Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:24

Geef 'm zijn tijd. Een nieuwe stal kan zoveel invloed op een paard hebben, soms hebben ze er maanden voor nodig om te wennen.
Doe een stapje terug qua rijden en houdt het leuk en simpel en doe veel met 'm aan de hand.

Ik heb zelf een jong gevoelig paard gekocht en wegens omstandigheden na 5 weken van stal moeten wisselen. Nu staat hij 7 weken op de nieuwe stal en begint hij echt tot rust te komen en zich lekker te voelen.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:18

inderdaad, zoals boemel zegt geef hem de tijd!
het zijn veel veranderingen voor je paard, die hij moet verwerken!

toen ik mijn pony in een andere stal had gezet, is ze een maand of 3 aan de diarree geweest, omdat ze totaal niet kon wennen!
met rijden was ze vervelend, en in de omgang nukkig.

het komt vanzelf, geef hem mde tijd.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:10

Ik zal ff trg gaan naar het begin.. Dus grondwerk (als je dat deed) wandelen, longeren enz.. even wat minder van hem vragen maar wel op vertrouwde manier bezig blijven.. tijd geven

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:47

Daarom zette ik mijn paarden na een verhuizing altijd 2 weken op de wei om te wennen. Ik reed dan niet en kwam alleen om te poetsen en te voeren.

Verhuizen is erg stress vol.
Ik zou hem dus gewoon lekker op de wei zetten en een beetje tutten.

Ik heb 2x dit systeem aangehouden en dat is prima gegaan...geen stress meer.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:27

Goed om te lezen dat het rennen zo goed gaat!!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:33

Urielle schreef:
femmefatale1 schreef:
Dat geeft niet.. dan rij je toch even niet??
Er zijn genoeg andere manieren om met je paard bezig te zijn.

Is geen probleem (behalve dat ik binnenkort nergens meer mag starten omdat ik zoveel afmeld, samenloop van omstandigheden Vork ) want ik heb er voor het zadelmak maken ook een half jaar alleen maar wat mee gespeeld Knipoog
maar ik ben een beetje benauwd dat hij het koppelt aan: als ik klierig genoeg ben, rijdt ze me niet meer.

Misschien kun je wat grondwerk met hem doen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:59

Je zegt dat het eeen heel gevoellig paard is en dat bij deze stal mishandelde paarden worden opgevangen. Ik denk dat hij dat aanvoelt en te veel negatieve info krijgt.
Geloof me, ik ben totaal geen zweverig type maar een van mijn vorige paarden is totaal de vernieling in gegaan in nog geen 2 maanden tijd toen ze van stal veranderde. Op die stal heerste een zeer negatieve sfeer ivm naderend faillissement (wist ik toen niet, maar goed). Binnen een week of 2, 3 zat ze helemaal vast, was ze kreupel en zag er dof uit. DA erbij, foto's gemaakt, niets te zien. Van ellende ben ik toen naar Steffi v.d. Laarse gegaan en die constateerde dat ze helemaal gespannen was en volgens haar verdriet had, geen levenslust meer. Ze heeft haar accupunctuur gegeven om te ontspannen en druppeltjes. Ben toen weer naar een andere stal gegaan en echt, de volgende dag stond ze alweer glanzend op stal. Het was voor mij ook ongelovelijk dat je dat verschil dus zo snel zag.
Doordat ze zo was gaan verstijven duurde het een week of 2, 3 voordat ze weer helemaal los en happy in haar vel zat.
Sinds die tijd gelooof ik er heilig in dat paarden door omstandigheden op stal of negatieve energie van paarden of mensen echt ziek kunnen worden.
Kijk het even aan maar het kan dus dat jouw paard daar niet gelukkig wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:31

Oei, ik hoop het niet Haha! Nog een keer verhuizen gaat hem ook niet in koude kleren zitten vrees ik (nog afgezien dat het hier gruwelijk moeilijk is om een stal te vinden waar je paard zomer en winter elke dag de wei op kan) Knipoog
Gisteren sprak ik een vriendin van me en die opperde dat mijn paard de stress van het verhuizen opsloeg in zijn spieren en daardoor veel pijn had bij het rijden en dat hij dus daarom ook niet graag meer werkte en afstandelijk werd. Dus ik ga de masseuze ook eens laten voelen hoe hij er nu bijstaat.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:33

Miiscchien word hij gebeten .. Door andere paarden? Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:34

Hij staat alleen samen met mijn pony en dat gaat heel goed samen. De pony is niet zo'n moeilijke tante Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:40

jou paard is precies hetzelfde als de mijne Clown je hebt em gewoon beledigd Haha! gewoon rustig doorgaan naar mijn idee en hij word vanzelf weer de oude! met die spieren en het vastzitten enzo zou ik trouwens wel voorzichtig zijn. misschien wat lichter werk totdat ie beter aanvoelt?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:42

Urielle schreef:
maar ik ben een beetje benauwd dat hij het koppelt aan: als ik klierig genoeg ben, rijdt ze me niet meer.
Dat denk ik niet hoor, "ze" zeggen dat het wel tot 6 maanden kan duren voor een paard weer gewend is op z'n nieuwe plek. Andere omgeving, andere box, andere paarden, ander ritme, alles alles anders. Zeker voor een gevoelig type hakt dat er behoorlijk in. Zet 'm lekker op de wei, vraag weinig of niets van 'm en laat 'm z'n plek vinden. Komt vast weer helemaal in orde. En de draad met rijden pak je straks weer snel genoeg op, ze vergeten niets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:45

@ Rianneke:
Laatste keer dat ik erop stapte, kon ik er alleen maar mee stappen, de rest leverde verzet op, zelfs draven aan een lang teugeltje Schijnheilig
Dus er is het nodige werk om het wederzijdse vertrouwen weer goed te herstellen. Dus we nemen gewoon even de tijd, beetje pennyen samen, beter nu thuishouden en als hij zich beter voelt er pas weer op en straks vlammen op wedstrijd dan nu geforceerde proefjes gaan rijden die toch niet scoren. Ik wil zijn karakter natuurlijk ook niet breken, het is gewoon een apartje. Ach gut

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:02

Nebraska, dat was het paard waar dat mee gebeurd was, had haar nek- en rugspieren zo aangespannen dat ze helemaal kreupel liep Huilen ze liep echt als een paard dat hoefkatrol heeft: helemaal kort en hobbelig. Echt niet normaal.
Je paard doe techt niet zo omdat hij jou wil pesten hoor, hij heeft echt ergens last van.
Wees voorzichtig, kan ook een soort langzame tying up zijn / maandagsziekte, ook omdat hij ook ander voer heeft gekregen.
Anders even bloedje laten trekken, sluit je dat in ieder geval uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:09

Urielle schreef:
@ Rianneke:
Laatste keer dat ik erop stapte, kon ik er alleen maar mee stappen, de rest leverde verzet op, zelfs draven aan een lang teugeltje Schijnheilig
Dus er is het nodige werk om het wederzijdse vertrouwen weer goed te herstellen. Dus we nemen gewoon even de tijd, beetje pennyen samen, beter nu thuishouden en als hij zich beter voelt er pas weer op en straks vlammen op wedstrijd dan nu geforceerde proefjes gaan rijden die toch niet scoren. Ik wil zijn karakter natuurlijk ook niet breken, het is gewoon een apartje. Ach gut

stapwerk is toch ook goed? tenminste ik zie daar het probleem niet van in. zo heeft hij toch het gevoel dat ie aan het werk mag. als ik mijn paard daarnaast ook zou stilzetten dan zou het bij haar nog veel langer duren Ach gut ik heb ook een vrij appart paard, maar als je ze eenmaal hebt waar je wil gaan ze door het vuur voor je Pling

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:32

Misschien ook weer helemaal opnieuw beginnen?
Met longeren, vertrouwen en alles wat er bij hoort. Ik denk ook dat als het zo slecht gaat , je beter een poosje even niet meer kan rijden. Ga dan eerst longeren. en als de tijd rijp is om er op te zitten, Ga er dan op zitten , en dat iemand jullie aan een longeer lijn heeft Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:35

MaaikeUshi schreef:
Anders even bloedje laten trekken, sluit je dat in ieder geval uit.

Bloed hebben we, even tellen, drie weken geleden gedaan. Was helemaal in orde. Hij is ook niet zo gevoelig voor voersverandering gelukkig. Omdat het zo'n magere hein is hebben we al zo'n tien soorten voer laten passeren op 2,5 jaar tijd.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:29

Hee Rif,

Wat vervelend. Hopelijk trekt hij bij als jullie een tijdje wat grondwerk doen en veel vooral lol hebben op een andere manier dan rijden.

Ik heb wel is een paar x eerder meegemaakt dat een paard van een verhuizing zo in de stress schiet. Geef hem tijd om te wennen, het komt goed Ja

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:56

Vervelend dat het ff niet zo lekker gaat, hoe gaat het nu inmiddels? Laatste update is een week oud Knipoog
Hardlopen is wel een idee, ga ik met Wis ook uitproberen!
Al beginnen we met stappen, madame is nml kreupel..(stuk uit hoef door botsing met het hek, klunsje Ach gut )2 maanden in training gestaan omdat ik er níets meer mee kon en Wis ook echt niets meer wilde, nu 2 weken thuis en we moeten elkaar nog iets meer leren vertrouwen.
Hardlopen/wandelen in t bos is wel een goed idee!

Hoop dat het met jou & Wrangler snel weer goed gaat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 09:08

Arme Wisje, dat is ook een pechvogeltje zeg! (en jij ook Knipoog )

Ik heb er sindsdien niet meer opgezeten, ben wat bezig geweest met Parelli en met hem gaan wandelen/lopen en verder heb ik hem gewoon op de wei laten staan. Dinsdag komt Arie mijn zadel nakijken dus dan moet ik er wel weer op, dat vind ik best eng stiekem. Vandaag dus even goed aflongeren en veel veel veel Parelli. En dinsdag bidden dat hij alsjeblieft braaf blijft. Bloos

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:57

Hoi Urielle.
Het komt vast weer goed, hoor!
Ik zal aan je denken, dinsdag.

Nog bedankt voor je start to run Knipoog , moet even een mp3 speler gaan kopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:32

Ik ga voor je duimen dinsdag!
Zie er zelf ook wel beetje tegenop om sraks voor het eerst weer op Wis te klimmen als ze weer beter is, ze is nml laatste 10 weken constant aan het werk geweest en had dat ook écht nodig om braaf te blijven, 1x per week dagje vrij en de dag daarna was ze al aan het onploffen aan de longe voor ik opstapte en nu staat ze alweer een dag of 5 stil...en zal nog wel paar dagen duren voor ze goed loopt dus ik ben erg benieuwd als ik er weer op ga Nagelbijten / Gniffelen

T is wat die paarden Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:32

Hoe is het gegaan? Als ik sommige dingen zo lees klinkt het verdacht veel op spierpijn, dus je vriendin zou zo gelijk kunnen hebben naar mijn idee.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:08

Ik heb nog aan je gedacht vandaag!
Hoe ging het rijden, en wat zei de zadelmaker van je zadel?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:16

Urielle...kijk het een maandje of 2 aan...is je paard dan nog niet dezelfde als voor de verhuizing... ga dan op zoek naar een andere stal.