Trailer of Vrachtauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Trailer of Vrachtauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:37

In luxemburg en Estland mag je ook 90 rijden op de snelweg. Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:45

Dinopino schreef:
In luxemburg en Estland mag je ook 90 rijden op de snelweg. Clown

Het zou verstandiger overkomen als je even meldt in welke context je de opmerking plaatst dat je ergens 90km/h mag rijden, wanneer je weet dat dit een NL forum is en je kan verwachten dat 90% van de Nederlandse bezoekers hier weet dat de NL-wetgeving 80km/h voorschrijft met een aanhanger...........

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:49

Clown wie begon er over buitenland.

maar dit heeft echt totaal niets te maken meer met vrachtwagen of trailer. Ik kies dus voor trailer om dat je daar dus sneller mee mag rijden dan met vrachtwagen in nederland onder andere. En natuurlijk ook vanwege de onderhoudskosten die voor een trailer niet zo hoog oplopen, en omdat het praktischer is in de stad met een trailer keren.

Oh ja wie het serieus wil weten die mag mij pben. Maar persoonlijk vond ik de opmerking van ikke wat aanvallerig en noem mij een teder zieltje maar dan klap ik gewoon dicht Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:54

Dinopino schreef:

maar dit heeft echt totaal niets te maken meer met vrachtwagen of trailer. Ik kies dus voor trailer om dat je daar dus sneller mee mag rijden dan met vrachtwagen in nederland onder andere. En natuurlijk ook vanwege de onderhoudskosten die voor een trailer niet zo hoog oplopen, en omdat het praktischer is in de stad met een trailer keren.

En DAT is dus NIET WAAR!!
Je mag in NL met alles wat meer dat 3500kg MTM is en/of een aanhanger trekt maar 80km/h!!
Overwegingen over kosten en rijgemak zijn persoonlijk en zullen door iedereen anders worden bekeken. Kwestie van prioriteit en dat is voor iedereen verschillend.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:41

Dinopino schreef:

Oh ja wie het serieus wil weten die mag mij pben. Maar persoonlijk vond ik de opmerking van ikke wat aanvallerig en noem mij een teder zieltje maar dan klap ik gewoon dicht Bloos

Hoezo is het praktischer om met een trailer te keren? Zo moeilijk is dat niet met een vrachtwagen, dat doe ik 10x liever dan met een ding achter de auto die bij het minste of geringste een andere kant op wil dan ik bedoel Tong uitsteken

En ik zou heel graag willen weten waarom jij iets beweert dat niet in het wetboek staat....... Met een aanhanger mag je echt niet harder dan 80, dus dat is precies hetzelfde als met een vrachtwagen (> 3500 kg MTM).
Zelfs het voordeel dat je noemt over de onderhoudskosten kun je nog vraagtekens bij zetten, want als je kosten van auto-met-trailer wilt vergelijken met vrachtauto moet je wel de trekauto meenemen in je berekening.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:50

ik ben heel erg aan het twijfelen...
voorheen had ik een 2 paards trailer met mijn feroza ervoor (1 paard in de trailer) mijn trailer verkocht ik omdat ie niet echt lekker lag achter te auto nadat ik met een jonger exemplaar had gereden) en mijn feroza staat nu te koop aangezien ik zowiezo 2 paarden wil kunnen laden en dat kan bij een feroza al niet meer.
dus ook wel gezegt ik moet straks helemaal opnieuw beginnen!
maar wat is nu echt handiger/goedkoper? (als particulier)
ik heb een leuke vrachtwagen gezien, maar hoe zit dat met wegenbelasting en verzekering? ik heb hier wel naar gegoogled maar kan niet echt vinden wat ik zoek eigenlijk Ach gut
c rijbewijs is niet echt een probleem als ik dat moet halen, maar ik zit meer te kijken naar de kosten voor een vrachtwagen en een apparte kleine auto...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:14

Wat ben je per jaar kwijt aan een vrachtwagen als je kijkt naar onderhoud ed?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:54

Kosten vrachtwagen
Aanschaf: van 2.000 (oudje en/of opknapper) tot 15/30.000 (de beter < 10 jaar) of > 50.000 (nieuwe)
Onderhoud:
- nieuwe banden rondom 600,00 (om de 7 a 8 jaar)
- apk jaarlijks, vaak diesel dus reken op 100,00
- onderhoud, afhankelijk van leeftijd, maar reserveer 500,00 tot 1000,00 per jaar.
Wegenbelasting: 350,00 per jaar (60 dagen kaart, kwartarief)
Verzekering: 300,00 per jaar
Benzine: rijden vaak 1 op 7
Afschrijving: afhankelijk van de aanschafprijs

Als je al een auto hebt die een trailer kan trekken is dit absoluut goedkoper.
Als je speciaal een grotere auto zou moeten kopen is de veewagen goedkoper.
De zorg van een veewagen is wel groter dan trailer (ieder jaar apk, start ie wel etc).
Het is overigens wel heerlijk om in wagen om te kunnen kleden of op te zedelen, kastjes te hebben voor reserve onderdelen zoals een borstel, proevenboekje etc. Ik zou niet gauw weer wat anders willen.

Let bij aanschaf goed op laadvermogen.
Soms zijn C-vrachtwagens teruggekeurd naar B en blijft er veel te weining kgs over om 1 paard te laden (soms maar 30 kg laadvermogen) laat staan 2.
Ook komt het voor dat ze gewogen zijn zonder inrichting en dan bv laadvermogen van 1300 kg hebben maar er daarna alsnog 400 kg ingebouwd is.

Tevens vermogen motor van belang. Iets vermogen overhouden om tunnen uit of brug over te komen met 80 km is wel fijn.

Hoogte en lengte van de bak, soms zijn ze lager dan 2.10 en dan is het echt een pony wagen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:01

Mijn voorkeur gaat uit naar een goede degelijke (trek)auto met een paardentrailer erachter.
Als je en een kleine auto en een paardenvrachtwagen heb ben je 2x wegenbelasting (er van uit gaande dat het niet een oude is) en 2x onderhoud en 2x apk jaarlijks kwijt. Ook al rijd je nog zo weinig met de vrachtwagen heeft hij toch jaarlijks onderhoud nodig wil je veilig blijven rijden.
Met een gewone auto kan je overal naar toe en je zit lekker comfortabel en veilig omdat het een grotere auto moet zijn om te kunnen trekken.

En als het dan toch een vrachtwagentje moet zijn dan toch zeker een dubbellucht, anders is het enorm waggelding met enkellucht!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:13

Ik vind het voordeel van een vrachtwagen ook echt het opzadelen enz met wedstrijden. Ik laat mijn laatste stang vast, en de andere 2 stangen maar ik los en druk ik tegen de laatste stang. Hierdoor creer je een hele mooie ruimte voor je paard om in te staan. Met slecht weer is het heerlijk opzadelen, je hebt dan gewoon de ruimte, paard laten we ook gewoon losstaan, ze vindt het heerlijk, ze kan alles zien en horen en staat hierdoor een stuk rustiger en heeft heel wat meer ruimte dan in een trailer. Omkleden kun je gewoon in de ruime zadelkamer doen, net als dat je eigenlijk altijd al je spullen wel dubbel hebt. (Wij hebben singels, cap, hoofstellen, peesbeschermers, zweetdekens, chabrakken dat soort dingen) allemaal in de vrachtwagen liggen. Zodat als je een keer iets van thuis vergeet je het eigenlijk toch bij je hebt. Je kunt lekker in de zadelkamer koffiedrinken ipv in de auto krap te doen.

Ik ben afgelopen jaar 1x wegens omstandigheden met de trailer op wedstrijd geweest, wat een drama. Je paard moet je vastzetten aan de trailer, waar ze niet stil wil staan omdat ze aan alle kanten wil zien wat er gebeurt, en ze daar met haar kont naar toe staan, het waait dus je deken/chabrak waait weg, je moet de hele tijd achter je paard aanlopen, omkleden en koffiedrinken is een drama.

Kortom, geef mij mn scania 93 maar!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:27

[quote="meggiemeg"]
Als je en een kleine auto en een paardenvrachtwagen heb ben je 2x wegenbelasting (er van uit gaande dat het niet een oude is) en 2x onderhoud en 2x apk jaarlijks kwijt. quote]

En die kleine + veewagen is normaal gesproken toch goedkoper dan één grote personenwagen.

Het verbruik van die grote is bv veel minder zuinig dan een kleinere. En je rijd dan wel direct alle kilometers onzuinig.
Ook is aanschaf, wegenbelasting en verzekering duurder.
Ik heb het bij mijn beslissing of veewagen of grote personenwagen helemaal uitgerekend en scheelde minimaal 1.500,00 per jaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:51

Vrachtwagen is 60euro wegenbelasting per jaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:30

Echwel schreef:
Vrachtwagen is 60euro wegenbelasting per jaar.

Ik moet 350,00 betalen voor < 3.500,00.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:09

Dinopino schreef:
Ja maar waarom dan alleen belg en niet ook duitser of luxemburger???

de meeste Duitsers en Luxemburgers spreken/schrijven geen Nederlands Knipoog

Dinopino schreef:

Zolang die paarden(vracht)wagen onder de 3500kg blijft mag je er in Nederland harder mee rijden dan met een trailer! Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:14

jury schreef:
meggiemeg schreef:
Als je en een kleine auto en een paardenvrachtwagen heb ben je 2x wegenbelasting (er van uit gaande dat het niet een oude is) en 2x onderhoud en 2x apk jaarlijks kwijt. quote]

En die kleine + veewagen is normaal gesproken toch goedkoper dan één grote personenwagen.

Het verbruik van die grote is bv veel minder zuinig dan een kleinere. En je rijd dan wel direct alle kilometers onzuinig.
Ook is aanschaf, wegenbelasting en verzekering duurder.
Ik heb het bij mijn beslissing of veewagen of grote personenwagen helemaal uitgerekend en scheelde minimaal 1.500,00 per jaar.

Ik rijd met mijn grote auto (volvo s60 d5) toch nog 1 op 15 en dat vind ik reuze mee vallen hoor! De wegenbelasting is aardig aan de maat dat klopt maar daar staat wel tegenover dat elke km die je rijdt heel erg comfortabel is en zeer veilig. Die 1 op 15 is wekelijks bijna 100 km met de trailer er bij in.... Er zijn veel auto's die dat niet halen.....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:19

Ik ben zekker voor een klein of groot vrachtwagentje (Afhankelijk van hoeveel paarden je hebt en hoeveel je er per keer meeneemt)
Een gewoone vrachtwagen kun je zelf omtoveren tot mooie paardenvrachtwagen of je kunt voor het gemak een kant en klaare kopen.
Een vrachtwagentje is veiliger in verhouding met een trailer en ook stuke minder lawaaieg.
Ook is vaak de indeling beter een trailer blijft toch gewoon een aanhangwagen met dak waar je een paard in kan zetten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:28

Waarom is een vrachtwagen volgens jou veiliger? Ligt volgens mij vooral aan de chauffeur.
Op een vrachtwagen zit ook alleen maar een bakje met dak. niet veel anders dan een trailer, dacht ik.
Lawaai hangt ook maar net van het model van beide af. Denk dat een nieuwe trailer minder lawaai maakt dan een ouwe, pruttelende vrachtwagen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:35

Ik vind een vrachtwagen ook veiliger, het dwingt vaak toch iets meer respekt af als een trekauto.
Voordeel vind ik ook dat de paarden zijwaarts of achteruit reizen. Uit onderzoek is gebleken dat de paarden hier minder moeite mee hebben en minder snel gestresst/vermoeid raken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:14

Als je kunt aantonen dat je vrachtwagen aleen voor paardengebruik is. kun je de
wegenbelasting verlagen naar 60euro per jaar..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:28

Echwel schreef:
Als je kunt aantonen dat je vrachtwagen aleen voor paardengebruik is. kun je de
wegenbelasting verlagen naar 60euro per jaar..

Ehm, is die van jouw voor B of C-rijbewijs, danwel heb je 'm op een bedrijf staan?

Vrachtwagens tot 23 ton MTM betalen 68 euro per drie maanden.
Bestelauto van 2000kg particulier: 363 euro per drie maanden.
Bestelauto van 2000kg bedrijf: 108 euro per drie maanden.

Ik verwacht eigenlijk te moeten concluderen dat je een vrachtwagen voor C-rijbewijs hebt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-04-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:33

C rijbewijs, maar met die op B hadden we het ook

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:37

Echwel schreef:
C rijbewijs, maar met die op B hadden we het ook

Dat was dan waarschijnlijk van voor de tariefswijzigingen. Toen kostte de Disco ook maar 60 euro.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:40

Ik betaal dat nog steeds hoor heb net de acceptgiro betaald..
Moesten alleen aantonen dat het voor veevervoer en hobby was..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:52

Echwel schreef:
Ik betaal dat nog steeds hoor heb net de acceptgiro betaald..
Moesten alleen aantonen dat het voor veevervoer en hobby was..

Voor een B-rijbewijs auto, als particulier? Lijkt me sterk; leg eens uit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:12

Nee nu hebben we een c-vrachtwagen Haha! net effe makkelijker
Kan meer in en mee genomen worden...