Ik was aan het googlen en ik vond een bericht van ikke op bokt:
ikke schreef:Nee, ik zag Morrisje lopen en ik had zoiets van "dat zit wel snor" Bovendien valt er van een twee-jarige niet zo bar veel te zeggen. Hij is in de tijd dat ik hem heb zeker 5cm gegroeid!
Een ouder paard zou ik mogelijk wel laten keuren.
Het nut van keuren is beperkt, zeker voor paarden waar geen topsport mee wordt bedreven. Het blijft een moment-opname en veel rechten kun je er ook niet aan ontlenen. Daarbij is de verkopende partij VERPLICHT hem bekende zaken te melden. Bovendien is de kopende partij VERPLICHT ernaar te vragen; er bestaat namelijk zowel onderzoek- als meldingsplicht. Bovendien de verkopende partij VERPLICHT om het paard terug te nemen tot een half jaar na verkoop, indien er gebreken aan het licht komen waarvan aannemelijk is dat het paard die had op het moment van verkoop. Dat dit vaak niet gebeurd, komt omdat mensen er de tijd en energie niet in willen steken om het te regelen, maar de wet is er simpel en duidelijk in.
Dus áls het paard dan toch iets zou hebben wat dus na vragen verzwegen was, dan is er deze wet. Een klinische keuring wil ik nog steeds wel doen hoor
Maar ik snap niet helemaal goed waarom iedereen nu zo over de keuring post, want ik heb gezegt dat ik die wel wilde! En ik heb ook nooit gezegd dat het van die staleigenaar of handelaar niet mag, dat weet ik namelijk helemaal nog niet!
En ik vertrouw die man niet zomaar...Andere mensen die ook op de manege komen kennen hem ook en rijden daar ook paarden en hebben paarden bij die meneer staan. Sowieso twee paarden heeft de staleigenaar ook voor deze mensen gekocht! Dus als hij niet te vertrouwen was, hadden deze mensen niet de paarden daar al minstens 2 jaar gestald hebben...Tsja, dat lijkt mij tenminste 
cissy schreef:wat ik niet kan begrijpen is dat je die staleigenaar niet eens kent en hem wel het volledige vertrouwen geeft om een paard voor je te kopen (althans je vader vertrouwt hem genoeg) laat je vader ook eens die topics lezen die ik al eerder aangaf.
Vertrouw nooit zomaar iemand op zn mooie blauwe ogen! Je zal niet de eerste (en de laatste) zijn die daar in trapt, kijk maar naar alle topics die hier regelmatig voorbij komen op Bokt.
Ik heb al tegen mijn vader verteld wat er in dat topic staat. Maar niemand weet hoe het echt is gegaan, en het kan gewoon gebeuren...
Nellekeee schreef:Ik zit nu in de proefperiode van mijn paard. Als je dat voor elkaar zou kunnen krijgen zou ik dat zeker doen. Je maaktdan echt mee hoe het paard is, bij jou thuis, met alles eigenlijk. Wij hebben we een koopcontract, waarin verwerktis dat als hij binnen 2 weken niet bevalt, om welke reden dan ook, dat hij terug kan.
Maar toch zou ik zelf mijn paard uitzoeken, ik vond dat echt geweldig. Je ziet allerlei verschillende paarden, zo kom je erachter wat je daadwerkelijk wil. En op alle verschillende plekken komen, alle verschillende omgangsvormen zien.. je leert er alleen maar van. Daarbij komt, geen hand vol maar een land vol, en er is heus 1 die helemaal aan jewensen voldoet. Waarom ga je neit gewoon zelf overal kijken.. het is echt een super leuke ervaring hoor.
Het lijkt mij ook wel een leuke ervaring, alleen voor ons komt het gewoon beter uit dat iemand anders het voor ons doet. Ten eerste zijn wij niet met paarden opgegroeid en hebben we gewoon niet de goede ervaring. Ik ben heel bang dat we een verkeerd paard kopen omdat ik gewoon niet goed gekeken heb! Ten tweede (en het klinkt misschien als een dom argument maarja) heeft mijn vader te weinig tijd om in de zoektocht te steken.