Milly_ schreef:@merrieveulen: dat is helemaal wat ik bedoel.
Spelenderwijs kennis laten maken met 'de mens'.
En of je nu tijdens het poetsen een zadel, een skippybal of wat anders op de rug legt, het is een eerste kennismaking, en je zal er later baat bij hebben(beiden).
Over dat bit heb je misschien wel gelijk i.v.m de tanden..
precies. zo merkte ik ook op dat hij plastic eng vond. nou liepen ze beiden (veulen en kameraadje) vaak los in de stalgang (stonden overigens níét op stal maar kwamen er af en toe wel), en toen heb ik dwars over een stuk plastic gelegd. merrie liep er zo overheen, veulen had er langer voor nodig maar was daarna niet bang meer. op buitenritten kom je nog weleens plastic tegen, ik heb dan niet zo'n zin in een hysterisch paard wat aan de kletter gaat als het even wappert, bovendien is het voor het paard zélf ook niet prettig om hysterisch van angst te zijn. zo denk ik erover, laat het ze maar zien, ze zelf kijken en onderzoeken, betrek ze in wat je allemaal doet.
vroeg 'werken' ben ik dan weer geen voorstander van, het paardje van de TS is jonger dan de mijne, dus over een half jaartje evt. aan de longe vind ik écht te vroeg. het dier is dan twee jaar. ténzij er bedoeld wordt even een rondje rechtsom en een rondje linksom, voor het idee, als kennismaking bijvoorbeeld. maar dan valt het ook niet onder werken natuurlijk...

Want je kan er niet voor niets nog niet op rijden.
Haha.