Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:26

rijbewijs heeft 0 nut.
Je leert er namelijk niet van rijden en de eisen zijn zo laag dat de personen die slagen ook helemaal niet hoeven te kunnen rijden. Laat staan inzicht hebben in gedragingen van een paard.
En wanneer krijg je wel inzicht?
Door heel veel verschillende paarden met veel verschillende karakters te rijden...en hoeveel ruiters hebben dat als ervaring?
10% ofzo?
Dus de rest zou de weg nooit op kunnen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:49

Kingsley2 schreef:
Het is helaas op de meeste plekken in Nederland nog niet verplicht. Ik vind dat, dat wel zou moeten gebeuren.
Want er gebeuren nog steeds te veel ongelukken met paarden en ruiters.
Vooral met ruiters die eigelijk nog te weinig ervaring hebben en die dan gaan buiten rijden.

Heb je aandelen of zo? Het is inderdaad op de meeste plekken in NL niet verplicht en dat mogen er wat mij betreft gerust nog een paar meer worden Tong uitsteken
Het halen van een papiertje voorkomt geen ongelukken, maar een goede dosis gezond verstand en kennis van eigen kunnen kan wel een hoop ongelukken voorkomen. Misschien aardig om eens te onderzoeken hoe vaak mensen MET een ruiterbewijs betrokken zijn bij die ongelukken.

Kingsley2 schreef:
Mijn man zegt ook altijd ik heb hem niet nodig, nou ik hoop dat het gauw verplicht wordt dan zal hij er ook aan moeten geloven. hahahahahaha Gelukkig kan hij goed rijden en weet hij teminste goed de verkeersregels. Ook al zit een ongeluk in een klein hoekje maar dat geld ook als je een ruiterbewijs hebt. Knipoog

Wat voegt dat ruiterbewijs dan nog toe voor je man? Hij kan goed rijden en hij kent de regels, waarom moet je dan nog aan de één of andere malloot gaan bewijzen dat dat zo is? Ik kan me de reactie van je man levendig voorstellen en ik geef hem groot gelijk dat hij het niet wenst te halen.

Kingsley2 schreef:
Verkeersregels is namelijk ook één van de problemen ruiters (onervaren) weten vaak ook niet goed de regels in het verkeer. maar zo zijn er ook de automobilisten die op het gebied van paarden en ruiters ook nog heel wat te leren hebben. Haha!

Want s'ommigen automobilisten zijn erg ascociaal.

Het is alleen zo jammer dat het SRR ook niet helemaal correct omgaat met de verkeersregels, die zetten er dingen bij die niet in de wet geregeld zijn en leveren daardoor extra verwarring als een ruiter (of koetsier) daar op wordt aangesproken.
Dat andere verkeersdeelnemers zich niet correct gedragen is een gegeven, daar moet je gewoon rekening mee houden. Iedere medeweggebruiker die zich wel sociaal opstelt is wat mij betreft een meevaller en gelukkig heb ik in die zin veel meevallers bij het buitenrijden Haha!

Kingsley2 schreef:
wij gaan elk jaar naar kootwijk volgens het vvv daar is het verplicht op veel plekken op de veluwe maar ze controleren niet. Dus iedereen kan gewoon nog steeds rijden op de veluwe zonder ruiterbewijs maar als je hem hebt zou ik hem toch zeker meenemen. Knipoog

Bij Kootwijk is het ruiterbewijs zeker niet verplicht. Zoals gezegd, alleen de gemeentebossen van Arnhem zijn nog over op de Veluwe, de rest van de Veluwe kun je zonder ruiterbewijs uitstekend rijden.

@Lennox je hebt helemaal gelijk dat de ruiter niet de enige factor is. Ik rij momenteel met twee verschillende paarden buiten, zelfde ruiter dus. Met het ene paard is het volstrekt veilig om alleen te gaan rijden, die is bomproof, kent de wereld en kijkt dus niet zomaar ergens van op, laat staan dat ze er ongecontroleerd vandoor zou gaan. Het andere paard is nog heel onervaren, niet in de buurt van bomproof en het is een fors risico voor mijzelf, het paard en mensen in de omgeving als ik daar alleen mee zou willen buitenrijden. Daar valt op dit moment ook nog echt geen ruiterbewijs mee te halen, daar is hij helemaal niet aan toe. Maar met een ander paard erbij en enige kennis van zaken over hoe hij reageert, is het wel mogelijk om hem zo ver op te leiden dat hij dat niveau (en veel meer) wel gaat hebben.
Maar stel dat ik zou denken: ik heb dat papiertje gehaald, ik kan DUS veilig buitenrijden, dan zou ik dus vreselijk kunnen verongelukken met dat jonge paard. Het halen van dat papiertje door iemand met relatief weinig kennis heeft als gevaar dat ze dan denken dat ze het kunnen en overmoedig worden. Zie ook de jonge bestuurders die net hun rijbewijs hebben gehaald Verdrietig

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:49

Nou precies, autorijden leer je ook pas nadat je, je rijbewijs gehaald hebt. Ik heb zelf ook op een jonge en onervaren paarden gereden en tijdens het beleren heb ik ze in het bos leren galopperen omdat, dat makkelijker voor ze is. Wel altijd mijn eigen brave ezeltje erbij trouwens, en toen ik die ging beleren heeft die ook kunnen leunen op een ervaren paard.
Daarbij komt nog dat het een dier blijft en dat je altijd in je achterhoofd zal moeten houden dat ze wel eens niet zo voorspelbaar zullen reageren. De altijd brave en makke kan ook ergens zo ontzettend van schrikken dat hij in blinde paniek misschien ook dingen doet die gevaarlijk zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:48

ik zou een 'fietsrijbewijs' nog eerder verplicht stellen! Knipoog

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:25

ik rij al jaren zonder buiten. het is geloof ik niet overal verplicht

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:05

daarom moesten ze met het ruiterbewijs ook op verschillende paarden rijden. En zoals ze het bij ons op stal deden vond ik het wel goed, ze waren erg streng dus als je dan je ruiterbewijs haalt dan heb je hem ook verdiend.

En je leert auto rijden bij een autorijschool en als je kan auto rijden krijg je,je rijbewijs en door daarna te blijven rijden bouw je ervaring op je gaat toch ook niet achter het stuur zitten zonder rijbewijs. Ben je niet goed genoeg krijg je ook geen rijbewijs. En wie weet komt het fietsbewijs ook wel ooit voor fietsers. Zou voor sommigen fietsers zeker nut hebben. Het brommerbewijs is er ook al. Maarja hier zie je ook bij ze hebben een bewijs en nog rijden ze met opgevoerde brommers en rijden ze te hard. Hun hebben geen verstand en zijn een gevaar op de weg, zowel voor paarden als voor moeders met kinderen op de fiets.
Mijn kind is op haar fietsje laatst nog bijna aangereden door een brommer uit de wijk terwijl zij aan de kant fietsten later heb ik hem er op aan gesproken ik wist waar die woonde zijn moeder was erg boos op hem.

En mijn man zegt zolang het niet verplicht is ga ik er geen geld aan uitgeven maar zodra het op meerdere plekken in Nederland verplicht wordt gaat hij zeker zijn ruiterbewijs halen, en zelfs zijn koetsiersbewijs want hij wil kingsley in de toekomst voor de kar zetten.

En mensen met meer ervaring in paardrijden daar gebeuren minder ongelukken bij als bij mensen die niet goed kunnen rijden en tegenwoordig krijg je niet zomaar je ruiterbewijs ze zijn echt veel strenger geworden. Laatst stond er nog een artikel over in de paard en sport. ik weet niet meer welk nummer en ik geef ze aan een meisje dus ik heb hem jammer genoeg niet meer.

En ik heb geen aandelen jammer genoeg!!!!!!!!!!!!! En het papiertje voorkomt indd geen ogelukken, maar het voorkomt wel minder ongelukken. Het zou zeker een aanrader zijn om een onderzoek naar te doen misschien ga ik dat ook wel doen. en een dosis gezond verstand en kennis en ervaring heb iedereen zeker nodig voordat je op een paard stapt naar buiten.

Dat is precies het zelfde discusie wel of geen cap op!!!!!!!!!!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:12

Kingsley2 schreef:

En DAT is dus heel erg NIET waar. Punt is bij een cap (ook niet wettelijk verplicht) heb je keuzemogelijkheden. Als de ene cap je niet bevalt qua draagcomfort of uiterlijk, dan is er nog een heel rijtje waar je uit kunt kiezen. Daarbij zijn ze allemaal functioneel.
Dat is iets wat je van het ruiterbewijs niet kunt zeggen. Ten eerste is er maar 1 club die het "aanbiedt", ten tweede stellen ze eisen die weinig realistisch zijn en ze zijn niet in staat om met "afwijkende" situaties om te gaan. En tot overmaat van ramp doen ze aan koppelverkoop met die vrijwel waardeloze verzekering die erbij hoort. Niet echt vergelijkbaar met de capdiscussie........

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

Ik bedoel dat er andere topicks zijn waar ze hele discussies houden wel of geen cap dragen met rijden. verplichten of niet verplichten dat is het zelfde met het ruiterbewijs zouden ze het wel moeten verplichten of niet.

En het is ieder voor zich of je beide situaties wel of niet zou hebben dat het verplicht wordt.

Met een cap heb je indd keuze mogelijkheden het is voor je eigen veiligheid of je hem wel opzet of niet.
Maar aan het draag comfort hangt ook een prijskaarje ik heb een goedkoope hij heeft wel een keurmerk maar hij zit voor geen meter ik gebruik hem dan ook alleen met buiten rijden daarna loop ik wel de rest van de dag met hoofdpijn. Maarja op dit moment kan ik ook geen duurdere betalen.

Ik bedoel maar het is allemaal verschillend hoe iedereeen over bepaalde dingen denkt we hebben allemaal een ander mening.

[/quote]
En DAT is dus heel erg NIET waar. Punt is bij een cap (ook niet wettelijk verplicht) heb je keuzemogelijkheden. Als de ene cap je niet bevalt qua draagcomfort of uiterlijk, dan is er nog een heel rijtje waar je uit kunt kiezen. Daarbij zijn ze allemaal functioneel.
Dat is iets wat je van het ruiterbewijs niet kunt zeggen. Ten eerste is er maar 1 club die het "aanbiedt", ten tweede stellen ze eisen die weinig realistisch zijn en ze zijn niet in staat om met "afwijkende" situaties om te gaan. En tot overmaat van ramp doen ze aan koppelverkoop met die vrijwel waardeloze verzekering die erbij hoort. Niet echt vergelijkbaar met de capdiscussie........[/quote]

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:32

Ik vind een auto ook wel wat anders dan een paard. Een auto is geen levend wezen die onvoorspelbaar (defecten uitgezonderd) kan reageren. Een levend wezen kan je geen standaard bewijs voor uitgeven omdat het iedere keer weer anders kan zijn. Wil je zoiets verplichten, verplicht het dan combinatie gebonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:26

OP verschillende paarden bij het ruiterrijbewijs rijden....tja...daar raak ik niet van onder de indruk...
Zijn gewoon allemaal manege paarden, en deze wil ik niet afkammen, geen meer geweldige paarden dan manege paarden...maar die vallen gewoon allemaal in de categorie braaf...manege eigenaar kan zich geen ongelukken veroorloven...
Dus 0 meerwaarde naar mijn idee Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:05

Ik heb niet gezegd dat het manege paarden zijn, het zijn eigen paarden ik sta op een pensionstal en niet op een manege. Dus dit zijn allemaal verschillende paarden jong en oud. Dus GEEN brave manege paarden. Dus hier kan je niet over oordelen en je bent er niet bij geweest dus je heb niet gezien war ze allemaal gedaan hebben en waar ze naar gekeken hebben.

runningkawa schreef:
OP verschillende paarden bij het ruiterrijbewijs rijden....tja...daar raak ik niet van onder de indruk...
Zijn gewoon allemaal manege paarden, en deze wil ik niet afkammen, geen meer geweldige paarden dan manege paarden...maar die vallen gewoon allemaal in de categorie braaf...manege eigenaar kan zich geen ongelukken veroorloven...
Dus 0 meerwaarde naar mijn idee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:23

Ik ken het nivo van het ruiterbesijs...dus ja, daar kun je wel over oordelen
Dat nivo is triest laag bij wat er allemaal slaagt
Daarom heeft het ook geen toegevoegde waarde

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:31

Nou ik vond het een heel verschil met vroeger toen ik mijn ruiterbewijs heb gehaald, er is wel degelijk verandering in gekomen, Maar op dat moment dat jij het hebt meegemaakt misschien niet. En bij ons zijn ze op verschillende stallen gewwest de laatste tijd en hun zeggen ook dat het heel erg veranderd is in vergelijking met vroeger. Ik had niet eens een boek toen en nu is het aardig boek dat je moet leren ook.

runningkawa schreef:
Ik ken het nivo van het ruiterbesijs...dus ja, daar kun je wel over oordelen
Dat nivo is triest laag bij wat er allemaal slaagt
Daarom heeft het ook geen toegevoegde waarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:36

En in dat boek staan dingen als, hoe ziet een kolletje eruit Lachen
Dat zijn leuke vragen voor in de penny, maar wat heeft dat voor extra veilige waarde voor op de weg? Lachen

Dat je aan een voorbij ganger kunt zeggen
Ik ben van mijn paard gevallen, het is een vosje met een snepje en een sokje RA...zie je een ander dan laat maar lopen, die is niet van mij Tong uitsteken Clown

Wat ik gezien heb is een paar jaar terug, dus geen 10 jaar terug ofzo.
Daar slaagde mensen waarvan ik zeker wist als een paard eens opzij sprong dat ze dan op de grond zouden zitten.
Ruiters die duidelijk hun balans aan de teugels hielden..en die slaagden allemaal.
Die kunnen echt niet een heter paard aan en ook niet vooruit kijken in wat een paard kan gaan doen Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:48

zo ging het gelukkig niet bij ons op stal zelfs mensen die al 15 of 20 jaar reden kregen zelfs hun ruiterbewijs niet zo streng waren ze, Ze hebben echt hard moeten werken op verschillende paarden, springen buitenrijden, longeren, dressuren en nog slaagde de helft niet. Iedereen was gesloopt aan het einde van de dag, (het duurde een hele dag) Mensen die niet durfden moesten op andermans paard gaan zitten hoe druk dat paard ook was je moest je zelf waar maken om het papiertje te halen.

dus ik ben blij dat ze het bij ons op stal wel op een goed manier hebben gedaan, En bij ons op de club van de vereniging doen ze dit ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:51

Nu zegt aantal jaar rijden natuurlijk niet alles
Maar het klinkt idd héél anders als wat ik gezien heb Ja
Zo vind ik het idd al veel meer waarde hebben Lachen

Maar helaas is zulke plek zeldzaamheid.
Dat hoor je aan de reacties van andere mensen in dit topic, die zitten ook door heel het land.

boter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:58

nou een ruiterbewijs verplicht dat roepen ze al 10 jaar
ik geloof er niet meer in hoor
en heb je het echt nodig???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:51

Ze roepen het zelfs al veel langer dan 10 jaar. Knipoog Haha!

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:11

ik ga vaak naar buiten maar nooit is me om een ruiterbewijs gevraagd

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:14

Ik wilde hem wel gaan halen, maar nooit van gekomen. Duur, en daarnaast wil ik het wel graag met mijn eigen paard doen, maar daar ga ik echt niet mee springen....
Ik heb het hier ook niet nodig. Wel wil ik op vakantie gaan met haar, maar dan zoek ik dan maar een gebied uit waar het niet verplicht is...