cinny1 schreef:Blijkbaar ben jij het nergens met mij eens, en dat vind ik prima.
Ik heb nergens gezegd dat de uitvoering niet uitmaakt, die maakt wel degelijk uit anders heeft het geen nut om de oefeningen te doen. Het zijn voor mij geen "kunstjes"die ik mijn paard aanleer omdat ze nou toevallig in mijn proeven voorkomen. Het zijn trainingsmiddelen om mijn paard recht te richten en sterker te maken. Met dit in het achterhoofd, kan het nooit zo zijn dat je de uitvoering van zo'n oefening afraffelt want dan heeft het geen waarde meer in het recht richten en sterker maken van je paard. En naarmate je verder in de training bent en je paard sterker is geworden dan ga je de verschillende oefeningen "aan elkaar plakken" en dan heb je niet genoeg aan je kuit. Er zitten dan hele minieme verschillen tussen bijv. travers en een appuyement.
Met mijn boerenverstand denk ik dat je oefeningen nooit aan elkaar moet plakken, want dan snapt het paard het niet meer. Wel moeten er natuurlijk vloeiende overgangen zijn, maar een travershulp blijft een travershulp en die is anders dan je appuyementhulp. Uiteraard horen de hulpen naarmate het niveau hoger wordt meer onzichtbaar te worden, maar daar train je ook voor lijkt mij. In theorie zou het dus wel degelijk zo moeten zijn dat je de genoemde oefeningen zonder spoor kunt rijden. Of je daar op een wedstrijd hoog mee scoort is een ander verhaal, maar uit te voeren hoort het wel te zijn.