Starten met Dik been...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Re: Starten met Dik been...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:22

Ik als jurylid zal een paard met een dik been zeker niet laten starten, mits er een verklarig voor is (draadbeen of zoiets) Een stalbeen zal daar niet eens onder vallen, omdat die wel is afgezakt als je de proef in gaat. Ook dikke benen van de mok is naar mijn mening niet toelaatbaar in de proef, behalve als t been dik is van littekenvorming en daardoor niet meer kan afzakken.
Als er vocht in een been zit is dat irritatie en dat moet in sommige gevallen wel met o.a. beweging opgelost worden, maar er is naar mijn mening echt een verschil tussen beweging en training....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:58

Ga je zelf gymnastiseren met een opgezet been?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:37

detour schreef:

Nou moet ik eigenlijk zeggen: ja Bloos .
Ik heb vaak zat opgezwollen vingers gehad (van het sporten) en ook flink gekneust en flink wat vocht erin. Bewoog ik niet met mijn vingers dan duurde de genezing 2x zo lang als dat ik wel bewoog. Het is dan wel geen been, maar ook met mijn enkel heb ik hetzelfde gehad!

@ts
Gelukkig dat het goed gaat met je paard! Zo te horen houd je het goed in de gaten, dus top! Ik denk dat je wel de wedstrijd kan rijden hoor (al durf ik niet goed te zeggen of de jury er iets van zegt, al denk ik van niet!). Je zegt zelf al dat juist door beweging het minder dik wordt, dus dit laat maar weer eens zien dat vocht verdreven wordt door beweging. Stalbenen is toch ook vocht? Daar ga je toch ook mee rijden? En waarom ga je daarmee rijden? Juist omdat het dan weer weggaat!
Als het paard niet kreupel loopt en de zwelling afneemt door middel van rijden dan kan je mijns inziens gewoon lekker doorgaan waar mee je bezig bent hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:19

Wat je met jezelf doet moet ieder voor zich weten.
Ik ben in die zin ook niet zuinig op mijn zelf (wat stom is maar oke)
Maar op de paarden ben ik wel zuinig.
Ik rij niet als er een dik been is..laat staan wedstrijden
Volgende week en die week erop en waarschijnlijk over tig jaar...zijn er nog steeds wedstrijden...waarom deze dan perse moeten rijden??

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:29

runningkawa schreef:
Ik rij niet als er een dik been is..laat staan wedstrijden
Volgende week en die week erop en waarschijnlijk over tig jaar...zijn er nog steeds wedstrijden...waarom deze dan perse moeten rijden??

Prima, jij rijd niet ik rijd wel. Is het iets waarvan ik niet weet waarvan het komt (dus plotseling een dik been, zonder dat je iets kan zien) en het gaat niet weg dan zou ik ook niet rijden. Maar nu weet je waarvan het komt en dat het minder wordt door het rijden.

Er is toch niets mis met vragen of ze kan rijden? Wie zegt dat ze persé de wedstrijd wil rijden? Maar waarom zou je geen wedstrijd kunnen rijden als je thuis ook gewoon rijd? Puur om dat het paard een wat dikker been heeft (wat overigens al een heel stuk is afgenomen en af neemt als het paard juist in beweging is)?
Prima als jullie dat niet doen, maar om dan te ts te veroordelen vind ik wel wat ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:52

Ik veroordeel niemand (en dat zie ik de rest ook niet doen), maar er over hebben hoe je het doet mag toch wel?
Daar is het een discusie forum voor Lachen
Net als wat gezegt een paard is een vluchtdier, die loopt zo laat mogelijk kreupel.
En beweging, ja zeker goed Ja
Maar wel onbelast Lachen

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 07:08

Ik zou niet gaan...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:31

zap schreef:
detour schreef:

Nou moet ik eigenlijk zeggen: ja Bloos .
Ik heb vaak zat opgezwollen vingers gehad (van het sporten) en ook flink gekneust en flink wat vocht erin. Bewoog ik niet met mijn vingers dan duurde de genezing 2x zo lang als dat ik wel bewoog. Het is dan wel geen been, maar ook met mijn enkel heb ik hetzelfde gehad!

@ts
Gelukkig dat het goed gaat met je paard! Zo te horen houd je het goed in de gaten, dus top! Ik denk dat je wel de wedstrijd kan rijden hoor (al durf ik niet goed te zeggen of de jury er iets van zegt, al denk ik van niet!). Je zegt zelf al dat juist door beweging het minder dik wordt, dus dit laat maar weer eens zien dat vocht verdreven wordt door beweging. Stalbenen is toch ook vocht? Daar ga je toch ook mee rijden? En waarom ga je daarmee rijden? Juist omdat het dan weer weggaat!
Als het paard niet kreupel loopt en de zwelling afneemt door middel van rijden dan kan je mijns inziens gewoon lekker doorgaan waar mee je bezig bent hoor!

Maar jij voelt wanneer het wenorme pijn doet en kunt stoppen.

Dit paard kan tevel doorlopen en er zijn weinig ruiters wanneer ze te ver gaan. Dus waarom risico's nemen?..Komt vrij egoistisch over.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:23

* sommige mensen moeten echt eerst mijn berichtjes lezen voor dat ze van alles gaan concluderen...*

Maargoed... kwam ik gister op stal.. heeft ze wéér een schram.. nu op het andere been! is het ene been weer beter wordt het andere been dik! jah zo blijf je bezig.. heb de wedstrijd afgemailt, oppakken kan ik niet meer, hopelijk wordt dit been niet zo dik als die andere was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:24

Toch zou ik de da laten komen.
Op een klein schrammetje meteen een dik been zou ik verontrustend vinden Ja

beterschap met hem

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:46

Stacey S, ik vind het gewoon raar dat je het je übrhaupt afvroeg, maargoed.

Dik been met schram klinkt idd niet goed, hoop dat er geen einschuss ontstaan zal. DA lijkt me ook erg belangrijk! Sterkte!

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:26

detour schreef:
Dik been met schram klinkt idd niet goed, hoop dat er geen einschuss ontstaan zal. DA lijkt me ook erg belangrijk! Sterkte!

Ik heb al telefonisch contact gehad met een DA, het beentje is mooi droog maar in de sprong zit nog wat vocht.. Nu heeft ze op d'r andere sprong ook een schram wat wat dik is.. arm paard nu heeft ze geen 1 goed been meer.. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:35

Ach gossie, arm dier. pas maar beetje goed op d'r! Knipoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:46

Citaat:
Ik heb al telefonisch contact gehad met een DA, het beentje is mooi droog maar in de sprong zit nog wat vocht.. Nu heeft ze op d'r andere sprong ook een schram wat wat dik is.. arm paard nu heeft ze geen 1 goed been meer.. Ach gut

Haha heeft jouw paard maar 2 benen dan? Clown

Verstandig dat je je wedstrijd hebt afgezegd. Zoals anderen ook al hebben gezegd is het uit instinct dat paarden niet altijd kreupel lopen. Dik been maar niet kreupel betekend dus niet altijd dat ie geen pijn heeft.

En antwoord op je vraag heb ik niet.. volgens mij kan de jury je niet diskwalificeren op een dik been maar dat weet ik dus niet zeker.

Beterschap met je paardje! Lachen

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:10

_Nelleke_ schreef:
Citaat:

Haha heeft jouw paard maar 2 benen dan? Clown

Verstandig dat je je wedstrijd hebt afgezegd. Zoals anderen ook al hebben gezegd is het uit instinct dat paarden niet altijd kreupel lopen. Dik been maar niet kreupel betekend dus niet altijd dat ie geen pijn heeft.

En antwoord op je vraag heb ik niet.. volgens mij kan de jury je niet diskwalificeren op een dik been maar dat weet ik dus niet zeker.

Beterschap met je paardje! Lachen

hah nee ze heeft aan d'r voorbenen verbening van het hoefkraakbeen.. vandaar.. Uit ervaring weet ik dus ook dat ze echt een harde is! maar ze moet wel lopen, op stal blijven kan ook niet. s'morgens komt ze buiten, maar dan doet ze zeker niet rustig aan! Onder het zadel kan het wat gecontroleerder..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:36

Citaat:
hah nee ze heeft aan d'r voorbenen verbening van het hoefkraakbeen.. vandaar.. Uit ervaring weet ik dus ook dat ze echt een harde is! maar ze moet wel lopen, op stal blijven kan ook niet. s'morgens komt ze buiten, maar dan doet ze zeker niet rustig aan! Onder het zadel kan het wat gecontroleerder..

Ow op die manier haha!

Maar onder t zadel moet je paardje wel weer een aantal kilos meer meedragen en moet ze 'gedwongen' oefeningen doen. Als ze los gaat en ze doet gek kan ze zelf bepalen wanneer ze last krijgt en stil gaat staan.

In elk geval altijd goed naar je paardje blijven 'luisteren' Knipoog

Wel vervelend voor je (en je paardje) dat je zo aan t tobben bent met dr benen. Succes! Lachen

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:39

Ik zou ook even wachten, wedstrijden rijden kan altijd toch nog?!