Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alexx schreef:hestejente schreef:@ TS: hee, ik zie ineens dat je in De Bilt woont. In welk bos rijd jij? Want dalijk staan die drie beesten voor mijn neus! Ik rijd in het Panbos en de Biltse duinen
panbosBiltse duinen ken ik qua naam niet, maar is dat Beerschoten? (dat wat er aan vast zit)

en dat zijn wel heuveltjes enzo. Alexx schreef:Molshoop?
aan de niet-sjieke kant
Dus af en toe komt er iemand op een jachtpaard door de kudde heen gecrosst.
hestejente schreef:LDRD schreef:De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier.
Wat er ook aan vooraf gaat, jij bent aansprakelijk voor de ontstane schade (dierenarts bv) aan de hond.
De vraag is of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Dat is niet het geval, want in zo'n geval zal de hondeneigenaar zeker 100% 'eigen schuld' treffen.
Zie bij TAO bij FAQ voor meer uitleg.
De bezitter. Is dat de eigenaar van het paard? Of ik als bijrijder als ik die honden tegenkom?
. LDRD schreef:Wormboy, je hebt klokken horen luiden. Nu de klepel nog.
. WormBoy schreef:Volgens mij is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk voor schade die het paard aanricht, en al helemaal als het door de "eigen energie" van het paard komt (bijv. paard trapt hond omdat de hond bijt).
WormBoy schreef:Alleen als de bijrijder iets erg doms doet, wat hem/haar aan te merken is, kan de bijrijder (deels) aansprakelijk zijn (denk aan het paard aansporen om een hond te trappen, als dat zou kunnen).
WormBoy schreef:Ik geloof overigens dat minderjarige bijrijders nooit aansprakelijk te stellen zijn (hoogstens hun ouders).
WormBoy schreef:Als bijrijder kun je niet als eigenaar aangemerkt worden, ook niet als je betaalt; maar misschien als je een leasecontract hebt wel ...
WormBoy schreef:Volgens mij is in principe de eigenaar van het paard aansprakelijk voor schade die het paard aanricht, en al helemaal als het door de "eigen energie" van het paard komt (bijv. paard trapt hond omdat de hond bijt).
WormBoy schreef:Alleen als de bijrijder iets erg doms doet, wat hem/haar aan te merken is, kan de bijrijder (deels) aansprakelijk zijn (denk aan het paard aansporen om een hond te trappen, als dat zou kunnen).
WormBoy schreef:Ik geloof overigens dat minderjarige bijrijders nooit aansprakelijk te stellen zijn (hoogstens hun ouders).
WormBoy schreef:Als bijrijder kun je niet als eigenaar aangemerkt worden, ook niet als je betaalt; maar misschien als je een leasecontract hebt wel ...
LDRD schreef:Niet al helemaal, gewoon, komt schade voort uit een eigen gedraging dan ben je aansprakelijk als bezitter (meestal eigenaar dus).
...
Als de schade niets van doen heeft met de eigen energie van het dier en er duidelijk bijvoorbeeld een stuurfout gemaakt is (denk aan het autospiegeltje waar je te dicht langs stuurt) dan is de berijder aansprakelijk.
LDRD schreef:Als bijrijder kan je zeker niet als eigenaar worden aangemerkt, maar daar gaat het niet om. De vraag is of je als bezitter aangemerkt kan worden en dat kan incidenteel wel degelijk het geval zijn.
Dit hangt erg samen met de omstandigheden waaronder je bijrijdt.
Voorbeeldje, ik woon in Brabant en mijn bijrijdster in Friesland. Zij wil graag wedstrijden starten in Friesland en mag mijn paard daar neer zetten. Zij neemt alle kosten op zich verder. In dat geval is zij zondermeer bezitter voor het aansprakelijkheidsrecht.
WormBoy schreef:Hmmm, dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat dit alleen het bezitterschap overgaat als het paard commercieel gebruikt wordt, dus als er geld mee gemoeid is. Oftewel: stel een manege huurt paarden van een handelaar om in te zetten in lessen. Daarmee is de manege bezitter in zin van aansprakelijkheid, en niet de handelaar. Toch niet als iemand jouw paard leent om een wedstrijd te rijden? (of valt er geld te verdienen met die wedstrijd?)