2 daagse tocht. Wat nemen jullie mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: 2 daagse tocht. Wat nemen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:51

Silence schreef:
Ja, één extra is ook wel goed en makkelijk natuurlijk.
Maar om nou van alles extra mee te gaan nemen, vind ik wel heel veel.. Clown

Daarbij moet je bedenken dat Antheman veelal langer wegblijft dan twee dagen voor een tocht. Het maakt toch uit, in mijn beleving, of je twee dagen gaat of vijf dagen; waarbij Antheman ook niet bang is voor behoorlijke dagafstanden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 10:53

Ik kan zowieso al schrappen wat betreft een halster, Silence heeft een halsterhoofdstel, dus 2 in 1.
Wat betreft reserve. Ik denk gewoon een touwtje, normaal gaat er ook niks kapot, dus zal wel typisch zijn als dat nu wel zou gebeuren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:02

zo'n korte tocht kan je het beste vergelijken met een dag tocht

op buitenrit langer dan .. uiteraard is je tuigage in orde
en je paard in goede conditie etc
dan kan je meenemen
een goede niet hinderlijke zadeltas , liefst incl bidon Knipoog
daar kan je wat boterhammen oid in doen evt regenbroek
zorg voor goede waterdichte ademende jas

hoeven krabber (opvouwbaar)
1 harde borstel
goed mes
handy touwtje (mogelijke vervanger voor beugelriem , teugel , etc etc )
evt opvouwbare emmer
gras is er overal ,
als je al biks oid meenemen wilt raad ik aan deze in de fietstas te vervoeren

telefoon is erg handig
en als je verder weggaat of langer , thuisbasis met trailer in de aanslag

bij drogist heb je mini spullen
tandenborstel opvouwbaar , mini tandpasta , mini shampoo
1 slaap t shirt
en neem een droogdoek mee , neemt veel vocht op droogt zelf ook erg snel
en neemt weinig ruimte in beslag
schone onderbroek en sokken

naar gelang tijd van het jaar en lokatie vliegen deken om evt reflecterende dingen
word gezien ! ga er met je rijstijl vanuit dat mensen je niet zien en bang of vies zijn van paarden
enorm veel geduld , goed vrolijk vergevinsgezind humeur , en portie extra beleefdheid
naar je mede weggebruikers

heel veel plezier onderweg

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 11:04

OK dan! Dank je wel. Goede tips van die mini´s, niet aan gedacht.
Reflectie denk ik niet dat we nodig hebben, is midden in de zomer Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:08

Nicky, waar bind jij die fietstas aan???? Nors opkijken

Minies zijn handig, maar nog handiger is om te delen. Wij delen de haarkam en de kleine tube tandpasta. Sokken worden ook wel gedeeld. Wel ieder zijn eigen tandenborstel. Cool
We delen zelfs de slippers, ik heb maat 40 en Deb maatje 36 Haha! Haha!
Gebruik je toch alleen maar voor t douchen.

Wij reden vroeger ook met waterzak. Doen we niet meer. Er zijn overal wel mensen die wat water kunnen aanbieden. En we wonen in NL he. Dus daar regent het. En dus heb je plassen in het bos. Leer je paard daar uit drinken. Scheelt een hoop gedoe.

Slaap t shirt doe ik niet aan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:10

Citaat:
Nicky, waar bind jij die fietstas aan????

Mijn mam gaat mee op de fiets Knipoog

Gelukkig drinkt Silence overal uit en aangezien we op de heenweg langs vennen komen is dat weer een zorg minder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:12

Silence schreef:
Citaat:
Nicky, waar bind jij die fietstas aan????

Mijn mam gaat mee op de fiets Knipoog

Gelukkig drinkt Silence overal uit en aangezien we op de heenweg langs vennen komen is dat weer een zorg minder.

Ooooowwwhhhh. Maar dan kan je toch alles meenemen waar je zin in hebt?? Zelfs je baljurk Cool

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 12:14

ROFL Nou dat net nog niet.
Is de fiets van stal..oude mountainbike. Geen bagagedrager, dus alleen de mogelijkheid voor een stuurtasje.
Dan moet ik mijn baljurk wel erg gaan proppen Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:16

Silence schreef:
ROFL Nou dat net nog niet.
Is de fiets van stal..oude mountainbike. Geen bagagedrager, dus alleen de mogelijkheid voor een stuurtasje.
Dan moet ik mijn baljurk wel erg gaan proppen Clown

Strijkboutje erbij Cool Je hebt opklapbare.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:19

Meeste dingen zijn wel genoemd.

Ik rij tijdens lange tochten altijd met het halster over het hoofdstel en touw eraan vast om de hals van mijn paard. Halster heb jij dus niet nodig. Als je een touw meeneemt is het handig ipv een standaard touwtje een 'leadrope' mee te nemen. Dat is ff wat langer en daarmee zet je je paard tijdens de pauze makkelijker vast aan een boom oid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 13:11

Bedankt voor de tip Ir111.

Strijkboutje gaat op de paklijst Tong uitsteken

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:33

ikke schreef:
Waarom al die reserveteugel, -beugelriemen en -halsters? Is jullie materiaal allemaal zo slecht dat dit zelfs voor een tweedaagse tocht nodig is? Riemen en teugels breken niet zonder vooraankondiging, tenzij je er nooit naar omkijkt en de signalen dus niet opmerkt.
Dat maneges en ponykampen altijd wat reservemateriaal meenemen op een groep pony's is een ander verhaal. Veel maneges kunnen niet die aandacht geven aan AL hun materiaal wat je als eigenaar wel kunt.

Ik heb opgeschreven een touwhalstertje mee te nemen naast het lederen halster waar ik mee rijd aangezien ik met een 'lompe' haflinger en jonge paarden te maken heb. Het touwhalster weegt amper wat en neemt ook bijna geen ruimte in.

De lederen riem die ik om doe (gewone riem om mijn broek dus!) is handig om mijn telefoon (in houder) aan te hangen als ik mijn jas uit doe en aan het zadel knoop. Zo houd ik mijn telefoon altijd aan mijn lichaam. Bovendien zou deze riem kunnen dienen als beugelriem in geval die stuk zou gaan (wederom; jonge paarden... er kan altijd iets gebreuren en een strotouwje is echt rotspul om te gebruiken)

Bovendien is dit de basisuitrusting voor elke langere tocht naar mijn mening.

enne... ik heb het wel degelijk mee gemaakt dat teugels braken omdat meneer haf dwars was, de teugels uit mijn handen trok en er in ging staan. Heeft dus niets te maken met slechte tuigag. Dit is welliswaar al zo'n 6 jaar geleden, maar sinds dien neem ik iets meer voorzorgsmaatregelen.

Die riem om mijn broek en dat touwhalstertje... is dat nou zo erg om mee te nemen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:13

Malenka schreef:
De lederen riem die ik om doe (gewone riem om mijn broek dus!) is handig om mijn telefoon (in houder) aan te hangen als ik mijn jas uit doe en aan het zadel knoop. Zo houd ik mijn telefoon altijd aan mijn lichaam. Bovendien zou deze riem kunnen dienen als beugelriem in geval die stuk zou gaan (wederom; jonge paarden... er kan altijd iets gebreuren en een strotouwje is echt rotspul om te gebruiken)

Misschien ben ik gek, maar als je met een westernzadel rijdt (wat jij zegt te doen) dan is de kans dat je beugelriem (fender) kapot gaat om te beginnen al vrijwel nihil, maar bovendien repareer/vervang je die niet zomaar met een broekriem. Gaat volgens mij echt niet lukken. Pling

Malenka schreef:

Oja? Definieer "langere tocht" eens voor me en hoeveel heb jij daarvan gereden?

Malenka schreef:
enne... ik heb het wel degelijk mee gemaakt dat teugels braken omdat meneer haf dwars was, de teugels uit mijn handen trok en er in ging staan. Heeft dus niets te maken met slechte tuigag. Dit is welliswaar al zo'n 6 jaar geleden, maar sinds dien neem ik iets meer voorzorgsmaatregelen.

Stukje opvoeding kan bij een haf (en ieder ander paard) wonderen doen. Maar toegeven, ongeluk kan soms in een klein hoekje zitten, ik heb ook een keer een gebroken teugel gehad. Je knupt de boel zo goed mogelijk weer aan elkaar (strotouwtje kan dan heel handig zijn) en rijdt verder. Maar je denkt toch niet dat ik voor elke buitenrit een reserveteugel in m'n zak ga stoppen? Want dit kan je net zo gemakkelijk op een korte buitenrit gebeuren. Nee hoor, strotouwtje standaard in de zak hebben is veel handiger. Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:15

Als je er standaard vanuit moet gaan dat er iets stuk kan gaan, moet je inderdaad eigenlijk op elke buitenrit een tas meenemen met allerlei reservespullen. Iets wat ik normaal niet doe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:18

Silence schreef:
Als je er standaard vanuit moet gaan dat er iets stuk kan gaan, moet je inderdaad eigenlijk op elke buitenrit een tas meenemen met allerlei reservespullen. Iets wat ik normaal niet doe.

Dat bedoel ik Haha!
Ik heb ook nooit reserve spullen mee op een gewone buitenrit, of die nou een half uurtje is of een hele dag Cool

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:20

Nee ik eigenlijk ook niet. Sta ik ook totaal niet bij stil eigenlijk.
Er gaat altijd vanalles mee, maar reserve eigenlijk niks.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:55

Waratje schreef:
Misschien ben ik gek, maar als je met een westernzadel rijdt (wat jij zegt te doen) dan is de kans dat je beugelriem (fender) kapot gaat om te beginnen al vrijwel nihil, maar bovendien repareer/vervang je die niet zomaar met een broekriem. Gaat volgens mij echt niet lukken. Pling

Ik rijd niet met westernzadel. Ik rijd met westernpad onder het zadel. Dat zadel is tegenwoordig een vaquera en eerder een gewoon veelzijdigheidszadel. Ik heb wel een westernzadel gehad maar daar reed ik geen buitenritten mee.

Malenka schreef:

Citaat:
Oja? Definieer "langere tocht" eens voor me en hoeveel heb jij daarvan gereden?

Langere tocht is meer dan een blokje om. (dus een dagrit of langer... waarbij je bij de dagrit de overnachtingsspullen natuurlijk weg laat). Ik zou niet weten hoe veel dagtochten ik gemaakt heb. Echte trektochten... slechts 1 aangezien mijn rijpaard te jong is en mijn haf echt niet alleen weg kan en ik geen trailer tot mijn beschikking heb.

Citaat:
Stukje opvoeding kan bij een haf (en ieder ander paard) wonderen doen. Maar toegeven, ongeluk kan soms in een klein hoekje zitten, ik heb ook een keer een gebroken teugel gehad. Je knupt de boel zo goed mogelijk weer aan elkaar (strotouwtje kan dan heel handig zijn) en rijdt verder. Maar je denkt toch niet dat ik voor elke buitenrit een reserveteugel in m'n zak ga stoppen? Want dit kan je net zo gemakkelijk op een korte buitenrit gebeuren. Nee hoor, strotouwtje standaard in de zak hebben is veel handiger. Tong uitsteken

Tuurlijk moet je paarden op voeden. Ik heb ook nergens gezegt van niet. Ik geef ook al aan dat het jaren terug is dat er zo iets gebeurde. Wat ik echter ook aan gaf is dat ik meestal met jonge paarden werk en het risico dat er iets niet gaat zoals je had gepland dan toch wel iets groter is. Dan zorg ik liever dat ik niet voor onverwachtse problemen kom te staan.
Ik rijd ook niet voor niks met sterk lederen stalhalster en een 5 meter lang touw als teugel. Dat touw (vergelijkbaar met meeste leadropes) is zo sterk dat het niet breekt als het dier de teugels over de hals zou trekken en in de teugel zou stappen. Bovendien hoef je geen extra touw me te nemen om het paard aan vast te binden.

En ja, op een buitenrit rijd ik ook met halster en touw (en dus niet met hoofdstel), zitten er reserve touwtjes aan het zadel, heb ik een riem om en een ruitermes op zak. Is dat nou echt zo veel om mee te nemen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:57

Ruitermes staat inderdaad ook op het lijstje.