.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pop

Re: alleen voor ijzers of rondom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:12

Ik ben 1 keer onderuit gegaan met me oude pony, die ook geen ijzer had, in de B. Dus sindsdien altijd ijzers. Mijn vriend heeft 2 weken geleden gesprongen bij de paarden B, en hij vond het doodeng, hij had het gevoel dat de achterhand elke keer onder zijn paard vandaan gleed, terwijl de grond dus heel erg droog is!
Als de paarden het toch een beetje glad vinden, houden ze zich wat in en kan je niet maximaal rijden, wat je dus ook kan zien in je punten vind ik. Als je goede ijzers met kalkoenen heb, ben jij veel safer, en je paard ook en dan ga je er ook voor op concours! Dan zit je met meer vertrouwen op je paard! Ik zou dus zeggen IJZERS!
In de wei rennen ze ook als het nat is, maar dan hebben ze ook geen ruiter op hun rug!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:43

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:17

ik zou ook kiezen voor 4 kant op ijzers. Heb die van mij er aller 2 4kant onder ze hebben het helemaal niet nodig, maar op de wedstrijden is het een veiliger idee. Ik vind het ideaal.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:26

Die van mij staat alleen voor, gaat opzich prima maar als die straks tog glaat glijden op gras (we hebben alleen nog maar binnen seizoen gehad).. denk ik dat er achter ook ijzers bij onder komen Lachen Bij ons gaat alleen voor hardstikke prima, dus. (het was voor ons ook de eerste keer dat er ijzers onder gezet werden dus)..

En de andere pony heeft geen ijzers, gaat ook nog goed. Maar soms ind e training thuis wil ze nog wel is glijden (gras).. gewoon iets wegglijden... Maar even kijke hoe dat verder op concour gaat.

Ik zou gewoon voor je eigen gevoel gaan, wil jij liever rondom.. dat doen (als je er zelf ook veiliger bij voelt etc.) en anders als jij alleen voor fijner vind.. dat doen.. Knipoog

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:04

ik heb mijn paard ook rondom op ijzers staan, puur voor mijn eigen veiligheid! en ik vind dat het niet uitmaakt of je nu B rijdt of een hogere klasse.
voor mij zelf vind ik het prettiger om kalkoenen in te draaien zodat ik zeker weet dat mijn paard niet onderuit gaat.
er was iemand bij ons op stal die haar paard had ook alleen voor ijzers maar dat paard is dus wel onderuit gegaan midden in een proef,en ze reed gewoon in de B dressuur.
maar niet ieder paard is misschien gelijk, maar dat zijn dingen dat kun je zelf het beste bepalen.
gewoon voor de zekerheid zou ik dus gewoon rondom doen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:09

ik had mij pony eerst alleen voor op ijzers, maar zijn achterhoeven sleten zo snel af dat hij ook al snel achter ijzers erbij kreeg.. Wat mij erg goed bevalt hij glijdt alleen vrij snel weg op t asfalt Ach gut

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:10

Ik ben blij dat je voorlopig je pony zonder ijzers houdt, ik raad je ook aan om dat zo te houden. Nu heb ik mijn haflinger ook wel eens beslagen gehad, maar ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt ze eraf te halen.

ook even een topic met toch een aantal boeiende filmpjes of je daar nu helemaal van uit kunt gaan is een tweede maar afijn, er staat verder (2e blz meen ik) ook nog een ander intressant filmpje Knipoog dat de moeite waard is om naar te kijken Knipoog

[BEH] Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:33

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:19

Altijd rondom! Ik heb gister de B paarden gejureerd en doordat het gistermiddag wat geregend had was het best glad. Erg veel combinaties kwamen hierdoor in de problemen, met name in de galop.. Eeuwig zonde, want je kan gewoon net zo goed thuisblijven dan.. Paarden worden steeds banger en steeds onzekerder en vaak zie je dan de ruiters ook nog kwaad worden omdat het paard niet wil galloperen.. Boos! Erg veel frustratie dus wat je simpel op kan lossen door ze rondom op ijzers te zetten en proppen in te draaien Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:29

Dani62 schreef:
Als hij zonder goed loopt waarom dan kiezen voor ijzers? Clown

inderrdaad Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:31

ik zou eerder blij zijn , persoonlijk, als mijn paard weer van haar ijzers af kan. Ze glijd er vreselijk mee en dan heeft ze nog widia puntjes ook.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:20

.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:23

jammer, ik start overigens altijd op zand heb je dat gedoe met kalkoenen ook niet

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:05

zonder ijzers is altijd het beste, maar als je ze dan toch wil zou ik alleen van voren doen dan strekt je paardje net iets beter en 4 kun je altijd nog doen

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:04

Ik heb rondom ijzers.
Ik heb het eerst geprobeerd met alleen voor ijzers. Maar toen ging ze met concoursen, als het nat was, achter glijden. Dit ging ten koste van mijn proeven. Moest veel meer op safe gaan rijden en dat was erg jammer.
Nu heb ik voor en achter ijzers en dit gaat prima.

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:41

alleen ijzer, dat lijkt me het beste.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:44

KramerA schreef:
alleen ijzer, dat lijkt me het beste.

Alleen ijzer? Sigaar Een hoefijzer is meestal alleen maar van ijzer Koe

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:26

Ik heb de B grotendeels zonder ijzers gereden. Dat ging prima. Toen kreeg mijn paard een scheurtje in haar voorhoef, en heb ik haar voor op ijzers gezet. In de B en L1 zonder problemen gereden. Nu heb ik een paar keer L2 gereden en komt ze me aan het glijden, ook bij droog weer. Volgende week komt de smid er achter ijzers onder zetten.

Het overgrote deel heeft ze vierkant op ijzers, maar er zijn ook mensen die ze geheel blootvoets laten, en er totaal geen problemen door ervaren. Even uitproberen zou ik zeggen. Als het zonder ijzers kan, is dat toch alleen maar mooi?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:52

.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:28

het beste vind ik altijd zonder ijzers.
als je toch met ijzers wilt, een DA vertelde mij dat een paard met 2/3 van zijn gewicht op de voorbenen steunt, en dat achterijzers eigenlijk niet nodig zijn.
ik weet wel niet of dit voor dressuur ook zo is.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:35

Met dressuur is het toch wel de bedoeling wat van dat gewicht op de achterhand te plaatsen.
M;n verzorg paardje, heeft alleen voor. Heeft momenteel geen stiftgaten. Ik start zoveel mogenlijk op zand, heb 1 wedstrijd op gras gepland staan en daarvoor krijgt hij natuurlijk wel stiftgaten.
Vind het zefl een heel goed met stiften e.d vandaar dat ik zoveel mogelijk op zand probeer te starten.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:41

Als hij goede hoeven heeft en nog nooit ijzers heeft gehad, dan is het toch zonde om er ijzers onder te slaan. Ik zou eerst zonder ijzers proberen, ze hebben meer grip dan je denkt.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:54

Weet je ook de reden waarom de hoefsmid ijzers aanraad voor je pony? ( Of heb ik erover heen gelezen?)
Maar goed, in principe ga ik voor blootvoets, zolang een paard of pony het blootvoets goed doet, zie ik er het nut niet van in om er ijzers onder te laten slaan.
Mijn vorige paard heeft alleen in de zomer van 2007 rondom op ijzers gestaan wegens het gevoelig lopen op het harde, op een gegeven moment was ik er flauw van ( vaak loszittende ijzers) heb ik hem maar weer blootsvoets gezet, en nadat hij weer blootvoets stond, geen problemen meer gehad.
Mijn huidige paard stond rondom op ijzers toen ik hem kocht, dit omdat ze ook wedstrijden met hem reden en omdat hij toontredend is.
Voor 2 weken terug heb ik zijn achter ijzers er af laten halen, daar hij goede sterke hoeven heeft en ik voorlopig ook nog niet op concours ga, voor staat hij wel op ijzers
omdat hij zoals ik hierboven al had getypt dat hij toontredend is en zonder voorijzers zijn hoef scheef afslijt.
Ik wil volgend jaar pas met hem gaan starten en dan gaat hij wel rondom, dit omdat ik hem voornamelijk zal uitbrengen in de springsport.