Rijden zonder chaps/laarzen gemakzucht of mode ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Rijden zonder chaps/laarzen gemakzucht of mode ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:22

Alvaron schreef:
Ik rijd met Jodpuhrs zonder chaps. Vind het gewoon veel fijner. Heeft niks met mode of gemakzucht te maken, ik vind het gewoon veel lekkerder zitten. Rij dan ook nog eens met een dunne endurance rijbroek en heb nooit last van snijdende beugelriemen of zo. Mode houd ik me niet mee bezig. Ik doe gewoon m'n eigen ding.

Afgod Amen!

Bij de meeste maneges rijden ruiters voor zover ik heb gezien met klittebandbroeken. Ik begrijp best dat chaps of laarzen dan verplicht zijn maar ik heb toch zo'n verschrikkelijke grafhekel aan die dingen, is er iemand die die krengen van me wil overnemen? Ze zijn nauwelijks gebruikt Haha!

Wat ik niet snap is dat je bij die maneges niet met een nette jodphurbroek zou mogen rijden. In de winter draag ik wel thermolaarzen, ik heb namelijk graag gevoel in mijn voeten als ik rijd. Maar zodra het kan gaan de jods weer aan, en als ik toevallig eens in klittenbandbroek rijd heb ik daar ook alleen schoenen bij aan (hoge veterjodphurs van Ariat Lovers ) omdat ik weiger om iets aan te trekken wat ik niet lekker vind rijden. En wat nog heet is in de zomer ook.

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:27

Dat zie ik ook vaak! ik rij dan heel mijn benen open. dus rij altijd met jophurs en chaps. op het begin had ik altijd laat maar hangen maar ik wil niet een maand met super veel last van mijn benen meer hebben. Bloos

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:30

Ik rij thuis met gewone laarzen, waar je mee buiten loopt niet specifiek voor paard te rijden en een trainingsbroek. Ik heb helemaal geen hak nodig. Ik zit enkel in mijn stijgbeugels met dat deeltje dat net na tenen komt. Dus waarom zou ik het nodig hebben??
Verder heb ik schoenen met veters dat ik in paardenwinkel gekocht heb. Rij ik ook gewoon met trainingsbroek op.
Heel soms doe ik eens mijn paardrijbroek aan met chaps. Maar ik vind het zo onnodig. ik snijd me ook nergens. en met een losse broek voel ik me veel beter dan al die spanbroeken Vork .
In de zomer rijd ik heel soms eens met een short. als het echt warm is. en nog steeds snijd ik me niet Duivel
Ik volg al geen kanten de mode. ik rij waarbij ik mij goed voel

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:33

ik rijd ook altijd met schoenen... waarom? in de winter krijg ik in plaarzen kouwe voeten Bloos en in de zomer is het kei warm Ach gut dus gewoon zomer en winter met fijne schoenen te paard... ook wel makkelijk om eerlijk te zijn want ik ben echt zo'n muts die der paard al gezadelt heeft en dan pas bedenkt dat me laarzen of chaps te ver weg liggen waar ik ze niet meer kan pakken...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:34

charlotvanre schreef:
Ik heb helemaal geen hak nodig. Ik zit enkel in mijn stijgbeugels met dat deeltje dat net na tenen komt. Dus waarom zou ik het nodig hebben??

Zodat je voet niet door de beugel schiet als je paard een onverwachte beweging maakt Pling

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:34

Geldgebrek. Huilen van het lachen Maar nu heb ik wat opgespaard voor nieuwe chaps, want mijn kuit is weer voor de zoveelste keer opengebrand.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:38

hestejente schreef:
charlotvanre schreef:
Ik heb helemaal geen hak nodig. Ik zit enkel in mijn stijgbeugels met dat deeltje dat net na tenen komt. Dus waarom zou ik het nodig hebben??

Zodat je voet niet door de beugel schiet als je paard een onverwachte beweging maakt Pling

Dan zou ik er eerder uitschieten dan erdoor. ik zie me nog niet met voet in de buigelriem raken. dat gaat toch helemaal niet?
Nu ik heb het nog nooit meegemaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:51

Nee niet de beugelriem, de beugel. Les 1 als je leert paardrijden. Daarom is het ook zo Gestoord om met schoenen met profiel te rijden. Tenzij je korfjes of toestoppers hebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:59

mm ben toch blij dat ik er niet zo op zit net als jij dan Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan niet rijden met dat soort laarzen hoor haha, dan nog eerder gympen. Ik ga ook absoluut niet mee met de mode, maar vind het toch wel prettig om er enigzins toonbaar uit te zien ROFL (sorry, niet om je te beledigen, maar vind het zo goedkoop staan op die manier)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:48

Tsja, mode of geen mode. Ik vind alleen schoenen en zo'n freaky paardrijbroek vreselijk, maar mijn kuiten zijn te dik en mijn benen te kort, dus ik heb nog nooit in een winkel gewoon laarzen aan kunnen hebben die pasten. Laatst liep ik met sportive high rider aan, de enigen die om mijn kuiten pasten waren maat 43 en die komen dan helemaal over mijn knie Tong uitsteken Daarbij heb ik smalle enkels en voeten, dus nee, voor mij niet. Chaps gaat net, maar die zitten dan echt niet fijn op de fiets, dus moeten ze apart mee. Lees: ik ben daar dan te lui voor.

Ik moet wel goede rijschoenen hebben, alhoewel ik met bergschoenen ook prima rijd, maar nee, liefst mijn eigen nette schoenen. Ik ben trouwens nog op zoek naar iets meer betaalbare jodphurbroeken, maar die ben ik nog niet tegen gekomen Tong uitsteken Schuren heb ik nooit last van. Ik heb inderdaad ook (schaam) foto's van het rijden op mijn eerste verzorghaf met een korte afgeknipte spijkerbroek en van die platte sportschoenen er onder met (schaaaaaam) witte sportsokken... Zo zie je mij niet meer, maar schuren heb ik met een rijbroek alleen gewoon nooit last van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:51

Jethafa schreef:
Ik ben trouwens nog op zoek naar iets meer betaalbare jodphurbroeken, maar die ben ik nog niet tegen gekomen Tong uitsteken

Kijk af en toe eens op EA, van de week stonden er twee hele nette op.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:44

zonder caps rijden is minder makkelijk.. en het is lelijker..

en als je slechte sgoenen hebt of een bepaalt sgoenen dan kan het het paard pijn doen..

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:48

met gymschoenen rijden vind ik niet zo lekker, omdat je dan zo weinig grip heb in je beugels!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:51

Ik rij met Ariat schoenen zonder chaps, omdat ik geen passende laarzen heb. Zie onderschrift Lachen

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:57

heej ,

Ik vroeg het me ook af ik denk gemakzucht.
Ik zelf stap m n paard niet op zonder cap. En ik ga niet paardrijen zonder dat ik m n laarzen aanheb. Ik vindt het is hetzelfde als naar school gaan zonder boeken en pennenzak er riskant dus!

groetjes iris,

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:01

Over het algemeen rij ik met mijn laarzen, maar af en toe rij ik ook met alleen jodphurs, zonder chaps. Ik vind het lekker rijden dus doe ik het zo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:44

Ik denk inderdaad gemakzucht! Mensen hebben vaak geen zin om "al die moeite" te doen om de chaps (/lastige laarzen) aan te trekken dus trekken alleen van die (simpele) schoenen/jodphurs aan. Net zoals met een cap op, denk dat dat bij veel mensen ook gemakzucht is, geen zin om hem te pakken, of te kopen (te duur) en "het is zo warm op m'n hoofd".
Maargoed, kan me er niet echt druk om maken, ze moeten het zelf weten, als hun dat willen doen ze het lekker, ik doe het niet. Het doet me ook zeer aan m'n benen als ik zonder chaps/laarzen rijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:47

Ik rij western en dus al nooit met chaps of laarzen. Maar ik zit met enige regelmaat op een dressuurzadel en heb dan echt geen last van beugelriemen o.i.d. las hier ergens dat ze zouden snijden???

Kortom: voor mij is het geen gemakszucht. Ik rij ieder paard met een spijkerbroek en stevige schoenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:50

Anya schreef:
Ik rij western en dus al nooit met chaps of laarzen. Maar ik zit met enige regelmaat op een dressuurzadel en heb dan echt geen last van beugelriemen o.i.d. las hier ergens dat ze zouden snijden???

Kortom: voor mij is het geen gemakszucht. Ik rij ieder paard met een spijkerbroek en stevige schoenen.

Da's een goeie! Ik rij IJslander dus ik rijd met een jodphurbroek Haha! Van snijdende beugelriemen heb ik ook nooit last, mijn beugelriemen hangen namelijk recht en niet gedraaid zoals bij een Engels zadel.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:43

Heb n dres zadel mt de beugels onderlangs dus geen last van de beugelriemen Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:26

TarkanIris schreef:
heej ,

Ik vroeg het me ook af ik denk gemakzucht.
Ik zelf stap m n paard niet op zonder cap. En ik ga niet paardrijen zonder dat ik m n laarzen aanheb. Ik vindt het is hetzelfde als naar school gaan zonder boeken en pennenzak er riskant dus!

groetjes iris,

Daar had ik ook nooit problemen mee Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:37

Ik rij altijd met laarzen.

Maar ik vind het onzin dat er gezegd wordt dat gympies gevaarlijk zijn omdat ze geen hak zouden hebben. Ik weet dat bij mijn zadel de beugels los schieten, dus doorschieten van voeten betekent nog niet dat je aan het zadel blijft hangen (ik spreek uit ervaring, met springen heb ik wel eens de beugels uit de haken gesprongen, dus mijn zadel is veilig). Als de haken dus goed zijn, dan is er niets aan de hand.
Maar goed, ik heb makkelijk praten, rij eigenlijk nooit met shcoenen omdat het niet fijn rijdt. Ik moet al niets anders bij me hebben, anders kleed ik me eerst om.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:50

Ik rij met schoenen van Ariat en met een Jodphurbroek. Dit is idd ontstaan uit gemaktzucht, geen zin om steeds laarzen of chaps aan te doen.
Bovendien rij ik nu vaker langere buitenritten, dan vind ik dit veel comfortabeler.

Rijden met gympies/schoenen zonder had zal ik nooit doen, dat vind ik veel te gevaarlijk, er komt ook niemand op mijn paard die schoenen zonder hak aan heeft.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:54

BrittKitt schreef:
mm ben toch blij dat ik er niet zo op zit net als jij dan Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan niet rijden met dat soort laarzen hoor haha, dan nog eerder gympen. Ik ga ook absoluut niet mee met de mode, maar vind het toch wel prettig om er enigzins toonbaar uit te zien ROFL (sorry, niet om je te beledigen, maar vind het zo goedkoop staan op die manier)

mij deert het niets hoe ik eruit zie. het is waar ik mij er goed bij voel dat telt. En ik rij thuis, en daar ziet niemand wat ik doe. Op wandeling heb ik ook bijna altijd gewoon men laarzen of schoenen aan. als ik les ga volgen in mijn club heb ik wel mijn kledij aan.
Maar om nu elke keer speciaal men rijkledij aan te doen voor elke keer dat ik zin heb om te rijden. Nee hoor dat doe ik niet. Ik rij altijd buiten ook, en dat is wat anders dan gewoon eens een lesje te volgen in een piste
groetjes

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:11

rijnaltijd met mn werkschoenen heb namelijk een shire die een beetje lomp is, als ik dan onverwacht moet afstappen leven mn tenen tenminste nog Knipoog
draag nooit chaps heb ook veel op sokken gereden op mn pony vooral zomers Haha!