Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racheltjj

Re: Aandachtspunten bij paard kijken voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:37

Wat ik ook wel een goeide tip vind die ik heb gehoord,
sommige handelaren willen hun paarden van te voren ( een uurtje o.i.d.) nog wel eens een middeltje geven om te zorgen dat ze wat rustiger overkomen/worden ,vooral de wat pitterige paarden.
Ga ook wel eens zomaar op bezoek als je er al een keer bent geweest, en zeg dat je hem toch nog wel even wilde zien/poetsen o.i.d.
Of een uurtje eerder gaan, omdat je had gerekend dat het veel langer rijden was o.i.d Knipoog
Heel veel plezier/succes met het verder zoeken, houd wel zelf je ogen open!!!

edit; typfouten..
Laatst bijgewerkt door racheltjj op 19-03-08 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:41

___Sanne schreef:
Ooh, nu klinkt keuren wel véél beter Lachen Ik wist niet dat je dan wel al je geld terugkrijgt. Of ligt dat niet aan wat voor een soort verzekering je hebt?
Ik snap ook niet helemaal hoe hij kan verzekeren dat het paard gezond is, omdat je niet voor niets kunt laten keuren Knipoog

als je gaat verzeker altijd voor het A -tarief doen (x % van de waarde van het paard), dan zijn beengebreken ook inbegrepen, als je paard daardoor niet meer te berijden is, het B-tarief is alleen voor dingen als acute koliek en ongelukken, ziekte kosten ook altijd volledig doen, kost 100 euro per jaar maar als je paard een keer in het jaar ziek is en je hebt de DA nodig dan haal je dit er al met gemak uit, DA rekenen veel voorrijkosten en paarden krijgen lijkt wel altijd iets in het weekend of savonds wanneer het weekend tarief geld.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:51

Karolien_ schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom je paard niet in dat fonds kan als je hem wel zou laten keuren.
Succes met je zoektocht

Dat heb ik niet gezegd, en dat weet ik ook nog niet...
Dankje, dat heb ik wel nodig Tong uitsteken

racheltjj schreef:
Wat ik ook wel een goeide tip vind die ik heb gehoord,
sommige handelaren willen hun paarden van te voren ( een uurtje o.i.d.) nog wel eens een middeltje geven om te zorgen dat ze wat rustiger overkomen/worden ,vooral de wat pitterige paarden.
Ga ook wel eens zomaar op bezoek als je er al een keer bent geweest, en zeg dat je hem toch nog wel even wilde zien/poetsen o.i.d.
Of een uurtje eerder gaan, omdat je had gerekend dat het veel langer rijden was o.i.d Knipoog
Heel veel plezier/succes met het verder zoeken, houd wel zelf je ogen open!!!

edit; typfouten..

Jep, daar had ik ook al over gehoord en gedacht Lachen Ik zal er zeker op letten!

sjorsie schreef:
als je gaat verzeker altijd voor het A -tarief doen (x % van de waarde van het paard), dan zijn beengebreken ook inbegrepen, als je paard daardoor niet meer te berijden is, het B-tarief is alleen voor dingen als acute koliek en ongelukken, ziekte kosten ook altijd volledig doen, kost 100 euro per jaar maar als je paard een keer in het jaar ziek is en je hebt de DA nodig dan haal je dit er al met gemak uit, DA rekenen veel voorrijkosten en paarden krijgen lijkt wel altijd iets in het weekend of savonds wanneer het weekend tarief geld.

Aha, dankje voor het 'helpen'! Lachen

Edit: Ik heb het net tegen mn vader gezegd dat ik toch wel echt wil laten keuren en dat een verzekering handiger is. Dat gezicht Nagelbijten / Gniffelen Oh, zei die, daar hebben we het dan wel over Tong uitsteken

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:47

Mijn paarden zitten ook in een fonds.
Als voorbeeld mijn 9 jarige kwpn/appaloosa ruin.
Van het fonds komt er iemand langs en die geeft een waarde voor je paard, daarvoor betaal ik 2 x per jaar 1,5% van de waarde en een klein bedrag voor het langs komen.
Mijn paard is dan niet verzekerd, maar als mijn paard dood is of gaat dan neemt het fonds mijn paard over voor de slacht en krijg ik het geld.
Het zijn niet de hoogste bedragen maar je betaald dan ook bijna niets en als je paard dood is heb je een klein bedrag om verder te gaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:43

Ik vind het nog heel erg vaag klinken.

Keuren: natuurlijk kan een paard de dag erop dood neervallen. Maar als jij je paard klinisch laat keuren kost het rond de 100 euro. Dan weet je iig dat zijn basisgezondheid goed is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:51

Elk paard kan de dag erop dood neervallen, gekeurd of niet. Maar een ongekeurd paard kan de dag ook gewoon stokkreupel blijken, zonder letsel, en dat risico perk je in met een keuring...

Hoewel er idd veel ongelukken en blessures zijn bij paarden, is er ook ontzettend veel ellende met kreupelheid!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:15

Ik zit nu in de proefperiode van mijn paard. Als je dat voor elkaar zou kunnen krijgen zou ik dat zeker doen. Je maaktdan echt mee hoe het paard is, bij jou thuis, met alles eigenlijk. Wij hebben we een koopcontract, waarin verwerktis dat als hij binnen 2 weken niet bevalt, om welke reden dan ook, dat hij terug kan.
Maar toch zou ik zelf mijn paard uitzoeken, ik vond dat echt geweldig. Je ziet allerlei verschillende paarden, zo kom je erachter wat je daadwerkelijk wil. En op alle verschillende plekken komen, alle verschillende omgangsvormen zien.. je leert er alleen maar van. Daarbij komt, geen hand vol maar een land vol, en er is heus 1 die helemaal aan jewensen voldoet. Waarom ga je neit gewoon zelf overal kijken.. het is echt een super leuke ervaring hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:02

wat ik niet kan begrijpen is dat je die staleigenaar niet eens kent en hem wel het volledige vertrouwen geeft om een paard voor je te kopen (althans je vader vertrouwt hem genoeg) laat je vader ook eens die topics lezen die ik al eerder aangaf.
Vertrouw nooit zomaar iemand op zn mooie blauwe ogen! Je zal niet de eerste (en de laatste) zijn die daar in trapt, kijk maar naar alle topics die hier regelmatig voorbij komen op Bokt.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 11:32

Ik was aan het googlen en ik vond een bericht van ikke op bokt:
ikke schreef:
Nee, ik zag Morrisje lopen en ik had zoiets van "dat zit wel snor" Bovendien valt er van een twee-jarige niet zo bar veel te zeggen. Hij is in de tijd dat ik hem heb zeker 5cm gegroeid!
Een ouder paard zou ik mogelijk wel laten keuren.
Het nut van keuren is beperkt, zeker voor paarden waar geen topsport mee wordt bedreven. Het blijft een moment-opname en veel rechten kun je er ook niet aan ontlenen. Daarbij is de verkopende partij VERPLICHT hem bekende zaken te melden. Bovendien is de kopende partij VERPLICHT ernaar te vragen; er bestaat namelijk zowel onderzoek- als meldingsplicht. Bovendien de verkopende partij VERPLICHT om het paard terug te nemen tot een half jaar na verkoop, indien er gebreken aan het licht komen waarvan aannemelijk is dat het paard die had op het moment van verkoop. Dat dit vaak niet gebeurd, komt omdat mensen er de tijd en energie niet in willen steken om het te regelen, maar de wet is er simpel en duidelijk in.

Dus áls het paard dan toch iets zou hebben wat dus na vragen verzwegen was, dan is er deze wet. Een klinische keuring wil ik nog steeds wel doen hoor Knipoog Maar ik snap niet helemaal goed waarom iedereen nu zo over de keuring post, want ik heb gezegt dat ik die wel wilde! En ik heb ook nooit gezegd dat het van die staleigenaar of handelaar niet mag, dat weet ik namelijk helemaal nog niet!
En ik vertrouw die man niet zomaar...Andere mensen die ook op de manege komen kennen hem ook en rijden daar ook paarden en hebben paarden bij die meneer staan. Sowieso twee paarden heeft de staleigenaar ook voor deze mensen gekocht! Dus als hij niet te vertrouwen was, hadden deze mensen niet de paarden daar al minstens 2 jaar gestald hebben...Tsja, dat lijkt mij tenminste Lachen

cissy schreef:
wat ik niet kan begrijpen is dat je die staleigenaar niet eens kent en hem wel het volledige vertrouwen geeft om een paard voor je te kopen (althans je vader vertrouwt hem genoeg) laat je vader ook eens die topics lezen die ik al eerder aangaf.
Vertrouw nooit zomaar iemand op zn mooie blauwe ogen! Je zal niet de eerste (en de laatste) zijn die daar in trapt, kijk maar naar alle topics die hier regelmatig voorbij komen op Bokt.

Ik heb al tegen mijn vader verteld wat er in dat topic staat. Maar niemand weet hoe het echt is gegaan, en het kan gewoon gebeuren...

Nellekeee schreef:
Ik zit nu in de proefperiode van mijn paard. Als je dat voor elkaar zou kunnen krijgen zou ik dat zeker doen. Je maaktdan echt mee hoe het paard is, bij jou thuis, met alles eigenlijk. Wij hebben we een koopcontract, waarin verwerktis dat als hij binnen 2 weken niet bevalt, om welke reden dan ook, dat hij terug kan.
Maar toch zou ik zelf mijn paard uitzoeken, ik vond dat echt geweldig. Je ziet allerlei verschillende paarden, zo kom je erachter wat je daadwerkelijk wil. En op alle verschillende plekken komen, alle verschillende omgangsvormen zien.. je leert er alleen maar van. Daarbij komt, geen hand vol maar een land vol, en er is heus 1 die helemaal aan jewensen voldoet. Waarom ga je neit gewoon zelf overal kijken.. het is echt een super leuke ervaring hoor.

Het lijkt mij ook wel een leuke ervaring, alleen voor ons komt het gewoon beter uit dat iemand anders het voor ons doet. Ten eerste zijn wij niet met paarden opgegroeid en hebben we gewoon niet de goede ervaring. Ik ben heel bang dat we een verkeerd paard kopen omdat ik gewoon niet goed gekeken heb! Ten tweede (en het klinkt misschien als een dom argument maarja) heeft mijn vader te weinig tijd om in de zoektocht te steken.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:57

Ik zou graag willen weten waar ik een lijst van rechten en plichten van een koper en verkoper van een paard kan vinden. Weet iemand een website o.i.d.?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:01

als je je paard laat verzekeren moet hij zelfs gekeurd worden voor de verzekering, bij mijn DA kostte dat 80 euro incl voorrijkosten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:26

Je moet eens aan je vader vragen of hij het woord 'struisvogelpolitiek' kent?
Ik hoop oprecht voor je dat je een goed paard treft via die staleigenaar, maar ik loop al heel wat langer dan je vader mee in de paardenwereld en geloof me er wordt heeeeeel erg veel gesjoemeld en dan ook nog met stalen gezichten en ondanks getuigen glashard liegend..... Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Emptywords: dát hangt er van af voor hoeveel geld je m laat verzekeren en wát je verzekerd dus die opmerking is een beetje kort door de bocht.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:03

Nellekeee schreef:

Het lijkt mij ook wel een leuke ervaring, alleen voor ons komt het gewoon beter uit dat iemand anders het voor ons doet. Ten eerste zijn wij niet met paarden opgegroeid en hebben we gewoon niet de goede ervaring. Ik ben heel bang dat we een verkeerd paard kopen omdat ik gewoon niet goed gekeken heb! Ten tweede (en het klinkt misschien als een dom argument maarja) heeft mijn vader te weinig tijd om in de zoektocht te steken.[/quote]

Ik ben ook niet met paarden opgegroeid. Heb veel paarden bekeken met iemand die er verstand van had. Maar je moet toch eerst zelf 1 uitkiezen, dan heb jij toch je instructeur nog altijd bij de hand? Die heeft er mijns inziens wel verstand van.. Maarja, ik hoop voor je dat je over een tijdje een leuk paard hebt! Succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:07

Dat er enkel paarden op die stal staan die er al 2 jaar staan wil niet zeggen dat er tussentijds af en toe geen paard voor een maandje staat....

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 16:52

Van de paarden die er echt gestald zijn door iemand, is degene die het kortst er staat (en die er nu nog steeds staat) er al 2 jaar. Hij koopt ook paarden van de handelaar en hij maakt ook paarden zadelmak, dus die staan er dan natuurlijk minder lang.

Nellekeee schreef:
Ik ben ook niet met paarden opgegroeid. Heb veel paarden bekeken met iemand die er verstand van had. Maar je moet toch eerst zelf 1 uitkiezen, dan heb jij toch je instructeur nog altijd bij de hand? Die heeft er mijns inziens wel verstand van.. Maarja, ik hoop voor je dat je over een tijdje een leuk paard hebt! Succes

Dat is inderdaad ook een goede manier om het doen natuurlijk, alleen kies ik niet voor die manier Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:58

___Sanne schreef:
Van de paarden die er echt gestald zijn door iemand, is degene die het kortst er staat (en die er nu nog steeds staat) er al 2 jaar. Hij koopt ook paarden van de handelaar en hij maakt ook paarden zadelmak, dus die staan er dan natuurlijk minder lang.

Nellekeee schreef:

Dat is inderdaad ook een goede manier om het doen natuurlijk, alleen kies ik niet voor die manier Knipoog

Mag ik vragen waarom je niet zelf opzoek wilt naar een paard? Waarom je perse de stalhouder dat klusje wil laten doen?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:03

Omdat het zo makkelijker is voor ons...en omdat hij meer verstand van paarden heeft zodat hij beter weet wat hij aan het doen is zegmaar Knipoog
Kijk, als hij niks vind, of ik vertrouw hem op een gegeven moment toch niet, dan kan ik altijd nog zelf gaan zoeken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:05

___Sanne schreef:
Omdat het zo makkelijker is voor ons...en omdat hij meer verstand van paarden heeft zodat hij beter weet wat hij aan het doen is zegmaar Knipoog
Kijk, als hij niks vind, of ik vertrouw hem op een gegeven moment toch niet, dan kan ik altijd nog zelf gaan zoeken!

Makkelijker is het zeker dat ben ik met je eens. Maar om eerlijk te zijn: ik vond de zoektocht naar mijn paardje ook iets geweldig. Het is namelijk wel zo, dat hoe langer je aan het zoeken bent, hoe meer je ziet, en daardoor steeds beter weet wat je hebben wil.

Oh ja: zelfs als je hem laat zoeken, ga niet kijken zonder iemand die er verstand van heeft, zoals je instructeur/trice. Ik snap dat je hem vertrouwd, maar als hij betrouwbaar is vind hij het ook niet erg als jij iemand meeneemt...

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:16

Daar zit wel wat in ja Lachen
Ik denk dat ik dit ga doen:
Als ik weet wat ik zoek (wanneer de staleigenaar mij heeft zien rijden, en zegt: dat soort paard moet jij hebben), dan ga ik zelf ook op zoek. En dan neem ik mn instructeur mee, want mijn vader erbij heeft toch geen nut -alleen als er onderhandeld moet worden Tong uitsteken -
Ik ga ook aan mijn instructeur vragen wat het beste bij mij past, en dan kan ik dat weer zeggen tegen de staleigenaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:26

___Sanne schreef:
Daar zit wel wat in ja Lachen
Ik denk dat ik dit ga doen:
Als ik weet wat ik zoek (wanneer de staleigenaar mij heeft zien rijden, en zegt: dat soort paard moet jij hebben), dan ga ik zelf ook op zoek. En dan neem ik mn instructeur mee, want mijn vader erbij heeft toch geen nut -alleen als er onderhandeld moet worden Tong uitsteken -
Ik ga ook aan mijn instructeur vragen wat het beste bij mij past, en dan kan ik dat weer zeggen tegen de staleigenaar.

Heel verstandig! Laat je instructeur anders zelf eens overleggen met de staleigenaar?

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:31

Laat de dierenarts het paard helemaal onderzoeken.
Je weet maar noooit tenminste zo vind ik het.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:53