Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:39

Maar dat heb je dus sinds je hem berijdt? Dus het is mogelijk dat die spierpijn door guur weer er enkel komt door de combinatie met rijden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:45

Poes, ik vraag me dat ook af, eerlijk gezegd. Altijd interessant om uit te zoeken, lijkt me........

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:57

je kan het je ook vanaf een andere manier afvragen, voelen paarden zich beter als ze wel door mensen verzorgt worden. mijn zusje haar verzorg pony heeft voordat hij hier op stal kwam 10 jaar lang alleen maar in de wei gestaan mar andere paarden, dus een stuk maar zoals het vroeger was zeg maar.
Nu staat hij op stal, komt wel elke dag buiten, nu paddock en in de zomer in de wei. Maar hij staat toch ook wel lang op stal, zoiezo snachts. En toch ziet hij er 100x beter uit dan toen hij net kwam, nu glimt zijn vacht gezond, hij vindt aandacht heerlijk en heeft een veel beter humeur, eerst was hij duf en zag er echt niet gezond uit. Nu is hij vrolijk met rijden en loopt altijd voorop.
Terwijl hij vroeger zo leefde zoals hij volgens veel mensen zou moeten leven.
Dus ik ben van mening dat die veranderingen die wij als mensen hebben gemaakt voor onze dieren lang niet altijd zo slecht zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:02

Ach pressent, mijn buitenpaard is niet bepaald duf en hij ziet er zeker niet ongezond uit, hoor Haha! (zie profiel), of vind jij van wel? Ook gek op aandacht, maar ook gek op zijn vrijheid. Lachen
Zonder die vrijheid zou het vlammetje in zijn ogen snel doven, vrees ik.

Als ik zijn mentale en fysieke gesteldheid vergelijk met de paarden die bij ons op stal staan......Scheve mond

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:14

in veel gevallen zal het ook niet het geval zijn dat ze duf worden enzo, maar bij die van jou ga jij waarschijnlijk ook iedere dag op bezoek?
Dat gebeurde bij deze pony niet, en je ziet gewoon heel duidelijk die hij heel erg opknapt van alle aandacht die hij krijgt, terwijl hij nu toch wel op veel stal staat en niet meer 24/7 uur per dag op de wei is, waar hij gezellig met soortgenootjes een toch wel vrij natuurlijk leven lijde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:19

Een gedomesticieerd paard leert ook veel, en wordt een stukje intelligenter, vergeet dat niet. Wij vragen dingen van onze paarden die ze uit zichzelf nooit zouden doen en we dwingen hen om zich over bepaalde instincten/angsten heen te zetten. We maken ze meer bewust van hun lichaam en hun omgeving. Dat heeft uiteraard ook een invloed op het karakter.

Een 'wild' paard kan er duf uitzien maar gewoon ongeïnteresseerd zijn in de mens ook.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:20

ik denk dat het wezen paard niet veranderd is, wel dat ze minder sterk zijn door doorfokken en behandeling door de mens. Voor de één geldt dat sterker dan voor de ander. Mijn 2,5jarige heeft er vanaf jonkie af aan een hekel aan om in de kou en nattigheid te staan, dan liet ze haar kudde staan en ging zelf op stal staan Nagelbijten / Gniffelen die heeft ook zo'n dun iberisch jasje, krijgt amper wintervacht dus die maak je niet blij 24/7/365. Maar die van Nadya kennelijk wel, en zo ken ik er meer. Paarden zijn in principe heel makkelijke dieren, schikken zich naar wat ze kennen. Ik ken ook bosjes stalpaarden die hartstikke gelukkig zijn maar ook paarden die daar doodsneu van werden. Het ligt dus erg aan het paard en wattie gewend is. Maar die van mij zou ik de poesta niet opsturen hoor, die gaat liever 's avonds mee naar huis om knus bij me in bed te kruipen denk ik Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:21

pressent schreef:
in veel gevallen zal het ook niet het geval zijn dat ze duf worden enzo, maar bij die van jou ga jij waarschijnlijk ook iedere dag op bezoek?
Dat gebeurde bij deze pony niet, en je ziet gewoon heel duidelijk die hij heel erg opknapt van alle aandacht die hij krijgt, terwijl hij nu toch wel op veel stal staat en niet meer 24/7 uur per dag op de wei is, waar hij gezellig met soortgenootjes een toch wel vrij natuurlijk leven lijde.

Natuurlijk ga ik iedere dag (vandaag zelfs 2x) naar mijn paardje. Lachen
En dat vindt hij zo leuk, dat hij zodra hij me ziet wel komt. Maar ik durf niet te stellen dat hij zonder mij, ongelukkiger zou zijn, hoor.
Mits ze maar de ruimte hebben en vriendjes in de kudde. Een mens vervangt nooit een ander paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:21

kjoetie schreef:
ik denk dat het wezen paard niet veranderd is, wel dat ze minder sterk zijn door doorfokken en behandeling door de mens. Voor de één geldt dat sterker dan voor de ander. Mijn 2,5jarige heeft er vanaf jonkie af aan een hekel aan om in de kou en nattigheid te staan, dan liet ze haar kudde staan en ging zelf op stal staan Nagelbijten / Gniffelen die heeft ook zo'n dun iberisch jasje, krijgt amper wintervacht dus die maak je niet blij 24/7/365. Maar die van Nadya kennelijk wel, en zo ken ik er meer. Paarden zijn in principe heel makkelijke dieren, schikken zich naar wat ze kennen. Ik ken ook bosjes stalpaarden die hartstikke gelukkig zijn maar ook paarden die daar doodsneu van werden. Het ligt dus erg aan het paard en wattie gewend is. Maar die van mij zou ik de poesta niet opsturen hoor, die gaat liever 's avonds mee naar huis om knus bij me in bed te kruipen denk ik Haha!

Haha! Haha! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:26

poes schreef:
Maar dat heb je dus sinds je hem berijdt? Dus het is mogelijk dat die spierpijn door guur weer er enkel komt door de combinatie met rijden?

Punt is dat paarden die niet worden gereden ook minder zorgvuldig gecontroleerd worden. Ik merk bij mijn merrie ook dat als het regent (relatief koude regen) ze haar rugspieren intrekt. Vergelijk het maar met mensen die de schouders optrekken als ze het koud hebben. Dan krijg je dus teveel spanning op die spieren en krijg je spierpijn. Als je een paard wilt rijden dan merk je dat die spieren oncomfortabel zijn, doordat het paard bijvoorbeeld reageert als je er met een borstel overheen gaat. Maar hoeveel mensen voelen de rug van een paard als ze er niet op willen rijden?
Bij mijn merrie telt de leeftijd hierin ook een woordje mee, vroeger had ze er duidelijk minder last van, dus nu krijgt ze een deken op bij langdurige regen, maar ik ken ook relatief jonge paarden die hetzelfde probleem hebben.
Het zou wel aardig zijn om eens uit te zoeken hoe dat zit bij jonge paarden, die nog niet onder het zadel gebracht zijn. Ik vermoed dat er best dieren bijzitten die spierproblemen krijgen van koude regen op de rug.

Wat betreft het kunnen overleven in het wild, dat kunnen onze gedomesticeerde paarden heel aardig. Dat is op een aantal plekken op aarde duidelijk aangetoont door groepen paarden die verwilderd zijn. En dat zijn zeker niet alleen kleine paarden, in Namibië zijn er kuddes met grote paarden (trakheners en dergelijke) in het wild en die doen het heel aardig. En wordt een paard ziek, dan is er het risico dat het ook dood gaat, zo werkt dat nou eenmaal in de natuur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:38

Als het langdurig extreem regent, krijgt die van mij ook een regendeken 's winters op, hoor Knipoog . Maar die keren kun je op 1 hand tellen. Zijn regendeken (en de regendeken waar hij uitgegroeid is) ligt echt te vergaan in de kast Clown .

Overigens, ja, ik denk ook dat er bij jonge dieren niet altijd op de rug gelet wordt. Ik doe het wel, maar helemaal nu we 'aan het werk' zijn. Mijn paard had laatst ook wat last van zijn rug/achterhand, maar dat kwam door zijn manier van bewegen, hij was wat stijf en bewoog daardoor op een vreemde manier waardoor hij zijn pijn in stand hield (pffff, weet effe niet hoe ik het duidelijk uit moet leggen).
Nu letten we meer op hoe hij zijn lijf gebruikt, masseren we hem af en toe en er kijkt wekelijks iemand even naar zijn rug. De probleempjes zijn over. Overigens regende het destijds niet. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:41

Oorspronkelijk zijn er ook geen wilde paarden meer.
Het zijn vrijgelaten paarden of ontsnapte paarden..

Paarden die gedomesticeerd zijn geweest dus.. En hun afstammelingen doen het nu inderdaad prima in het wild en zijn niet anders dan de oorspronkelijke wilde paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:47

Nadya schreef:
Als het langdurig extreem regent, krijgt die van mij ook een regendeken 's winters op, hoor Knipoog . Maar die keren kun je op 1 hand tellen. Zijn regendeken (en de regendeken waar hij uitgegroeid is) ligt echt te vergaan in de kast Clown .

Ja, maar jouw paard blijft ook 's nachts buiten en dan kan langdurige regen lang duren. Knipoog Mijn merrie gaat 's nachts op stal met slecht weer en in de winter, dus heeft in principe de gelegenheid om fatsoenlijk op te drogen. Toch doe ik haar nu op regendagen een deken op, omdat ze het dan gewoon comfortabeler heeft. Voor hier en daar een buitje doe ik geen moeite. Deze winter heeft ze haar deken nu misschien 10 tot 15x opgehad, waarvan zeker twee keer omdat ik haar had gereden bij buiig weer en ik geen regen op warme spieren wil hebben. Als ik haar niet gereden had, had ze die deken niet opgekregen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:50

Grappig, Waratje. Knipoog
Die van mij heeft zijn regendeken 1x opgehad deze winter.
Er was ook een keer een lange regenperiode, maar toen was het boven de 10 graden en dan doe ik hem ook niet op, hoor.
Het is geen watje (ook al zat ik thuis vaak van 'moet ik 'm toch niet gewoon opdoen?') Haha!

Ik ben dan wel een behoorlijke natural, maar oooooh, wat kan ik me druk maken als het echt slecht weer is. Clown Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:02

Geldt de vraag alleen voor paarden? Ik zit hier nu namlijk naar mijn konijnen te kijken die heel de dag zichzelf zitten te roosteren tegen de verwarming aan en die soms roofdieren (lees hond en kat) opzij proberen te duwen omdat die in de weg zitten of doodleuk een koekje uit een hond zijn bek trekt.
Ben bang dat die nog geen 2 tellen overleven als ik ze in het wild ga uitzetten Haha!
Even zonder gekheid. Er is geen antwoord op deze vraag. Wij hebben het als mens voor elkaar weten te krijgen om paarden te fokken (lees Jazz) die niet meer wet hoe je je benen over een boomstammetje heen moet krijgen. Ook hebben we paarden gefokt die het hele jaar strak in het haar zitten zonder een wintervacht aan te maken. Daarnaast hebben we paarden met een pijpbeen omvang die als een twijgje doormidden zou knappen als ze in een rotsachtig gebied zouden lopen. Nee, deze paarden gaan het echt niet redden. Maar het gemiddelde niet op sport gefokte paard dat wel gewoon haar heeft en niet loopt te mutsen dat ie niets lust en gewoon over een bospad kan lopen zonder elke stap zijn nek te breken dat zal heus wel prima gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:05

Het is trouwens niet mdat een paard graag snachts in een warme stal staat dat hij minder wild is... Wilde dieren zullen altijd het beste voor zichzelf kiezen: is er een goede schuilmogelijkheid en het is echt koud, dan gaan ze daar. Is er een plekje waar je makkelijk aan eten komt, blijven ze er. Dat is net een heel typisch gevolg van overlevingsdrang. Wild is niet per séé beter het is juist veel harder vaak. Daarom vinden de meeste paarden het imo wel fijn dat er bepaalde zaken voor hen gedaan wordt, denk maar aan gevoerd worden, geen roofdieren, een droge warme stal om in te slapen (al of niet open). Aan de andere kant kun je hierin zover overdrijven dat je paard alle kenmerken van een wild paard verliest.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:14

Mijn ponys' doen het prima zonder dekens langdureige regen of vorst maakt neit uit. Ze zijn bikkelhard en kerngezond

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:21

Paarden zijn gewoon gewoontedieren en hebben daarbij een ontiegelijk aanpassingsvermogen.

Tuurlijk, de paarden die ik ken vinden het leuk als ze bereden worden, vinden het oke om op stal te staan als ze daar hun eten krijgen, vinden het leuk om geknuffeld te worden door een mens. Maar dit is allemaal nádat ze geleerd hebben dat mensen te vertrouwen zijn en ze niet opeten.

Maar zodra een veulen geboren word en niemand bemoeit zich ermee, je laat het leven zoals een paard in het wild zou leven, reken dan maar dat je geen verschil merkt met de vroegere 'wilde paarden'.

Als ik de kudde waar mijn paard in staat observeer vind ik het fascinerend. Bijvoorbeeld hoe ze telkens de omgeving blijven afspeuren.. Zou dat er dan niet uitgefokt moeten zijn? Ze weten nou toch wel dat hier geen dieren rondlopen die ze zouden kunnen besluipen en opeten?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:26

ik kijk ook erg graag naar de paarden op de wei. Hoe ze 'landjepik' (nou eigenlijk, berg hooi-tjepik Haha!) spelen met elkaar, hoe de verhoudingen in de kudde liggen (en veranderen), gewoon hoe ze met elkaar leven. Maar moet zeggen, hier wordt alles op de wei bijgevoerd en ze zijn toch heel wat drukker met zijn allen met eten, dan dat er nog echt gewaakt wordt.. tenzij daar een goede reden voor is in de vorm van iets vreemds.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:28

Bij mijn hengsten zit het waker en heel goed in nog, tenzij ik er ben en op een stoel bij ze zit dan gaan ze voor me slapen en heb ik de rol om te waken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:30

Dani62 schreef:
Als ik de kudde waar mijn paard in staat observeer vind ik het fascinerend. Bijvoorbeeld hoe ze telkens de omgeving blijven afspeuren.. Zou dat er dan niet uitgefokt moeten zijn? Ze weten nou toch wel dat hier geen dieren rondlopen die ze zouden kunnen besluipen en opeten?

Om weer even op de konijnen terug te komen. Ik heb ooit onbedoeld een nestje jonge konijnen gehad die de eerste weken volledig wild zijn opgegroei omdat ik niet wist dat ze baby's had die ze mooi in haar hol onder de grond verstopt had. De moeder was dus zelf in theorie ook al redelijk verwilderd, had alle bewegingsvrijheid en was nooit in handen.
Van de 5 jongen was er was er maar 1 die zich echt als een wild konijn gedroeg. Die was echt niet te benaderen en krijste ook echt bij het oppakken. De rest was van zichzelf veel te nieuwsgierig voor wilde konijnen. Die waren met enkele dagen al gewoon te benaderen en dergelijke en liepen rustig regelrecht op de buurtkat af om te kijken wat dat voor raar wollig ding was. De vader van deze dieren was een hangoor die specifiek om hun rustige en handelbare karakter gefokt worden en gaf dit duidelijk door.
Bij veulens kun je dit ook vaak zien. Sommige veulens zijn echt veel te brutaal om te verleven in het wild. Ik heb er enkele in handen gehad waar binnen 3 dagen het veulen uitgebroken was en een halve kilometer verderop doodleuk tussen een vaste kudde was gelopen en totaal geen tekenen van onderdanigheid vertoonde terwijl de moeder hyperdepieper overstuur in haar eigen wei stond.
Nee die dieren zijn niet meer wild.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:33

Door de jaren heen is dienstbaarheid erin gefokt en zelfredzaamheid eruit gefokt....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:00

Valt nog wel mee hoor... De schrikreactie vind ik toch echt een zelfredder en geen dienstbaarheid Haha! En die hebben alle paarden nog. Terwijl ze eigenlijk zelden echt in gevaar zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:05

Kingsley2 schreef:
Ik zou ook graag willen dat kingsley in de winter buiten kon staan we hebben het geprobeerd maar het lukt niet, en dat heeft niks te maken met dat jij denkt dat ik in de winter op het zelfde niveau wil rijden als in de zomer. jij weet niet wat mijn tinker is gewend hij heeft als veulen dag en nacht buiten gestaan het hele jaar tot zijn derde. En nu gaat hij per 1 januari tot 1 mei naar binnen dag en nacht, en van af 1 november tot 1 januari alleen overdag naar buiten.

Maar ik bedoel je kan een paard die in nederland geboren is niet in de pyreneën zetten, Ik heb geinformeerd over verschillende tinkers je heb er bij die wel tegen alle weervoorspellingen kunnen en andere niet heb ik me door een foker in Engeland laten vertellen.

Nadya jou paard is blijkbaar sterk genoeg om te overleven in het wild en zo zullen er nog meer zijn maar dan ook alleen in Nederland. In elk land heb je te maken met andere klimaat en andere bodum en ander voedsel. dus geen één paard kan je zomaar in een ander land in het wild zetten.

ieder paard is anders en dat ligt zeker aan de manier hoe wij hem groot brengen, en ieder paard is nog steeds in zijn hoofd en gedrag met andere paarden een wild paard maar of hij het overleeft in die situaties is afhankelijk van het paard en ras.

Mijn paarden zijn ook alledrie in NL geboren en zouden het zeker prima overleven in de Pyreneen. Ze hebben zelfs zoveel vacht dat we ze wel moeten scheren in de winter, omdat vooral de ijslander zelfs als hij gewoon in de wei staat al staat te zweten in de gemiddelde Nederlandse nepwinter.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:06

KiWiKo schreef:
Door de jaren heen is dienstbaarheid erin gefokt en zelfredzaamheid eruit gefokt....

Ik denk dat dit bij koudbloeden minder het geval is dan bij warmbloeden. Ik heb drie koudbloeden (fjord, ijsje en shet) en die zijn zeer zelfredzaam. Dit houdt inderdaad ook in dat ze ontzettend eigenwijs zijn, ze willen graag zelf de route bepalen bijvoorbeeld met buitenrijden, en hebben op veel vlakken de mens absoluut niet nodig. Maar dit geeft in mijn ogen ook juist karakter aan het paard. Wie wil er nu een paard dat altijd maar precies doet wat je van hem vraagt? Dan kun je net zo goed auto gaan rijden...