Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Gekocht paard blijkt lucht te zuigen, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:44

sja maar voor evt terug te brengen is het dan te laat ...

ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die zonder keuren een paard kopen

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:46

sjorsie schreef:
voor 2000 euro heb je een fokmerrie/gezelschapspaard die niet meer bereden kan worden van die leeftijd, ik ben bang dat er nogwel meer niet zal kloppen voor je.

nou niet mee eens ik heb een m2 paard van 17 gekocht en die was helemaal goed dsu dat gaat niet altijd op!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:46

Nouja zowiezo wil ik er toch niet laten keuren, maar ik zit nog steeds wel met het luchtzuig probleem want het is zowiezo een verborgen gebrek of ik er nou weinig voor betaald heb of veel dat maakt niet uit meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:47

Billy schreef:
Ik zou een paard niet laten staan omdat het een zuiger was, zeker niet een die zo mooi in conditie is als deze merrie Lachen

helemaal mee eens!!!!!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:48

Maar wat nou als blijkt ze wel last te hebben van maagzweren etc.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:49

Caroowtje schreef:
Nouja zowiezo wil ik er toch niet laten keuren, maar ik zit nog steeds wel met het luchtzuig probleem want het is zowiezo een verborgen gebrek of ik er nou weinig voor betaald heb of veel dat maakt niet uit meer.

nou dan meot je bellen en zeggen dat je paard terug brengt!!!

klaar!!

lijkt mij simpel als jij dit paard niet wilt hebben omdat het luchtzuigt....

breng terug dat paard en dreig je verkoper dat je anders naar rechter stapt...

wedden dat ie terug neemt,,,

jij blij en koop je ander paard!

wat je uiteraard klinisch laat keuren bij aankoop.....!

ik ehb overgens al 8 jaar een luchtzuiger( zuigt nu al 6 jaar geen lucht meer)

heb ik 8 jaar geleden zonder keuring gekocht , was toen 12 jaar drachtig en betaalde 4000 gulden.

paard kon zo in de verzekering....
Laatst bijgewerkt door amen op 07-02-08 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:51

Als je idd, blij bent met het paard zou ik me niet te druk gaan maken als ik jou was , ken er zoveel die luchtzuigen en conditioneel lijden die er niks van , zo,n band is voor n paard erg vervelend omdat ze dan ook moeilijker kan slikken ...
Een ander paard neemt luchtzuigen niet zomaar over ( proefbedrijf in lelystad heeft aangtoond dat t niet erfelijk is en niet zomaar overgenomen wordt , vaak hebben luchtzuigers last van hun maag door te weinig ruw voer of door stress , veel op stal staan is zo,n stres factor )
Je zou kunnen overwegen een stalling te zoeken waar ze wel heel veel buiten kan ook in de winter en die stallen zijn er echt wel , je moet alleen goed zoeken . Haha!
Verder zou ik me niet al te druk maken , je hebt t paard niet super duur gekocht , 2500 euro is geld genoeg , maar n paard wat dat niveau gelopen heeft , en dan met n goed zadel etc erbij ...
waar je nog jaren plezier van kan hebben.. vindt ik t reuze meevallen , maar ja niemand van ons kan in jou beurs kijken ....
je moet zelf kijken wat je met t paard wil , maar als t verder klikt en je vindt t echt n leuk dier m dan zou ik gewoon heel gelukiig worden met haar ...
en geen enkel paard is perfect ,
misschien is dit n heel braaf dier en als je haar weg zou doen om deze reden , en n ander paard koopt heb je misschien wel n draak van n paard ...
Dus wat telt voor jou !!!
SUCCES Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:53

crossmonster schreef:
maar een goedgekeurd paard geeft wel veel meer zekerheid, ook WB verborgen gebreken die later pas aan het licht komen.

dus mensen, altijd keuren !! er loopt zoveel rommel rond, echt , zoveel paarden met meerdere OC's of OCd's of slechte straalbenen etc etc

staan allemaal te koop voor onder de 3000 euro
en waarom?
omdat veel (sorry,)domme mensen paarden in die prijsklasse niet laten keuren.

nobody's perfect....waarom moet een paard dat dan wel zijn????het is geen machine hoor..
je kunt toch gewoon gek zijn op een paard met een gebrek???of moet je dat als oudvuil maar weggooien? wat een fijne wereld..zeker voor een paard...

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:55

op een keuring kan een dierenarts dat helemaal niet zien, dit is een verborgen gebrek als de eigenaren je hier niks over hebben verteld en dat geeft je het recht om de koop ongedaan te maken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:56

heb ik 8 jaar geleden zonder keuring gekocht , was toen 12 jaar drachtig en betaalde 4000 gulden.

paard kon zo in de verzekering....[/quote]

zie je,je kunt het wel afleren!!!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 19:59

Wie zegt er dat Natalee weg gaat ? Huilen van het lachen
Ik kan dat niet over mijn hart krijgen het enige wat ik niet over mijn hart kan krijgen als de vorige eigenaarresse dood leuk gister aan mij komt vragen of ze vandaag al langs kan komen. Terwijl ze me niet eens verteld heeft dat dit paard een gebrek heeft.
Natalee gaat niet weg, ze is al 14 jaar en ze is verder een fijn paard. Moet nog wel weten wie er de baas is maar dan zal het vast en zeker helemaal goed komen. Als we wederzijds wat meer vertrouwen hebben.
Het enige dat mij zorgen maakt is dat maagzweer gedoe, en of een band nou wel of niet goed is.
Dus dit gaan we dus regelen dat ze meer naar buiten moet, in ieder geval overdag.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:01

geerke schreef:

paard kon zo in de verzekering....

zie je,je kunt het wel afleren!!![/quote]

Hoe heb je het afgeleerd dan? Of heb ik wat gemist?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:05

luchtzuigen brengt een hoop narigheid met zich mee, niet alleeen afgesleten tanden. als je m liever terug brengt sta je denk ik volledig in je recht maar dan ben je dus wel je paardje kwijt. het is net wat jij wil.misschien zou je m ook 24/7 ergens buiten kunnnen stallen?? ben je van het probleem af!

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:06

Als ze er geen last van heeft en jij ook niet.
Zou ik het laten zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:09

hij zoog lucht en nu niet meer begreep ik,ik dacht dat je luchtzuigen zeker kan verminderen,en dat blijkt wel uit dit verhaal...nou ja afleren is natuurlijk niet het juiste woord,een gewoonte doorbreken is beter gezegd.....het was overgens een reactie op sigrid 1182,ik heb zelf geen luchtzuiger,(er ging wat mis met quoten)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:10

Is het niet door stress van nieuwe stal etc. dat ze het eerst niet deed?
Ik heb zelf ook een luchtzuiger, sommige paarden krijgen gaskoliek, maar Farouche & een ander paard op stal doen het al heel lang. Farouche zuigt al 10 jaar lucht oid, en is er nooit ziek door geweest.
Leo, ander paard op stal, doet het ook al zo'n 10 jaar, ook nog nooit ziek van geweest.
Hang een Jollybal op, een spiegel tegen over de stal oid, een groot stuk wilgentak ophangen waar ze aan kunnen knabbelen, dan vervelen ze zich minder.
De zomer komt er zo al weer aan, dan kunnen ze lekker meer naar buiten, kan je meer mee bezig zijn lekker buiten, dan vervelen ze zich minder, hebben ze minder stress, verminderd het zuigen ook.
Je vond haar toch zo leuk? Doe haar dan ook niet weg omdat ze lucht zuigt. Zo een groot probleem is het nou ook weer niet hoor! Geniet gewoon lekker van Natelee!! Haha!

Suuzepuus":

Afgesleten tanden etc? Valt reuze mee hoor, anders hadden Farouche & Leo nu geen tanden meer over gehad, en welke 'narigheid' brengt het dan met zich mee? Heb er nóoit last van gehad!!!

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:13

Terug brengen is nog niet te laat. Particieren onder elkaar kunnen het paard tot 3 maanden terug brengen, als er sprake is van verborgen gebrek. Wat hier dus het geval is.
Als je het paard hebt gekocht bij een handelaar is het termijn 6 maanden.
Ik zou het nog eens goed na vragen bij rechtsbijstand ofzo. Want dit is de verkopers fout en niet de kopers fout. De verkoper had het moeten melden. Wel heeft de koper een onderzoeksplicht.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:14

geerke schreef:
hij zoog lucht en nu niet meer begreep ik,ik dacht dat je luchtzuigen zeker kan verminderen,en dat blijkt wel uit dit verhaal...nou ja afleren is natuurlijk niet het juiste woord,een gewoonte doorbreken is beter gezegd.....het was overgens een reactie op sigrid 1182,ik heb zelf geen luchtzuiger,(er ging wat mis met quoten)

Ik heb het gevonden Ja

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:14

over het algemeen komen de problemen als je paard al lang en vaak luchtzuigd. Vermindering van conditie, erg schraal worden en het probleem is dat andere paarden het ook gaan doen als ze zich vervelen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:15

ik denk dat als je inderdaad de stalling enzo aanpast,dat het dan reuze mee valt.
ik heb zelf een paard dat weeft,maar alleen als ze veel binnen staat en stress heeft,dus nu 24/7 naar buiten,en zo weinig mogelijk stress.gaat prima!
het is natuurlijk jou woord tegen dat van haar,en dat is heel moeilijk.probeer gewoon het beste voor je paardje!suc6

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:15

ik begreep dat ze haar helemal niet weg wil doen...toch??

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:17

Citaat:
Voor de spullen heb ik 500,= betaald en 2000,= voor het paard zelf.
Eigenlijk is dat al niet veel voor een paard die op M2 niveau heeft gelopen.

ik zou gewoon veel plezier gaan beleven met dat paard, je hebt al onwijs veel voordeel gekregen in die prijs.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:19

Ze gaat ook niet weg, maar het is wel zo dat ik wil laten vast leggen door een DA wat ik precies zou kunnen doen, wat betreft maagzweren etc.
Want ze heeft al 7 jaar niks ervan gehad, maar dan zal je zien, dat ze bij mij net wel er iets van zou krijgen en om die zekerheid te hebben, ga ik er gewoon even een DA bij halen.
Inmiddels heb ik een mail gestuurd naar de vorige eigenaar, en daarin heb ik gezegt dat ik het toch wel erg vreemd vind waarom ze mij niks duidelijk heeft gemaakt, en me dus een soort van heeft bedonderd.
En misschien heb ik niet teveel voor haar betaald, maar al had ik een euro voor haar betaald dan nog hoor je iemand niet te belazeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:23

KiWiKo schreef:
feitenlijk heb je een m2 paard van 14 gekocht voor een kleine 500 euries.......... zou niet teveel te klagen hebben

Zowel, breng maar hier heen Lachen
Koop hem wel over voor 500 euro Lachen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:24

sjorsie schreef:
voor 2000 euro heb je een fokmerrie/gezelschapspaard die niet meer bereden kan worden van die leeftijd, ik ben bang dat er nogwel meer niet zal kloppen voor je.

Nou nou, voor € 2000 heb je best nog wel leuke paarden hoor. (meer dan een fokmerrie of een gezelschapsdier) Het is jammer dat soms eigenaren het idee hebben dat ze de jackpot moeten vragen voor hun "geweldige" paard. Maar goed andere discussie....

Ik denk dat er best wel wat te doen is omdat je het paard zoals ik het hoor je met een verborgen gebrek hebt gekocht. Wel denk ik dat er een belletje moest gaan rinkelen wanneer ze het paard toch behoorlijk goedkoop verkopen. Met M2, een duur zadel enz. denk je eerder aan een ander bedrag.

Wel wil ik graag weten wat het gevaar is van luchtzuigen? Ik hoor vaak mensen dat het zo erg is als ze dat doen maar naar mijn idee is het een relatief onschuldige (wel vervelend) trekje van een paard.