ruiterbewijs en verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: ruiterbewijs en verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

ikke schreef:
beantsje schreef:
Naar de letter heb je natuurlijk gelijk, maar doordat SRR zo leurt met haar verzekering, schept ze wel andere verwachtingen.

Maar die verzekering is ook hun enige verkoopargument. Ze hebben verder helemaal niks te bieden, niet voor de ruiter en niet voor de landeigenaar.

Nee, zeker niet nu het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd. Daarom flirten ze ook met het CBR, in de hoop het ruiterbewijs voor de openbare weg verplicht te krijgen. Nou, dat krijgen ze vast niet voor elkaar!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:04

beantsje schreef:
Nee, zeker niet nu het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd. Daarom flirten ze ook met het CBR, in de hoop het ruiterbewijs voor de openbare weg verplicht te krijgen. Nou, dat krijgen ze vast niet voor elkaar!

Zolang ze nog zoveel (gedeeltelijk) onjuiste of vertekende informatie verstrekken, verwacht (en hoop) ik dat het daar niet van komt.

Daarnaast is het ruiterbewijs (of welk ander rijbewijs dan ook) geen enkele garantie voor goed (verkeers-) gedrag. Hoeveel ruiters met een ruiterbewijs rijden er op fietspaden of voetpaden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:02

oomens schreef:
Daarnaast is het ruiterbewijs (of welk ander rijbewijs dan ook) geen enkele garantie voor goed (verkeers-) gedrag. Hoeveel ruiters met een ruiterbewijs rijden er op fietspaden of voetpaden?

Rijden op het fietspad wordt niet alleen gedoogd, het wordt zelfs gestimuleerd: in Groningen is op een druk kruispunt op het fietspad een extra drukknop voor het stoplicht gemaakt. Deze zit op paardenhoogte, compleet met mooi bordje. Speciaal voor de ruiters van de bereden politie....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:21

beantsje schreef:
Nee, zeker niet nu het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd.

Hopelijk leidt dat er toe dat bij de gezaghebbenden van de Amsterdamse Waterleidingduinen nu ook èindelijk eens de schellen van de ogen vallen, zodat ze inzien met wat voor kneuzenclub ze zich ingelaten hebben. Misselijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:08

EricPrast schreef:
beantsje schreef:
Nee, zeker niet nu het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd.

Hopelijk leidt dat er toe dat bij de gezaghebbenden van de Amsterdamse Waterleidingduinen nu ook èindelijk eens de schellen van de ogen vallen, zodat ze inzien met wat voor kneuzenclub ze zich ingelaten hebben. Misselijk

Dream on.
De A'damse waterleidingduinen sloot het liefste het gebied totaal af! Naar ik begrepen heb, is hen deze openstelling echter opgelegd vanuit de overheid. don't shoot the pianoplayer

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:20

ikke schreef:
De A'damse waterleidingduinen sloot het liefste het gebied totaal af! Naar ik begrepen heb, is hen deze openstelling echter opgelegd vanuit de overheid. don't shoot the pianoplayer

No worries ikke, ik ben niet zo van het schieten. De stadse ambtenaartjes van de A'damse waterleidingduinen helaas ook niet, waardoor het gebied ernstig overbevolkt is geraakt met herten, reeën en ander "geweid" gespuis. Die daar dus prompt niet genoeg te vreten hebben en zich dientengevolge als een soort rattenplaag een weg door het aangrenzende agrarische gebied knagen.

En dan komen we meteen bij de reden dat het gebied niet volledig afgesloten wordt: als ze dat namelijk doen zal er een hek omheen moeten om ook maar een klein beetje een kans te maken dat te kunnen handhaven. Wat dan weer tot gevolg heeft dat die herten cs. dan "gehouden" zijn in plaats van wild. En dat betekent dan weer dat ze er voor aansprakelijk worden. Ik zie de omringende landeigenaren al handenwrijvend dikke claims schrijven... Clown

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:32

Heb het hele topic doorgelezen, weet niet of ik nu een domme vraag stel, maar wil het toch graag weten!
Heb je, als begeleider van een buitenrit ( dus met 100 andere kindjes Clown ), een ruiterbewijs nodig om verantwoordelijk te zijn als die andere kindjes brokken maken?

Als je het nog snapt Schijnheilig

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:36

Hooguit in een gebied waar het ruiterbewijs sowieso al verplicht is. In de 99,9 andere procent van Nederland heb je meer aan iets van een ORUN diploma ofzo.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:42

Er is namelijk een manege op Vlieland, die mensen nodig hebben voor buitenritten begeleiden daarzo. Nu heb ik al een paar keer heen en weer gemaild en dit viel mij op:

Een toelatingseis van ons is wel dat je in het bezit moet zijn van jeruiterbewijs. Dit ivm met verzekeringen en omdat wij FNRS manege zijnmet veiligheidscertificaat zijn we dat verplicht.

Klopt dit?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:59

[quote="beantsjeHaha de stichting ruiterbewijs probeert zichzelf weer eens op de kaart te zetten?

Nou, ze hebben je totaal verkeerd geinformeerd. Als jij een ongeval krijgt met je leenpaard zal de eigenaar in beginsel aansprakelijk zijn. Als je erg dom bezig bent geweest (om maar een voorbeeld te noemen: als jij ondanks uitdrukkelijk verbod van de eigenaar over de autoweg hebt gereden), kan jij ook deels aansprakelijk worden gesteld. De verdeelsleutel van de te dragen schade wordt door de rechter bepaald, als partijen er niet uitkomen.

Moraal van het verhaal: aan het ruiterbewijs heb je geen bal. Natuurlijk heeft elk verstandig mens een WA-verzekering. Maar voor je op paard stapt, informeer dan in ieder geval of de eigenaar wel goed verzekerd is. Om maar iets simpels te noemen: val je op je hoofd, dan moet je een nieuwe cap hebben (voorop gesteld dat je een cap droeg). Die mag de eigenaar van het paard betalen. Als je echter ook nog je gebit aan gort hebt, wordt het al gauw een hele dure claim en als de eigenaar niet verzekerd is, kan je die mooie kronen wel vergeten....[/quote]
Klopt dit?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:45

T3mptati0n schreef:
Er is namelijk een manege op Vlieland, die mensen nodig hebben voor buitenritten begeleiden daarzo. Nu heb ik al een paar keer heen en weer gemaild en dit viel mij op:

Een toelatingseis van ons is wel dat je in het bezit moet zijn van jeruiterbewijs. Dit ivm met verzekeringen en omdat wij FNRS manege zijnmet veiligheidscertificaat zijn we dat verplicht.

Klopt dit?

Wat een gel*l.
Het staat de manege-eigenaar vrij om te eisen wat ie wil, al wil ie dat je een Rolls Royce bezit, maar zijn argumenten slaan totaal nergens op. FNRS en veiligheidscertificaat hebben, voor zover ik weet, niks uit te staan met het ruiterbewijs. Misschien bedoelen ze dat je een aantal niveaus uit het ruiterpaspoort hebt gehaald (wat recht schijnt te geven op het ruiterbewijs).
Ik zou hier toch eens over doorvragen. Zoals je het hier schrijft heb ik sterk het idee dat ze twee dingen door elkaar gegooit hebben (of jij?).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:11

T3mptati0n schreef:

Klopt dit?

Jij stelt een bijzonder gecompliceerde vraag waar niet zo kort een antwoord op te geven is.
Of je dat nodig hebt voor het veiligheidscertificaat van de FNRS dat laat ik even in het midden (weet ik gewoon niet).
De manege zal ongetwijfeld een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) hebben. Wil er dekking bestaan op die verzekering wanneer er iets gebeurd dan zal het ongetwijfeld noodzakelijk zijn dat de begeleider van de groep over een erkend instrukteursdiploma beschikt. Het ruiterbewijs is dit natuurlijk niet. Als jij zonder diploma de groep begeleidt dan zou er dus geen dekking zijn. Gebeurt er iets dan is in beginsel de manege aansprakelijk, maar zal uit eigen zak moeten betalen dus omdat er geen dekking is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is tevens niet ondenkbaar dat jij zelf aansprakelijk zou kunnen zijn. Jij moet daarvoor wel onrechtmatig gehandeld hebben (dus iets verwijtbaars gedaan hebben). Nou zal dat niet snel het geval zijn, maar het is natuurlijk wel een probleem als dit wel het geval is en er vallen meerdere ruiters daardoor van het paard en lopen letsel op.
Kaart het van te voren aan bij je AVP verzekeraar hoe die dit zien en of er dekking is (dat kan verschillen) en of ze vinden dat je hier nog de hoedanigheid van particulier hebt. Is dat niet, dan heb je wel een probleem, want kan jij dus ook aansprakelijk zijn zonder dat er dekking is op je verzekering. Dat dat je in de ellende kan storten hoef ik niet uit te leggen neem ik aan?

Eigen zou ik zeggen, laat dit eens goed onder de loep nemen voor jouw specifieke situatie voordat je ergens aan begint! Ik kan van hieruit niet zien hoe de manege verzekerd is en hoe jij verzekerd bent om hier iets exacts over te zeggen.

Ik ken de manege's die vergelijkbaar te werk gaan (met toeristen jakkeren over het strand) en die aan deze ongein failliet gegaan zijn. Het is niet ondenkbaar dat begeleiders in deze ellende meegaan.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 06:50

Ik heb een discussie gehad met de eigenaar hierover: hij probeerde mij uit te leggen hoe het volgens hem zat en ik hoe het volgens mij zat, en ineens was ie kwaad en riep: dan breng je maar de sleutel terug en zoek je het maar uit! terwijl ik ook had gezegd dat als hij het wilde ik nog wel zou kijken wanneer ik het ruiterbewijs kon halen. ik wilde het al halen omdat ik dacht dat hij me niet zou geloven, maar het eerstkomende half jaar is het heel ver weg, vol, of zitten er een hoop dure lessen aan vast. Dus ik dacht ik bespreek het even met hem maar daar was hij niet van gediend dus.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:01

Jammer dat hij zo snel aangebrand is. Verdrietig

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:03

@Zazoo: Heel jammer voor je dat het zo gelopen is, maar tegen kortzichtigheid is nu eenmaal geen kruid gewassen. Hoe onzinnig het ook is, het is zijn paard; dus als hij wil dat je je ruiterbewijs gaat halen voordat je met het paard mag buitenrijden, zit er weinig anders voor je op dan dat maar te gaan doen. Of een ander verzorgpaard zoeken, waarvan de eigenaar wat meer voor rede vatbaar is.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 09:06

Inderdaad. Ik had nog wat vragen (die er niet meer toedoen maar wil het wel weten).

Stel: ik rij buiten, val van het paard af en breek mijn arm. Het paard gaat ervandoor, brengt schade toe aan een auto, loopt zelf een wond op en zijn tuig is kapot. Wat wordt betaald door welke verzekering en is dat anders met als zonder ruiterbewijs?

Ik zou zelf denken:
gebroken arm: mijn ziektekostenverzekering
schade aan de auto: WA-verzekering van de eigenaar
wond paard: niet gedekt met en ook niet gedekt zonder ruiterbewijs. Alleen misschien gedekt als er een paardenverzekering is afgesloten.
kapot tuig: niet gedekt met en niet zonder ruiterbewijs

Klopt dit?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 09:09

@Eric: Voor zover ik heb begrepen heeft hij me er al uitgeschopt. Ik heb hem nog een keer gebeld en een afspraak gemaakt om de sleutel terug te brengen. Dan spreek ik hem nog wel even en kijk of ik nog wil blijven en of hij dat nog wel wil.

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:21

Hoi Zazoo,

ik heb mij hier ook in verdiept vlak nadat ik mijn paard had gekocht, en volgens mij heb je het helemaal goed begrepen.

Even nog over het nut van het ruiterbewijs, ik ben er absoluut een voorstander van dat ruiters een soort van examen afleggen voor ze met een paard de openbare weg op gaan. Of dit nu via het ruiterbewijs is of een ander examen, dat is mij om het even. Het gaat erom dat iedere deelnemer aan het verkeer de regels behoort te kennen, of je nu op/in een paard, fiets, auto of bromfiets rijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:27

Brelem schreef:
Even nog over het nut van het ruiterbewijs, ik ben er absoluut een voorstander van dat ruiters een soort van examen afleggen voor ze met een paard de openbare weg op gaan. Of dit nu via het ruiterbewijs is of een ander examen, dat is mij om het even. Het gaat erom dat iedere deelnemer aan het verkeer de regels behoort te kennen, of je nu op/in een paard, fiets, auto of bromfiets rijdt.

In principe ben ik dit wel met je eens. Punt is echter dat het ruiterbewijs z'n eigen regeltjes heeft geschapen en daarbij dus vrolijk verlangt dat je dingen doet die volgens de wet niet mogen!! Het zijn geen wereldschokkende zaken, maar het tekent wel de mentaliteit van de SRR.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:36

Zazoo schreef:
Ik zou zelf denken:
gebroken arm: mijn ziektekostenverzekering
schade aan de auto: WA-verzekering van de eigenaar
wond paard: niet gedekt met en ook niet gedekt zonder ruiterbewijs. Alleen misschien gedekt als er een paardenverzekering is afgesloten.
kapot tuig: niet gedekt met en niet zonder ruiterbewijs

Klopt dit?

Ja, klopt, met de nuancering dat wanneer jij meer schade oploopt dan alleen de ziekenhuiskosten je de eigenaar daarvoor aansprakelijk kan stellen (voorop gesteld dat je gevallen bent door een eigen gedraging van het paard).

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:42

@ikke,
Daarom zou het goed zijn als er een officieel erkend examen komt, puur gericht op de verkeersdeelname met een paard. Ik vind overigens ook dat er in de motor/auto examens ook best wat meer aandacht mag worden gegeven aan paarden en hoe hier mee om te gaan in het verkeer. Om in het bos te komen moest ik vroeger ong. 800m over een weg waar geen apart fietspad was. Het is een aantal keren gebeurd dat vlak achter mij nog even hard remden, om daarna vol gas in te halen.
Sommige mensen realiseren zich niet wat ze doen.

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:48

LRD, volgens mij kun je de eigenaar hier niet voor aansprakelijk stellen. Je bent uit vrije wil op het paard gaan zitten.
Ik weet niet hoe dit zit met minderjarigen. Ik denk dat de ouders dan toestemming moeten geven.
De eigenaar is alleen aansprakelijk voor de schade aan derden, en niet die van de berijder van het paard.
Misschien iemand anders die hier iets van weet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:52

Brelem schreef:
@ikke,
Daarom zou het goed zijn als er een officieel erkend examen komt, puur gericht op de verkeersdeelname met een paard. Ik vind overigens ook dat er in de motor/auto examens ook best wat meer aandacht mag worden gegeven aan paarden en hoe hier mee om te gaan in het verkeer. Om in het bos te komen moest ik vroeger ong. 800m over een weg waar geen apart fietspad was. Het is een aantal keren gebeurd dat vlak achter mij nog even hard remden, om daarna vol gas in te halen.
Sommige mensen realiseren zich niet wat ze doen.

Ja en nee. Op welke leeftijd moet je dat dan kunnen halen? Waar ik vroeger woonde reden elke avond een groepje kinders (6 -12 jaar) met één begeleider van hun stal naar de ponyclub. Moeten al die kinders dan dat bewijs halen? dat gaat niet werken in de praktijk. Bovendien, hoe wil je als ruiter leren omgaan met situaties als je zonder papiertje niet de weg opmag? (daar wil de SRR eigenlijk naar toe!)
In België moet je als ruiter/begeleider van groepen een special diploma hebben. Dat vergt een serieus stuk opleiding, inkl EHBO en dergelijke, maar levert wel een erkend diploma op, waaraan je rechten kan ontlenen (uiteraard ook plichten). Iets soortgelijks zou ook hier wel zinvol kunnen zijn en in ieder geval beter dan de ongecoördineerde papiertjesbrij die ze er nu van maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:00

Brelem schreef:
LRD, volgens mij kun je de eigenaar hier niet voor aansprakelijk stellen. Je bent uit vrije wil op het paard gaan zitten.
Ik weet niet hoe dit zit met minderjarigen. Ik denk dat de ouders dan toestemming moeten geven.
De eigenaar is alleen aansprakelijk voor de schade aan derden, en niet die van de berijder van het paard.
Misschien iemand anders die hier iets van weet?

Jawel hoor, je kan de eigenaar wel zeker aansprakelijk stellen. Jij doelt op iets anders en dat is dat je als schadelijdende partij wel 'eigen schuld' kan krijgen waardoor de schadevergoedingsverplichting afneemt met het percentage 'eigen schuld'. 100% Eigen schuld is eigenlijk in de jurisprudentie nog niet gehaald.

En kinderen onder de 14 jaar hoef je de 'eigen schuld' discussie niet op los te laten want dat wordt eigenlijk niet aangenomen bij kinderen onder deze leeftijd. Ja, bij opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar denk daar maar eens over na wanneer dat dan zou kunnen zijn...juist niet dus. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:34

LDRD schreef:
En kinderen onder de 14 jaar hoef je de 'eigen schuld' discussie niet op los te laten want dat wordt eigenlijk niet aangenomen bij kinderen onder deze leeftijd. Ja, bij opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar denk daar maar eens over na wanneer dat dan zou kunnen zijn...juist niet dus. Knipoog

Hhmm, wat dan als kinders gaan "joy-riden" met je paard? Sowieso, als ze zonder toestemming en buiten jouw weten om in de wei komen en ongelukken maken?