Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:21

daydream schreef:
Inderdaad zal mee en tegenzitten een hoop uitmaken, plus de bouw , de rug en het ras van het paard waar je op rijdt.
En hoe lang je rijdt en wat je vraagt en of je het paard de rug goed laat gebruiken.
en dus hoe fijn het beenwerk is blijkens de hoefslag.
Het is inderdaad een pijnlijk onderwerp en soms makkelijk gezegd met dat afvallen, ik ken ook mensen die buiten hun schuld veel zijn aangekomen door medicijngebruik en vervolgens moeilijk of niet kunnen afvallen, maar aan de andere kant blijft het zoals nikki hierboven zegt het paard die het moet dragen.
TS, ik vind het heel knap dat je erover nadenkt, en niemand hier wil je kwetsen natuurlijk ook ik niet, en ik hoop dat je een manege vindt met een paard met een bouw en ras waarmee je leuk kan paardrijden zonder schuldgevoel!
Succes en groetjes

Natuurlijk is het logisch wat jij zegt en zal het gebruik ook zeker uitmaken. Heb je overgewicht moet je niet ook nog eens endurance willen rijden waarbij je meer dan 3 uur in het zadel zit. Dan ´moet´ je eerder kiezen voor dresuur. Maar er ligt wel een grens aan gewicht wat je een paard aan mag doen. Vind ik tenminste.

En dan heeft de reden van het overgewicht geen rol in de beslissing. Daar kan het paard immers niets aan doen toch? Verder is de paardensport zo veelzijdig dat je wel een disipline uit kunt zoeken waarbij je paard geen last heeft van het overgewicht zoals grondwerk of mennen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:19

Mijn berichtje is misschien een beetje weggesneeuwd, maar lijkt mennen je niet leuk ts? lijkt mij een heel goed alternatief...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:01

Ninx schreef:
Bij de Balingehof kun je overigens, wanneer je nog niet op gewicht bent, zitlessen nemen op de equisimulator: http://www.balingehof.nl/
(wil ik zelf ook wel eens proberen).

Tot 90 kilo wel te verstaan Knipoog

Anders gaat mijn machine ook stuk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:40

monya schreef:
Ninx schreef:
Bij de Balingehof kun je overigens, wanneer je nog niet op gewicht bent, zitlessen nemen op de equisimulator: http://www.balingehof.nl/
(wil ik zelf ook wel eens proberen).

Tot 90 kilo wel te verstaan Knipoog

Anders gaat mijn machine ook stuk.

Hahaha! Okay! We willen de boel niet slopen uiteraard! Overigens weeg ik zelf meestal rond de 50 kilo, en ik ben dan vaak te mager waardoor ik eruit zie alsof ik uit mij graf gestapt kom! Haha! En ook dat is niet altijd even charmant. Dus mager, dik, dun... we hebben allemaal ons kruis te dragen.
Ik onderschat niet hoe vreselijk moeilijk het zal zijn je gewicht onder controle te houden.
Maar er staan hier toch flink wat goede tips van mensen die exact hetzelfde ervaren hebben. Petje af voor degenen die dat 'gevecht' gewonnen hebben trouwens!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:17

Ninx schreef:
Hahaha! Okay! We willen de boel niet slopen uiteraard! Overigens weeg ik zelf meestal rond de 50 kilo, en ik ben dan vaak te mager waardoor ik eruit zie alsof ik uit mij graf gestapt kom! Haha! En ook dat is niet altijd even charmant. Dus mager, dik, dun... we hebben allemaal ons kruis te dragen.
Ik onderschat niet hoe vreselijk moeilijk het zal zijn je gewicht onder controle te houden.
Maar er staan hier toch flink wat goede tips van mensen die exact hetzelfde ervaren hebben. Petje af voor degenen die dat 'gevecht' gewonnen hebben trouwens!

Vind ik ook. Plus dat gewicht niet bepaald of je goed rijdt. Ik ken iemand die echt boven de 100 kilo weegt, maar de bijbehorende lengte heeft en een bijbehorend paard. Als zij gaat rijden dan valt je mond open... zo goed....

Maar soms, en dan ben ik gewoon eerlijk, moet je echt bij jezelf te rade gaan of je gewicht en techniek versus je paard wel fair is.

Persoonlijk kom ik op een leeftijd dat mijn kop te mager en mijn kont te dik aan het worden is Haha! , dus daar zit ook werk aan Knipoog .

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:15

Esperanza schreef:
[
(...)
En dan heeft de reden van het overgewicht geen rol in de beslissing. Daar kan het paard immers niets aan doen toch? Verder is de paardensport zo veelzijdig dat je wel een disipline uit kunt zoeken waarbij je paard geen last heeft van het overgewicht zoals grondwerk of mennen.

Ik zeg niet dat de reden van overgewicht mee moet wegen in je beslissing, dat zou het inderdaad niet moeten, maar ik wil gewoon duidelijk maken dat ik snap hoe ingewikkeld en pijnlijk het kan zijn en ik weet ook hoe vaak mensen denken bij iemand met overgewicht dat je het er alleen maar zelf aangegeten moet hebben... en hoe pijnlijk het is , want ik heb ook wat overgewicht mee te dragen, maar gelukkig niet zo veel

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:47

Alvast sucses!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:28

@ Daydream: vanzelfsprekend is het ontzettend verdrietig wanneer je lichaam dienst weigert, en je jezelf maar ziet groeien en groeien en daar niets aan kunt doen. Ik kan me niet eens voorstellen hoe naar dat moet zijn, en ik heb daar zeker zeer veel begrip voor.
Maar is het fair te zeggen dat het overgrote gedeelte van de mensen met overgewicht (dat is inmiddels een fors gedeelte van de wereldbevolking) toch op dat gewicht is gekomen door overmatig eten?
De mensen met een ziekte of aandoening die resulteert in overgewicht zijn over het algemeen in de minderheid. De gebruikelijke dieettips, en succeswensen waar het gaat om het verliezen van gewicht zijn denk ik dan niet heel erg misplaatst.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:46

@Ninx: Hier ben ik het mee eens. Natuurlijk zijn er mensen die geen invloed hebben op de oorzaak van overgewicht, heel naar. Maar de grote meerderheid heeft dat eenvoudigweg wel. En het blijft een moeilijk onderwerp. Mensen voelen zich daarover snel gekwetst. Maar we kunnen niet onze verantwoordelijkheid naar het paard verzaken omdat we anders misschien ieand kwetsen, helaas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:02

Tja, ik begrijp de defensieve houding dan ook niet altijd.
Overgewicht door overmatig eten is niet hetzelfde als dik zijn door een verstoorde lichaamsfunctie, of verplicht medicijngebruik. Ook is het niet hetzelfde als een lichamelijk handicap, een tekortkoming waar iemand niet voor kiest.
En toch loopt de discussie vaak hoog op, mensen kiezen vaak de slachtofferrol... en dat is jammer. Want je kunt deze discussie nog met zoveel beleid en begrip voeren, altijd wordt er geappelleerd aan je schuldgevoel... "mag ik niet meer paardrijden van jou?! Waarom wordt ik gediscrimineerd?!"
Dan slaat het gesprek lam, en klapt iedereen dicht en zakt het topic naar onderen en kan alles blijven zoals het was. Paardrijden EN hetzelfde gewicht in stand houden, en iedereen koest.
Maar zoals in alle discussies, wel of geen zweep, wel of niet slaan, natural of unnatural, etc... is iedereen vrij om zijn/ haar mening te geven op een respectvolle manier. Het is jammer dat slechts weinig mensen uiteindelijk kiezen voor de gezondheid van het paard, maar voor hun eigen paar uurtjes fun. Erger is nog dat men niet eens open staat voor informatie die wetenschappers verzameld hebben op dit punt.
Schema's die ons niet uit komen kloppen dus gewoon niet.
En daarom rijdt iedereen ook overal naartoe in zijn SUV, en maakt overal een paasei van, want die wetenschappers die zeggen dat er sprake is van een broeikaseffect... daar klopt niks van hoor! Nee, dat komt ons gewoon niet zo goed uit... dus dan is het niet waar. Snap je de vergelijking?

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:07

tja zoals al eerder genoemd ben ik ook niet mager
ik heb reuma en slik prednison misschien dat ik daar op dit moment mee weg kom
maar voor die tijd was ik ook simpel weg te dik
ik ben van 97 kilo terug naar 79 gegaan en nu naar de 83 vanwege iets meer pijn en niet kunnen bewegen
sinds kort een verzorgpaard en ik ben echt minder gaan eten en let echt op met wat ik eet
wil echt geen 97 kilo meer wegen
want hoe je het ook went of keert
ieder pondje gaat door het mondje

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:40

@zoekatje29:
Wat moedig om dat open te zeggen. en jij hebt dan ook nog te maken met een medicijn dat gewichtstoename veroorzaakt. Ik weeg nu 64 heb jaren geleden tegen de 90 gewogen. En had het er echt zelf aangegeten. Ben afgevallen tot 60 kilo en kortgeleden weer aan de verleiding toegegeven en zat snel weer op 67. Dan weet ik meteen dat ik het zelf doe en ga mijn eetgewoonten weer snel aanpassen. Dat kost dan in het begin moeite, maar als je een week het snoepen en snacken laat, is de behoefte al snel minder. En Ninx, inderdaad, als je met alle respect iemand wil vertellen dat hij/zij wat aan gewicht zou moeten doen (en bij mij hangt dat dan altijd samen met het willen rijden van diverse paarden) dan ziet men je altijd meteen als bot, gevoelloos en zonder begrip. Heel lastig. Maar ik heb me aangewend dan toch het belang van het paard voor te laten gaan. Dan ben ik maar onaardig.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:00

Wat me opvalt is dat mensen die uit het artikel van de hoefslag te zwaar blijken te zijn voor hun paard, het hardst schreeuwen dat het onzin is. Dit zijn enkel richtlijnen, het is vast niet erg als je 3 kilo zwaarder bent. Maar uiteindelijk zal dit gewicht het beste zijn voor je paard, dat een paard vroeger werd gebruikt om goederen op te vervoeren betekent niet dat ze hier uiteindelijk voor geschikt zijn. Wees eerlijk tegen over je zelf, bijna niemand hoeft over de 100 kilo te wegen. Maar mensen willen simpelweg niet inzien dat ze veel te veel eten.. Daargelaten mensen met stofwisselingsproblemen en dergelijke.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:05

en ik vind het niet moedig om het te zeggen maar het is gewoon de waarheid
ik heb een foto dat ik met m'n dochtertje van 3 maanden zit
en als ik weer de neiging heb om veel te eten hoef ik alleen maar naar die foto te kijken
en dan heb ik al weer genoeg op. Pling

en het lukt me nu zelfs af te vallen ondanks de prednison

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:14

Super Zoekatje! Wel erg goed dat je dat gelukt is, petje af!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:25

Ik vindt dat er echt een grens is met het gewicht wat het paard kan dragen. Dan met je natuurlijk wel uitgaan van de lengte van de ruiter maar ik vind de grens op rond de 90 kilo liggen bij een lichaamslengte van meer dan 1.70. In het geval van de topicstarter met haar lengte zou ik echt van een grens uitgaan van 80 a 85 kilo. Ik weet dat ik daarin heel extreem ben in mijn mening maar ik ga uit van het paard. Want paardrijden is een keuze die je zelf maakt maar het paard moet wel met jou kunnen werken.
Ik hou voor mezelf als grens 65 kilo aan kom ik daarboven dan ga ik niet meer rijden dat vind ik niet eerlijk tegenover mijn merrie. Ik ben nu 1.70 lang en weeg 50 dus die grens van 65 kom ik nog lang niet aan maar het heeft 4 jaar geleden een tijd geduurt voordat ik onder die grens zat (ook door medicijngebruik)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:16

carrylies schreef:
Een moeilijke discussie blijft het altijd. Natuurlijk is het zo dat een onervaren ruiter voor een paard zwaarder is omdat hij/zij de bewegingen tegenwerkt.

Maar: er is wel een duidelijk verschil tussen het hebben van een eigen paard waar je elke dag mee traint en het rijden op manege-paarden voor 1x per week.

Manege-paarden zijn over het algemeen wel wat gewend (dit bedoel ik niet negatief). Op bijna iedere manege zijn er wel fjorden, haflingers of tinkers.

Je moet realistisch blijven (dat ben je denk ik wel als je er zelf al over begint), een leuke welshpony of een slank arabiertje lijkt me geen goede combinatie. En niet alleen voor het paard, maar ook voor de ruiter, daar voel je je niet prettig op.

Ik zou zeggen: ga gewoon eens informeren bij een manege. Ik geloof zeker dat er mogelijkheden voor je zijn. En ondertussen wat afvallen kan natuurlijk nooit kwaad, dit zal het paardrijden uiteindelijk voor jezelf ook vergemakkelijken.

Heel veel succes ermee.

heej dit is mssn grof maar ook !!!
als je het geld enzo hebt kun je mssn een trekpaard kopen die zijn heel rustig en braaf net goed voor opnieuw te beginnen met rijden kopen. en als je er dan tog zo over zit die paarden kunnen jouw met gemak dragen hoor want ik ken iemand die weeg iets van de 175 en die heeft er een en da gaat helemaak prima
en ik ben nu heel melevend want ik heb da namelij ook
ik ben 13 en weeg 65 ofzo ik heb ook vaak schrik da ze zege neej jij bent te dik ervoot

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:31

InekeH87 schreef:
Ik vindt dat er echt een grens is met het gewicht wat het paard kan dragen. Dan met je natuurlijk wel uitgaan van de lengte van de ruiter maar ik vind de grens op rond de 90 kilo liggen bij een lichaamslengte van meer dan 1.70. In het geval van de topicstarter met haar lengte zou ik echt van een grens uitgaan van 80 a 85 kilo. Ik weet dat ik daarin heel extreem ben in mijn mening maar ik ga uit van het paard. Want paardrijden is een keuze die je zelf maakt maar het paard moet wel met jou kunnen werken.

En bij die grens van 80 á 85 kilo moet je dan nog steeds wel het juiste paard zoeken natuurlijk.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:02

InekeH87 schreef:
Ik hou voor mezelf als grens 65 kilo aan kom ik daarboven dan ga ik niet meer rijden dat vind ik niet eerlijk tegenover mijn merrie. Ik ben nu 1.70 lang en weeg 50 dus die grens van 65 kom ik nog lang niet aan maar het heeft 4 jaar geleden een tijd geduurt voordat ik onder die grens zat (ook door medicijngebruik)

misschien een hele andere discussie, maar met 1.70 50 kilo wegen vind ik niet eerlijk voor je lichaam Ach gut sorry.

maar ik denk echt dat 50% van de volwassen ruiters over de 70 kilo is, en ik denk dat een groot deel van die mensen voor hun lengte echt te licht zouden zijn als ze veel zouden afvallen.

Mja,ik ben zelf te zwaar, maar ben aan het afvallen, en ben niet veel te zwaar. Mijn streef gewicht is 70 kilo, das voor mij netjes, 65 zou super zijn, maar is gewoon niet reeel.... (qua bouw etc)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:11

ik denk dat nog wel meer dan 50% van de ruiters over de 70 kilo komt. En inderdaad, voor veel (lange) mensen is 70 kilo echt een laag gewicht, ik zou broodmager zijn als ik dat weeg. Ik denk dat ieder voor zijn eigen paard moet bepalen wat hij/zij verantwoord vindt. Ik zorg ook dat ik niet boven een bepaald gewicht kom en ben nu ook aan het afvallen (inmiddels 6 kilo kwijt) zodat mijn paard minder last hoeft te dragen en ik weer in maatje 40 kan. Maar 70 kilo gaat me echt te ver, bovendien is mijn paard niet van Porselein..
Airborn schreef:
InekeH87 schreef:

misschien een hele andere discussie, maar met 1.70 50 kilo wegen vind ik niet eerlijk voor je lichaam Ach gut sorry.

maar ik denk echt dat 50% van de volwassen ruiters over de 70 kilo is, en ik denk dat een groot deel van die mensen voor hun lengte echt te licht zouden zijn als ze veel zouden afvallen.

Mja,ik ben zelf te zwaar, maar ben aan het afvallen, en ben niet veel te zwaar. Mijn streef gewicht is 70 kilo, das voor mij netjes, 65 zou super zijn, maar is gewoon niet reeel.... (qua bouw etc)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:36

Ik zou je toch adviseren om te proberen onder 100 kilo grens te komen. Dat is stuk eerlijker tegenover paard.

Iemand zei het al en dat vind ik een goede tip. Neem zitlessen.

Maar als ik zo lees (naar aanleiding van een artikel "hoefslag"), dan zouden ook heel wat oudere kinderen of volwassenen niet meer op een pony van 1.40/1.45 cm rijden als ze meer dan 55/60 kg wegen. Enkele keer rijd ik ook op een pony van 1.40/1.45 en ik weeg 63 kg Verdrietig (eerst 60 kg).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:39

_mexx_lady_ schreef:
carrylies schreef:
Een moeilijke discussie blijft het altijd. Natuurlijk is het zo dat een onervaren ruiter voor een paard zwaarder is omdat hij/zij de bewegingen tegenwerkt.

Maar: er is wel een duidelijk verschil tussen het hebben van een eigen paard waar je elke dag mee traint en het rijden op manege-paarden voor 1x per week.

Manege-paarden zijn over het algemeen wel wat gewend (dit bedoel ik niet negatief). Op bijna iedere manege zijn er wel fjorden, haflingers of tinkers.

Je moet realistisch blijven (dat ben je denk ik wel als je er zelf al over begint), een leuke welshpony of een slank arabiertje lijkt me geen goede combinatie. En niet alleen voor het paard, maar ook voor de ruiter, daar voel je je niet prettig op.

Ik zou zeggen: ga gewoon eens informeren bij een manege. Ik geloof zeker dat er mogelijkheden voor je zijn. En ondertussen wat afvallen kan natuurlijk nooit kwaad, dit zal het paardrijden uiteindelijk voor jezelf ook vergemakkelijken.

Heel veel succes ermee.

heej dit is mssn grof maar ook !!!
als je het geld enzo hebt kun je mssn een trekpaard kopen die zijn heel rustig en braaf net goed voor opnieuw te beginnen met rijden kopen. en als je er dan tog zo over zit die paarden kunnen jouw met gemak dragen hoor want ik ken iemand die weeg iets van de 175 en die heeft er een en da gaat helemaak prima
en ik ben nu heel melevend want ik heb da namelij ook
ik ben 13 en weeg 65 ofzo ik heb ook vaak schrik da ze zege neej jij bent te dik ervoot

Ik begrijp bijna helemaal niets van je bericht, maar het enige dat ik heb weten te ontcijferen is dat je iemand kent die 175 kilo weegt en toch paard rijdt? (!!!!!) Trekkracht is iets anders dan draagkracht. Een trekpaard kan hele zware lasten TREKKEN, maar niet diezelfde zware lasten ook DRAGEN.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:45

Goldenflower schreef:
Ik zou je toch adviseren om te proberen onder 100 kilo grens te komen. Dat is stuk eerlijker tegenover paard.

Iemand zei het al en dat vind ik een goede tip. Neem zitlessen.

Maar als ik zo lees (naar aanleiding van een artikel "hoefslag"), dan zouden ook heel wat oudere kinderen of volwassenen niet meer op een pony van 1.40/1.45 cm rijden als ze meer dan 55/60 kg wegen. Enkele keer rijd ik ook op een pony van 1.40/1.45 en ik weeg 63 kg Verdrietig (eerst 60 kg).

Dat vind ik idd ook te zwaar voor zo'n pony. Zelf vond ik 64 echt de bovengrens voor een pony van 1.56 die ik een tijdje gereden heb. En vergeet niet dat er ook nog een zadel op gaat en kleding en laarzen e.d. ook nog wat kilo's meebrengen. Ga maar eens in winter-rij outfit op de weegschaal staan en dan met niks.

Die zitlessen zijn een goede tip voor later. Naar mijn idee eerst afvallen en dan pas les. en natuurlijk al helemaal niet beginnen met lessen doorzitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:46

Is ts er nog wel eigenlijk?

iboya1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:27

Hoi hoi,

Ik was er nog wel, maar druk druk druk verjaardagen enzz..
Maar ik heb even tijd gemaakt en geinformeerd bij een aantal maneges ook en idd ook vaak te horen gekregen dat ik te zwaar ben.
Nou heb ik het volgende besloten.. Ik ga in eerste instantie eerst weer zwemmen 2 keer in de week kijken of invloed heeft op mijn gewicht en dan de stap zetten om te gaan paardrijden.

Bedankt allemaal voor de vele antwoorden!!

Groetjes Iboya