Opjagen en aanstellerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: Opjagen en aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:44

Opjagen doe ik mijn paard niet, wat ik wel doe is haar longeren om mij heen, zonder lijn, een vorm van loswerken waar ze zelf aan meewerkt. Dan is ze gewoon in de wei, en zorg ik ervoor da ze gaat stappen/draven/galoperen om mij heen. En dan ook echt gecontroleerd, natuurlijk niet als een opgefokte randdebiel door de wei crossen.

Over dat 'schrikkerige', er zijn denk ik zeker wel paarden die je uit proberen en op deze manier weten ze ook echt wel dat ze onder het werk uit kunnen komen. Maar het zal vaker voorkomen dat een paard écht ergens van schrikt, en ik denk dat de eigenaar dan ook wel weet wanneer zijn/haar paard écht schrikt, en hem daarvoor niet zal straffen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:47

Ik ken nog zo'n leukert. Die vind werken ronduit vreselijk en is aardslui. Gelukkig heeft zijn eigenaar dat ingezien en heeft hem verkocht aan een recreatieve ruiter die een aantal keer in de week met hem in het bos gaat rijden en eigenlijk overwegend stapt waarbij hij onderweg rustig een hapje gras mee neemt. Als het weer eens wekenlang echt typisch nederlands takkeweer is dan wil ze liever niet dat hij wekenlang helemaal niets doet dan een beetje loslopen en stapt ze met hem in de binnenbak en verder ook eigenlijk niets dan dat. De eerste dag gaat dat nog goed omdat hij nog niet door heeft dat ze niet naar het bos gaan, de tweede dag moet iemand hem al vasthouden bij het opstijgen en de derde dag kun je er zelfs met 4 man sterk bijna niet meer opkomen. Als je dan op dag 4 weer naar het bos gaat is hij de dag daarna weer gewoon normaal. Volslagen mafketel dus met een sterk eigen willetje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:50

Ja, ik werk mijn paard ook regelmatig los, maar dan alleen op lichaamstaal, mijn focus en gebruik makend van staan in de juiste positie. Maar dat is niet te vergelijken met opjagen. Ik gebruik er ook geen zweep bij, hooguit een leadrope om een aanwijzing te bekrachtigen als hij die bewust negeert (dominant gedrag). Maar ik raak hem daar nooit mee en eerlijk gezegd, heb ik 'm nauwelijks nodig. Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:52

over dat schrikken ben ik het niet met je eens. Paarden kunnen heel goed doen 'alsof'. Op 'mijn' manege rijd ik soms op een paardje, dat verder altijd er lief en braaf is, maar als het dan koud weer is, gaat ie van alles schrikken, terwijl ze er anders niet naar omkijk. En oke, als ze dit een keer doet, dan straf ik haar niet, maar als ze het steeds blijft doen, ja dan moet het wel afgelopen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:53

Nadya schreef:
Als ze gaan liggen is dat oversprong gedrag en dan is het ernstig gesteld met de psyche van het paard op dat moment (die is dan zeer onzeker!!!).
Wegrennen is minder erg, maar hoe dan ook, je bent echt niet goed bezig als je paard zulk gedrag vertoont.

kan dat oversprong gedrag zijn. Je komt een beetje alwetend over Nadya. Er zijn ook gewoon veel paarden waarbij los zand een magische aantrekkingskracht heeft en zich direct ter aarde storten bij het voelen ervan als ze de kans krijgen. Doet een manege ponytje dit een keer terwijl er een meisje van 6 jaar oud naast staat dan zal het kind dat van z'n leven niet kunnen tegengaan en jawel, het linkje wordt accuut gelegt. Er bestaan ook ponytjes die rustig met kind en al gaan liggen als de instructrice even weg loopt. Niks geen onzekere pony's, gewoon kleine slimme boefjes zal je bedoelen. Paarden zijn geen domme goudvissen hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:56

Ik vind persoonlijk nogal een verschil zitten in een paard met oversprong gedrag of een paard wat gewoon graag te zand gaat (of gaat liggen rollen). In de situaties die Mystictinker aangaf had ze het toch over bepaald gedrag of las ik dat verkeerd dan??? Verward

Ik ben niet alwetend, maar ik verdiep me wel al een hele tijd in paardengedrag, ben daar zeer gefascineerd door en leer er nog dagelijks over. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:57

Bij grote weersveranderingen reageren veel paarden vaak heftiger op bepaalde zaken, dat klopt. Maar ik schuif dat niet per definitie af op aanstellerij. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:10

ikenindi schreef:
paarden kunnen niet liegen, dus dat laatste ben ik het met jou eens. dat eerste ken ik alleen in de zin van join up. maar domweg opjagen heeft weinig nut in mijn ogen...

Mee eens!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:15

zoveel mensen zoveel meningen Haha! ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:31

Nadya schreef:
Ik vind persoonlijk nogal een verschil zitten in een paard met oversprong gedrag of een paard wat gewoon graag te zand gaat (of gaat liggen rollen). In de situaties die Mystictinker aangaf had ze het toch over bepaald gedrag of las ik dat verkeerd dan??? Verward

Een bepaald gedrag (gaan liggen als de ruiter aankomt) kan heel goed aangeleert worden bij een pony die graag rolt. Zoals al eerder werd gezegd; een pony wil gaan rollen, merkt dat de ruiter er dan vanaf kiept, en legt direct die link. De keer daarna gaat die weer rollen, kind kiept eraf.. De keer daarna gaat hij al rollen/liggen voordat het kind erop zit.. En wat heb je dan? Precies, een pony die gaat liggen als het zadel aankomt, zónder angst of pijn, maar gewoon luiheid, eigenwijsheid, en zijn zin (willen) krijgen.
Paarden zijn slim, als ze geen duidelijke leider hebben dan kunnen ze zo'n gedrag aanleren.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:36

Ik weet niet hoe je moet qouten.. Maar wilde nog even reageren op een uitspraak van nadya over het feit dat ik dan maar eens achter mijn oren moest krabben als mijn paard zo reageerd.. Ten eerste hebben wij er alles aangedaan dierenarts homeophaat enz om te kijken waar dit paard problemen heeft hier uit is niets gebleken.. Dus is het een combinatie een zadel in het zicht kreupelen en je kan het land weer op en daar draven en galloperen wij vrolijk in de rondte.. Dus misschien kun jij dan even bedenk waarom mijn paard zo doet...? Plus hetvolgende over het opjagen ik begrijp dat jij de link legt tussen het opjagen en het kreupelen bij zadel in zicht ? Dat er buiten dit is een andere pony met een super karakter dus of ik haar wel of niet opjaag geen probleem...! Dit merk ik niet terug in het karakter

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:56

Ik weet niet of jij onder los gooien hetzelfde verstaat als opjagen, maar dat doe ik regelmatig. Eerst ff instappen en daarna lekker laten rennen (dus idd opjagen met zweep). Maar dan let ik ook goed op het paard, dat ie niet te wild wordt of heel gespannen is. Over het algemeen vinden ze het altijd leuk en zeker samen met een vriendje. Op mijn stage (manege) worden er dagelijks koppels paarden opgejaagd zodat ze ff lekker kunnen rennen en hun ergste energie kwijt zijn, zodat ze in de lessen rustig zijn en de klanten er minder snel af vallen. Ik zie dat de paarden er plezier in hebben dus ik heb er niks op tegen. Pling

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:59

leonihuis schreef:
Ik weet niet hoe je moet qouten.. Maar wilde nog even reageren op een uitspraak van nadya over het feit dat ik dan maar eens achter mijn oren moest krabben als mijn paard zo reageerd.. Ten eerste hebben wij er alles aangedaan dierenarts homeophaat enz om te kijken waar dit paard problemen heeft hier uit is niets gebleken.. Dus is het een combinatie een zadel in het zicht kreupelen en je kan het land weer op en daar draven en galloperen wij vrolijk in de rondte.. Dus misschien kun jij dan even bedenk waarom mijn paard zo doet...? Plus hetvolgende over het opjagen ik begrijp dat jij de link legt tussen het opjagen en het kreupelen bij zadel in zicht ? Dat er buiten dit is een andere pony met een super karakter dus of ik haar wel of niet opjaag geen probleem...! Dit merk ik niet terug in het karakter

Heb je dan ooit weleens een goede zadelmaker naar je zadel laten kijken, om te zien of het wel goed past ? Daar kan het ook aan liggen. Jij loopt ook niet lekker op te kleine schoenen. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:00

Opjagen is misschien een verkeerd woord. Die van mij vinden het wel degelijk leuk om lekker te rennen en te spelen. Dat doen ze met elkaar ook. Je maakt mij niet wijs dat een paard dat al snurkent met z'n staart in de lucht door de wei loopt te dansen dit doet omdat hij bang is voor mij

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:07

Lenneke_ schreef:
Opjagen is misschien een verkeerd woord. Die van mij vinden het wel degelijk leuk om lekker te rennen en te spelen. Dat doen ze met elkaar ook. Je maakt mij niet wijs dat een paard dat al snurkent met z'n staart in de lucht door de wei loopt te dansen dit doet omdat hij bang is voor mij

Idd, dat denk ik ook !! Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:10

Ik denk dat een paard dat ook moet leren. Een jong paard zal bang wegrennen als je met de zweep er achteraan gaat, maar een ouder paard zal wel begrijpen dat het een spelletje is, en dat je ze niet gaat slaan..

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:17

Mijn paard moet ik af en toe opjagen omdat iej te veel energie heeft. Aan de longe en onder et zadel loopt iej te soms veel te hard. En als je em dan losgooit, gaat iej lopen lanterfanteren. Slapen , Tja, wat moet je dan???

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:08

ravado schreef:
Mijn paard moet ik af en toe opjagen omdat iej te veel energie heeft. Aan de longe en onder et zadel loopt iej te soms veel te hard. En als je em dan losgooit, gaat iej lopen lanterfanteren. Slapen , Tja, wat moet je dan???

Als ie idd loopt te lantefanteren heeft ie waarschijnlijk niet te veel energie, anders zou ie wel rennen! Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:19

@Fitch Haha!
Lijkt mij ook dat 'ie dan niet zoveel energie meer heeft blijkbaar....

Leonihuis; een paard heeft ALTIJD een goede reden waarom hij zich gedraagt, zoals hij zich gedraagt. Helaas kan ik jouw paard nu niet observeren (had ik anders graag gedaan, want ik vind dat heel boeiend om te doen en dat meen ik oprecht) en via internet is het altijd lastig om te zien waar het probleem zit. Als jouw paard dat aangeleerd heeft, heeft dat toch met de ruiter te maken, die hem blijkbaar op het verkeerde moment beloond heeft.

Zo had ik dat in dit geval met mijn paard. Die van mij gaat altijd uitgebreid staan plassen, als ik hem terug breng naar het land waar hij staat. Ik moet dan altijd eerst een ander weiland door. Zo liet ik hem ooit 1x grazen onder het plassen. Tja, en toen was het 3 stappen zetten, vervolgens wijdbeens gaan staan en gaan grazen. Ik maar wachten, maar die plas kwam niet. Heel slim, haha. En mijn eigen fout, want hij had de link gelegd door mij die hem de ruimte had gegeven te grazen. Terwijl ik eigenlijk niet tolereer dat er gegraasd wordt als ik hem leid. Tja, toen moest ik weer even consequent zijn en zijn hoofd hoog houden en toen begreep hij snel weer dat het niet mocht. Er zit een kop op, maar het was mijn eigen schuld. Snap je wat ik bedoel?

Ik leg trouwens niet per se de link tussen opjagen en kreupelen, hoor. Wel tussen bijvoorbeeld opjagen en de vele paardeneigenaren die hun paard niet te pakken krijgen. Knipoog
Het opjagen van de mens is zo typisch roofdierachtig en paarden spreken een hele andere taal, zeg maar. Alleen al omdat ik meer vanuit het paard wil denken, zou ik mijn paard nooit opjagen. Gelukkig hoef ik hem ook nooit los te gooien, want dat is niet echt nodig als je paard buiten staat. Maar de paar keer dat mijn paard even op stal gestaan heeft, liet ik hem gewoon zijn ding doen in de bak. Wat 'ie ook zeker deed. Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:29

Oké, mijn eerste reactie in dit topic was een beetje flauw misschien, maar wel serieus bedoeld. Maar ik zal ook even een inhoudelijke reactie geven. Ik sluit me bij Nadya aan.

Ik denk ook dat we veel te snel menselijke eigenschappen aan dieren toedichten. Het grote verschil is echter dat mensen kunnen reflecteren en dieren niet. Dieren kunnen geen 'plannetjes maken' of bewust iets doen. Daarom vind ik het onzin als iemand zegt dat een paard zich 'aanstelt'. Paarden zijn eerlijk en puur, ze zullen zich altijd causaal gedragen en niet eerst even beraadslagen. Als een paard iets doet is er altijd een oorzaak. Dit kan een sociale conditionering zijn en dan is er misschien wel sprake van bijv een 'schrikreactie' die niet echt is, omdat 't paard geleerd heeft dat ie onder het werk uit kan komen als ie schrikt. Maar dan betekent dit nog niet dat het paard hier over nagedacht heeft en is aanstellen imo een verkeerd woord. Paard heeft namelijk niet door dat wat ie doet verkeerd is. Hij denkt gewoon, 'als ik schrik hoef ik niet te werken'.

Opjagen vind ik ook erg. Met dit weer komen de paarden bij ons op stal niet hele dagen buiten. Laatst kwam er een stalgenootje, haalde paard uit de box waar ie al zo'n 20 uur in stond en hij moest gelijk maar even in de koude, gladde buitenbak rondjes gaan racen... Tsja. Paarden rennen in de wei meestal ook niet. Ze bewaren hun energie wel voor als het echt nodig is, een roofdier ofzo. Natuurlijk zijn ze wel eens jolig maar over het algemeen liever lui dan moe. Vandaag las ik een stukje in de Volkskrant over een dompteur die het dresseren van leeuwen rechtvaardigde. Hij zei, 'In de natuur bewegen ze eigenlijk te weinig, dus het is goed dat ze hier moeten werken.' Maar hoe kan híj als 'niet leeuw' niet bepalen wat goed is voor een leeuw in de natuur?! Dit is iets wat wij mbt paarden ook veel te veel doen, imo, en niet echt gunstig voor hun welzijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:32

Fitch, ik kan me helemaal vinden in jouw woorden. Ja
Je omschrijft het precies, zoals het is.

(Overigens rent mijn paard nog graag door het land, ook al staat hij er dag en nacht in. Maar ik heb een beetje een gek paard, denk ik Haha! ).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:36

Als we aan het spelen zijn en ik zeg dat het klaar is houdt Anouar ook direct op. Een paard dat gestresst is doordat hij opgejaagd wordt doet dat niet.

Ze staan dag en nacht buiten en trekken toch wel elke dag even een sprintje, al bokkend, snurkend en springend, zonder speciale aanleiding.

Vandaag ook weer. Ik kwam bij de wei. Ze stonden halverwege, dus ik riep ze. Kwamen ze aangedraafd, ik gaf ze een aai en ging ondertussen iets anders doen. Ze draaide zich om en vlogen met de staart omhoog weer naar achteren. Dus ik weer roepen, kwamen ze weer aangecrosst. Zo zijn ze 3 keer heen en weer gerend, zonder dat ik iets deed. Daarna waren ze klaar en bleven ze bij mij

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:40

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat TS nu met opjagen bedoeld?
Er is namelijk een HEEL groot verschil tussen spelen en een, zoals de NH ers het noemen, join up.
En in beide gevallen ga je eigenlijk achter het paard aan en "jaag" je ze op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:42

Maar Lenneke, kun je dan niet met je paard spelen zonder hem op te jagen?

Ik vind het helemaal niks dat opjagen, mede door wat ik nu weet over de 'roofdiertheorie'.
Maar ja, als anderen het wel prima vinden, ieder zijn ding, hoor. Ik zou het zonde vinden van de band die ik met mijn paard heb. Ik vind het fijner als hij achter mij of met mij mee rent en gek doet.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:43

Ik jaag mijn paard nooit meer op
Want dan doet ze het ook onder het zadel.
Ik laat haar meestal lekker los en dan spring ze zelf maar wat rond heeft ze geen moeite mee Clown