Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:35

_10_ schreef:
wolf359 schreef:
Ja heb het meegemaakt, werd voor de wedstrijd gecontroleerd, en ja hoor de vorige eigenaar was een dag te laat geweest dat was ongeveer 4 jaar geleden, mocht dus niet starten, het gekke is dat het paard bij mij al 3 jaar in de wedstrijden liep en heel vaak gecontroleerd is geweest, dus die inspecteurs kijken dus ook niet erg goed, dit was een meisje van het secretariaat die het in opdracht van een jury deed, mag officieel dus niet heb het ook gemeldt bij het knhs en die jury is er op aan gesproken dat ze het de volgende keer wel zelf doet het het niet door een onbevoegd iemand laat controleren,

Het gebeurt héél vaak dat het secretariaat paspoorten controleert hoor!
Voor zover ik weet is dat gewoon toegestaan, sterker nog, tijdens de kampioenschappen zijn het niet de juryleden die de paspoorten controleren, maar mensen van de organisatie!

Op kampioenschappen zijn het doorgaans de federatievertegenwoordigers die controleren, deze zijn hier inderdaad toe bevoegd. Een normaal wedstrijdsecretariaat in principe niet, maar ik kan me wel voorstellen dat zij dat doen.
Als jury, ergens hoog in een hokje boven de C, is het niet echt praktisch haalbaar om de paspoorten in te zien.

Officieel zou een jurylid dan moeten aangeven dat hij de paspoorten in de pauze zou willen inzien ofzo, dat hij/zij ze zelf kan bekijken.

Aan de andere kant, stel dat jij zegt, tegen het secretariaat, ik wil mijn paspoort alleen aan een daartoe bevoegd persoon tonen, geven ze dat waarschijnlijk óók aan de jury door en als die dan zelf komt kijken en het klopt niet, heb je toch hetzelfde probleem, als wanneer je wel het secretariaat hebt laten controleren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:15

Ik heb het ook mee gemaakt, bij de fokker (dus niet de vorige eigenaar, maar daarvoor nog) mist een enting. Heb er meer dan een jaar mee rond gereden, heb het zelf nooit gezien en de keren dat ik gecontroleerd was ook niet.

Toen het opgemerkt werd hebben ze me wel laten starten en heb meteen de boel in orde gemaakt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:40

wolf359 schreef:
Ja heb het meegemaakt, werd voor de wedstrijd gecontroleerd, en ja hoor de vorige eigenaar was een dag te laat geweest dat was ongeveer 4 jaar geleden, mocht dus niet starten, het gekke is dat het paard bij mij al 3 jaar in de wedstrijden liep en heel vaak gecontroleerd is geweest, dus die inspecteurs kijken dus ook niet erg goed, dit was een meisje van het secretariaat die het in opdracht van een jury deed, mag officieel dus niet heb het ook gemeldt bij het knhs en die jury is er op aan gesproken dat ze het de volgende keer wel zelf doet het het niet door een onbevoegd iemand laat controleren,

Het gebeurt héél vaak dat het secretariaat paspoorten controleert hoor!
Voor zover ik weet is dat gewoon toegestaan, sterker nog, tijdens de kampioenschappen zijn het niet de juryleden die de paspoorten controleren, maar mensen van de organisatie![/quote]
Op kampioenschappen zijn het doorgaans de federatievertegenwoordigers die controleren, deze zijn hier inderdaad toe bevoegd. Een normaal wedstrijdsecretariaat in principe niet, maar ik kan me wel voorstellen dat zij dat doen.
Als jury, ergens hoog in een hokje boven de C, is het niet echt praktisch haalbaar om de paspoorten in te zien.

Officieel zou een jurylid dan moeten aangeven dat hij de paspoorten in de pauze zou willen inzien ofzo, dat hij/zij ze zelf kan bekijken.

Aan de andere kant, stel dat jij zegt, tegen het secretariaat, ik wil mijn paspoort alleen aan een daartoe bevoegd persoon tonen, geven ze dat waarschijnlijk óók aan de jury door en als die dan zelf komt kijken en het klopt niet, heb je toch hetzelfde probleem, als wanneer je wel het secretariaat hebt laten controleren.[/quote]

Op mijn oude club doe ik nu al zo'n 6 jaar het wedstrijdsecretariaat. Mijn ervaring is dat de jury steekproeven neemt. Hij kruist op mijn lijst wat namen aan waarvan ik de paspoorten moet nakijken. Als er iets niet klopt ga ik even met de papieren naar de jury die t dan verder afhandelt met de combinatie van het paspoort.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:20

schrok even van dit topic, vooral omdat 2 jaar geleden alle paarden hier het paspoort hebben gekregen en ze dus voor die tijd altijd zo'n boekje hebben gehad. Snel de kast ingedoken voor alle paspoorten, maar gelukkig heeft mijn dierenarts bij alledrie op de dag van de paspoort aanvraag een "basisenting" erin geschreven. dus ik zit helemaal goed gelukkig Nagelbijten / Gniffelen
maar kan heel goed snappen dat door de jaren heen mensen deze een keertje missen of dat het er niet instaat

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:45

wolf359 schreef:
Ja heb het meegemaakt, werd voor de wedstrijd gecontroleerd, en ja hoor de vorige eigenaar was een dag te laat geweest dat was ongeveer 4 jaar geleden, mocht dus niet starten, het gekke is dat het paard bij mij al 3 jaar in de wedstrijden liep en heel vaak gecontroleerd is geweest, dus die inspecteurs kijken dus ook niet erg goed, dit was een meisje van het secretariaat die het in opdracht van een jury deed, mag officieel dus niet heb het ook gemeldt bij het knhs en die jury is er op aan gesproken dat ze het de volgende keer wel zelf doet het het niet door een onbevoegd iemand laat controleren, had het toen eerst niet door, maar al doende leert men, maar goed mocht dus niet starten, mooi kloten, maar het ergste moest idd nog komen, kreeg een dreigbrief thuis van het knhs dat dit absoluut niet weer mocht gebeuren werd gewoon als crimineel behandeld, heb daar op een brief terug gestuurd met het vriendelijke verzoek de toon van dat soort brieven te veranderen, he het was geen opzet van mij dat de vorige eigenaar de entingen niet goed had, en dat al die controleurs hun werk al een paar jar niet goed hebben gedaan, het is mijn eerste paard en moet gewoon nog veel leren, heb een excuus van het knhs geeist en ook gekregen, de toon van de brief was zo dreigend, dus in die brief die ik naar hun heb gestuurd heb ik hun er op gewezen dat een dreig brief strafbaar is, volgens de nederlandse wetgeving en als ze geen excuses aan zouden bieden ze van mijn advocaat zouden horen, nou heeft even geduurd maar heb een nette excus brief gekregen en ze zouden de toon van de waarschuwingen veranderen, maar als ik het verhaal van TS lees hebben ze dat niet gedaan en vertelt die controleur ook nog dat je dan een boete kunt krijgen? waar voor dan? volgens mijn DA, slaat die hele basis enting nergens meer op na een aantal jaar hij zij het gaat om de jaarlijkse enting die basis enting is al lang uit gewerkt, hij zei het knhs loopt jaren achter met hun regels de techniek en de moderne wetenschap is hun al lang voorbij en ze kunnen het gewoon niet bijhouden, daarom houden ze vast aan achterhaalde regels. maar goed we hebben er van geleerd knhs deugt niet maar als je wedstrijden wilt rijden moet je je aan hun flauwekul houden, en er voor zorgen dat alles op papier tenminste klopt ook al is de praktijk anders, en als je DA de datums niet wil aanpassen omdat hij zo precies is dan zocht ik wel een goede DA die wel met zijn klanten meedenkt

Welja, jullie hebben de papieren niet in orde, en de jury heeft het gedaan. En dan zit ook nog de KNHS fout, tjonge jonge, waar halen ze het lef vandaan.
Iedereen die de regels van de KNHS overtreed krijgt een waarschuwing of zelfs een boete. Dit is allemaal in het reglement opgenomen.Als iemand er overheen kijkt ( wat makkelijk kan gebeuren, als er op een wedstrijd alle boekjes worden nagekeken en iemand heeft het lef om met een verlopen enting aan de start te komen waarvan je toch verwacht dat het in orde mag zijn ( omdat IEDEREEN toch op de hoogte van die bewuste regels zou moeten zijn, dag te laat is een dag te laat) is NIET de fout van de controleurs maar van de eigenaren van het paard.Daarbij, juryleden zijn bevoegd om mensen aan te wijzen ter controle van de wedstrijdgegevens. Zeker in het wintergebeuren wordt dit vaak gedaan omdat het in een ver hok zittende er onhandig is om papieren te controleren. Als je er voor kiest om te staren op een wedstrijd van de KNHS KIES je er zelf voor om die regels te volgen, of je ze nu dom vervelend of achterlijk vind. Ga je buiten het boekje om, krijg je een waarschuwing dat dit niet meer mag voorkomen en dat je niet mag starten voordat de entingen in orde zijn( dreigbrief? Kom op zeg) Alleen al het feit dat jullie gaan klagen omdat JULLIE fout zitten, en dus IEDEREEN anders de schuld geven zegt alweer genoeg over de wedstrijdmentaliteit. Zucht, en daar komen wij elk weekend vroeg ons bed voor uit zeg..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:54

Op de jurybijscholing van 2 jaar geleden is gezegd dat het het beste is om de paspoorten door het secretariaat te laten controleren. Bij onjuistheden wordt (iig in mijn regio) overleg gepleegd met de jury. Op het moment dat ik op een buitenwedstrijd bij het starten de papieren controleer is het al te laat. Dan heeft zo'n dier al een ruime tijd op het terrein rondgelopen.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:16

Ik heb precies het zelfde al jouw gehad

Ik dacht dat die gewoon beide al had gehad want hij werdt gewoon jaarlijks geënt maar helaas had die de dubbele basis ook niet gehad

Ben er toen op een wedstrijd op aangesproken mocht nog wel starten en heb hem toen ook later alles in orde gemaakt.
Dus helemaal opnieuw laten enten en toen was het weer goed

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:12

JA ik herken je verhaal.. (ik was dit jaar in luttenberg heb de desbetreffende man gezien)
Ik had vorig jaar in Raalte ongeveer hetzelfde verhaal bij dezelfde man. ik had mijn laatste winstpuntje in de B bij elkaar gesprokkeld en moest mijn paspoort laten zien. Aah zegt die man, jij bent van achter n bos uit Rijssen dus jij zal het wel niet voor elkaar hebben.. Verward Dus hij kijkt in mijn paspoort, ja je hebt geen basisenting. Ik zo die heb ik wel. Hij zo die heb je niet je bent gediskwalificeerd. Zie ik vaak bij mensen uit Rijssen....

Dus ik helemaal over stuur naar huis, ging mun laatste winstpunt int B. Ik kijk thuis het paspoort enzo nog eens na.. ja hoor de basisenting, alleen de dierenarts had m niet duidelijk genoeg omschreven.. Briefje gestuurd naar de KNHS met de kopieen maar helaas, een berisping voor een jaar... PFFF Zij zijn groot en ik is klein!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:42

Quissie schreef:
JA ik herken je verhaal.. (ik was dit jaar in luttenberg heb de desbetreffende man gezien)
Ik had vorig jaar in Raalte ongeveer hetzelfde verhaal bij dezelfde man. ik had mijn laatste winstpuntje in de B bij elkaar gesprokkeld en moest mijn paspoort laten zien. Aah zegt die man, jij bent van achter n bos uit Rijssen dus jij zal het wel niet voor elkaar hebben.. Verward Dus hij kijkt in mijn paspoort, ja je hebt geen basisenting. Ik zo die heb ik wel. Hij zo die heb je niet je bent gediskwalificeerd. Zie ik vaak bij mensen uit Rijssen....

Dus ik helemaal over stuur naar huis, ging mun laatste winstpunt int B. Ik kijk thuis het paspoort enzo nog eens na.. ja hoor de basisenting, alleen de dierenarts had m niet duidelijk genoeg omschreven.. Briefje gestuurd naar de KNHS met de kopieen maar helaas, een berisping voor een jaar... PFFF Zij zijn groot en ik is klein!

HIER had ik dus wel werk van gemaakt Ja
als men het niet voor elkaar heeft, ok, eigen schuld,maar als je de basisinentingen wel erin hebt staan en je stuurt dat bewijs op,dan moeten ze bij mij niet aankomen dat ik gediskwalificeerd ben en zeker geen berisping van een jaar
ik zou vriendelijk aanbieden dat het LOI vast en zeker wel leescursussen verzorgd voor mensen die niet kunnen lezen Clown

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 06:24

Lowara schreef:
Quissie schreef:

HIER had ik dus wel werk van gemaakt Ja
als men het niet voor elkaar heeft, ok, eigen schuld,maar als je de basisinentingen wel erin hebt staan en je stuurt dat bewijs op,dan moeten ze bij mij niet aankomen dat ik gediskwalificeerd ben en zeker geen berisping van een jaar
ik zou vriendelijk aanbieden dat het LOI vast en zeker wel leescursussen verzorgd voor mensen die niet kunnen lezen Clown

Vooral doen, de opmerking maken over de LOI, kan je jezelf namelijk ook verantwoorden bij de KNHS,zulke uitspraken leveren je mooi een rapportje op. Hoe zou jij het namelijk vinden als de jury zijn auto uit zou stappen tijdens/na de proef met de mededeling dat je doof en blind bent?Juist, elkaar dus met een beetje respect blijven behandelen! Daarbij is de deelnemer er ook zelf verantwoordelijk voor dat het duidelijk leesbaar in het boekje staat. Ik weet namelijk niet hoe je denkt dat de meest vee artsen schrijven?

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:20

Ik bedoelde met mijn verhaal niet dat ik het stom vindt dat ik gediskwalificeerd ben. Als het idd niet goed duidelijk genoeg in het boekje staat mogen ze me best diskwalificeren GEEN PUNT. Regels zijn regels.

Alleen waar ik me mateloos aan ergde was dat de man er al vanuit ging dat ik het niet voor elkaar had omdat ik van Achter 'n Bos kwam (een vereniging die destijds net een jaar bestond en nog NOOIT berispt is geweest op het niet hebben van entingen) een daarom maar aannam dat ik het niet zou hebben.. Dat vond ik heel jammer. Wanneer die opmerkingen (tot twee keer toe) niet waren geplaatst had ik me er gewoon bij neergelegd. Nu heb ik een brief naar de KNHS gestuurd, gewoon voor mijn standpunten..

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:13

Sommige mensen zijn ook snugger bezig. Waarom laat je je paard eigenlijk enten? Omdat de papieren moeten kloppen of dat je je paard wil beschermen tegen Influenza?

Je mag zelfs niet tussen de twee entingen van je basisenting starten op wedstrijden (las ik ergens in dit topic) ook moet de enting minimaal 6 dagen voor je wedstrijd hebt gegeven zijn. Daar is ook een reden voor, je paard moet eerst weer antistoffen opbouwen tegen het nieuwe influenza vaccin (bestaat elk jaar uit nieuwe stammen en is dus elk jaar een beetje anders, dus het paard moet ook elk jaar net iets andere antistoffen aanmaken. (=dus omdat er elk jaar een iets andere vorm van influenza voorkomt))

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:08

Mijn paard heeft in november 2007 zn laatste inenting gehad, maar de dierenarts heeft toen de hele manege gedaan en er staat dus niets in mn paspoort, iemand een idee hoe ik dit oplos? voordat ik ook dit soort grappen krijg?!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:14

Gewoon even met je paspoort naar de DA gaan.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:35

Daar was ik al bang voor. Die zit ruim 45min rijden hiervandaan, dus daar baal ik wel van. Heb wel rekening ed. Maar dus geen aantekening in mn paspoort. Misschien toch van de week maar even doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:10

tog even langsrijden. ik ben in al die tijd dat ik met mn pony en nu paard rij nog nooit geontroleerd. het is tevens welallemaal netjes in orde. behalve dat er in de papieren staat dat het een hengst is maar ze mogen eronder gaan liggen tis een ruin maar dat hoefde nergens vermeld te worden zei de da.
zorg er altijd netjes voor dat mn entingen in orde zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:54

Ik zou zeker even langsrijden. Niet alleen voor de datum en een stempel, tegenwoordig is het óók verplicht dat er een stickertje met batchnr. in het paspoort wordt geplakt.

Raar trouwens dat ze dat niet automatisch doen, ik heb tijdens stages verscheidene stal-entingen gedaan en na afloop van het rondje enten was het in de kantine met een bakkie koffie paspoorten invullen en stickertjes plakken.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:24

Ik heb 1 keer meegemaakt dat op een buitenwedstrijd de jury mijn paspoort inkeek, en beweerde dat de basisenting er niet in stond. Bij ons op stal ben ik degene die voor de 90 paarden die er staan altijd de entingen regelt met de dierenarts, dus ik wist gewoon honderd procent zeker dat het wél klopte en zei dit ook tegen de jury. Ze bleef beweren dat het niet klopte en ik zei dat ze het maar even heel goed moest nakijken dan, want het klopte zeker te weten wél.
Mijn paard had bij de eerste eigenaar een basisenting gekregen, die stond als eerste in het paspoort vermeld, en daarna is hij in de opfok gegaan en blijkbaar langer dan een jaar niet geënt.
Met als gevolg dat toen hij bij mij kwam, ik hem opnieuw de basisenting heb laten geven en die is ook weer netjes ingeschreven. Alleen die had de jury niet gezien...
Gelukkig zag ze het uiteindelijk wel en kon ik alsnog starten.
Ik heb zelf de 2 entingen die samen de basisenting vormen met een fluorescerende stift gemarkeerd, zodat in 1 oogopslag duidelijk is wat de basisenting is. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad bij controles.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 20:00

nou, ik ga zaterdag naar de veearts voor een tweede enting.
op 10 januari is ze weer ge-ent. Dus 21 dagen later is 31 januari.
zaterdag is het 2 februari dus dan kan het. En dan heb ik 9 februari weer een wedstrijd hahaha. wat een planning zeg..
Maar wellicht dat ik bel naar de allereerste entende dierenarts. Wellicht dat deze een brief kan uitprinten waarin staat dat ze de basisenting wel heeft gehad (volgens de vorige eigenaresse..)
En prop ik die in het paspoort... wie zien wel. Maar het gaat goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:03

bij onze vorige pony stond het niet in zijn paspoort, wij hebben gebeld, en ja hij was geent, maar het stond er dus niet in, (ze hadden een smoes van, alle paarden werden in 1 keer geent, dan nog snap ik niet dat ze het niet in zijn paspoort zetten maar goed) wij hebben hem dus voor de zekerheid de basisenting weer gegeven, om problemen te voorkomen.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:56

Ja inentingen ook voordat je paard van jou is altijd goed controleren! Belangrijk om dit soort dingen te voorkomen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:48

kimthalita schreef:
Ja inentingen ook voordat je paard van jou is altijd goed controleren! Belangrijk om dit soort dingen te voorkomen!

Wat maakt het uit of een paard voordat jij het koopt niet correct geënt is? Als het een supergaaf paard is, wat helemaal bij je past en goedgekeurd etc, dan zou ik echt niet moeilijk doen over een nieuwe basisenting...
Het kan geen kwaad een paard een keer extra te enten voor een kloppende basisenting en het kost je ook geen wereldvermogen, dus om een paard daarvoor evt. te laten staan?

Kijk, als je een nieuw paard hebt en wil gaan starten, is het verstandig om goed te kijken naar de entingen. Kloppen ze helemaal, dus is er een basisenting en daarna altijd maximaal 365 dagen ertussen, zo niet, dan zorgen dat je die basisenting even opnieuw laat doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:51

tja vind dat de entingen gewoon in orde moeten zijn dus volkomen terecht. Bij de endurance kijken ze wel vooraf naar de entingen. Een dag te laat mag je naar huis. banketstaaf is het wel maar duidelijk ook

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:03

in het paspoort van mijn paard stonden de basisentingen ook niet, ik heb hem dus vorig jaar 2 keer moeten laten enten. moet dan een minimale tijd tussen zitten en een maximale tijd ertussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:02

kimthalita schreef:

ik ben het met marije_jiplover eens, als dat het enigste is, dan is nog een keer basisenting ook niet zo erg vind ik. het viel ons thuis pas op, nou ja weer laten enten en klaar is dees..