Hoe zie je of je paard blij is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: Hoe zie je of je paard blij is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:03

Grappig, ik had het hier vanavond nog met mijn moeder over. En ik vind dus dat mijn verzorgpaard op een bepaalde manier kan kijken dat het net is alsof ze een glimlach op dr smoeltje heeft. Ow en zo'n murmel/brom begroeting vind ik ook altijd zo lief, eigenlijk leuker dan een keiharde hinnik want dat is dan meestal eerder omdat ze naar stal wil of juist naar de wei.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:27

DarkShines, dan moet je eens 's avonds op stal komen... Dan gilt ze toch echt naar het vrouwtje, ik weet zeker dat ze dat ook bij jou zou doen!!!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:24

Haha ja dat doet ze inderdaad, gister nog en kreeg meteen d'r neus in m'n nek geduwd.

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:53

als ie zijn oren naar voren heeft

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:51

kan het meestal wel in de ogen zien en in de spieren (moet je wel weten waar de spieren sitten:P)

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:37

ik zie dat altijde wel of het paard vrolijk of boos is als ze vrolijk is heeft ze dan de oortjes naar voren vindt ze iet eng of is ze boos naar achtere daar kun je het denk ik wel het beste aan zien

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:01

Dat is heel makkelijk, heeft ie vaak z'n oortjes naar voren, hoe doet hij tegenover jou. Hoe kijky hij uit zijn ogen Haha! Maar waar je het ook goed aan kan zien is, gaat je paard vaak lekker rennen en spelen (steigeren & bokken) met andere paarden enzo Haha!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:26

ik vind dat het om het totaal plaatje gaat.

een paard kan nog zover ze oren naar voren hebben maar dat wil nog niet zeggen datie ook daadt werkelijk vrolijk is
paarden houden hun omgeving erg goed in de gaten en doen dat onderandere door teluisteren.
en luisteren doen ze natuurlijk met hun oren dus gaan die vaak ook alle kant op.

je moet kijken naar jepaard zelf, ik merk het duidelijk aan mijn paard wanneer ze ontspannen is etc.

sommige paarden krijgen een hanglipje, helaas heeft die van mij dat permanent al dus dat is voor haar niet mogelijk.
weer andere paarden gaan afentoe lekker oprust staan etc.

bij die van mij kan ik veel opmaken door naar haar ogen tekijken en kwa spieren die ze spant etc.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:40

Lobke_ schreef:
ik vind dat het om het totaal plaatje gaat.

een paard kan nog zover ze oren naar voren hebben maar dat wil nog niet zeggen datie ook daadt werkelijk vrolijk is
paarden houden hun omgeving erg goed in de gaten en doen dat onderandere door teluisteren.
en luisteren doen ze natuurlijk met hun oren dus gaan die vaak ook alle kant op.

je moet kijken naar je paard zelf, ik merk het duidelijk aan mijn paard wanneer ze ontspannen is etc.

sommige paarden krijgen een hanglipje, helaas heeft die van mij dat permanent al dus dat is voor haar niet mogelijk.
weer andere paarden gaan afentoe lekker oprust staan etc.

bij die van mij kan ik veel opmaken door naar haar ogen tekijken en kwa spieren die ze spant etc.

Mee eens.
Als je paard lekker ontspannen eruit ziet, geen strakke trek heeft om de mond en rustig rondkijkt of op rust staat is 'ie blij, maar ook als het paard voor het eerst op wei gaat en lekker in de rondte rent kan hij blij zijn.
Het hangt dus van je paard af.
Mijn pony laat het altijd wel merken wanneer ze zich goed voelt. Ze staat rustig, heeft haar oren opzij hangen, gaat rustig op rust staan als ik uit sta te mesten naast haar en af en toe wil ze graag kroelen.
Maar zo zijn er genoeg andere tekenen die je laten zien dat je paard zich goed voelt.
Goed kijken dus, veel met je paard bezig zijn en je ziet vanzel wanneer hij zich blij voelt Haha!.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:43

aan die van ons merk je het ook direkt, oogopslag, hinneken, oortjes gewoon het totale beeld. Als je buiten met haar wandelt of met haar rijd dan loopt ze heerlijk oortjes erop lekker in de rondte kijken af en toe eens briesen zo van lekker he die buitenlucht en wat een mooie natuur (hihihi dat verzin ik er dan altijd bij hoor) Als ze ergens bang voor is dan gedraagt ze zich heel anders heel gespannen als je een keertje kucht springt ze met 4 benen te gelijk in de lucht hahaha zo'n situatie van wie schrikt nou van wie.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:58

Arabesk schreef:
tevreden kijken Ja even vriendelijk bij je komen staan, dat je paard even bij je komt 'teuten'

of juist tevreden 'suffen' met een hanglip in de wei

Lijkt mij ook ja.
Mijn paard ziet er ook erg tevreden uit en loopt ook heerlijk te suffen in de wei als ik er niet ben.
Zodra ik kom komt ie ook naar mij toe, omdat ie het leuk vind lekker te knuffelen. Knipoog
Ik heb wel het idee dat je dat aan een paard kan merken ja hoe hij zich voelt.
Voornamelijk door het totaal beeld, rustige/tevreden blik in de ogen, oortjes ontspannen, mond ontspannen en goed in de vacht.
Dat zijn de kenmerken in mijn ogen voor een gelukkig/blij paard.

Over mijn paard twijfel ik niet of ie gelukkig is, dat issie.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:44

Let altijd op de algemene indruk oren maar zeker ook ogen en hoe ze "reageerd".

Zeker omdat toen ik haar 4 maanden geleden kocht zeker wist dat ze niet happy was Huilen

Wist niet dat hanglip een teken was van tevredeheid Bloos ,
maar ben blij dat te horen, want dan is de mijne zeeeeer blij tegenwoordig ze heeft een heerlijke hanglip Clown

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:37

Dat kun je wel een beetje merken als je naar het algemene plaatje kijkt. Een tevreden paard zal op z'n gemakje in de wei staan te grazen of dutten. In de stal gaat hij niet staan flippen, hij zit mooi in z'n haren en is goed op gewicht etc. etc. als dat allemaal het geval is zal je paard wel blij zijn denk ik.

Kiimmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:43

de stand van de oren heeft toch betekenis voor de omgeving ofzo??

Oren naar voren : voelt zich veilig
1 oor naar voor, 1 oor achter : hoort iets
oren naar achter : voelt zich bedreigd..

Zoiets dacht ik, verbeter me als ik het fout heb;)

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:48

diesel83 schreef:
dat zie je door hoe je paard eruit ziet. glanzende vacht, glanzende ogen die ook ''blij''staan en op de mond van een paard is een soort lach te zien. is een paard niet blij dan straald hij dat ook niet uit dan kijkt hij echt zielig uit zijn ogen en hangd zn mond er maar een beetje bij (er is dan geen lach idee te zien)

helemaal mee eens

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:54

ik heb het altijd gezien aan :
oren naar voor.
hinniken.
naar mij toe komen.
en een gewone blije indruk.

maar nu je het zegt.. Clown

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:16

Oren naar voren is meestal dat die blijdschap uitdrukt,
maar dat kan ook niet altijd zo zijn.
Kleine lach, (niet goed te zien, maar je ziet het tenminste) Lachen

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:17

xRomanxMir schreef:
Oren naar voren is meestal dat die blijdschap uitdrukt,
maar dat kan ook niet altijd zo zijn.
Kleine lach, (niet goed te zien, maar je ziet het tenminste) Lachen

idd, gewoon een blije uidrukking op gezicht.
in ieder geval geen bijtend, boos paardje. Haha!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:26

ikenindi schreef:
het valt mij op dat er meerdere zijn die denken dat een hinikkend paard blij is. dat is dus echt niet zo per definitie hoor. en wie zegt dat ie blij is JOU te zien? misschien associeert hij jou met eten?

Thahaa m'n verzorgpaarden gaan inderdaad ook hinnikken als ze geen water meer hebben op de wei Clown je hebt gewoon gratis allarm Tong uitsteken

Als je paard even aandacht aan je besteed als je de wei op komt wandelen denk ik ook wel dat ze gelukkig zijn. Maar ik denk eigenlijk dat elk paard op een andere manier aantoont dat hij/zij gelukkig is, normaalgezien pik je het wel op.

En m'n verzorghengst voelt zich eerder niet veilig als z'n oren naar voor staan Tong uitsteken je moet 'm eens zien springen met z'n oren naar voren als hij een tractor voorbij moet ... Tong uitsteken standaard heeft hij daarintegen zijn oren naar achteren... of misschien is hij gewoon een omgekeerd paard Tong uitsteken

Ik vind 'de mond die er zo maar een beetje bijhangt' eerder een teken van ontspanning, het centenbakkie Tong uitsteken

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:12

Lord_Ik schreef:
ikenindi schreef:
het valt mij op dat er meerdere zijn die denken dat een hinikkend paard blij is. dat is dus echt niet zo per definitie hoor. en wie zegt dat ie blij is JOU te zien? misschien associeert hij jou met eten?

Thahaa m'n verzorgpaarden gaan inderdaad ook hinnikken als ze geen water meer hebben op de wei Clown je hebt gewoon gratis allarm Tong uitsteken

Als je paard even aandacht aan je besteed als je de wei op komt wandelen denk ik ook wel dat ze gelukkig zijn. Maar ik denk eigenlijk dat elk paard op een andere manier aantoont dat hij/zij gelukkig is, normaalgezien pik je het wel op.

En m'n verzorghengst voelt zich eerder niet veilig als z'n oren naar voor staan Tong uitsteken je moet 'm eens zien springen met z'n oren naar voren als hij een tractor voorbij moet ... Tong uitsteken standaard heeft hij daarintegen zijn oren naar achteren... of misschien is hij gewoon een omgekeerd paard Tong uitsteken

Ik vind 'de mond die er zo maar een beetje bijhangt' eerder een teken van ontspanning, het centenbakkie Tong uitsteken

idd !
net als mensen tonen alle paarden de dingen op andere manieren.
de ene zal in volle galop naar je toe rennen en de ander blijft staan en kijkt even naar je.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:19

Veel mensen denken dat het paard blij is als hij naar je toe komt rennen in de wei. Maar dat kan ook een teken zijn dat hij zich gewoon eenzaam voelt ofzo en blij is dat er eindelijk iemand is die aandacht geeft...

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:20

xxappiexx schreef:
Veel mensen denken dat het paard blij is als hij naar je toe komt rennen in de wei. Maar dat kan ook een teken zijn dat hij zich gewoon eenzaam voelt ofzo en blij is dat er eindelijk iemand is die aandacht geeft...

dan is je paard dus alsnog 'blij' je te zien.
en daar gaat 't om. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:21

Bij Sheila zie ik dat als ze er relaxt bij staat. Hoeft ze geen oortjes naar voren te hebben hoor, gewoon een tevreden blik in haar ogen. Ja

Als ze zich niet goed voelt zie ik dat meteen, dan staat/ ligt ze er heel anders bij.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:46

ik denk niet zo dat het een teken van "blijheid" is, maar ik vind het zelf altijd wel grappig als ze tegen me aan schuren Tong uitsteken
Hoewel ik dan wel altijd een paar stappen naar achter ga, want ze duwen je toch wel een beetje weg, maar ik denk inderdaad wel:oren naar voren, hanglip, en het totale plaatje Vork

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 01:41

Wanneer ze lekker ontspannen, met hanglip, zacht hinnikend en zielsgelukkig kijkend op me af komt gedraafd zodra ze mijn stem hoort. Kan natuurlijk ook komen van de appeltjes die ik haar altijd geef na het werken. Dat ze compleet ontspannen is tijdens het rijden en ik niet eens hoef te vragen om haar aan de teugel te krijgen, dat ze als ze angstig is steun zoekt (of dekking als ik met haar wandel, erg grappig) bij mij en dan het liefst in mijn shirt kruipt en me met grote ogen aankijkt van "jij beschermt me toch?". Dat ze gaat rollen terwijl ik naast haar sta (buik onbeschermd) en haar net vrij heb gelaten in de wei en niet naar de andere paarden wil voordat ze zeker is dat ik echt weg ben gelopen. Allemaal kleine dingetjes.

Iedereen op stal denkt dat wij al een leven lang samen zijn, terwijl we elkaar pas een paar maanden kennen, zoveel vertrouwen geeft ze me.