Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Manegepaard kopen, wat ervoor geven + wat zijn onderhoudskos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:00

Dat is niet delen, dat is gewoon een betalende verzorger!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:04

Ik sta op een pensionstal met een heleboel faciliteiten en betaal hier ook voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit nodig heeft of het geld er voor (over) heeft. Maar naast de stalling ben ik gemiddeld per maand ook nog kwijt:
20 euro voor de verzekering,
40 euro voor de hoefsmid,
10 euro voor entingen/ontwormen e.d.
10 euro voor wat extra muesli of luzerne e.d.,
20 euro voor priveles,
30 euro voor lessen bij de rijvereniging
Daar komt nog bij startgeld voor wedstrijden, lidmaatschap van de rijvereniging, evt dierenartskosten, een keer per jaar tandarts-behandeling en af en toe wat leuke spulletjes. Mijn paard kost me toch zeker gemiddeld 400,00 per maand.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:08

ShannaY schreef:
Dat is niet delen, dat is gewoon een betalende verzorger!

Hier noemen we dat delen..

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:11

Mijn vorige pony was overigens ook manegepony toen ik haar kocht en liep al vijf jaar mee in de lessen. Dit heeft ook positieve kanten. Ze had daarmee bewezen keihard te zijn en nooit wat te mankeren en ze had ook nog eens een super braaf karakter. Misschien is een manegepaard wat meer afgestompt maar dat verandert echt wel als het eenmaal eigen is. Ik heb voor mijn pony destijds echt meer dan 200,00 betaald Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:11

Jamika schreef:
Ik sta op een pensionstal met een heleboel faciliteiten en betaal hier ook voor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit nodig heeft of het geld er voor (over) heeft. Maar naast de stalling ben ik gemiddeld per maand ook nog kwijt:
20 euro voor de verzekering -> niet persé nodig
40 euro voor de hoefsmid -> komt niet elke maand
10 euro voor entingen/ontwormen e.d. -> ontworm jij elke maand? een enting kost 12.50 per jaar ong hier.
10 euro voor wat extra muesli of luzerne e.d. -> niet persé nodig
20 euro voor priveles -> doet niet iedereen
30 euro voor lessen bij de rijvereniging -> ik betaal dit in de 3 maanden
Daar komt nog bij startgeld voor wedstrijden(niet persé nodig), lidmaatschap van de rijvereniging (niet persé nodig), evt dierenartskosten, een keer per jaar tandarts-behandeling(niet persé nodig) en af en toe wat leuke spulletjes(niet persé nodig). Mijn paard kost me toch zeker gemiddeld 400,00 per maand.

Kijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als het paard maar een fatsoenlijke wei, beschutting en voer heeft, netjes op zijn hoeven staat, geënt wordt wanneer dat nodig is en een goedpassend harnachement heeft, is de rest allemaal maar net wat je er zelf van maakt Lachen

upendo

Re: Hulp gevraagd Alsjeblieft! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:12

Ik heb even meegelezen,

Is het niet verstandiger om eerst een aantal keer zonder martingaal ed te gaan rijden?
Mijn paardje heeft ook bij de manege gelopen (ongeveer 3 maanden) mét martingaal ed,
maar dat kwam gewoon omdat er zoveel mensen op reden en daardoor werd hij druk in zn hoofd.
Nu loopt 'ie prima zonder martingaal. Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.
Dat is het belangrijkste wat je nodig hebt!
En koop dan liever in een keer een iets duurder, goed zadel dan 3 keer een goedkope die na een jaar al uit elkaar valt..

Maar als ik het zo zie,
waarom pin je je vast op een paard van díé manege?
Als ik het zo lees wordt de prijs hoger dan 3000 euro,
voor die prijs kun je op bijv. marktplaats ook leuke paarden vinden,
die misschien wel minder manegekuren e.d hebben.
Ik denk dat er dan wel meer van jouw gading bij zit. Er is meer keuze!
Als je een goed koopcontract opstelt,
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d)
dan kan er niet zoveel fout gaan.

En je moet wel bedenken, dat er altijd veel kosten bij komen.
Een paard kan kreupel raken, hij moet wormenkuren, beslagen worden, e.d.
Ook komen de stallingskosten er nog bij en het lesgeld. (Want ik neem aan dat je blijft lessen..)

Dus denk eerst goed na (samen met je vriendin) wat je precies wilt:

Lijst Persé een paard van die manege, of kan het ook ergens anders vandaan?
Lijst Kosten, van het zadel, hoofdstel, dierenarts, stalling, lesgeld en andere bijkomende kosten.
Lijst Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Lijst Moet je nú een paard kopen?
Of kan je beter allebei nog even doorsparen zodat je een beter onderkomen e.d voor het paard kan regelen.

Veel succes!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:34

Ezumii schreef:
Kijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als het paard maar een fatsoenlijke wei, beschutting en voer heeft, netjes op zijn hoeven staat, geënt wordt wanneer dat nodig is en een goedpassend harnachement heeft, is de rest allemaal maar net wat je er zelf van maakt Lachen

Dat ben ik in principe met je eens. Ik wil vooral aangeven dat er nog heel wat kosten bij komen kijken naast de kosten die je aan stalling kwijt bent en dan hebben we het nog niet eens over de rekeningen van de dierenarts als er iets aan je paard mankeert.

De hoefsmid kost overigens 85,00 voor het rondom bekappen en beslaan, dat gebeurt 1x in de 8 tot 10 weken dus gemiddeld 40,00 per maand Knipoog
Hier wordt twee keer per jaar geent, zowel influenza, tetanus als rhino en dat is toch wel tussen de 40 en 50 euro per keer. Het ontwormen gebeurt ook regelmatig en kost gemiddeld 15,00 per keer.

Een goed passend zadel is erg belangrijk. Een goed tweedehands zadel voldoet prima, maar deze zijn ook niet goedkoop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:38

Kun je niet beter eerst eens gaan leasen of een verzorgpaard zoeken waar alleen jij voor moet zorgen?
Het is goed om te voelen/ testen of je het nog steeds zo leuk vind wanneer je 7 dagen in de week de stal moet mesten, en in veel gevallen ook nog de wei of paddock mesten. Iedere dag naar je paard gaan klinkt als een droom, maar stel jezelf ook voor op een avond na schooltijd, terwijl het regent, met een kruiwagen in de wei aan het strontscheppen terwijl je vriendinnen een filmpje zitten te kijken....
Ik reed al vanaf mijn 7e, had vanaf mijn 11e een verzorgpony, en kreeg op mijn zestiende een eigen pony.... en ondanks het feit dat ik al lang reed, en al vijf jaar zorgde voor mijn verzorgpony, was een eigen pony nog weer veel intensiever (en achteraf gezien vond ik mezelf te jong).
Het 'oefenen' al die jaren met mijn verzorgpony op een serieuze manier, dus niet alleen een beetje poetsen en rijden (ik regelde daar ook de hoefsmid, het krachtvoer, het harnachement, de lessen, het mesten en mijn startkaart, etc... voor) was een belangrijke voorbereiding en heb je echt nodig.
Een paard/ pony kopen met een vriendin vind ik een slecht idee.
Wanneer je jong bent denk je vrienden en vriendinnen voor het leven te hebben, soms is dat ook zo... maar meestal ontwikkel je je allemaal door de jaren en groei je daardoor uit elkaar. Je gaat studeren, verhuizen, samenwonen, etc.... En ook je ideeen over het omgaan met paarden, de manier van rijden, wat je wel en niet voert, etc.... kunnen veranderen.
Wanneer je je paard koopt, zal dat paard nog jaaaaaaaaaren leven. Het zou uniek zijn wanneer jij en je vriendin als volwassenen nog steeds helemaal op 1 lijn zitten. Je wilt je paard niet verkopen tegen die tijd lijkt me.
Dus ik zou uitgaan van een situatie waarin jij het paard alleen koopt, en je ouders je actief ondersteunen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:49

upendo schreef:
Ik heb even meegelezen,

Is het niet verstandiger om eerst een aantal keer zonder martingaal ed te gaan rijden?

Ik denk dat dit nu niet van toepassing is, en voorlopig nog even helemaal niet belangrijk is.

upendo schreef:
Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.

Er zit een zadel en hoofdstel bij (bij het eerste paard waar ze het over had) en misschien past dat wel gewoon goed. Bij paarden op MP kun je ook vaak de passende spullen erbij krijgen/kopen.

upendo schreef:
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d) dan kan er niet zoveel fout gaan.
Denk niet dat dat zomaar gaat lukken. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een paard op proef meegeven, behalve handelsstallen.

upendo schreef:
Dat gaat natuurlijk niet op. Er komen niet altijd hoge kosten bij. Ik hou mijn 4 paarden vrij "robuust" zoals ze dat noemen, ze zijn kerngezond, hebben het naar hun zin, en ik ben ongeveer net zoveel kwijt als iemand anders aan 1 paard uitgeeft.
Kreupel worden, jah, kan altijd gebeuren. Hoeft niet. Zou er niet vanuit gaan, gewoon wat geld achter de hand houden voor DA. Ik besla mijn paarden niet omdat ik dat onzin vind, hebben hartstikke goede hoeven. Dus ik ben ook niet zo duur uit.

upendo schreef:
Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Nee, want ze gaat het samen met een vriendin doen. Kun je lekker de week op delen.

upendo schreef:
Moet je nú een paard kopen?
Of kan je beter allebei nog even doorsparen zodat je een beter onderkomen e.d voor het paard kan regelen.

Het onderkomen was toch prima?!? Ik heb nergens gelezen dat het niet in orde was. Niet iedereen wil op een luxe manege/pensionstalling staan (spaar me... nooit meer!)

Je kunt het dus ook overdrijven. Het is zo duur als je het zelf maakt. Ik vind wel dat je wat geld achter de hand moet hebben om onverwachte kosten op te kunnen vangen, dat ben je je paard wel verplicht.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:57

Claudienee schreef:
Nou, even een update Knipoog

Ben 3 weken geleden naar de manege-eigenaar geweest dus..
Hij zei dat ie voor hem ongeveer 3000 zou willen hebben, maar er waren natuurlijk nog veel meer geinteresseerden, dus de prijs kan oplopen ;(
Maargoed, hij zei dat als we samen een paard zouden kopen we goed moesten uitvogelen of we het maandelijks konden opbrengen om hem te onderhouden.
En toen zei die, maar claudia, ik heb voor jullie iets veel leukers staan, zouden jullie beiden prima op rijden en veel plezier aan beleven..

Nou 2 weken geleden was ik er maar eventjes, en was mn vriendin er niet, dus ben ik t eigenlijk een beetje vergeten te vragen welke, en vorige week zou mn vriendin dus naar m toe gaan om te vragen welke t was, had dr gebeld maar ze neemt niet op, dus nu ben ik weer helemaal hyper van de zenuwen hahaha! Tong uitsteken

Van zo iemand zou ik niet eens een paard willen kopen, je vraagt geld voor een paard en dat is de vraagprijs waarover je kunt gaan onderhandelen.
Anders kan hij beter een veiling organiseren.

connie1964 schreef:
wat een gezeur toch altijd zeg over een koliekoperatie.Als je auto koopt ga je er toch ook niet vanuit dat de motor vernieuwd moet worden of als je een hond koopt ga je er ook niet vanuit dat je hd operatie krijgt.Meid kijk op je gemak even of de maandelijkse kosten te betalen zijn en koop lekker je eigen paard,harstikke leuk!!Ik betaal 60 euro stallingsgeld,20 euro voer per maand en de hoefsmid komt eens in de 4 a 5 maanden.Verder wormenkuurtje erin eens per 3 maanden.Niet de kosten altijd zo opblazen hoor.En via marktplaats ed kan je heel voordelig aan spulletjes komen,neem alleen wat extra tijd voor een goed passen zadel.Verder zou ik zeggen,lekker je eigen paard kopen met je vriendin en heeeel veeel plezier.T Is echt leuk.

Wat is dit voor een domme reactie, het is voor veel mensen (waaronder ikzelf) de harde waarheid.
Gelukkig had ik het geld voor de operatie, maar uiteindelijk heeft het paard het alsnog niet gered!
Het zijn dingen waar je nu eenmaal rekening mee moet houden.
Als je op de kliniek staat met je paard en je moet binnen 5 minuten beslissen of hij geopereerd mag worden, dan praat je wel anders!

Maar ik las al dat TS het paard wel tegen ziektekosten wil verzekeren.
Laat je het(een) paard wel keuren TS, voordat je tot koop overgaat. Knipoog

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:06

GamblersCup schreef:
upendo schreef:
Ik heb even meegelezen,

Ik denk dat dit nu niet van toepassing is, en voorlopig nog even helemaal niet belangrijk is.

upendo schreef:
Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.

Er zit een zadel en hoofdstel bij (bij het eerste paard waar ze het over had) en misschien past dat wel gewoon goed. Bij paarden op MP kun je ook vaak de passende spullen erbij krijgen/kopen.

upendo schreef:
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d) dan kan er niet zoveel fout gaan.
Denk niet dat dat zomaar gaat lukken. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een paard op proef meegeven, behalve handelsstallen.

upendo schreef:
Dat gaat natuurlijk niet op. Er komen niet altijd hoge kosten bij. Ik hou mijn 4 paarden vrij "robuust" zoals ze dat noemen, ze zijn kerngezond, hebben het naar hun zin, en ik ben ongeveer net zoveel kwijt als iemand anders aan 1 paard uitgeeft.
Kreupel worden, jah, kan altijd gebeuren. Hoeft niet. Zou er niet vanuit gaan, gewoon wat geld achter de hand houden voor DA. Ik besla mijn paarden niet omdat ik dat onzin vind, hebben hartstikke goede hoeven. Dus ik ben ook niet zo duur uit.

upendo schreef:
Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Nee, want ze gaat het samen met een vriendin doen. Kun je lekker de week op delen.

upendo schreef:
Moet je nú een paard kopen?

Het onderkomen was toch prima?!? Ik heb nergens gelezen dat het niet in orde was. Niet iedereen wil op een luxe manege/pensionstalling staan (spaar me... nooit meer!)

Je kunt het dus ook overdrijven. Het is zo duur als je het zelf maakt. Ik vind wel dat je wat geld achter de hand moet hebben om onverwachte kosten op te kunnen vangen, dat ben je je paard wel verplicht.

Ja
Op een aantal punten ben ik het wel met je eens, maar het beeld dat ik krijg is, dat ze een beetje overhaast beslist. De manege gaat sluiten, daarom moet ze een paard kopen en stalling e.d kunnen ze dan nog wel regelen.
Maar wat ik vaak zie op manege's (mijn ervaring hoor, de manege waar ik nu rijd met mn paard heeft wel goed spul) is dat de zadels en hoofdstellen erg oud zijn. Ik zou daar niet mee willen rijden..
Ik hoor best vaak dat paarden op proef komen. Ik zou denk ik ook eerst proeftijd willen. Een paard kan in een advertentie aangeduid worden als lief, werkwillig en zonder gebreken, maar soms kan dat anders uitpakken..
Ik denk dat er wél altijd kosten bijkomen. De DA moet sowieso om de zoveel tijd toch wel komen voor injecties e.d.
En als hij iets mankeert (niet alle paarden blijven altijd gezond) dan zul je zo'n beest toch echt moeten laten opereren en als je daar geen geld voor hebt, wordt dat moeilijk.
Ik ben altijd een beetje ijzig voor samen een paard kopen. Als je een paard koopt, zit je er een tijd aan vast en als er een keer ruzie komt, heb je wel degelijk een groot probleem. Een iemand blijft dan denk ik toch ermee zitten.
En over stalling:
Ik denk wel dat het mogelijk is om een goedkope stalling te vinden, maar waar je dan rekening mee moet houden, is dat er dan waarschijnlijk geen voorzieningen zijn en dat je er toch vaak naartoe moet om te voeren, poetsen e.d.
En als je toch in een bak zou willen rijden, moet je eerst een club vinden met een rijbak, maar een lidmaatschap kost dan toch ook weer geld.. Vork
(en dat van die martingaal: ik wilde eerst een korte reactie geven, maar opeens had ik iets van Pling en toen maakte ik de rest van de post er nog achteraan..)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:25

upendo schreef:
Op een aantal punten ben ik het wel met je eens, maar het beeld dat ik krijg is, dat ze een beetje overhaast beslist. De manege gaat sluiten, daarom moet ze een paard kopen en stalling e.d kunnen ze dan nog wel regelen.

Dat idee had ik ook wel, maar wat is daar mis mee? Wij zijn ook op een bepaald moment op het idee gekomen een paard te kopen. Knipoog
Ik hoop alleen wel dat dit dan niet "koste wat het kost" gebeurd, maar alleen als ze het in dit tijdsbestek ook echt redden qua geld.

upendo schreef:
Maar wat ik vaak zie op manege's (mijn ervaring hoor, de manege waar ik nu rijd met mn paard heeft wel goed spul) is dat de zadels en hoofdstellen erg oud zijn. Ik zou daar niet mee willen rijden..

Dat kan zijn. Ik heb alleen op maneges gereden waar alles prima in orde was, ook al waren sommige zadels wat ouder. Sterker nog, er werd een spiksplinternieuw kunststof Wintec zadel aangeschaft omdat een van de manegepaarden dat beter kon hebben voor de rug. Als voorbeeld. Was wel een manege met een leuk budget. Maar ook oudere zadels kunnen het prima doen, als ze maar in orde zijn en goed passen. Ik heb vorig jaar een nieuw zadel gekocht, maar die heb ik vorige week maar weer eens uit de kast getrokken om te kijken of ie nog in orde was, want ik rij toch het liefste op mijn oude zadel.
upendo schreef:
Ik hoor best vaak dat paarden op proef komen. Ik zou denk ik ook eerst proeftijd willen. Een paard kan in een advertentie aangeduid worden als lief, werkwillig en zonder gebreken, maar soms kan dat anders uitpakken..

Dat risico zit er aan ja, als je niet vaak gaat proefrijden. Maar ik persoonlijk zou nooit een paard op proef eegeven, stel dat er wat met het dier gebeurd als hij op de andere stal staat. Geluk heb je als je het wel voor elkaar krijgt.
upendo schreef:
Ik denk dat er wél altijd kosten bijkomen. De DA moet sowieso om de zoveel tijd toch wel komen voor injecties e.d.
En als hij iets mankeert (niet alle paarden blijven altijd gezond) dan zul je zo'n beest toch echt moeten laten opereren en als je daar geen geld voor hebt, wordt dat moeilijk.

Ik vind dat geen extra kosten, ik vind dat dat soort dingen ingepland moeten worden als vaste kosten.
En denk je dat ik 3000 euro op mijn bankrekening heb staan voor als mijn paard eventueel misschien wel een keer geopereerd moet worden? Nee hoor, maak er 1000 van wat ik achter de hand heb, meer echt niet. Ik denk niet dat veel mensen met paarden zoveel geld achter de hand hebben voor misschien, eventueel, je weet het niet...
upendo schreef:
Ik ben altijd een beetje ijzig voor samen een paard kopen. Als je een paard koopt, zit je er een tijd aan vast en als er een keer ruzie komt, heb je wel degelijk een groot probleem. Een iemand blijft dan denk ik toch ermee zitten.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik zou er zelf ook nooit aan beginnen. Je weet nooit hoe het loopt.
upendo schreef:
En over stalling:
Ik denk wel dat het mogelijk is om een goedkope stalling te vinden, maar waar je dan rekening mee moet houden, is dat er dan waarschijnlijk geen voorzieningen zijn en dat je er toch vaak naartoe moet om te voeren, poetsen e.d.

Maar als je met z'n 2en bent, lukt dat toch prima? Zo niet, gewoon niet doen! Ik neem aan dat ze wel een stalling uitzoeken wat ook te doen is. Ik voer ook 3x op een dag, mest stallen uit, ben met de paarden bezig, in mijn eentje. Zodra me dat niet meer lukt, moet ik er ook hulp bij hebben of een andere stal zoeken. Het ging me meer om het feit dat een goedkope stal geen slecht stal hoeft te zijn, en dat ze dus geen "betere" stalling hoeven te zoeken.
upendo schreef:
En als je toch in een bak zou willen rijden, moet je eerst een club vinden met een rijbak, maar een lidmaatschap kost dan toch ook weer geld.. Vork

Geen idee van. Haha!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:42

(Nu is ook sinds eergister een paard bezit.) Waar je aan moet denken is of je jezelf echt elke dag naar dát paard ziet gaan, heb er genoeg gezien die ik heel leuk vond maar na aantal keer nadenken kwam ik erachter dat je toch stiekem geen zin neigingen krijg bij dat paard. (Ben inmiddels helemaal gevallen voor die van mij dus zou wel hele dagen er willen zitten)
Je zal er aan moeten denken dat je op een goedkopere stal zelf 2-3 keer per dag naar stal moet om te voeren. Dus ook voor school. Als je dat niet gaat lukken moet je daar niet aan beginnen..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:15

Zit ook even mee te lezen.
Er komen altijd kosten bij. Maakt niet uit of het een hoefsmit is, wormen kuur of weet ik veel wat.

Ik ben begonnen met een goed goedkoop zadel tot hij lekker in de bak liep te rennen en over de kop sloeg.
Half jaar gewandeld en in training moeten zetten anders zou het nooit meer goedkomen en zou ik nu nog wandelen.
Ook een nieuw zadel moeten kopen.
Totale kosten voor 3 maanden incl training, zadel, ostreopaat etc etc een kleine 5000 euro.

Je kan altijd mazzel hebben maar je moet ook in je achterhoofd houden dat als er iets gebeurt dat het geld kost.
maakt niet uit hoeveel..... en dat is wel iets dat je moet incalculeren.
Veel mensen vergeten dat wel eens.

En tuurlijk kost een paard geld... want je ziet ook eens een leuk dekje, of een andere deken of... of.... weet ik veel wat.
Daarbij ben ik het met Shanty_Muis eens... je moet er iedere dag naar toe... zijn beweging geven ook al ben je zelf zo moe.
Ik vind het zelf altijd vrij zwaar in de wintermaanden daar ben ik heel eerlijk in ook omdat hij dan vrij heftig is.
Maarja, ik heb een dier voor het leven gekozen.... en ook al zou hij me tot aan de rand van het faillisement brengen.. hij gaat niet weg.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:00

Prijs kan je nooit bezeren op een prijs van een ander paard,
Alle paarden zijn anders Knipoog
Praat er eens over met de eigenaar,
Zeg wat jij er maximaal voor wil geven en hoor haar uit Lachen

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:47

Sheran schreef:
Kijk wel uit dat je niet heel veel dingen laat omdat je het niet kan betalen. De goedkoopste weg is niet altijd de beste... Als je hem alleen bekapt moet je daar rekening mee houden in je rijgedrag. En als je hem ergens buiten zet (zonder echte stal?) ook... Bovendien moet je bij een boer het voer waarschijnlijk zelf kopen en dat kan ook erg oplopen.

De stalling die we nu op het oog hebben is 60 euro per maand, plus de kosten voor het voer, dus rekenen op ongeveer 100-120 euro per maand, gedeeld door 2 is dat een leuk bedragje.

Ezumii schreef:
Jamika schreef:
20 euro voor de verzekering -> niet persé nodig
40 euro voor de hoefsmid -> komt niet elke maand
10 euro voor entingen/ontwormen e.d. -> ontworm jij elke maand? een enting kost 12.50 per jaar ong hier.
10 euro voor wat extra muesli of luzerne e.d. -> niet persé nodig
20 euro voor priveles -> doet niet iedereen
30 euro voor lessen bij de rijvereniging -> ik betaal dit in de 3 maanden
Daar komt nog bij startgeld voor wedstrijden(niet persé nodig), lidmaatschap van de rijvereniging (niet persé nodig), evt dierenartskosten, een keer per jaar tandarts-behandeling(niet persé nodig) en af en toe wat leuke spulletjes(niet persé nodig). Mijn paard kost me toch zeker gemiddeld 400,00 per maand.

inderdaad, daar ben ik het met je eens Lachen we zijn sowieso nog niet van plan om wedstrijden te gaan rijden in het begin.. het lidmaatschap van onze rijvereniging nu kost 25 euro per jaar en krijg ik kado van mijn ouders.

upendo schreef:
Ik heb even meegelezen,

Mijn paardje heeft ook bij de manege gelopen (ongeveer 3 maanden) mét martingaal ed,
maar dat kwam gewoon omdat er zoveel mensen op reden en daardoor werd hij druk in zn hoofd.
Nu loopt 'ie prima zonder martingaal. Ook zou ik eerst rondkijken naar een goed passend zadel en hoofdstel.
Dat is het belangrijkste wat je nodig hebt!
En koop dan liever in een keer een iets duurder, goed zadel dan 3 keer een goedkope die na een jaar al uit elkaar valt..

Maar als ik het zo zie,
waarom pin je je vast op een paard van díé manege?
Als ik het zo lees wordt de prijs hoger dan 3000 euro,
voor die prijs kun je op bijv. marktplaats ook leuke paarden vinden,
die misschien wel minder manegekuren e.d hebben.
Ik denk dat er dan wel meer van jouw gading bij zit. Er is meer keuze!
(een tijd op proef, als het paard niet bevalt, terug naar de eigenaar e.d)
dan kan er niet zoveel fout gaan.

Ook komen de stallingskosten er nog bij en het lesgeld. (Want ik neem aan dat je blijft lessen..)

Dus denk eerst goed na (samen met je vriendin) wat je precies wilt:

Lijst Persé een paard van die manege, of kan het ook ergens anders vandaan?
Lijst Kosten, van het zadel, hoofdstel, dierenarts, stalling, lesgeld en andere bijkomende kosten.
Lijst Tijd die je eraan kwijt bent. Want dat is ook niet weinig. Je zult elke dag moeten komen.
Lijst Moet je nú een paard kopen?

Veel succes!

We hebben ons niet vastgepind op een paard van díé manege, maar dat heb ik natuurlijk nog nergens gezegd!
Zelf zijn we ook al aan het rondkijken op marktplaats ed, informatie opvragen bij de paardjes waar we wel geinteresseerd in zijn, de leukste eruit pikken en dan bezoekjes brengen maar Knipoog

We hoeven niet persé nú een paard te kopen, onze manege sluit pas eind 2008, dus zijn we vast op zoek gegaan zodat we tegen die tijd een leuk bedragje achter de hand hebben Knipoog

Deze stalling die we nu uitgezocht hebben ligt ongeveer 10 minuten fietsen van mijn huis (3 km) en 20 minuutjes van mijn vriendin's huis.
We delen de tijd op, ik kan makkelijk vanuit school erheen omdat het vanaf school maar 5 minuutjes fietsen is. Lachen
Bij veel paarden op marktplaats ed. kun je het harnachement bij de prijs inbegrepen krijgen, maar we willen ook zeker niet besparen op passend tuig.

GamblersCup schreef:
upendo schreef:
En over stalling:

Maar als je met z'n 2en bent, lukt dat toch prima? Zo niet, gewoon niet doen! Ik neem aan dat ze wel een stalling uitzoeken wat ook te doen is. Ik voer ook 3x op een dag, mest stallen uit, ben met de paarden bezig, in mijn eentje. Zodra me dat niet meer lukt, moet ik er ook hulp bij hebben of een andere stal zoeken. Het ging me meer om het feit dat een goedkope stal geen slecht stal hoeft te zijn, en dat ze dus geen "betere" stalling hoeven te zoeken.

Onze stalling die we nu op het oog hebben kost 60 euro in de maand excl. voer en dus de voerkosten.
Op verzoek willen deze mensen voeren, dus dat hoeven we niet zelf te doen.
Er is een buitenbak en er zijn volop mogelijkheden tot buitenrijden, dus dat zit ook wel goed Lachen

Ik heb nu 3 verzorgpaarden die ik elke week doe, en 2 die ik er afentoe bij heb.
Vaak race ik in een tussenuurtje even op en neer, dan doe ik in ca. 70 minuten 2 paarden (losgooien/longeren)
Niet dat het nu lijkt dat ik het dan afraffel ofzo, maar veel tijd om te longeren of los te gooien is er niet nodig, en we gaan het paard dan natuurlijk niet elke dag rijden.

mien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:05

Hoi, vraag
welke manege gaat het hier om?
GRoetjes Mien

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:26

Er is al heel veel waars gezegd maar......
je weet nooit van te voren hoe iets gaat lopen:

verzekeren ja/nee. Niet doen spaart centen, ,maar als je dan eens wat hebt ben je ook goed zuur (kan tenminste). Ik ben ooit ruim 800,- euro aan de veearts kwijt geweest nadat mijn paard een speels tikje in de wei kreeg.
Alleen bekappen: prima, als je paard hiervoor geschikt is.
Extra spullen: reserve deken, dekje, eerst hulp dingetjes.

Hoe je het ook doet, een paard KAN veel geld kosten, maak hier van te voren een royale berekening van en bedenk vast hoe zeer je aan vakanties ed gehecht bent. Maw, waarschijnlijk moet je er ook dingen voor laten. Zelf heb ik hier nooit mee gezeten maar als het financieel zo passen en meten is voor jou, denk er wel even over na.

En een gewezen manege paard is niet perse goedkoop, een jonger, goed paard valt meestal in de normale prijsklasses.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:32

Tandarts is wel jaarlijks nodig! Vervelend dat hier dan op bezuinigd gaat worden...
Enting is ook meer als 12,50 per jaar! Reken maar op rond de 60€.
Geen priveles nodig? Ik las ergens dat je met martingaal om moet rijden, denk dat een prive lesje dan geen kwaad kan.

Je geeft zelf aan niet te weten hoe vaak je moet ontwormen, volgens mij ben jij nog niet klaar om een paard te kopen Verward Scheve mond
Ik zou je eerst meer verdiepen en rond kijken in de buurt voor stalling, meerdere opties en niet zo'n haast er achter zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:51

Romeo2007 schreef:
Tandarts is wel jaarlijks nodig! Vervelend dat hier dan op bezuinigd gaat worden...
Enting is ook meer als 12,50 per jaar! Reken maar op rond de 60€.
Geen priveles nodig? Ik las ergens dat je met martingaal om moet rijden, denk dat een prive lesje dan geen kwaad kan.

Je geeft zelf aan niet te weten hoe vaak je moet ontwormen, volgens mij ben jij nog niet klaar om een paard te kopen Verward Scheve mond
Ik zou je eerst meer verdiepen en rond kijken in de buurt voor stalling, meerdere opties en niet zo'n haast er achter zetten.

Sorry, maar hier wisten we ook niet hoevaak we precies moesten ontwormen, maar als je alleen op een manege rijdt ben je hier ook totaal niet mee bezig.
wanneer je opzoek gaat na een eigen paard/pony kun je tog al je vragen op een rijtje zetten en dit stellen aan een ervaren iemand/dierenarts?