pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:04

Milly_ schreef:
@merrieveulen: dat is helemaal wat ik bedoel.
Spelenderwijs kennis laten maken met 'de mens'.
En of je nu tijdens het poetsen een zadel, een skippybal of wat anders op de rug legt, het is een eerste kennismaking, en je zal er later baat bij hebben(beiden).
Over dat bit heb je misschien wel gelijk i.v.m de tanden..

precies. zo merkte ik ook op dat hij plastic eng vond. nou liepen ze beiden (veulen en kameraadje) vaak los in de stalgang (stonden overigens níét op stal maar kwamen er af en toe wel), en toen heb ik dwars over een stuk plastic gelegd. merrie liep er zo overheen, veulen had er langer voor nodig maar was daarna niet bang meer. op buitenritten kom je nog weleens plastic tegen, ik heb dan niet zo'n zin in een hysterisch paard wat aan de kletter gaat als het even wappert, bovendien is het voor het paard zélf ook niet prettig om hysterisch van angst te zijn. zo denk ik erover, laat het ze maar zien, ze zelf kijken en onderzoeken, betrek ze in wat je allemaal doet.

vroeg 'werken' ben ik dan weer geen voorstander van, het paardje van de TS is jonger dan de mijne, dus over een half jaartje evt. aan de longe vind ik écht te vroeg. het dier is dan twee jaar. ténzij er bedoeld wordt even een rondje rechtsom en een rondje linksom, voor het idee, als kennismaking bijvoorbeeld. maar dan valt het ook niet onder werken natuurlijk... Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:13

Ik zou haar nog even lekker jong laten. Ze heeft nog een heel leven voor zich, dus nog genoeg tijd om rijpony te zijn en om aan alles te wennen. Knipoog
Begin er lekker mee als ze 3 is. Je hoeft haar niet perse op haar 3e in te rijden hoor, is zelfs beter als je wat langer wacht!
Spelenderwijs dingetjes kennis maken kan natuurlijk geen kwaad, maar zou nog niet te veel zware dingen op de rug leggen. Want je kan er niet voor niets nog niet op rijden. Haha! Haha.
Maar een shabrakje erop leggen etc kan allemaal wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:36

merrieveulen schreef:
vroeg 'werken' ben ik dan weer geen voorstander van, het paardje van de TS is jonger dan de mijne, dus over een half jaartje evt. aan de longe vind ik écht te vroeg. het dier is dan twee jaar. ténzij er bedoeld wordt even een rondje rechtsom en een rondje linksom, voor het idee, als kennismaking bijvoorbeeld. maar dan valt het ook niet onder werken natuurlijk... Knipoog

Dat bedoel ik ook, als je toch graag wilt longeren doe het dan als kennismaking en om spelenderwijs wat dingen te ontdekken. Zo kun je een jong paard bijvoorbeeld ook aan de hand meenemen over een balkje ed, heb je later alleen maar profijt van. (als ze dat voor 't eerst doen onder het zadel is het alleen maar een hoop geknooi)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:44

Vind het wel typisch dat mensen die vroeg wat met hun paard gaan doen als reden op geven ja maar hij verveelt zich zo.

Volgens mij verveeld een paard dat met meerdere soortgenoten in een wei staat zich helemaal niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:53

lindsey schreef:
Vind het wel typisch dat mensen die vroeg wat met hun paard gaan doen als reden op geven ja maar hij verveelt zich zo.

Volgens mij verveeld een paard dat met meerdere soortgenoten in een wei staat zich helemaal niet.

Wie heeft het hier over vervelen dan? En wat vind jij dan, dat ze tot hun 3e in de wei moeten blijven?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:17

Ik vind dat het wel kan maar niet longeren enz. Ik vind dat je daarmee moet wachten tot je paard 3 is.
Maar kennismaken met het hoofdstel enz kan geen kwaad. Gewoon rustig opbouwen en vertrouwen in je paard krijgen en je paard in jou kan geen kwijt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:13

Ik zou rustig beginnen , wacht met het bit enzo maar tot ze bijna 3 is . Je kan al wel longeren , en een met een halster een beetje naast haar lopen en sturen en natuurlijk een dekje..
Niet heel veel , mischien kan je haar al wel aan een longersingel laten wennen , maar dan niet aangesingelt..!

Kus Sanne

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:39

merrieveulen schreef:

Precies.. niets meer aan toe te voegen Vork

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:47

anneliesdj schreef:
lindsey schreef:

Wie heeft het hier over vervelen dan? En wat vind jij dan, dat ze tot hun 3e in de wei moeten blijven?

Prissey schreef:
Mijn merrie staat met soort genoten, maar ze vermaakt zich dus echt niet meer... Dat ging opzicht wel, maar ze blijft zo verveeld staan.

Hier heeft ze het dus over vervelen. Ja

En ja ik vind eigenlijk wel dat je paarden gewoon tot hun derde in de wei moet laten staan.
Natuurlijk moet je ze wel leren mee te lopen aan het halster en leren een voetje op te tillen en ze eens leren hoe er een trailer er van binnen uit ziet kan ook geen kwaad.
Maar naar mijn mening is wennen aan zadel/bit ed nog helemaal niet nodig.
En allerlei grondwerkdingen ed ook nog niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:49

Een paard van nog geen 2 jaar verveelt zich absoluut niet tussen soortgenoten. Ik krijg dan ook de indruk dat TS zich verveeld Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:38

lindsey schreef:

hmm ik vind dat onder de voorstanders van vroeg beginnen er juist weinig mensen zijn die dat als reden opgeven. is ook logisch, want van nature is een paard gemaakt om rond te wandelen, te grazen, te spelen hier en daar... gewoon op een stuk land. wat wij eraan toevoegen (werk en spelletjes) zijn voor geen enkel paard essentieel.

wat je wél ziet, is wanneer je het goed doet en het veulen er plezier in heeft, hij ook blij is om je te zien en gráág meegaat. vandaag heb ik nog een heerlijke boswandeling gemaakt in de regen, met graaspauze. mijn veulen vindt dat echt fantastisch.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:45

slimmerik schreef:
Een paard van nog geen 2 jaar verveelt zich absoluut niet tussen soortgenoten. Ik krijg dan ook de indruk dat TS zich verveeld Knipoog

Volgens mij ook, ik denk dat je te graag wilt. Ze/Hij is nauwlijks 2 jaar zeg je net zelf. Laat haar/hem lekker jong zijn. Zeker af te raden. Wacht maar een jaartje. Dan kun je in alle vrijheid beginnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:43

Prissey schreef:
Mijn merrie staat met soort genoten, maar ze vermaakt zich dus echt niet meer... Dat ging opzicht wel, maar ze blijft zo verveeld staan.

Staat ze tussen soortgenoten of tussen leeftijdgenoten? Een tweejarige vermaakt zich idd slecht met een 8 jarige, die heeft de pubertijd allang gehad. Daarbij kunnen karakters erg verschillen, het ene paard is speelser dan de ander. Een paard moet minstens 3 leeftijdgenoten om zich heen hebben om zich goed te kunnen vermaken. Hoe meer hoe beter.

slimmerik schreef:

Dat zou kunnen maar hoeft natuurlijk niet direct verkeerd te zijn, zolang ze oplet wat het paard fysiek en metaal aan kan.

marianne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:53

Hallo ik heb en twee jarig paard en die longeer ik wel loop ik mee in de bak en buiten dat vind hij allemaal geweldig.ik longeer hem trouwens maar 1x per week 10 min.
Groetjes, Marianne

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:00

marianne76 schreef:
Hallo ik heb en twee jarig paard en die longeer ik wel loop ik mee in de bak en buiten dat vind hij allemaal geweldig.ik longeer hem trouwens maar 1x per week 10 min.
Groetjes, Marianne

longeren is een extreme belasting voor groeiende botten, waarom longeer je je paard nu al? dat kan over een jaar toch ook? wandelen is prima, op verschillende ondergronden, krijgen ze sterke hoeven van, bovendien is het leuk om te doen en leerzaam voor het paard...

maar longeren... nee beslist niet voor een paard drie is.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:15

Over dat longeren , ik vind dat het er aan licht wat je bedoelt met longeren , stappen aan de longeerlijn , lijkt mij wel een goed iedee , mischien een klein drafje , maar zeker niet meer..
Ook helemaal niet langer dan 10 min , en hou het leuk..
Wandelen is een goed idee.. Maar je kan ook hem / haar in de bak draven aan de hand ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 01:58

Overigens is meenemen naast de fiets ook erg leuk. Moet je hem wel goed opvoeden en zorgen dat hij je niet omver loopt.
Kunnen ze mooi verkeersmak worden, verschillende situatie's meemaken, leren braaf mee te lopen en het is goed voor de hoeven om over asfalt te lopen.
En ik heb nog nooit een paard meegemaakt wat het niet ontzettend leuk vond, de laatste vond het misschien wel iets te leuk... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:23

anneliesdj schreef:
Overigens is meenemen naast de fiets ook erg leuk. Moet je hem wel goed opvoeden en zorgen dat hij je niet omver loopt.
Kunnen ze mooi verkeersmak worden, verschillende situatie's meemaken, leren braaf mee te lopen en het is goed voor de hoeven om over asfalt te lopen.
En ik heb nog nooit een paard meegemaakt wat het niet ontzettend leuk vond, de laatste vond het misschien wel iets te leuk... Knipoog

haha zoals mijn kleintje, hihi! die gaat helemaal uit d'r dak, bokken en gek doen, plezier maken... maar wel altijd voorzichtig genoeg om probleemloos te fietsen. mijn oudste paard vindt het alleen leuk in stap.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:34

sannekeee schreef:
Over dat longeren , ik vind dat het er aan licht wat je bedoelt met longeren , stappen aan de longeerlijn , lijkt mij wel een goed iedee , mischien een klein drafje , maar zeker niet meer..
.

Hier krijg ik het idee dat paarden met kinderen vergeleken worden.
Die leren eerst staan, doen dan wat wankele stappen, kunnen lopen en dan nog weer later hardlopen.

Maar een paard kan bijna vanaf zijn geboorte gewoon galoperen dus draven is het probleem niet en galoperen ook niet. Doen ze ook gewoon in het weiland. Dus wat dat betreft zie ik er niets verkeerds in om ze te laten galoperen behalve dat je ze dan niet kan bijhouden. Haha!

Probleem is juist dat longeren zelf. Voor jonge paarden is dat cirkeltjes lopen heel slecht omdat hun gewrichten dan verkeerd belast worden. Ook in stap.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:45

lindsey schreef:
sannekeee schreef:
.

Hier krijg ik het idee dat paarden met kinderen vergeleken worden.
Die leren eerst staan, doen dan wat wankele stappen, kunnen lopen en dan nog weer later hardlopen.

Maar een paard kan bijna vanaf zijn geboorte gewoon galoperen dus draven is het probleem niet en galoperen ook niet. Doen ze ook gewoon in het weiland. Dus wat dat betreft zie ik er niets verkeerds in om ze te laten galoperen behalve dat je ze dan niet kan bijhouden. Haha!

Probleem is juist dat longeren zelf. Voor jonge paarden is dat cirkeltjes lopen heel slecht omdat hun gewrichten dan verkeerd belast worden. Ook in stap.

precies. en kijk, in de weide rennen ze ook weleens een rondje, dus twee rondjes links en twee rechts voor het idee ('kijken wat ie doet') kan echt geen kwaad, maar longeren of ander 'cirkelwerk' behoort imo echt onder het kopje 'werk'. bij mij houdt dat in dat het dier dat niet vóór zijn derde jaar hoeft te doen, sommigen zelfs nog later, afhankelijk van de mate van (zowel lichamelijke als geestelijke) ontwikkeling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:43

Het gaat ook om de snelheid waarmee je longeert, bij stappen komt er minder druk op de gewrichten en hoe meer snelheid hoe meer g krachten in de bocht wat ook weer doorwerkt op de gewrichten.

Het is dus wel zo dat galop meer kwaad kan dan stap.

rianneke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:07

Ik zou nog wachten tot ze 3 is.
xxx Amy

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:52

jah als ik jou was zou ik ook nog even wachten!!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:11

Ik denk dat je af en toe best een x een bitje in kan doen.. doe dit alleen nog niet te vaak! dat heeft geen zin.. en als je dit doet, doe het dan met een rubber gebroken bit , want met een ijzeren bit als dat fout gaat kan ze bang worden. en met longeren is het wel aardig vroeg hoor;)
Maar je kunt wel gewoon dingen spelenderwijs gaan leren.. mijne is nu 2.5 en heb ik ook al wat spelenderwijs geleerd.. dat scheelt een hele hoop! ik merk het nu al bij die hoefsmid! eerst trapte ze de hele tijd, en nu? zon rustig paard heb ik nog maar weinig mee gemaakt bij de hoefsmid.. ze verzet geen stap!
dus.. begin liever spelenderwijs

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:04

een rubberen bit in een jong (vaak droog) mondje vind ik nou niks. rubber nodigt uit tot bijten op het bit, en dat is nu net wat je niet wil. neem een dunner bitje dat zo min mogelijk in de weg zit, en bij voorkeur ééntje met een smaakje (bijv. aurigan of iets met koper), zodat de speekselklieren lekker bezig gaan.