Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Juryleden: vaak ruiters met te lange zweep in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:11

asjemenou schreef:
Dus als je een klein tikje wilt geven, en je raakt je bovenbeen, dan buigt je zweep zo ver door dat het uiteinde daarna de kont van je paard raakt?
Mijn zweep is helaas niet zo flexibel dat hij met een minimale beweging zo ver doorbuigt.
Ik raak of mijn bovenbeen, of mijn paard, niet beide.
Of ik snap de uitleg niet.

Als je de zweep zo gebruikt dat je hem niet over je bovenbeen laat zwiepen dan betekend het dat je je hand moet verplaatsen om de zweep te kunnen gebruiken, hoe denk je dat dat in een paardenmond voelt? Als je zweep lang genoeg is zul je het dus iets harder moeten doen of een zweep kopen die flexibeler is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:16

Nee, als je zweep lang genoeg is hoef je je hand niet te verplaatsen. En als ie tekort is wel, anders raak je je paard niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:27

Fitzroy schreef:
janderegelaa schreef:
Grappig hoe mensen op de man gaan spelen als ze met hun mond vol tanden staan en geen goed onderbouwd weerwoord meer kunnen geven.

Mijn weerwoord lijkt me meer dan voldoende. Het zweepgebruik is belangrijker dan de lengte. Met een korte zweep raak je je paard niet en de handhouding zoals jij hem voorstelt lijkt me al helemaal verkeerd, een kantelende hand naar voren.(of ik moet me ook een verkeerde voorstelling maken van hoe jij het uitlegt)
Je handen hoor je rechtop te houden en je hebt zelf gezegd dat juryleden meer op de handhouding moeten letten Clown
Ik vind het altijd maar makkelijk om veel commentaar te hebben op juryleden als je zelf niet in de auto plaats neemt. Dit was dus geen persoonlijke aanval maar dit geldt voor alle 101 topics over juryleden.

Als je je onderarm in dezelfde lijn houdt als de teugel met je duim naar boven en ook dezelfde richting als de teugel is dan zul je merken dat bij het niveau dat jij jureert de hand licht gekanteld is ten opzichte van de onderarm.

Nu dan mijn commentaar op juryleden en op jou in het bijzonder: hoe krom je mijn uitleg ook vindt, of je snapt het gewoon niet dat kan ook. Jureren is als leven in een democratie, we hebben met elkaar regels gemaakt en iedereen moet zich daaraan conformeren en op die manier weet iedereen waar hij aan toe is. Als je op een weg 50 mag rijden en jij bent de politieagent maar laat de mensen die 70 rijden gewoon gaan omdat je vindt dat het daar wel kan en het toch veilig is dan pas je de regels verkeerd toe en bestuurders weten dan niet waar ze aan toe zijn. Bovendien benadeel je andere bestuurders die jouw collega treffen die al een bekeuring geeft bij 51.

Zo ook met het gebruik van een zweep. Er zijn regels gemaakt en daar moeten we met zn allen aan conformeren. Dat wil dus zeggen als de zweep langer is dan 1.10 er niet mee gereden mag worden. Punt. Jouw collega past de regels wel toe dus feitelijk benadeel jij ruiter die bij hem rijdt door het bij een ander wel toe te staan. En als je het nu nog niet snapt moet je misschien maar overwegen om je hoedje aan de wilgen te hangen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:35

nou ik ben net geslaagd maar nee hang mijn hoedje liever niet aan de wilgen. Ik ga niet lopen miepen over een paar centimeters hoor... oke als de zweep echt langer is als 120 ofzo dan zou ik zeggen van of de zweep weg en starten of helemaal niet starten als ze hem niet weg willen doen. maar niets als ie 113 is ofzo...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:39

Santosww schreef:
nou ik ben net geslaagd maar nee hang mijn hoedje liever niet aan de wilgen. Ik ga niet lopen miepen over een paar centimeters hoor... oke als de zweep echt langer is als 120 ofzo dan zou ik zeggen van of de zweep weg en starten of helemaal niet starten als ze hem niet weg willen doen. maar niets als ie 113 is ofzo...

Ik snap jouw punt wel en ik deel je mening ook alleen moet je ergens een grens trekken en samen hebben we bepaald dat die op 1.10 ligt, zo gaat dat in een democratie. Dus langer dan 1.10 = niet rijden. Als je de correcte regels toepast heb je nooit gezeik of discussies want je kunt gewoon de reglementen erbij pakken en het laten zien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:50

Santosww schreef:

Dus ruiter 1 komt in de ring met een zweep van 1.13m dus die laat je starten.
De volgende ruiter heeft een zweep van 1.14m, laat je die dan ook starten?
Zo ja, vanaf wanneer dan niet, waar leg je de grens?

Het is toch veel makkelijker om de 1.10 aan te houden? Dat voorkomt gezeur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:15

Sorry Jan, maar jij wilt duidelijk je gelijk halen. Prima, je hebt helemaal gelijk.
Maar ook tussen agenten ziten verschillen, als je dat door wil trekken. De een zit te miereneuken en de ander niet. Dat is het verschil en zo is het maar net met juryleden. Ik vind in het totaalplaatje van het jureren dat er belangrijkere dingen zijn dan een meetlint mee te nemen naar wedstrijden om een zweep na te meten.
Ik zou zeggen: meld je aan als federatievertegenwoordiger en ga op het voorterrein alle zwepen nameten. Scheelt ons juryleden een hoop werk en jij mag fijn de regeltjes toepassen Clown
Controleer gelijk nog even alle bitten, sporen en ander harnachement. Bedankt alvast Haha!
Dan ga ik weer verder met waar het werkelijk om draait: de proeven beoordelen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:36

Fitzroy schreef:
Sorry Jan, maar jij wilt duidelijk je gelijk halen. Prima, je hebt helemaal gelijk.
Maar ook tussen agenten ziten verschillen, als je dat door wil trekken. De een zit te miereneuken en de ander niet. Dat is het verschil en zo is het maar net met juryleden. Ik vind in het totaalplaatje van het jureren dat er belangrijkere dingen zijn dan een meetlint mee te nemen naar wedstrijden om een zweep na te meten. Ik zou zeggen: meld je aan als federatievertegenwoordiger en ga op het voorterrein alle zwepen nameten. Scheelt ons juryleden een hoop werk en jij mag fijn de regeltjes toepassen Clown
Controleer gelijk nog even alle bitten, sporen en ander harnachement. Bedankt alvast Haha!
Dan ga ik weer verder met waar het werkelijk om draait: de proeven beoordelen.

Wat is de meest gehoorde klacht over juryleden? Dat ze niet uniform jureren. Nu is het beoordelen van de uitvoering van een onderdeel op zich niet moeilijk, goed is goed en niet goed is niet goed, helaas is er ook een grijs gebied want wanneer vind je iets niet meer goed? De juryleden hebben met dat stukje grijs gebied al moeite genoeg. Laat dan de dingen die wel meetbaar zijn zoals inderdaad bitten, sporen en zwepen gewoon gewogen worden zoals het hoort want daar is geen grijs gebied in, het staat allemaal duidelijk beschreven.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:16

Het is maar basissport, niet te moeilijk doen zou ik zeggen. Op wreedheid letten is het belangrijkste. We willen allemaal de happy athlete zien als jury. Op de cursus wordt ons dat ook zo geleerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:40

AmonRe schreef:
Het is maar basissport, niet te moeilijk doen zou ik zeggen. Op wreedheid letten is het belangrijkste. We willen allemaal de happy athlete zien als jury. Op de cursus wordt ons dat ook zo geleerd.

Waarom verscheuren we in dat geval niet gewoon de reglementen als ieder jurylid er toch zijn eigen draai aan geeft?
Dan volstaat 1 regel in het reglement. Geen wreedheden. Alhoewel...daar komen we weer in het grijze gebied Knipoog

Onthou dat de ruiters in de basis sport diegenen zijn die denken dat ze het kunnen al kunnen ze het niet. Onbewust onbekwaam heet dat. En bij welke groep komen de grootste fouten voor? Juist...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:53

Bij mijn laatste wedstrijd (L-debuut) werden de zwepen zelfs opgemeten van sommige mensen!
En er was iemand die die van mij moest lenen omdat haar zweep te lang was!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:59

En zo hoort het, gelijke monniken, gelijke kappen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:25

Ik heb mijn eigen zweep ook maar eens opgemeten en hij is 1.20 meter, oeps! En dat als jurylid....Heb ik de hele B en L ook mee gereden, nooit door enig jurylid naar gekeken. Moet je de reglementen maar eens lezen, er zijn heel veel regels die in de praktijk echt nooit worden gehanteerd.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:28

Wij zijn wel gewaarschuwd door de rijvereniging dat ze dit jaar goed gaan controleren. Ja

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:45

janderegelaa schreef:

En zo is het! Wat je me daar kakelt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:46

janderegelaa schreef:

En zo is het! Wat je me daar kakelt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:49

Runn_love_ schreef:
maar het lijkt mij dat je soms met een groot paard een grotere zweep moet gebruiken om je paard ffies de weg te wijzen ??

Idd...Op mn pony heb ik aan 1.10 genoeg. Op mn paard van 1.74 heb ik echt een 1.20/1.30 nodig, mocht ik de achterhand goed willen toucheren. Gebruik het zeker niet om mee te slaan oid , dus ik vind de lengte op wedstrijden in zo'n geval echt niet van belang