Is een ervaren pony meteen altijd een automaatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Is een ervaren pony meteen altijd een automaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:52

ten eerste is je tekst onleesbaar, en ten tweede heb ik niet gezegd dat je met een ervaren paard niet je best moet doen. Maar als je op een ervaren paard je hulpen goed geeft, weet hij wat je bedoelt, en dat geldt niet op een groen paard.

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:04

Wat bedoel je precies met een groen paard. Eentje die al wedstrijden kan rijden of 1 waar je net 1 keer op heb gezetten.

PS tekst is gewijzigd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:34

groen voor de oefening die je vraagt. Simpel voorbeeld: mijn paard is M dressuur. Als ik aan haar de correcte passagehulpen geef, weet ik zeker dat dat niet gaat gebeuren. Doe ik dat aan een GP paard, lukt het wel.

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:40

ja maar jouw paard noem ik niet groen een groen paard is een paard dat nog amper in is gereden die van jou heeft hardstikke veel ervaring en het gaat er om dat je een z paard in de klasse b start of eeen b paard in de klasse b start je moet voor alle bij even hart werken hoor

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:43

Principe is toch hetzelfde? Noem het dan onervaren, ook goed. Waar het om gaat is dat het over het algemeen eenvoudiger is om met een paard dat het al kan in een klasse te starten dan met een paard dat je zelf nog moet opleiden. Neemt die weg dat je je best moet doen, maar dat heb ik nergens ontkend.

En leestekens blijven erg prettig Knipoog

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:47

Ben ik niet zo best in doe mijn best om dat te doen.

Maar we hebben het hier toch over wedstrijden per disipline. Het gaat er hier toch om dat als je een zz paard de hals laat strekken of een b paard het laat doen het heus niet makkelijker is bij dat zz paard. Okeey dit is wel eeh hele makkelijk voorbeeld. Maar het zelfde geld voor wijken je doet pas mee in een klasse als je paard de dingen onder de knie heb neem ik aan.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:47

Bij mij is een groen paard, een paard dat nog niet veel kan, dus die nog beleerd moet worden, een m paard vind ik zelf een volwassen paard, elke paard moet de dingen leren toch, je hebt je paard ook toch niet van uit het niets naar het m kunnen rijden, daar heb je vast ook wel war aan moeten werken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:51

Vronytopper, lees mijn vorige bericht eerst eens. Groen (of onervaren zo je wil) tov de oefening die je vraagt. Dus mijn M dressuurpaard tov een GP paard als je bv een galopwissel vraagt, of een net ingereden paard tov mijn M paard voor een overgang van draf naar stap.

Valgirl, je voorbeeld van het hals strekken vind ik een prachtig voorbeeld. Een Z paard is al veel beter in staat om in het hals strekken mooi in balans en op het achterbeen te blijven lopen (zonder hulp van de ruiter) dan een B paard. Als ruiter hoef je bij dat Z paard dus 'alleen maar' je handen te ontspannen vanuit de nageeflijkheid. Een 'echt' B paard moet je ondersteunen en begeleiden in het hals strekken. Je kunt dus met een Z paard vrij eenvoudig een 8 scoren (als je hem zelf correct rijdt), waar je met een onervaren paard veel harder voor zult moeten werken.

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:12

Dat bedoel ik niet ik bedoel het als je een paard het goed aan leert kan een paar uit de b het ook heeft niks te maken of het paard dan al z heeft geklopen of niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:16

Maar dat bedoelde ik wel, en daarom is het dus met een ervaren paard makkelijker, zeker als onervaren ruiter. Want je het moet het een onervaren paard dus wel eerst nog even aanleren Knipoog

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:44

een onervaren ruiter is weer een ander factor we hebben het hier over een zz paard en en b paard

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:47

Een ervaren pony is in mijn ogen zeker niet altijd een automaatje. Het ligt er natuurlijk aan of je zelf al ervaren genoeg bent om uit eventueel een Z paard de Z oefeningen te rijden.
Verde rga ik er niet veel aan toevoegen, ik ga met Lielle mee *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:50

valgirl1990 schreef:
een onervaren ruiter is weer een ander factor we hebben het hier over een zz paard en en b paard

oke, nog 1 keer. Ik rijd zelf Z dressuur, ik weet zeker dat ik op het gemiddelde ZZ paard een betere uitvoering van alle oefeningen kan laten zien dan op een gemiddeld B paard. Of denk jij daar anders over?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:51

ik heb het niet over z ruiters ik heb het over ruiter die voor het eerst in de b starten als je die oefening met een b paard of met een z paard doe dan hoeft het heus niet zo te zijn dat dat z paard beter loopt mijn net nieuwe paardje van drie loopt makkelijk dan mijn paardje van m

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:02

pff ik vind dit best lastig om hier over te oordelen

1: ik heb een pony gereden die al Z had gelopen. in die tijd reed ik er nog
een jonge pony naast. met die jonge pony reed ik de ervaren pony op wedstrijd eruit.
feit blijft gewoon dat die Z pony met 2 vingers in de neus de b/l/m doorvloog. als ik iets richting
de juiste hulp gaf, deed de pony het.
pony is met mij ook weer Z2 dressuur geworden en loopt nu met het derde ruitertje in de L2.
en ik kan hierbij wel zeggen, dit is gewoon echt een automaatje. enige lastige aan hem was dat ie soms ontzettend gespannen was op concours, maar verder echt de ideale leerpony.
als ik de pony nu zie lopen kun je gewoon zien dat ie meer gelopen heeft dan zn huidige ruitertje Knipoog

2: ik heb nu een paard dat Z gesprongen heeft en ben maar wat blij dat ik geen groen paard
onder mn kont heb. ik ben een ontzettende scheiterd met springen en dit paard helpt je ontzettend in het parcours.
alles gaat net even wat makkelijker.
neemt niet weg dat ie verder niet makkelijk te rijden is. paard heeft een gigantisch moeilijke mond en
daar moet je echt je weg mee zien te vinden.

conclusie: ik ben er nu wel achter gekomen dat een ervaren paard gewoon veel voordelen heeft. het is ideaal om de juiste hulpen te leren geven en het geeft mij met springen veel vertrouwen. maar om nou te zeggen dat het meteen een automaatje is, dat is lijkt mij per pony/paard verschillend

en over de mensen die dan altijd maar zeggen van ja, dat is een ervaren pony. dat zie ik als
afgunst. vroeger vond ik het heel erg als mensen dit over mij zeiden, tegenwoordig sta ik hier gewoon boven! Clown
ik zie 10x liever een onervaren ruiter op een automaatje dan op een groene pony!

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:18

Volgens mij zijn echt niet alle pony's doe hoog hebben gelopen automaatjes, het ligt voornamelijk aan de ruiter... ::)

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:22

Ik vind van niet, ik rijd zelf twee paarden. Een paard dat Z dressuur is geweest en een 4 jarige.
NOu die 4 jarige is tien keer makkelijker dan die van z-dressuur want die weet precies hoe ze onder het werk uit moet komen. Het voordeel is wel dat bv het wijken en appyeren wel makkelijker gaat om dat ze dit al kent.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:43

Ik ben het eens met Lielle. Lachen

Een gewone ruiter (met goede begeleiding) met een ervaren ZZ paard kan zonder problemen in de Z geraken terwijl dit met een groen paard wel eventjes zal duren.
Dat sommige ZZ paarden moeilijker zijn, tja dat ligt aan het karakter. Had datzelfde paard een paar jaar jonger en groen geweest dan zou het nog moeilijker geweest zijn hoor. Lachen
En sommige paarden zijn nu eenmaal gemakkelijker tot je wat meer gaat vragen, wat je nu eenmaal pas zal gaan doen vanaf een bepaald niveau.

Er is niks mis mee om een ervaren paard te kopen als je dat wil en dat kan betalen. Als ruiter zal je sneller vooruit gaan. Maar vind het persoonlijk een beetje hypocriet te gaan stellen dat het met een meer ervaren paard niet makkelijker is. Waarom dan zoveel geld betalen voor een leerpaard als al die ervaring geen positief effect heeft op het rijden van de ruiter.
Vanzelf zal het nooit gaan, maar zeker wel gemakkelijker.
Laatst bijgewerkt door Karamell op 27-03-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:54

Ik ga met lielle mee. Mijn paard is nog groen en mijn god wat heb ik een moeit met haar soms. Ik start nu B en ik merk echt dat ik alles moet aanleren. Soms verlang ik naar een paardje dat wat ouder en meer ervaren is. Waar de knopjes al opzitten en dat alleen ik hoef te leren en het paard wat minder.

Een paard dat ervaren is en de knopjes heeft zal altijd makkelijker zijn dan een jong groen paard.

Of dat nou rijtechnisch is, of in de omgang, op de weg of met opladen.