streng maar rechtvaardig!!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:31

Een eerlijke jury. Maar het liefste ook een die op je papiertje zet waarom wel en waarom niet, daar leer je van.

Ik rij alleen geen wedtrijden meer, maar zo zie ik ze het liefst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:34

een terechte strenge jury vind ik fijner dan een incorrectie milde jury

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:43

wat fijn te lezen dat er zoveel mensen een oprechte jury willen.
Helaas merken wij als jury veel te vaak de andere kant. Ben je eerlijk dan wordt er erg vaak geklaagd over de cijfers. Men staat dan ook vaak niet open voor de opmerkingen die geplaatst zijn. De goede cijfers en complimenterende opmerkingen lezen ze vaak niet eens. Nee helaas gaat het dan alleen om de 3 of 4 voor de uitgestrekte draf die gwoon arbeidsdraf was.
Afijn al jullie opmerkingen geven de jury weer moed.
Heel veel succes allemaal en vooral plezier.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:35

Liever milde jury:P

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:55

Natuurlijk ziet niemand graag een 3 of een 4 op zijn protocol, ik in ieder geval niet.
Maar met losrijden zie ik vaak paarden waarvan mijn mond open valt. Schitterende middendraf enz.
Toch rij ik ook vaak winstpunten met mijn doodgewone paard omdat ik een stabiele proef neerzet.
Oke, mijn paard verruimt niet super, maar hij loopt wel goed met zijn kont eronder en hij loopt netjes nageeflijk.

Maar een jury kan toch ook niet ruiken waar jij aan werkt thuis, en wat je zwakke punten zijn.
Neem het L1, wij hebben veel moeite met wijken, dat nemen we dus heel vaak mee in de les. Maar een jury kan dat toch niet merken, als jij hartstikke blij bent dat je paard het doet maar het niet genoeg is voor een 6. Dan moet je niet boos zijn dat je geen 6 op je protocol hebt staan. Of zie ik dit verkeerd?

Voor mij een strenge en rechtvaardige maar een milde ertussendoor af en toe is ook wel fijn.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:44

Liever een rechtvaardige jury Knipoog bij m'n proefjes (fnrs) hebben we nogal vaak dezelfde jury, en beide zijn ze vooral 6-jes jury. Maar naarmate je hoger komt word er beter gejureerd gelukkig. Al vond ik het érg raar dat voor de volte die ik slecht vond gaan een 6 had en de volte die ik goed vond gaan een 5 had. Die 2e volte was toch echt duidelijk ronder, maargoed. Maar wat ik óók een goede jury vind: een jury die niet 'ras-gebonden' is. Soms heb je wel eens dat er een Fjord binnenkomt en de gangen zijn nou eenmaal minder spectaculair als die van een echt 'dressuurpaard', maar ik vind niet dat je daarop mag beoordelen, toch? Knipoog

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:10

Rechtvaardig.
Iemand die je echt afrekent op je fouten, maar ook beloont op de dingen die je goed doet.Lachen

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:13

Het maakt mij eigenlijk niet uit, ik hoef namelijk niet persé een WP. Ik vind het veel leuker om een beker te winnen! Dus tsja, bij mij mild en bij anderen streng, maar dat is natuurlijk flauw Tong uitsteken Doe dan maar rechtvaardig.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:45

Rechtvaardig.
Die gewoon precies punt, wat het paard laat zien.

Daar draait het ten slotte om Lachen

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:25

Ik heb liever een strenge maar rechtvaardige jury, alsje bij die jury geen punt haalt weet je ook dat je nog even door moet oefenen en als je goede instructie hebt lukt het op een gegeven moment ook wel.
En je weet ieder geval dat als je een punt krijgt dat je hem ook verdient.
En achter je ras verschuilen dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb met een friese hengst wedstrijden gereden in de Z dressuur en op het ogenblijk rijd ik met een groninger in de Z dressuur en daar kom je ook niet vanzelf Slapen
En ik heb nog nooit gemerkt dat ik werd afgestraft op het ras tijdens een wedstrijd Vingers aflikken En ik hoop nog vele wedstrijden te rijden