Opzegtermijn stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:48

Kun je dan zeggen dat de stalhouder het maar moet bekijken met zijn inkomsten, omdat je zelf iets met overmacht is overkomen? Dat kun je toch niet zomaar over de schutting naar een ander gooien lijkt me..

Overmacht is niet vrijwillig, maar uberhaupt het aankopen van een paard en het op die stalling neerzetten is dat wel geweest. Hoe vervelend ook, maar zakelijk gezien heeft de stalhouder helemaal niets van doen met overmacht en emotioneel tegemoetkomen. Overigens zou het wel fijn zijn als je een stalhouder treft die wél begaan is met zijn pensionklanten, dat dat niet het geval is is jammer... Maar als dat niet is, kun je hem niet kwalijk nemen geld te vragen waar hij denkt dat hij recht op heeft. Als de afspraak een maand opzegtermijn is, dan is dat een maand stalgeld. Dan hoeft deze dus helemaal niet de kosten in mindering te brengen. Pensionklant kiest er toch voor eerder weg te gaan, niet de stalhouder.. Pensionklant had namelijk eerder op kunnen zeggen (dat het niet eerder bekend is, kan de stalhouder ook niets aan doen).

Maar volgens mij is dit helemaal de discussie niet. Er zijn nooit duidelijke afspraken gemaakt (als ik het goed begrijp). Tja, dan wordt het zoals beide partijen het samen oplossen... Succes met oplossen en overleggen.. Leermoment voor de volgende keer trouwens, vooraf afspraken maken.. Jammer genoeg kom je daar meestal te laat pas achter Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:06

ik ben het met bienotje helemaal eens!!

Jammer dat je dit zelf niet helemaal hebt doorgesproken van te voren. Ik sta net op een nieuwe stal en weet gelukkig wel goed waar ik aan toe ben! Succes, hopelijk komen jullie er samen uit.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:13

Ik had eigelijk ook een maand opzegtermijn, wilde er geen moment langer staan(stond er pas 2 weken, voor het hele verhaal kan je mij een pm sturen) had een mondelinge overeenkomst gemaakt met de staleigenaar om voor 1 februari weg te zijn en heb mijn paard meteen verhuisd.

Toch samen tot een overeenkomst komen.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:36

superwoman schreef:
Paarden kosten geld en dat jij moets/wou stoppen met dit paard en ook geen extra geld kreeg bij de verkoop. dat jij vind dat je er niks aan kon doen dat je geen maand van te voren kon opzeggen = allemaal niet relevant
Als jij daar geen meningen over wil hebben, moet je dat er ook niet bij zetten.

Zet dan de feiten op een rij!

- paard stond er 2 maanden
- toen contract begin v/d maand
- twee weken geleden opgezegd voor eind van deze maand.

correct me if 'm wrong

Ik zou het aso vinden om niet te betalen!

tja jij bent natuurlijk de braafste thuis!

vanalleswa schreef:
tja ik vind het heel erg voor je, maar er zal toch echt niets anders opzitten dat netjes te betalen, als daar in het contract over gesproken wordt, en dan maakt het niet uit als het contract twee maanden later komt.

maar wat als dat contract komt na 1 jan en ik wil per 1 feb weg? dan is het contract toch ip te laat om er rekening mee te kunnen houden?
superwoman schreef:
madelief88 schreef:
ook gezien hier sprake is van overmacht (medische redenen).

Sorry, maar dat vind ik geen overmacht.
Tuurlijk kun je er niks aan doen, echter is er niet van de 1 op de andere dag een probleem ontstaan.
Het paard moest toch ook nog 2 weken blijven staan tot eind van deze maand?

Ja omdat ik een aantal mensen bereid zijn geweest om deze twee weken voor hem te zorgen...nog een maand andere regelen gaat niet lukken.

Wat mij het meest verbaast is dat er altijd zo ontzettend veel geklaagt wordt door iedereen over staleigenaren. Er zijn genoeg topics waarin er niets heel gelaten wordt van staleigenaren......maar hier lijkt het wel alsof bijna iedereen het zielig vind voor de staleigenaar dat hij n maand stalling misloopt! Goh, nooit zo in de gaten gehad dat de staleigenaren zulke geliefde personen waren!!!!

Maar goed, iedereen die mij niet meteen voor wanbetaler of wat dan ook heeft uitgemaakt, ergbedankt voor de steun en de goede tips!
Ik weet genoeg......
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-01-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berg berichten samengevoegd, gebruik toch aub de editknop!

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:16

Tommy10 schreef:
Goh, nooit zo in de gaten gehad dat de staleigenaren zulke geliefde personen waren!!!!

Wat een vreemde reactie Lachen
Ik kan toevallig met de eigenaren van alledrie de stallen prima door een deur, ze zorgen ook prima voor de paarden, en ben ooit slechts op een stal met ruzie weggegaan. Ook dat heb ik netjes afgehandeld in financieel opzicht dus als ik die mensen tegenkom durf ik ze nog gewoon recht in de ogen te kijken. Bedenk gewoon voor de gein eens hoe jij het zou vinden als je ergens werkt zonder contract en je baas meldt ineens dat je eind van de week wegkunt. Zelfs als je per direct een nieuwe baan zou hebben zou je het niet prettig vinden dat het op die manier zou gaan, ook al weet je dat hij dat wettelijk kan maken Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:45

chantal1982 schreef:
vikki schreef:
Korting zou imo helemaal niet meelevend zijn, maar niet meer dan logisch! De stalhouders heeft immers ook geen kosten aan het paard, deze dan wel te belasten zou imo een vorm van oplichterij zijn. De stal prijs MIN de kosten van de bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer, dat zou imo niet meer dan netjes (en normaal) zijn. Maar aangezien er geen contract is, denk ik (let wel, denk...zeker weten doe ik het niet) dat de TS wellicht helemaal niet verplicht is om te betalen. Het ligt er denk ik ook aan of de stal op tijd weer verhuurd kan worden, als deze per februari gewoon een andere bewoner zou (kunnen) krijgen, dan zie ik echt niet in waarom de TS zou moeten betalen.

Korting is in principe niet meelevend. De stalhouder mist inkomsten omdat de box leeg staat. Daarom wordt ook gevraagd een maand van te voren op te zeggen zodat de stalhouder in die maand iig een ander kan zoeken.

Ik moest gewoon de volledige 1.5 maand stalgeld betalen terwijl ik geen paard meer heb (moeten verkopen) en dag erna stond gewoon ander paard in mijn stal.....

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:15

Horse_ schreef:
chantal1982 schreef:

Korting is in principe niet meelevend. De stalhouder mist inkomsten omdat de box leeg staat. Daarom wordt ook gevraagd een maand van te voren op te zeggen zodat de stalhouder in die maand iig een ander kan zoeken.

Ik moest gewoon de volledige 1.5 maand stalgeld betalen terwijl ik geen paard meer heb (moeten verkopen) en dag erna stond gewoon ander paard in mijn stal.....

ja en dat is toch frustrerend? (lijkt mij tenminste)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:31

Klopt zat en met verdriet ivm paard en viel niet over korting oid te praten. Vonden het normaal dat er meteen een ander paard in ging moest ik zakelijk zien. Netjes gezegd dat ik het dier ging verkopen en dat ik het niet eens was met de prijsverhoging naar van 290 naar 330.00 p maand in dec (was al 2ee week dec en ging 1 jan in) en na 2 weken had ik ze verkocht. Moest dus en resterende maand betalen (was al betaald) en januari. Ging daar helaas dus met een negatief gevoel weg. Paard ook voor een prikkie verkocht met spullen erbij gegeven (goed zadel wat goed was voor de rug en dure warme deken omdat ze geschoren was). Sta je daar met je goed gedrag. Altijd op tijd betaald en eerlijk geweest echt een domper. Mocht er ooit een ander paard komen ga ik daar dus niet terug denk ik ook al is het de beste stal in de buurt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:56

Maar als ik het goed begrijp kwam de staleigenaar pas met het opzegtermijn toen je aangaf dat je de stalling zou opzeggen en dat dit al erg snel zou kunnen gebeuren?

Lekker makkelijk van die staleigenaar Scheve mond

Ik hoop dat je samen met de staleigenaar tot een goede oplossing kunt komen en dat dit gedoe het niet nog moeilijker voor je maakt Ach gut

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:53

Horse_ schreef:
vikki schreef:
Korting zou imo helemaal niet meelevend zijn, maar niet meer dan logisch! De stalhouders heeft immers ook geen kosten aan het paard, deze dan wel te belasten zou imo een vorm van oplichterij zijn. De stal prijs MIN de kosten van de bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer, dat zou imo niet meer dan netjes (en normaal) zijn. Maar aangezien er geen contract is, denk ik (let wel, denk...zeker weten doe ik het niet) dat de TS wellicht helemaal niet verplicht is om te betalen. Het ligt er denk ik ook aan of de stal op tijd weer verhuurd kan worden, als deze per februari gewoon een andere bewoner zou (kunnen) krijgen, dan zie ik echt niet in waarom de TS zou moeten betalen.

Belachelijk, jouw stalhouder heeft dan totaal geen kosten mis gelopen, maar wel geprofiteerd van jouw goedheid. Dat vind ik dus gewoon pure oplichterij.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:37

Oh... en nu is ineens iedereen het met de Ts eens en is de stalhouder de klos.... grappig...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:53

Partij kiezen is heel snel en heel gemakkelijk gedaan.. Je hoort in deze alleen 1 kant van het verhaal en je gaat er vanuit dat het de waarheid is die wordt verteld.
In het geval van TS zijn er een aantal dingen die niet besproken zijn en een contract wat pas later is gekomen dan dat ze er met haar paard is komen staan.
TS wil graag de boel netjes afhandelen alleen heeft ze wel haar grenzen, mede ook denk ik omdat het zo is gelopen.
Een persoonlijk iets mag je niet mee laten tellen naar een stalhouder toe, als een stalhouder met iedereen rekening moet gaan houden kan hij de boel beter gaan sluiten.
Het is een gevoelskwestie en die zijn nooit makkelijk.
Eerlijk naar jezelf kijken is ook erg moeilijk. De stalhouder is laks geweest maar TS ook door niet verder door te vragen.
Het is een leerschool alleen wel een dure als de stalhouder zijn poot stijf houdt.......
Daarom zou het fijn zijn als beide partijen willen toegeven en middelen in ieder de helft en dan heb je het denk ik netjes opgelost!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:49

ElCamino schreef:
Oh... en nu is ineens iedereen het met de Ts eens en is de stalhouder de klos.... grappig...

Wie zijn het opeens met de TS eens dan? Mijn laatste reactie was bv iig geen reactie op de TS... maar ik was het van meet af aan wel deels eens met de TS Haha! . Volledig stalgeld vind ik nergens op slaan, dat zijn normaal gesproken namelijk niet de inkomsten, daar moet dan eerst nog het bedrag van de kosten afgetrokken worden... dat vind ik dan wel weer acceptabel...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:30

Maar vikki, als de afspraak is dat een volledige maand stalgeld betaald moet worden (waar de stalhouder blijkbaar van overtuigd is), waarom is het dan een vorm van oplichting? Dat wordt het pas, als de stalhouder gemaakte afspraken niet na gaat komen en dan opeens onterecht geld eist.

Nadeel hier is, dat er dus discussie is over wat er is afgesproken (zo te horen niets en dus gaan beide partijen van het gunstigste voor hun uit waarschijnlijk). Zonder afspraken is het lastig oordelen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:43

Bienotje; dat is puur mijn mening en ik heb al uitgelegd waarom ik dat vind.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:51

Ik heb sinds een jaar geen opzegtermijnen meer.Iedereen kan weg wanneer hij of zij wil.Dit heb ik gedaan omdat mijn ervaring was dat er in die ene maand vaak meer kapot gemaakt wordt door mensen die besloten hebben te vertrekken.
Is soms wel eens hard hoor.Mensen waar je het totaal niet van verwacht komen 1 dag van te voren zeggen dat ze weg gaan.Maar alles beter dan een maand toch een vervelend gevoel hebben.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:08

bij de stal waar ik stond zijn pas mensen weggegaan ik hoorde het de avond ervoor ('s avonds laat) en die boer wist van niks toevallig dat ik bij hem op de koffie zat toen dus heb ik het meteen maar gemeld. hij is wel zo makkelijk dat hij het prima vind iedereen mag gaan en staan waar die wil.

Maar volgens mij zit Tommy nergens aan vast

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:51

gewoon praten met de eigenaar. Je had het al aangegeven en je vertrekt niet met je paard maar je moet hem gedwongen wegdoen.
Overleg met de staleigenaar enbetaal een halve maand stalling. Van beide kanten rieel lijkt mij.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:56

is er geen mogelijk heid om te helpen zoeken naar iemand die jou stal inneemt? ik bedoel een nieuwe 'klant'voor hem? als die al op 1 feb. zou kunnen komen kan die jou maand stal betalen. anders zou ik de helft vrij normaal vinden, hij heeft een lege stal dus verdient niks maar een hele maand geld zonder contract vind ik een beetje vreemd.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:46

ElCamino schreef:

Hoezo met mij eens?
Ik vraag om tips en advies! Ik geef mijn mening niet, ik zeik de staleigenaar niet af of wat dan ook!
Ik vraag mij gewoon af wat mijn rechten en plichten zijn en wat eventueel tussen mogelijkheden zijn!
Dat ik mijn paard gedwongen weg moet doen, is mijn insziens net even anders dan dat je gewoon naar een "leukere" stal gaat. Goed heel zakelijk gezien maakt dat natuurlijk geen klap uit...dat snap ik ook wel.
Ik vraag mij dan ook af of iedereen die meteen partij kiest voor de staleigenaar (wat dus opzich al nergens op slaat omdat er gaan partij te kiezen valt, aangezien ik gewoon advies vraag!) altijd maar zo geld "weg-gooit"zonder eerst te kijken wat de andere mogelijkheden zijn...............

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:49

Tommy10 schreef:
ElCamino schreef:

Hoezo met mij eens?
Ik vraag om tips en advies! Ik geef mijn mening niet, ik zeik de staleigenaar niet af of wat dan ook!
Ik vraag mij gewoon af wat mijn rechten en plichten zijn en wat eventueel tussen mogelijkheden zijn!
Dat ik mijn paard gedwongen weg moet doen, is mijn insziens net even anders dan dat je gewoon naar een "leukere" stal gaat. Goed heel zakelijk gezien maakt dat natuurlijk geen klap uit...dat snap ik ook wel.
Ik vraag mij dan ook af of iedereen die meteen partij kiest voor de staleigenaar (wat dus opzich al nergens op slaat omdat er gaan partij te kiezen valt, aangezien ik gewoon advies vraag!) altijd maar zo geld "weg-gooit"zonder eerst te kijken wat de andere mogelijkheden zijn...............

Het punt is dat jij het veel ingewikkelder maakt dan het is.
Jullie hebben een zakelijke overeenkomst. Ook al is er misschien nog geen ondertekend contract, ook voor dit soort overeenkomsten zijn er in de wet regels beschreven waar jij en de stalhouder aan hebbne te voldoen. Die regels zijn eerder in het topic allang genoemd.

Doordat je er zo lang over doorgaat wek je de indruk dat je jezelf gewoon heel erg zielig vindt en op die manier onder betalen uit wilt komen.
Dus eerlijk gezegd snap ik gewoon niet waarom je er eindeloos over door gaat?

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:09

uhuh ik er eindeloos over door ga? is hier iemand op dr tenen getrapt!?
volgens mij heb ik gewoon weer een berg reacties gekregen en reageer ik hier op!
En volgens mij ga jij er eindeloos over door...misschien kan je gewoon dit topic niet meer lezen, scheelt je een hoop frustratie!

Ik vind mijzelf niet alleen zielig, ik ben ook nog eens heeeeeel zielig Huilen ! Knipoog

friesiszwart schreef:
gewoon praten met de eigenaar. Je had het al aangegeven en je vertrekt niet met je paard maar je moet hem gedwongen wegdoen.
Overleg met de staleigenaar enbetaal een halve maand stalling. Van beide kanten rieel lijkt mij.

ja inderdaad, dit probeer ik nu ook te doen.
Vind dit zelf ook een goede tussen weg! Nu maar hopen dat hij dat ook vindt!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-02-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nutteloze quote verwijderd en wederom berichten samengevoegd, de editknop zit er niet voor niets!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:42

Een maand opzegtermijn geldt voor beide partijen, is alleszins redelijk en nog in de wet geregeld ook. Je hebt het contract gekregen, weliswaar later. Je bent niet in onderhandeling gegaan omdat er artikelen in stonden waarmee je het niet eens was. Je hebt je paard vooralsnog gewoon in stalling gelaten. Volgens de wet betekent dit dat je je dan conformeert aan het gestelde in het contract. Of je wel of niet een handtekening hebt gezet, is niet eens relevant. Door niet in onderhandeling te gaan en je paard er niet weg te halen, ben je akkoord gegaan. Van overmacht, hoe beroerd deze situatie ook voor je is, is geen sprake. Zwart of wit boxen verhuren, heeft er ook helemaal niks mee te maken. Daarnaast is dat bij een particulier (ofwel geen bij de KvK ingeschreven bedrijf) ook slecht te controleren; jij kunt niet nagaan of die inkomsten worden opgegeven bij de jaaropgave van de pensionhouder, wat natuurlijk makkelijk kan.

Een gerechtelijke procedure starten -geldt voor beide partijen- is nooit lonend. Alleen de proceskosten zijn al hoger, laat staan de kosten van juridische bijstand.

Afgezien van het juridische is het misschien ook eerlijk om je de situatie is andersom voor te stellen. Je stalhouder kan om medische redenen de paarden niet meer verzorgen. Hij moet zijn klanten ook een maand de tijd geven een andere stal te zoeken en dus voor die maand ook iemand voor de verzorging regelen. Wat zou je ervan vinden als de stalhouder zou zeggen, dat je morgen of volgende week een andere plek voor je paard moeten hebben omdat hij het niet meer kan? Praten met de stalhouder kan natuurlijk altijd, maar hierin ben je afhankelijk van zijn goodwill.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:10

Moderatoropmerking:
@TS: als je een topic opent kun je ook reacties verwachten van mensen die het niet met je eens zijn, iedereen mag gewoon in dit topic reageren ook al staat niet ieder antwoord iedereen evenveel aan.
Verder wil ik je nu toch heel dringend verzoeken je antwoorden in 1 post te plaatsen en niet iedere keer binnen een paar minuten achterelkaar te posten, als je iets wilt toevoegen is daar de editknop voor. Ook het overmatig quoten van de post van je voorganger is nergens voor nodig, dit maakt het lezen van het topic erg lastig, je kunt gewoon je antwoord typen zonder direkt te quoten, mocht je denken dat het niet duidelijk is tegen wie je het hebt kun je heel simpel @naam: voor je antwoord plaatsen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:15

Tommy10 schreef:
Sinds 3 maanden sta ik op een nieuwe stal.
Nu moet ik om medische redenen mijn paard weg doen. Aan het begin van de maand heb ik aangegeven dat er eens kans is dat hij op korte termijn weg gaat. Twee weken geleden heb ik bevestigt dat ik echt niet meer voor hem kan zorgen (voorlopig) en dat hij per 1 februari weg gaat.
Nu eist de staleigenaar dat ik nog een maand stalling door betaal. Hij zegt dat dit de afspraak is.
Naast het feit dat het mijns inziens overmacht is dat mijn paard zo snel weg moet (wat al erg genoeg is), zijn er geen mondelingen afspraken gemaakt. Begin van de maand heb ik pas een contract gekregen waar een maand opzegtermijn in vermeld staat. Deze had ik nog niet getekend toen ik ging opzeggen. Dus schriftelijk zijn er ook nog geen afspraken gemaakt.
Natuurlijk begrijp ik dat zij graag willen dat ik nog een maand door betaal. Maar het is al vreselijk moeilijk dat ik mijn paard aan iemand anders moet overdoen en nog een maand huur betalen voor niets....
Wat te doen? Wat zijn jurisch gezien de mogelijkheden?
Ik had graag in goed overleg weggegaan zodat ik ooit ook weer terug zou kunnen komen.

Hai,

misschien wist je dit al, heb namelijk niet alles gelezen hieronder.

Ik ken een jurist advocate waar ik het ooit aan gevraagd heb omdat ik zelf ook met dit probleem zit.
Het schijnt dus dat je ten alle tijden 1 maand opzegtermijn hebt, ook al teken je niets, als je stalbaas slecht wil en hogerop gaat zal je verliezen,

Niet iedere stalbaas weet dit of houd zich eraan en ziet veel door de vingers succes ermee.

gr shir