Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:34

Ik denk wel dat paarden gek op je kunnen zijn , en erg aan je gehecht kunnen raken.
Dus een soort van houden van.

Die van mij hinkenen echt altijd , ook al was die dag er voor niet leuk .
Ik hoop dat ze van me houden , ik denk het wel.. Bloos

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:46

Ik denk dat het bij een paard vooral belangrijk is dat hij je vertrouwd. Een paard wordt vals op het moment dat je hem niet eerlijk behandeld maar ik denk ook dat paarden gevoel hebben. In een weiland bijvoorbeeld. De paarden geven elkaar geen eten maar staan wel bij elkaar. Een paard heeft een leider nodig dat ben jij, dan ziet je paard je graag omdat je hem helpt.

Mijn paard hinnekt bijvoorbeeld altijd als je komt en komt ook aanlopen maar is ook tevreden als ik zeg dat ik geen eten heb.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:27

Ik denk dat paarden wel degelijk de plezierige dingen van je onthouden (en dus ook nare gebeurtenissen ...). Maar of ze echt houden van? Ik denk het niet, maar er zijn natuurlijk heel veel meningen over.
Ergens is het ook maar goed, aangezien sommige paarden door zo veel mensen worden gereden en zoveel personen zien komen en gaan. Dan zouden ze naar een tijdje toch helemaal gebroken zijn?
Ik denk dat er zeker een band kan worden opgebouwd, als je langere tijd met een paard rijd (verzorgt) dan leert je ook elkaars manier van doen kennen. Die kan prettig zijn voor elkaar of niet.
Ook geloof ik best dat paarden mensen kunnen herkennen (ook na ze enige tijd niet gezien te hebben). Maar of ze niet even gelukkig zijn bij iemand die net zo goed voor ze zorgt?
Ik probeer altijd maar zoveel mogelijk van mijn dieren te houden, dan zit de rest wel snor Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:32

Ik denk ook zeker dat paarden gevoel kunnen hebben.
Sinds dat ik mijn haf heb is hij altijd enthousiast als ik aan kom bij het land. Komt van de groep uit naar mij toe in draf of galop.
Ook heeft een verlatingsangst.
Als hij door een vreemd iemand in de trailer word gezet niks aan de hand deur dicht en klaar.
Als ik het er in zet word hij helemaal gek als ik de trailer weer uitloop. Hij is blijkbaar bang om alleen te zijn en mij te verlaten zeg maar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:21

oh jaaa een paard heeft wel degelijk emoties in die zin! mijn paard is samen met zijn kameraad naar onze huidige stalling verhuisd, en ondanks dat ze daar een hoop nieuwe makkers hebben houden die twee echt het meeste van elkaar. ze staan totaal verschillend in de rangorde, maar blijven elkaar altijd opzoeken en zijn echt een setje samen.

mijn andere twee hebben dit ook, onlangs is mijn kleine merrie min of meer 'verliefd' geworden op een nieuwe merrie op stal. mijn merrie houdt over het algemeen niet zo van andere paarden, ze wil niet graag alleen zijn maar is met andere paarden ook niet echt knuffelig. met deze nieuwe merrie wel, het is zó'n groot verschil met de andere paarden die ze kent...

toen wij net verhuisd waren van stalling kon ik aan mijn paardjes duidelijk merken dat ze blij waren dat ik ook 'meeverhuisd' was, vooral Flicka was gewoon opgelucht toen ik de dag na de verhuizing gewoon kwam.

Snatje is daarin ook echt een slag apart, hij is mij in de loop der tijd gaan zien als een soort moeder (hij heeft het moeilijk gehad nadat hij bij de moeder was weggehaald), en dat veulen-moedergedrag tov mij zie ik nog steeds. als hij in druk verkeer iets eng vindt kruipt ie tegen me aan, echt 'schouderen', dan is hij op zijn gemak. ook is hij heel 'communicerend' naar mij toe, hij probeert me echt dingen duidelijk te maken en ook van zijn kant naar mij toe, ik ervaar het als iets heel bijzonders dat hij dat zo sterk heeft.

verder is mijn Flicka het levende bewijs dat een paard bijv. jaloers kan zijn, als ik met haar heb gewerkt en ik pak daarna een ander paard, dan rent ze woedend en bokkend en hinnikend langs de bakrand, ze is dan werkelijk pissig omdat zij niet alle aandacht krijgt. als ik met Flicka werk moet ik ook echt met háár bezig zijn, andere paarden tolereert ze er dan niet bij, ook niet de paardjes waarmee ze het op het land altijd goed kan vinden. het gaat prima tot ik de wei in kom, dan ben ik van Flicka en van niemand anders. prachtig!

overigens zijn er ook weleens onderzoeken geweest hiernaar, waarbij o.a. geconstateerd is dat paarden in de natuur echt rouwen als er ééntje komt te overlijden.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:21

Is het niet zo dat mensen óók 'van iemand houden' als er bij diegene of bij bijvoorbeeld een bepaald dier op de één of andere manier positieve gedachtes, gevoelens of gebeurtenissen aan gekoppeld zijn? IS dat niet houden van? Hoort het niet bij elkaar? Dat je graag bij de ander wilt zijn, omdat je je dan fijn voelt, of omdat het dan leuk is?
Je hebt van die paarden die niks van mensen moeten hebben, maar met één persoon wel overweg kunnen. Dan ziet het paard iets positiefs bij die persoon.

Op die manier geloof ik echt dat je een goede band met een paard kunt hebben. Dat hij of zij echt van je kan houden, omdat ie het fijn vindt om bij je te zijn, omdat je dan samen iets leuks gaat doen. Héérlijk als dat wederzijds is! Maar soms moet dat inderdaad groeien. Kusje

Tja, we hopen natuurlijk sowieso dat ze echt houden van zoals wij mensen dat kunnen, maar ons liefdesverdriet en rouwgevoelens gunnen we geen enkel paard..

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:41

Weet niet of ze idd het begrip kennen.. maar ik merk wel het verschil in de relatie die ik heb met mn pony's. Vooral die ik al vanaf veulen heb, daar heb ik gewoon een betere band mee. Mn fjord kan een draak zijn, maar hij blijft mn beste vriendje.. vd week heerlijk zitten zonnen in de wei, hij met zn hoofd op mn schouder half slapend en af en toe even in mn haar wroetend.. mn appa-merrietje aan mn andere kant die bedelde om op haar kont gekrabt te worden.. geeft in ieder geval een goed gevoel daar gaat het om..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:45

mijn paard houdt enkel van de persoon die op dat moment eten vastheeft.
bvb als een vriendin een zakje met vrood vastheeft en ik sta mijn paard te aaien dan heeft mijn niks aandacht voor mij maar alleen voor diegene met het zakje brood. Ze kijkt dan echt voorbij mij om te zeggen "ga uit de weg want ik ben druk aan het bedelen voor dat brood"

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:47

JoCo schreef:
Wat ik me afvraag: kan je paard je graag zien??? Maar dan écht graag zien ... en niet bijvoorbeeld blij zijn omdat er iets leuks volgt zoals eten, op wei gaan, etc omdat jij eraan komt.

In de wetenschap wordt namelijk beweerd dat een paard niet in staat is om gevoelens te ervaren zoals 'houden van'.
Ze zouden hun baasje wel met aangename dingen kunnen associeren (en daarom bvb naar je hinniken, ...), vertrouwen (en daardoor dan weer naar je toekomen, en niet naar een vreemde) enz maar meer dus niet.

Wie is het hier mee eens, en vooral, wie is het hier NIET mee eens en is er van overtuigd dat zijn/haar paard hem/haar graag ziet (en hoe merk je dat dan?)

Ik denk dat de wetenschap gelijk heeft, een paard heeft voorkeuren maar "houden van" hebben wij hen aangepraat de mens heeft nogal de neiging om een dier te vermenselijken qua emoties en gedrag.

Mijn dieren associeren mij met voeding, buiten zetten, werken en knuffelen. Mijn eerste merrie daarentegen mocht me meteen en vice versa. We voelden elkaar prefect aan, ik hield enorm van dit dier.

da's echter eenmalig geweest denk ik; jij als gereedschap om bepaalde doelen te bereiken, zo ziet je dier je, denk ik! Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:53

Mijn paard houdt niet van mij. Dat weet ik zeker haha. Hij vertrouwt me wel, en weet dat ie koekjes krijgt soms van me. En hij weet dat ik degene ben die op zijn rug rijdt, en ik degene ben die hem binnenhaalt.
Maar houden van, nee dat denk ik niet.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:37

Ik denk dat ze anders van ons houden : Ons vertrouwens enzo.! Knipoog
Maar ik denk niet dat ze kunnen houden op de manier hoe wij van iemand houden ! Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:51

Echte maatjes worden met mensen weet ik niet. Paard met paard zeker wel. Een vriendin van me had een paard waar de mijne echt onwijze maatjes mee was. Haar paard werd verkocht en de eerste 3 dagen heeft de mijne alleen maar staan hinniken. Telkens als er een bruin, groter paard voorbij kwam stond hij stil en begon hij te hinniken. Naar andere paarden, waar hij ook gewoon goed mee overweg kon, liep hij toe, rook aan ze en draaide zichzelf weg. Hij heeft zich zeker 1.5 maand afgezonderd en 'raar' tegen andere paarden.

Of hij van mij houdt, geen idee, zal haast wel niet. Hij ziet mij echter wel als zijn leider. Hij komt naar me toe, begint te hinniken als hij mij aan hoort komen lopen en volgt me automatisch overal naartoe. Iets wat hij bij anderen nooit zal doen. Is misschien een teken van een goede band? Maar zeker ook leiderschap, vertrouwen e.d.

Laatmemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:12

Ik ben ervan overtuigt dat paarden wel van je kunnen houden, alleen niet op diezelfde manier als mensen van elkaar of van hun dieren houden.

Het associeert de mens misschien inderdaad wel met prettige dingen als snoepjes krijgen enzo.
Maar op een of ander manier is er veel meer dan alleen dat.
Als paarden inderdaad zo zouden denken, zou het van alle mensen houden, met de ene al wel wat liever als de anderen.
Maar als je een eige paard hebt (zoals de meeste onderons hier) is er zoveel meer, vroeger stond mijn tinkertje nog op de manege, ik heb met haar altijd al een sterke band gehad, ze is mishandeld geweest en vertrouwde niemand meer, toen ze op de manege kwam heb ik me ontfermt over haar en haar vertrouwen proberen winnen door echt heel veel tijd in haar te steken.
Toen ze er dus een paar maand stond, kon nog steeds niemand anders met haar om, en bij mij was ze ontzettend lief, dus was er al wel een vriendschapsband, die altijd maar sterker werdt.
Dus volgens mij kunnen paarden wel van iemand houden , maar dan wel op een totaal ander manier.

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:08

Licht eraan.. ik denk in de meeste gevallen wel Knipoog