Toyota Auris voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Toyota Auris voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:26

Maar dan heb ik even een ander vraagje, ik las namelijk over die kogeldruk bij FAQ, aan de hand waarvan wordt dat beoordeeld en waar staan die gegevens dan op?
Misschien even off-topic, maar het is wel van belang bij elke auto dus wie kan mij daar dan antwoord op geven?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 12:37

Voor zover ik weet (en Ikke corrigeert me vast wel als ik de mist in ga Haha! ) is de kogeldruk afhankelijk van de constructie van de auto, en ook van je trekhaak.

De kogeldruk die een trailer uitoefent is per trailer anders, weet ook niet of dat bij de specificaties van de trailer te vinden is of dat je dat moet meten (bijv. met balkje op een weegschaal, op dezelfde manier als hoe de trailer achter de auto hangt). Het is zeg maar de neerwaartse druk van de trailer op de kogel. Meten is weten Haha!, dus dat is nooit verkeerd om te doen!

De auto mag een bepaalde kogeldruk hebben, én de trekhaak is geschikt voor een bepaalde kogeldruk. Beiden moeten voldoende zijn. Mag je auto bijv. 60kg hebben, je trekhaak 100 en de trailer geeft 75 mag het niet! Meestal mag de trekhaak meer dan de auto, dus niet blind van het typeplaatje vd trekhaak uit gaan, óók nakijken wat de auto mag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:56

Miska schreef:
Misschien even off-topic, maar het is wel van belang bij elke auto dus wie kan mij daar dan antwoord op geven?

Het is absoluut niet off-topic; het is een wezelijk gegeven!!
Het antwoord geeft Remember je al; daar heb ik niks aan toe te voegen.

Nog even over mijn eerdere reactie: Blijf alstublieft helder in wat je schrijft, Je weet best wel hoe het zit maar doordat je er zo'n verhaal omheen bouwde, slopen er fouten in je verhaal. Kijk daarmee uit, er wordt al zo vreselijk veel onzin verkondigd rondom dit onderwerp, schrijf het kort, bondig en helder op, dan ga je jezelf niet per ongeluk tegenspreken en fouten maken.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:54

Miska schreef:
Dat is dus niet waar!
Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Zolang ik niet boven die 1400kg kom wat mijn auto mag trekken, mag ik met E-rijbewijs de trailer gewoon trekken hoor!

Daar heb je het idd mis. Als je trailer een max gewicht heeft van 1600 kilo, en je mag maar 1400 kilo trekken, mag je alleen met dat trailer en je gewone rijbewijs als je je trailer naar beneden laat keuren. Dat doet de CBR. Ze veranderen de max gewicht van de trailer tot 1400, en dan mag het wel. Er veranderd niet in feite, alleen op papier, maar daan mag de trailer niet meer dat 1400 kilo beladen wegen, anders ben je in overtreding = niet verzekerd.

Het is echt waar, ik vind het ook niet leuk, maar hier heerst er veel misverstanden over.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:02

@ Ikke
Oke, dank je wel.
Ja, sorry ik ben soms een beetje omslachtig in mijn verhaal. Bloos

Nu is de kogeldruk van de trekhaak bij mijn auto 85kg.
Dus dat is wel redelijk hoog en hangt de trailer met 2 pony's erin niet achter op zijn kont.
Het gaat er toch om hoe je de trailer/aanhanger belaadt?
Bijvoorbeeld als je stenen vervoert dat je de druk verdeeld over de aanhanger en niet allemaal voor in gooit om die kogeldruk toch?
Is die druk bij een trailer al niet enigzins uitgebalanceerd?
Mijne heeft zowiezo al een zadelkamer voorop en de dissel (geloof dat het zo heet) is redelijk lang, dus staan de pony's niet echt voorin om het zomaar te zeggen, dan zal die kogeldruk toch wel goed zijn ten op zichte van die 85kg die de trekhaak mag hebben?
Je hebt kogeldruk meters, maar die ga ik niet aanschaffen om het te meten, is er een andere simpele manier om het te testen?
Balkje op een weegschaal, las ik, maar ik geloof niet dat ik dat helemaal begrijp?
Hoe doe je dat dan?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:03

Michelle99 schreef:
Miska schreef:
Dat is dus niet waar!
Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Zolang ik niet boven die 1400kg kom wat mijn auto mag trekken, mag ik met E-rijbewijs de trailer gewoon trekken hoor!

Daar heb je het idd mis. Als je trailer een max gewicht heeft van 1600 kilo, en je mag maar 1400 kilo trekken, mag je alleen met dat trailer en je gewone rijbewijs als je je trailer naar beneden laat keuren. Dat doet de CBR. Ze veranderen de max gewicht van de trailer tot 1400, en dan mag het wel. Er veranderd niet in feite, alleen op papier, maar daan mag de trailer niet meer dat 1400 kilo beladen wegen, anders ben je in overtreding = niet verzekerd.

Het is echt waar, ik vind het ook niet leuk, maar hier heerst er veel misverstanden over.

Dat klopt wel, wat je zegt, maar als je je E-rijbewijs hebt mag het wel!
En die heb ik!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:15

Miska schreef:

Volgens mij mag dit combinatie niet ook al heb je je E rijbewijs. Als ik hiermee op pad zou willen gaan, zou ik iig eerst de verzekering bellen en vragen voor de zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:20

Michelle99 schreef:
Miska schreef:

Volgens mij mag dit combinatie niet ook al heb je je E rijbewijs. Als ik hiermee op pad zou willen gaan, zou ik iig eerst de verzekering bellen en vragen voor de zekerheid.

*zucht* lees de FAQ; ja, Miska mag legaal met deze combinatie rijden!
Indien je me niet gelooft, verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:24

ikke schreef:
verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?

Nou ja, ik zou de papier van de Land Rover en de trailer moeten zien. Het is niet zo dat een auto niet meer mag trekken dan zijn eigen gewicht. Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:28

Miska schreef:
Je hebt kogeldruk meters, maar die ga ik niet aanschaffen om het te meten, is er een andere simpele manier om het te testen?
Balkje op een weegschaal, las ik, maar ik geloof niet dat ik dat helemaal begrijp?
Hoe doe je dat dan?

Je neemt een personenweegschaal, een vlakke, harde ondergrond en een houten balkje wat zo lang is als de onderkant van de koppeling boven de grond zit (minus de hoogte van de weegschaal Haha! ) vervolgens zet je de trailer met de koppeling op het balkje, op de weegschaal en lees de kogeldruk af. Eigenlijk dien je dit te doen met een geladen trailer, dan weet je ECHT waar het allemaal uithangt.
In plaats van het balkje, kun je ook het neuswiel gebruiken, al geeft dat wel een kleine afwijking; namelijk het afstandsverschil tussen koppeling en neuswiel. Even uitrekenen; natuurkunde tweede klas middelbare school, krachtenleer Haha! Haha!

Michelle99 schreef:
ikke schreef:
verklaar dan eens waarom de Land Rover Discovery van 2000kg LEGAAL 3500kg aan de haak mag hebben?

Nou ja, ik zou de papier van de Land Rover en de trailer moeten zien. Het is niet zo dat een auto niet meer mag trekken dan zijn eigen gewicht. Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.

Ja en?? Wat is daar dan illegaal aan, indien E-rijbewijs aanwezig is? Doe mij even de artikelen waar dat staat. Ik zal je alvast helpen: art. 15 van het regelement rijbewijzen. Daar staat alles beschreven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:33

Michelle99 schreef:
Miska zegt dat haar auto mag 1400 kilo trekken en haar trailer is 1600 kilo. Daar gaat het om.

Haar trailer weegt 600kg Knipoog en mag 1000kg laden. Al die kg's hóef je niet te laden natuurlijk Clown , Miska mag laden tot het totaalgewicht van 1400kg want meer mag haar auto niet trekken. Oftewel, zij mag niet meer dan 800kg in de trailer stoppen.

Miska schreef:
Nu is de kogeldruk van de trekhaak bij mijn auto 85kg.

Dat is netjes, maar wat mag je auto zelf hebben aan kogeldruk?

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:37

Ok, het laatste wat ik hierover zal zeggen... Haha!

Nogmaals,

Het gaat het niet om wat er werkelijk in zit, maar wat op de papieren staat. Daarom als je met deze combinatie wil rijden, moet je je trailer naar beneden keuren. Dan ben je legaal.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:41

Michelle99 schreef:
ikke schreef:

Ik mag tot 1600kg de trailer beladen, maar dat doe ik niet omdat mijn auto dat niet mag trekken, waarom zou ik dan in overtreding zijn?
Ik blijf toch onder die toegestane gewichten?
Ik kan alleen op het moment dat ik aangehouden wordt niet aantonen hoeveel ik nu werkelijk weeg en dan kunnen ze uitgaan van de papieren, maar als ik zeker weet dat ik er niet aan kom, mag ik eisen dat ze me op de weegbrug zetten om dat te bevestigen.
Daarom wil ik ook zelf een x op de weegbrug gaan staan, dat ik meneer agent al die moeite kan besparen en met een papiertje kan wapperen, kijk hier staat het!
Ik laat mijn gewicht niet verlagen, want als ik een andere auto koop en meer mee wil nemen moet ik het wéér laten veranderen en dat kost meer geld en meer gedoe.
Een weegbriefje kost om en nabij de 7 euro.
Ik heb mijn E-rijbewijs wat aan geeft dat ik bevoegd en kundig genoeg ben om zo'n combinatie te sturen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:45

Ok, ik zal nog een ding hierover zeggen Haha! Haha! ...

Het gaat niet zo zeer om meneer de agent en een bekeuring. Mij zou het meer gaan om het wel of niet verzekerd zijn in een ongeval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:47

Michelle99 schreef:

Nogmaals,

Het gaat het niet om wat er werkelijk in zit, maar wat op de papieren staat. Daarom als je met deze combinatie wil rijden, moet je je trailer naar beneden keuren. Dan ben je legaal.

Weer een typisch geval van de klok horen luiden maarrrr.... Haha! . Wel of geen E hebben wordt totaal anders beoordeeld als je langs de kant wordt gezet!

Als je je E hebt gaat het erom wat er werkelijk achter hangt, en als je geen E hebt kijken ze inderdaad alleen naar de papieren!

Michelle99 schreef:
Ok, ik zal nog een ding hierover zeggen:D ...

Het gaat niet zo zeer om meneer de agent en een bekeuring. Mij zou het meer gaan om het wel of niet verzekerd zijn in een ongeval.

Miska is met de combi die zij rijdt (mits het totale gewicht niet boven de 1400kg uitkomt, wat overigens wel twijfelachtig is!), gewoon verzekerd en niks aan de hand! Zou zijn geen E hebben zou ze een probleem hebben inderdaad, en als ze de trailer te zwaar belaadt ook!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:52

Ik geloof dat 2 D-pony's echt geen 500kg per stuk wegen!
Dat moeten ze wel erg dik zijn en dat zijn ze niet, normale conditie.
Om en nabij de 400kg misschien en dan kan het net met mijn auto! Haha!
Maar daarom wil ik graag op de weegbrug om het zeker te weten en ga dat ook van de week of volgende week ook echt testen! Ja

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:53

Michelle99 schreef:

Nogmaals,

Als je alleen B hebt ja....
Als je E hebt, gaat het erom wat voor gewicht je daadwerkelijk achter de auto hebt hangen. Dat mag dan in dit geval niet meer dan 1400 kilo hebben. Dus al zou ze een trailer van 1000 kg achter haar auto hangen (kan natuurlijk niet, maar ik geef even een gek voorbeeld), het mag. Als het totaalgewicht maar onder de 1400 kg blijft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 14:57

Miska schreef:
Ik geloof dat 2 D-pony's echt geen 500kg per stuk wegen!
Dat moeten ze wel erg dik zijn en dat zijn ze niet, normale conditie.
Om en nabij de 400kg misschien en dan kan het net met mijn auto! Haha!
Maar daarom wil ik graag op de weegbrug om het zeker te weten en ga dat ook van de week of volgende week ook echt testen! Ja

Je trailer weegt op papier 600kg, maar grote kans dat er zeker nog 50kg bijkomt (reservewiel, stangen, tussenschot), dus dan hou je nog 1400-650kg = 750kg laadvermogen over voor 2 pony's (die 1600kg die de trailer mag hebben is leuk, maar je wordt beperkt door je auto). Is 375 per stuk, en dat wordt echt wel krap hoor! Dus op de weegbrug lijkt me inderdaad wel een goed plan, meten is weten hè, hoop voor je dat het goed uitpakt Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:58

Ja, dat hoop ik dus ook! Tong uitsteken

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:08

Laat je het even weten? Ben wel benieuwd! Eigenlijk ook wel naar wat je trailer werkelijk leeg weegt, of je daar nog een afwijking op hebt!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:16

Ja, doe ik! OK dan!
Maar dan alleen met belading waarschijnlijk, zou wel een dikke klucht zijn als ik bij de vuil stort de pony's uitlaadt, ze zien me daar aankomen hihihihi.... Nagelbijten / Gniffelen
Ik kom even wat wegen, maar wil ook even zonder pony's erin kijken wat het hele spul weegt, met al die vrachtwagens af en aan te rijden lijkt me dat geen goed plan!
Ze zijn dan wel verkeersmak, maar ik ga geen risico situaties opzoeken als het niet hoeft!
Het is voor mij toch alleen maar belangrijk als ik met alles er op en er aan over de weg rijdt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:17

Nee, daar heb je gelijk in Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:18

Michelle99 schreef:
Ok, ik zal nog een ding hierover zeggen Haha! Haha! ...

Ook de verzekering heeft de wet te volgen en volgens de wet is het een legale combi (met E-rijbewijs), dus kan de verzekering gewoon dokken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:11

Citaat:
B-rijbewijs:
MTM trailer lager dan leeggewicht auto EN,
MTM trailer + MTM auto lager als 3500kg.
(MTM = maximaal toegestane massa; tegenwoordig wordt ook TMM gebruikt; toegestane maximum massa)

B-E rijbewijs:
Auto moet FEITELIJK gewicht (weegbrug) van de trailer mogen trekken.

En nog wat: deze regeling gaat verdwijnen. Nieuwe regeling: alles boven 750kg MTM verplicht B-E rijbewijs.

Kijk, dat vind ik nog eens een goede zaak!! er zijn zat mensen die er maar een kar achter knuppen en rijden maar. Iedereen aan de E, dat zal vast helpen onnodige ongevallen te voorkomen, door onkundigheid, en gevaarlijke situaties in de hand werken.
Bovendien neemt het een hoop onduidelijkheden weg

Citaat:

Als je geen E hebt, dan gaat het om het papier ja en de MTM van de gehele combinatie.
Maar als je E hebt dan mag je er achter hangen wat je auto mag trekken.
Mijn auto mag 1500kg trekken, MTM is 1950kg
trailer is leeg 620kg, MTM 1700kg
Ik ga dat ding echt niet terug keuren, dat is niet nodig, zo lang ik maar niet meer als die 1500kg erachter hang.
Dan zou haast geen enkele ''normale'' personen wagen met een 2 paards trailer mogen rijden omdat deze een MTM van 2000 of 2400kg heeft.

Over verzekeringen: ik heb mijn trailer in de verzekering gedaan en er werd direct gevraagd bij welke auto deze hoorde. Waar dit precies voor gaat weet ik niet. Maar ik heb een vermoeden dat mocht er iets gebeuren ze in ieder geval ook de WA van de auto erbij pakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:30

Dat vraagt de verzekering omdat de aanhanger met de auto meeverzekerd is (de auto waar hij achter hangt).