Mag een martingaal aan de neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Re: Mag een martingaal aan de neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:49

minkie schreef:
Lielle schreef:
Afbeelding

je haalt dus de neusriem door de ringen van de martingaal heen.

oke. maar kun je echt niet mee gaan springen vind ik. zo kan het paard zijn hals helemaal niet gebruiken.

Sinds wanneer kan een paard zo z'n hals niet gebruiken?
Z'n hals moet ie laten zakken, en niet nog verder omhoog steken..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:52

hij kan alleen (en dat vind ik er dus niet fijn aan) bij een slechte sprong niet zijn hoofd naar voren steken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:52

__Marloes schreef:
benangelique schreef:
is het antwoord duidelijk of ben je bang voor meer commentaar?

dat je aangeeft dat je pony pas 6 is en het allemaal nog moet leren, is geen verweer. sterker nog; ik denk dat je de situatie alleen maar erger maakt. als je het paard niet terug krijgt, ligt dit vaak aan jouw onkunde. het is niet voor niets een gezegde 'waar de onkunde van de ruiter begint, starten de hulpteugels'

waarom probeer je niet een ander bit?

Ik rijd dressuur met een dubbelgebroken bit en omdat ik zelf nog niet goed genoeg spring om er een pessoabit in te gooien. En toen ik niet mocht springen wegens een blessuure had er iemand anders mee gesprongen en daar deed ze precies hetzelfde mee en die springt M bij de paarden. Maar ik ben niet bang voor meer commentaar. Maar ik heb antwoord op mijn vraag. Waarom zou dit topic dan nog verder moeten gaan?

@meggiemeg: alleen met het springen.

@ fury: de sprong naar voren doet ze goed. Alleen ze is daar te erg in en moet juist terug komen. Ze moet dichter op de hindernis komen en meer omhoog springen. Het naar voren springen gaat al goed.

@ Capopjekop: Ze doet der hoofd niet omhoog maar naar voren. En crossen is het niet echt maar ik kan der niet in een rustige gallop naar de volgende hindernis rijden. Niet dat ik plat door de bocht ga ofzo Clown

Je hoeft je toch niet zo te verdedigen tegen al die wijsneuzen hier. wat jouw instructuer gedaan heeft is absoluut verstandig, hij weet waar hij mee bezig is. En dat weet het merendeel van de kwekkende club hier niet.
Je hebt gewoon je martingaal als vaste! martingaal gebruikt. Deze hulpteugel bestaat al heel lang, en wordt in jachten etc. ook gebruikt. Misschien meer in Engeland etc. dan hier, maar het is gewoon een bestaande hulpteugel.
Laat je dus niet overdonderen door al die blablabla types die allemaal denken dat ze DE toptrainer van nederland zijn. Het tegendeel zal eerder het geval zijn.
Blijf geloven in je instructeur, en volg zijn lessen serieus.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:07

1 keer struikelen en je vliegt over de kop met je pony.. Is dat wat je wilt? Want daar ga je wel recht op af als er zulke praktijken uitgevoerd worden.. Er mag nooit en te nimmer een vaste hulpteugel (in dit geval geeneens een echte hulpteugel) in het spel zijn tijdens het springen! Op welk niveau jou instructeur rijdt heeft niks met het feit te maken dat hij onkundig bezig was! Geen instructeur zou met zijn poten aan mijn pony komen om er onheuse dingen mee te doen zoals in jou geval gebeurd is. Jou probleem kan perfect rijtechnisch verholpen worden, ik heb dit al bij diverse pony's gedaan.

Het heeft geen zin ze voor de sprong tegen te houden als ze eenmaal al gaan. Voltes rijden voor de sprong, voel je dat hij onder je weg gaat rennen, nog maar een rondje dan maar! Al blijf je een kwartier voltes draaien, pas als jij voelt dat jij de controle hebt mag hij springen. Geef je pony geen kans om het bit vast te pakken.
Na de sprong roep je zo snel mogenlijk een halt in. Echt stoppen dus, liefst al na vijf meter. Zo leren ze dat over de sprong rennen geen zin heeft omdat ze daarna meteen stil moeten staan. Pas als ze in een net tempo over de sprong gaan mogen ze doorlopen. Wees hier consequent in! Rennen voor de sprong? Volte. Rennen over en na de sprong? Meteen halt. Blijf die handelingen eens een paar trainingen herhalen, je zult zien dat het langzaamaan gaat helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:07

@ lara_silver: van dat halthouden zijn we al heel lang mee bezig maar het helpt totaal niet. Ik les er al aardig lang bij (een maand of 6) en al vanaf het begin proberen we dat maar het probleem is juist dat ze daar al niet op reageert. Daarom had hij dat gedaan.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:37

@lara_silver: ik hoef met dat met mijn paard ook echt niet te proberen hoor, als ik d'r ergens gek en verschrikkelijk heet mee krijg is het wel met voltes blijven draaien en stil proberen te zetten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:45

Klinkt wel heel herkenbaar Marloes en Arëlle. Wat bij die ouwe gek van mij uiteindelijk werkte was zgn. "molentjes" springen. En in het parcours hielp het ook toen ik promoveerde naar een paar klasses hoger. Vanaf het M ging het beter.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:11

@Anne_GTI, het is niet zo dat ik elke dag met m'n martingaal zo rijd hoor, heb toevallig van mijn instructeur 3x zo moeten rijden, that's it.
Het gaat al veel beter met springen, en vooral in het parcours, daar wordt ze gewoon heel snel en heet in, maar ik heb de oplossing gevonden.
En dat is niet alsmaar tegenhouden en in de mond blijven hangen maar inplaats daarvan je hand rustig op z'n plek laten staan, heel zakjes blijven drijven en vooral 'hoooo, braaf' blijven zeggen, hierbij ook iets verlicht gaan zitten, ik had nooit gedacht dat dat zou helpen, maar omdat ik zo relaxed ben wordt mijn paard daar ook een stuk relaxter van! Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:13

CharleyT schreef:
benangelique schreef:
is het antwoord duidelijk of ben je bang voor meer commentaar?

dat je aangeeft dat je pony pas 6 is en het allemaal nog moet leren, is geen verweer. sterker nog; ik denk dat je de situatie alleen maar erger maakt. als je het paard niet terug krijgt, ligt dit vaak aan jouw onkunde. het is niet voor niets een gezegde 'waar de onkunde van de ruiter begint, starten de hulpteugels'

waarom probeer je niet een ander bit?

Je hoeft je toch niet zo te verdedigen tegen al die wijsneuzen hier. wat jouw instructuer gedaan heeft is absoluut verstandig, hij weet waar hij mee bezig is. En dat weet het merendeel van de kwekkende club hier niet.
Je hebt gewoon je martingaal als vaste! martingaal gebruikt. Deze hulpteugel bestaat al heel lang, en wordt in jachten etc. ook gebruikt. Misschien meer in Engeland etc. dan hier, maar het is gewoon een bestaande hulpteugel.
Laat je dus niet overdonderen door al die blablabla types die allemaal denken dat ze DE toptrainer van nederland zijn. Het tegendeel zal eerder het geval zijn.
Blijf geloven in je instructeur, en volg zijn lessen serieus.

moet ik me hier aangesproken voelen? dat doe ik namelijk wel. ik voel me geen wijsneus en al helemaal geen toptrainer. ik ben een dressuurruiter en heb maar een minimaal verstand van springen. wel denk ik dat ik weet wat de risico's zijn van een vaste martingaal en daarom begrijp ik deze oplossing van de instructeur niet. of deze vorm van optoming nu al heel lang bestaat of niet, het zegt niet dat het ook een goede oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:17

Nou ik vind persoonlijk zoiets beter als er een strenger bit in hangen. Op een bit worden ze alleen maar stugger van in de mond, reageren ze op het laatst toch maar minimaal, een ander bit moet je dan altijd gebruiken want als je weer terug stapt naar een normaal bit doen ze weer hetzelfde.
Dit is tijdelijk en zorg ervoor dat je net iets sterker bent zodat ze het leert dat ze ook stil kan staan in prencipe tussen de hindernis. En met een ander bit ga je meer trekken en evenveel doen met je been, dus eigenlijk het omgedraaide van wat ze tegenwoordig kinderen leren. Knipoog En waardoor je pony's de stop in gaat werken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:23

ik heb het niet over een strenger bit gehad. je kan er ook voor kiezen om een speelbit in te doen, met ringetjes oid, maar waar ze wel minder grip op heeft. ik ben het namelijk met je eens dat een scherper bit maar een tijdelijke oplossing biedt.
ik vind dat met de vaste martingaal ook. want wat doet ze als ze merkt dat hij weer los is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:27

Een martingaal leert lijkt mij er de stop erop zetten. Gewoon dat ik der beter voor mijn zit kan krijgen. En dat als ik ho zeg en iets meer met mn teugels ga doen dat ze terug komt. En de martingaal zorgt ervoor dat ze niet der neus zo ver naar vore kan doen dat ik der niet meer rond krijg dus niet meer terug. De rest moet ik wel allemaal zelf doen. Als de martingaal los is dan loopt ze niet meer onder mij vandaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:28

marloes, ik vind het knap dat je je zo rustig verdedigt, maar persoonlijk zou ik lekker mijn instructeur vertrouwen en gewoon blijven rijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:29

ik vraag me dat toch af. noob heb ik een poos met martingaal gereden omdat hij vaak omhoog kwam. na een poosje merkte hij dat het geen nut meer had en stopte hij met steigeren.
na weer een aantal weken de martingaal eraf en na 5x heel ontspannen rijden, had hij door dat hij weer omhoog kon, omdat niets hem belemmerde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:33

in dat geval heb je je eigen manier van rijden onvoldoende aangepast in de tijd dat je die martingaal gebruikte. Want daarvoor is het handig, je wordt zelf even geholpen met een probleem waardoor je je handiger kunt worden in het voorkomen of oplossen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:06

gelukkig is de hele steigerfase over en bleek het inderdaad aan mijn eigen (on)handigheid te liggen. dreigen - ik blokkeren- hij omhoog. bij het gebruik van de martingaal had ik een gevoel van schijnveiligheid.
vandaar ook mijn vraag; maar wat als je de martingaal weer van de neusriem af haalt? hoe groot is dan het risico dat het probleem weer terugkomt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:14

nihil, mits je het in de periode dat je het gebruikt wel rijtechnisch goed oplost. En ik ken de instructeur van Marloes toevallig (niet echt persoonlijk, wel van naam en rijden) en daar heb ik alle vertrouwen in.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:32

@Arielle_ en __Marloes:
Dus omdat jullie paarden heet worden onder het springen geeft dat jullie (in dit geval de instructeur van de ts) het recht om zo iets misselijks bij een paard te doen? Want ja, het is misselijk, een paard in een vaste houding dwingen (in dit geval met het hoofd omlaag) Dit is niet enkel gevaarlijk het is ook gemeen tegenover het paard. Als je een paard in het parcours niet onder controle hebt is dat jullie fout, niet die van het paard, en dient er ook hard dressuurmatig gewerkt te worden. En hoe meer posts ik lees van jou (ts) hoe meer ik inzie dat er bij jullie ook gewoon een dressuurmatig probleem is, maar daar is niks mis mee, een tijdje een hulpmiddel is ook niet slecht, als je maar beseft dat je er eensdaags weer vanaf moet. Maar het hulpmiddel in jou geval is gewoon gevaarlijk..

Je kan er wel driedubbele stuurbekrachtiging aan hangen en doen alsof je neus bloedt maar er is een probleem wat perfect opgelost kan worden. Je hebt paarden die altijd heet in het parcours zijn, dit gaat er nooit helemaal uit, maar je moet er aan blijven werken tot je merkt dat het paard heet is maar zich ook laat controleren. Snappen jullie dan niet dat dit niet een probleem is wat je zo maar even oplost in een paar weekjes, daar gaan maanden zo niet een jaar (of meerdere) overheen. Het is gewoon een kwestie van geduld en de wil het op te lossen zonder allerlei banale oplossingen te verzinnen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:38

Lara_Silver schreef:
@Arielle_ en __Marloes:
Dus omdat jullie paarden heet worden onder het springen geeft dat jullie (in dit geval de instructeur van de ts) het recht om zo iets misselijks bij een paard te doen? Want ja, het is misselijk, een paard in een vaste houding dwingen (in dit geval met het hoofd omlaag) Dit is niet enkel gevaarlijk het is ook gemeen tegenover het paard. Als je een paard in het parcours niet onder controle hebt is dat jullie fout, niet die van het paard, en dient er ook hard dressuurmatig gewerkt te worden. En hoe meer posts ik lees van jou (ts) hoe meer ik inzie dat er bij jullie ook gewoon een dressuurmatig probleem is, maar daar is niks mis mee, een tijdje een hulpmiddel is ook niet slecht, als je maar beseft dat je er eensdaags weer vanaf moet. Maar het hulpmiddel in jou geval is gewoon gevaarlijk..

Je kan er wel driedubbele stuurbekrachtiging aan hangen en doen alsof je neus bloedt maar er is een probleem wat perfect opgelost kan worden. Je hebt paarden die altijd heet in het parcours zijn, dit gaat er nooit helemaal uit, maar je moet er aan blijven werken tot je merkt dat het paard heet is maar zich ook laat controleren. Snappen jullie dan niet dat dit niet een probleem is wat je zo maar even oplost in een paar weekjes, daar gaan maanden zo niet een jaar (of meerdere) overheen. Het is gewoon een kwestie van geduld en de wil het op te lossen zonder allerlei banale oplossingen te verzinnen!!

Nee dat is idd zo. Je lost het niet op nee. Maar gedwongen om op een bepaalde houding te lopen wordt ze totaal nie Knipoog Ze kan nog gewoon lopen als ik der met lange teugel laat draven alleen kan ze der neus niet zo ver naar voren gooien. En dus niet het bit vast pakken en dus dat ze oncontroleerbaar wordt.

Ben nieuwsgierig of jij een keer met slof hebt gereden? Dat is pas een paard gedwongen op een houding laten lopen en als ik dat zo graag had gewilt had ik heus wel de slof gepakt Knipoog

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:43

Zoals Marloes al zegt wordt mijn paard daarmee absoluut niet omlaag getrokken in een bepaalde houding, dat doen inderdaad mensen met een slofteugel.
Zoals ookal eerder gezegd is het echt niet zo dat ik iedere dag zo rijd, ik heb zo 2 of 3x gereden.
Ook heb ik een instructeur die zelf ook op internationaal niveau gespresteerd heeft, dus ik geloof niet dat ik daar aan moet gaan twijfelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:21

Als een paard de vrijheid heeft is het minder erg. En nee, ik heb nog nooit een slof gebruikt en ik ben het ook niet van plan in dit leven. Maar ik schrik van jullie onbeschaamde vooroordeel jegens mensen met een slof. Want als een slofteugel goed gebruikt word is deze veel vriendelijker dan een martingaal aan een neusriem. Hoe minder met een begrenzingsmiddel hoe beter. Lachen

En Arielle_: loze autoriteitsargumenten doen het helaas niet bij mij, wedstrijdstatus van een persoon zegt mij helaas voor jou niets. Om überhaupt waarde aan dat soort informatie te hechten moet ik de persoon hebben zien rijden, zijn/haar methodes weten, en aan de hand daarvan besluit ik (als mijn persoonlijke mening) of ik die persoon geschikt vind anderen te onderwijzen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:21

Ook al wordt een slof goed gebruikt (dus wanneer hij loshangt als het paard noueenmaal diep genoeg loopt) kan het paard nog steeds niet verder komen met zijn neus als dat de ruiter wilt omdat ze dan gewoon meteen naar beneden worden getrokken. Met een martingaal aan de neusriem komen ze zeker veel verder met de neus alleen wel zo ver dat ze net niet het bit vast kunnen pakken en weg kunnen rennen. Ik vind dat het op de bit vastzetten van een paard veel gemeener, zoals een slof doet, omdat die plek veel pijnlijker is als de neus Knipoog Ze gaan niet voor niks met een S&T rijden ipv bitloos vanaf de Z2 Knipoog

& ik weet zeker als ik de naam van mijn instructeur noemt dat jij hem ook wel kent Knipoog Alleen het enige verschil is dat het geen recreatie/dressuur ruiter is maar een SGW ruiter. En die zijn gemiddeld niet zo flauw als een gemiddelde "dressuurmiepen" of recreatieruiter.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:28

__Marloes schreef:
Ook al wordt een slof goed gebruikt (dus wanneer hij loshangt als het paard noueenmaal diep genoeg loopt) kan het paard nog steeds niet verder komen met zijn neus als dat de ruiter wilt omdat ze dan gewoon meteen naar beneden worden getrokken. Met een martingaal aan de neusriem komen ze zeker veel verder met de neus alleen wel zo ver dat ze net niet het bit vast kunnen pakken en weg kunnen rennen. Ik vind dat het op de bit vastzetten van een paard veel gemeener, zoals een slof doet, omdat die plek veel pijnlijker is als de neus Knipoog Ze gaan niet voor niks met een S&T rijden ipv bitloos vanaf de Z2 Knipoog

& ik weet zeker als ik de naam van mijn instructeur noemt dat jij hem ook wel kent Knipoog Alleen het enige verschil is dat het geen recreatie/dressuur ruiter is maar een SGW ruiter. En die zijn gemiddeld niet zo flauw als een gemiddelde "dressuurmiepen" of recreatieruiter.

Inderdaad helemaal mee eens. En je kunt wel zeggen dat je m'n instructeur eerst wil zien rijden, blablabla, maar hij heeft natuurlijk niet voor niks op dat niveau gepresteerd en als ie slecht met z'n beesten om was gegaan hadden ze echt niet zo voor hem gewerkt, en dat zou mijn paard dan nou ook niet doen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:47

Marloes, een slof laat de neus zo ver als correct is, dit is in ieder individueel geval anders. Inwerking op de lagen is idd sterker, maar blijkbaar onderschat jij ook zwaar de gevoeligheid van de neusrug, want als hij begrenst wordt door een vaste hulpteugel óp de neus, voelt hij dit heel zeker, en het zal niet aangenaam voelen.

Maar wat is nu eigenlijk jullie punt? Al hebben jullie Anky als instructrice! Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden! Heel simpel en duidelijk. Een instructeur hoort ten alle tijden zijn ruiters te kunnen helpen zonder enige vorm van hulpteugel. Gooi de namen van jullie instructie gerust op tafel, ik geef er niks om.

Een probleem met een paard los je op dmv van kunde, en waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels! Dit is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven, en die houding is nog sterker tegenover instructeurs, want die horen hun leerlingen imo góede dingen aan te leren, en geen quick and dirty maniertjes om snel hun zin te krijgen. Maar het is toch lekker jullie keuze, blijf je paard maar bijzetten onder het springen, ik zal mijn berichtje bij [IM] neerzetten tegen de tijd dat het paard is ingeslapen ten gevolgen van een gebroken been of ander letsel toegebracht door zulke idiote praktijken.

Gr. Lara_Silver

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:15

Dat laatste vind ik een zeldzaam grove reactie, je moet je schamen.