Ben ik hier aansprakelijk voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Re: Ben ik hier aansprakelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:46

sofire schreef:
Het is in ieder geval altijd slim om zélf een WA-verzekering af te sluiten, om het risico met je paard goed te verzekeren. Dit krijg je erbij als je een ruiterbewijs hebt gehaald.

Ik ben al WA-verzekerd, volgensmij is iedereen dat. Daar vallen ook huisdieren onder.. maar of mijn paard er ook onder valt, dat weet ik niet. Mijn vader heeft vandaag geprobeert de verzekering te bellen maar ze namen niet op, dus probeert hij het morgen weer. Mijn vader is best boos, en die vertelt het verhaal tegen de verzekering, als hun het niet verzekeren belt hij de staleigenaar op om erover te praten. Want hij verrekt het om te betalen als de verzekering het niet betaald.. logische! Want dit klopt voor geen ene meter en dat zegt iedereen!
Alleen ik ben wel bang dat ik van stal word gestuurd als mijn vader hem opbelt, dan sta ik dadelijk met me paard op straat.. wat dan? Verward Doei, doei

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:48

rommulus schreef:
ik heb even na gevraagd en je bent niet aansprakelijk het is het risico van de stalhouder tenzij hij kan aantonen dat het opzet was (en dat is niet het geval)

dus gewoon niet op in gaan

Nee, dit was ik ook van plan (er niet op ingaan) maar nou belt mijn vader de verzekering op om na te vragen of ze het verzekeren, zo niet; dan belt hij de staleigenaar op om te vertellen dat wij dit niet betalen omdat hij zelf er aansprakelijk voor is. Mijn vader heeft dat zo gezegt, maar ikzelf durf dat niet, ik ben er namelijk bang voor om van stal te worden gestuurd, en daar heb ik geen zin in!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:21

Mystica schreef:
Idd als je wat hoort gewoon voorleggen aan de verzekering.
Maar over sommige uitspraken heb ik wel zo mijn twijfels. Dat hij jou toestemming geeft om je paard daar neer te zetten, wil niet zeggen dat je niets hoeft te betalen als er iets gebeurd. Als iemand mij in zijn huis uitnodigd en ik gooi een dure vaas kapot, dan moet ik die vaas weldegelijk betalen. ( de WA dan Knipoog ) Bovendien heb je ook altijd nog de keus om je paard wel of niet in een ondeugdelijk wei te zetten. Knipoog Heeft verder niets met dit alles te maken, maar ik vond het wel opmerkelijke uitspraken. Knipoog

Aan de ene kant klopt het wel dat je niet altijd niks hoeft te betalen als er iets gebeurd. Maar ik wist van tevoren ook niet dat mijn paard het hek zou 'mollen'. Ik had hem toen namelijk ook nog maar net (dit is onze eerste stalling). Ik kende mijn paard ook nog niet voordat die daar kwam te staan, ja had hem 1x gezien maar toen kon ik het nog niet weten. Ik wist van tevoren ook niet dat het hek niet stevig genoeg was, en ik wist wel dat hij er geen stroom op had staan (moest die toen nog instaleren) maar had er verder niet overna gedacht. En als je iemand uitnodigt in je huis is het toch anders vind ik, want dan ben jij meteen de directe persoon die iets heeft kapot gemaakt, en nu gaat het over mijn paard, dus niet over mij, ik heb niks kapot gemaakt.
En het stomme is ook: In het hek samen dus alleen maar deuken, het was niet echt kapot. Het stroomdraad lag er wel helemaal af en sommige dingen waren afgebroken waar het stroom aan vast zat. Dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar dat hij dat kapot heeft gemaakt komt omdat hij altijd met het veulen speelt die naast hem in de wei staat. Ofja.. speelde, want nu er stroom opstaat doet die dat niet meer.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:28

[/quote]
Zo makkelijk als jij het stelt, is het niet Knipoog . Er zijn genoeg situaties waar jij als paardenbezitter zeer zeker wel zelf verantwoordelijk bent voor schade die jouw paard veroorzaakt.
Neem bijv. het geval dat de stalhouder ´s ochtend wil gaan voeren en je paard staat buiten z´n box en heeft daar een ravage aangericht. Jij bent degene geweest die ´s avonds als laatste zelf zijn paard in de box heeft gezet en heeft afgesloten. Jij had net die avond nogal haast en door alle stress ben jijzelf degene geweest die de boxdeur niet goed heeft afgesloten. In dat geval is de stalhouder niet verantwoordelijk voor de aangerichte schade, maar ben jij wel degelijk degene die voor de schade opdraait!
Maar goed, wat ik hierboven ook al schreef: gewoon je verzekering melden en het hun lekker laten uitzoeken wie er voor de schade mag (moet!!) opdraaien Lachen .[/quote]

dan zegt de verzekering: het is jouw verantwoordelijkheid, je zal als pensionhouder zelf het laatste rondje moeten doen om te kijken of alles goed is afgesloten

Als mijn personeel de deur vergeet op slot te doen en ze halen de tent leeg zegt de verzekering ook jammer dan had je maar moeten checken

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:17

Ja lastig volgens mij valt dit gewoon onder je eigen WA-verzekering.
Echter volgens mij is de stallingshouder ook verplicht zich hiervoor te verzekeren.

Als de stallingshouder de rekening aan jou geeft ga je die gewoon claimen bij je eigen WA-verzekering.
Als die van mening is dat zei dit niet hoeven te betalen omdat het niet jouw "schuld" was, zal jou verzekering de verzekering van de stallingshouder benaderen. Zei moeten dit dat uitvechten.

Voor de zekerheid zou je dit verhaal eens kunnen voorleggen aan het juridisch loket (dit is gratis!)

Succes!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:06

Inmiddels heb ik wat nieuws. Ik heb mijn vader de rekening gegeven (een kopie ervan) en hij zou die eens grondig gaan bekijken, en zou dan de verzekering bellen. Toen had ik het er laatst met me vader over, en die zei dit:
Die rekening heb ik eens goed nagekeken, en ik ga de verzekering dus niet bellen! Ze lachen me uit als ik met deze rekening aankom.
VOORDAT het nog niet kapot was, zat er namelijk GEEN stroom op de draden in de wei. Pas nadat het kapot was heeft de staleigenaar ook stroom laten installeren. Maar op de rekening staat dus (heeft me vader gezien) ook alle matrialen voor de stroominstalatie op. En 95m hek is vernieuwd, en over de hele wei zijn er nieuwe knoppen op het hek gezet (waar het stroomdraad aan vastzit). Mijn vader zei: Als 1 paard, dit allemaal kan mollen, dan zou het in de krant komen te staan, zo specteculair!
Maar het is dus zo dat de staleigenaar alle kosten voor de stroominstalatie, die die er pas nadat dit op had laten zetten, ook bij de rekening erop heeft gezet. Dus zogezegt; Ik zet alles maar meteen op de rekening, dan mag zij die lekker laten verzekeren en krijg ik alles lekker vergoed. Ja daaag!
Hij had er gewoon meteen stroom op moeten laten zetten!
En als ik het sowieso zou moeten betalen, hoort die stroominstalatie er NIET bij, want dat is niet iets wat kapot is gemaakt door mijn paard!
Dus mijn vader belt de verzekering niet op, hij weet toch dat ze dit niet gaan verzekeren omdat het onmogelijk is dat een paard dit allemaal heeft kapot gemaakt (zullen ze dan zeggen). Omdat de staleigenaar er vanalles bij heeft gezet, op de rekening.
Als de staleigenaar er weer over begint tegen mij, moet die mijn vader bellen en dan legt hij alles netjes uit.

Ohja, nog iets:
Afgelopen donderdag ging ik mijn paard uit de wei halen, en ik zei dat het hele draad slap hangt. Dus ik dacht al: ohnee.. niet weer kapot. Komt de staleigenaar de volgende dag naar me toe en zegt; het stroomdraad is weer kapot. Dus ik zo; ja ik had het gezien! Maaar.. zijn 3 pony's hadden er ook gestaan, en aangezien 1 van zijn pony's al een keer eerder was uitgebroken naar een ander gedeelte van de wei.. Maar, hij gaf meteen mij de schuld.. ofja beter gezegt; mijn paard. Dus ik meteen: Je weet niet welke pony dit heeft gedaan! Ze hebben alle 4 de hele dag in de wei gestaan, dus ze kunnen het allemaal hebben gedaan! Toen zei die: We moeten hier toch even goede afspraken overmaken, want als dit weer een keer gebeurd denk ik dat je beter een andere stal kunt zoeken. Want het kost mij elke keer handen vol geld, ofja eerder jou.. Zei die toen.
Pfff wat een kerel! Mijn ouders zeiden meteen dat ik maar een andere stal moest gaan zoeken als dit zo gaat. Maarja.. makkelijk gezegt.

Bedankt allemaal voor jullie berichten en steun! Ik laat jullie het nog wel weten als er nog iets is gebeurd of iets is gezegt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:18

meis 1 tip als het zo moet gaan daar ?? heel rap je spullen pakken
wil ie de rekening willens en wetens toch bij je declareren ??? stap naar het juridich loket

hij zit gewoon gruwelijk fout hij moet voor deugelijk hekwerk zorgen en bij schade is het zijn pakkie aan

mijn dikke heeft de trailer gemold van mijn huidige stalbaas en ik heb het betaald uit eigen zak uit eigen initiatief (terwijl het niet hoefde)
het was puur uit schuld gevoel maar als ie met een een of andwer wrak ding was aan komen zetten had ik er niet eens over gedacht (ook als de kosten wel erg hoog zouden zijn)

ik ben benieuwd wat je gaat doen sucses

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:47

Wat een onbehoorlijke vent zeg!!

Ik had er al lang weggeweest en naar zijn geld had hij kunnen fluiten! Het is gewoon een smerige oplichter!!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:09

Ik zou als ik jou was héél snel m'n spullen pakken en wegwezen.
Als je niet betaalt zakt de sfeer op stal tot onder het nulpunt, en grote kans dat je uiteindelijk weggestuurd wordt.
Als je wel betaalt weet ik zeker dat je paard nog veel meer zal 'slopen'. Namelijk: iedere keer dat de staleigenaar iets wil vervangen (boxdeuren, hekken, noem maar op) zal hij het op jouw paard afschuiven en dan mag je wéér betalen.

Wil jij op stal staan bij iemand die je voor zíjn fouten (slecht hekwerk) laat opdraaien, die je extra dingen wil laten betalen (stroominstallatie), en die je wil laten liegen tegen de verzekering (strafbaar feit!)?
Echt meid, wegwezen bij deze profiteur.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:57

Bedankt voor al jullie reacties! Lachen Ik ga idd snel opzoek naar een andere stal, zaterdag ga ik ermee beginnen, moet de hele week nog werken dus dan heb ik er geen tijd voor. Hier zijn genoeg boerderijen of mensen die paarden hebben, ook in de straat waar hij nu staat. Ziet er erg goed uit. Dus ga daar als eerst eens informeren.
Ik laat jullie het weten zodra ik meer weet. De staleigenaar heeft dus nog niks over de verzekering gevraagt. Dat vind ik ook zoiets raars, als die het zo belangrijk vond allemaal, had die er allang naar gevraagd lijkt mij?
Groetjes Milou

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:03

Succes met je zoektocht naar een nieuwe stal!
Vind het maar een heel raar verhaal, dat de staleigenaar alle kosten op jou probeert te verhalen. Hij zou er eens over na moeten denken wat er gebeurt als jouw ( of een ander) paard gewond raakt door zijn slechte omheining!