wel sporen in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: wel sporen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:03

runningkawa schreef:
Missevil, in de les een spoortje gebruiken om je grenzen wat te verbreden...zie dat niet direct verkeerd als dat eerlijk gebruikt wordt.
Vind het gewoon een ander idee als mensen nooit zonder rijden en je ze bij alles zit prikken...ik heb dan zoiets..en de kuit dan?

Dat sowieso Lachen
Maar mijn laatste wedstrijd heb ik zonder spoortjes gereden (rijdt nu weinig dus kom ook niet aan de verzameling ed. toe) en merkte wel dat ik in de ring wat impulsverlies had. Maar dat is juist reden voor mij om eraan te werken, aan het impuls behouden Zonder sporen, dan dat ik weer sporen om ga doen voor de impuls Lachen

En idd. die mensen die zitten te prikken continue, dat is een ander verhaal..

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:27

Om even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen: bij de pony's mag je niet met wielspoortjes starten, bij de paarden wel, met een maximum lengte van 60mm.

(zal er niet bij zetten dat ik het onverstandig vind dat je met steeds scherpere sporen wilt gaan rijden, terwijl het hier gaat om een duidelijk rijtechnisch probleem, dat je op dient te lossen in de training en niet in je proef, en als het al zou gaan aan misbruik maken van een onbewaakt ogenblik in de proef (want dan probeer je het toch zo mooi en netje mogelijk te doen allemaal), je mag niet voor niets in de B en L met zweep starten, maar gebruik van die optie zolang je 'm hebt Vork , maar daar ging ik het dus hier niet over hebben Schijnheilig )

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:19

cinny1 schreef:
Naar mate je verder in de training komt en in de hogere dressuur, komen de verschillende knopjes (als ik ze voor het gemak even zo mag noemen) steeds dichter bij elkaar te liggen. Dan is je kuit niet meer voldoende om voor je paard de juiste oefeningen op het gevraagde moment te onderscheiden.

Dat ben ik wederom niet met je eens. Imo zijn de oefeningen t/m het Z2 in principe prima zonder sporen te rijden, wanneer de uitvoering je niet uitmaakt. En met uitvoering doel ik dan dus op grensverleggend rijden door nog meer het achterbeen eronder, nog meer buiging etc.
Een travers of een appuyement bijv. an sich moeten prima van elkaar te onderscheiden zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:21

Mijn bijrijdster rijdt op wedstrijden wel met spoortje.
Dat komt omdat Taco zijn kont helemaal samenknijpt als je hem een tikje geeft met de zweep en je teveel spanning krijgt.
Even je spoortje gebruiken en daarna weer verder met de kuit vind ik dan een beter oplossing.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:23

cinny1 schreef:
Blijkbaar heb ik mijn paarden dan beter aan het been dan sommige anderen. Als het al gebeurt los je dit nog steeds met je kuiten op en NIET met je sporen.

Dat heeft niks met 'aan het been zijn' te maken. Zoals een veulen wel eens uitprobeert wat er gebeurt als ie je arm grijpt, probeert een rijpaard wel eens uit wat er gebeurt als hij niet op je been reageert. Zelfde kader verzet als er een keer tussenuit gaan of een keer bokken. Ook hengstige merries kunnen tegen je been in gaan hangen omdat ze het wel lekker vinden als je er met je kuit aankomt.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:37

Urielle schreef:
cinny1 schreef:
Naar mate je verder in de training komt en in de hogere dressuur, komen de verschillende knopjes (als ik ze voor het gemak even zo mag noemen) steeds dichter bij elkaar te liggen. Dan is je kuit niet meer voldoende om voor je paard de juiste oefeningen op het gevraagde moment te onderscheiden.

Dat ben ik wederom niet met je eens. Imo zijn de oefeningen t/m het Z2 in principe prima zonder sporen te rijden, wanneer de uitvoering je niet uitmaakt. En met uitvoering doel ik dan dus op grensverleggend rijden door nog meer het achterbeen eronder, nog meer buiging etc.
Een travers of een appuyement bijv. an sich moeten prima van elkaar te onderscheiden zijn.

Blijkbaar ben jij het nergens met mij eens, en dat vind ik prima.
Ik heb nergens gezegd dat de uitvoering niet uitmaakt, die maakt wel degelijk uit anders heeft het geen nut om de oefeningen te doen. Het zijn voor mij geen "kunstjes"die ik mijn paard aanleer omdat ze nou toevallig in mijn proeven voorkomen. Het zijn trainingsmiddelen om mijn paard recht te richten en sterker te maken. Met dit in het achterhoofd, kan het nooit zo zijn dat je de uitvoering van zo'n oefening afraffelt want dan heeft het geen waarde meer in het recht richten en sterker maken van je paard. En naarmate je verder in de training bent en je paard sterker is geworden dan ga je de verschillende oefeningen "aan elkaar plakken" en dan heb je niet genoeg aan je kuit. Er zitten dan hele minieme verschillen tussen bijv. travers en een appuyement.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:41

Urielle schreef:
cinny1 schreef:
Blijkbaar heb ik mijn paarden dan beter aan het been dan sommige anderen. Als het al gebeurt los je dit nog steeds met je kuiten op en NIET met je sporen.

Dat heeft niks met 'aan het been zijn' te maken. Zoals een veulen wel eens uitprobeert wat er gebeurt als ie je arm grijpt, probeert een rijpaard wel eens uit wat er gebeurt als hij niet op je been reageert. Zelfde kader verzet als er een keer tussenuit gaan of een keer bokken. Ook hengstige merries kunnen tegen je been in gaan hangen omdat ze het wel lekker vinden als je er met je kuit aankomt.

Dus begrijp ik goed dat jij, in bovenstaande gevallen, je sporen gebruikt om je paard naar voren te prikken? Sorry, maar dan ben ik het niet met jou eens. Daar zijn je sporen niet voor. Dan kun je in mijn opinie beter een tikje (dus niet afslaan Knipoog ) met een zweepje geven als dat je een por geeft met je sporen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:31

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van iemand hier die echt jureerd. Wat vinden jullie als er in de B met een wielspoor wordt gereden?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:34

cartes schreef:
Lowara schreef:
wieltjes zijn toch juist vriendelijker dan gewone sporen?

juist niet!!!!

Juist wel, wieltjes rollen over de huid heen en zetten zich niet vast, knopsporen zetten zich vast Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:00

cinny1 schreef:
Dus begrijp ik goed dat jij, in bovenstaande gevallen, je sporen gebruikt om je paard naar voren te prikken? Sorry, maar dan ben ik het niet met jou eens. Daar zijn je sporen niet voor. Dan kun je in mijn opinie beter een tikje (dus niet afslaan Knipoog ) met een zweepje geven als dat je een por geeft met je sporen.

Daar is o.a. die spoor dus voor! Op het moment dat ie die voelt moet ie reageren! En wanneer een paard even niet reageert op je kuit, kun je hem heel goed bijprikken om die reactie wél of beter te verkrijgen. Overigens is dit ook terug te vinden in de literatuur, uit mijn hoofd noem ik even het gymnasium des pferdes en bewuster paardrijden van tineke bartels (als je met je spoor prikt moet ie de baan uit vliegen en kijk uit voor de boom!).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:03

Overigens rijd ik zelf prettiger met spoor dan met zweep. Het is toch fijner even aan te prikken dan een handbeweging te maken die het paard hoe subtiel dan ook voelt.

Ook in de wedstrijd heb ik afgelopen week in de B met spoor gereden. (allereerste wedstrijd in 20 jaar). Dit omdat ik in de training nog niet zo ver ben dat het paard werkelijk op mijn kuit reageert en ik tijdens de training met spoor rijdt en tijdens de wedstrijd niet voor verrassingen wil staan. De jury had er geen commentaar op. Het was ook geen wielspoor, maar een zonder knop.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:06

cinny1 schreef:
Blijkbaar ben jij het nergens met mij eens, en dat vind ik prima.
Ik heb nergens gezegd dat de uitvoering niet uitmaakt, die maakt wel degelijk uit anders heeft het geen nut om de oefeningen te doen. Het zijn voor mij geen "kunstjes"die ik mijn paard aanleer omdat ze nou toevallig in mijn proeven voorkomen. Het zijn trainingsmiddelen om mijn paard recht te richten en sterker te maken. Met dit in het achterhoofd, kan het nooit zo zijn dat je de uitvoering van zo'n oefening afraffelt want dan heeft het geen waarde meer in het recht richten en sterker maken van je paard. En naarmate je verder in de training bent en je paard sterker is geworden dan ga je de verschillende oefeningen "aan elkaar plakken" en dan heb je niet genoeg aan je kuit. Er zitten dan hele minieme verschillen tussen bijv. travers en een appuyement.

Met mijn boerenverstand denk ik dat je oefeningen nooit aan elkaar moet plakken, want dan snapt het paard het niet meer. Wel moeten er natuurlijk vloeiende overgangen zijn, maar een travershulp blijft een travershulp en die is anders dan je appuyementhulp. Uiteraard horen de hulpen naarmate het niveau hoger wordt meer onzichtbaar te worden, maar daar train je ook voor lijkt mij. In theorie zou het dus wel degelijk zo moeten zijn dat je de genoemde oefeningen zonder spoor kunt rijden. Of je daar op een wedstrijd hoog mee scoort is een ander verhaal, maar uit te voeren hoort het wel te zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:11

Ik rij op wedstrijd met 1 paard ook met wielen. Ook begonnen in de B met wieltjes. De rest van mijn paarden hoef ik er niet mee aan te komen. Dit paard is in het algemeen ook een beetje lomp, zal er ook wel mee te maken hebben. Thuis kan ik zonder sporen rijden, maar op wedstijd als er iets eng is, loopt ze dwars door m'n been heen. Met die wieltjes loopt ze er niet meer doorheen Tong uitsteken

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:28

cinny1 schreef:
Met dit in het achterhoofd, kan het nooit zo zijn dat je de uitvoering van zo'n oefening afraffelt want dan heeft het geen waarde meer in het recht richten en sterker maken van je paard.

Ik doelde meer op dat je aan je jonkie dat net zijn eerste passen travers loopt, minder vraagt dan aan je ZZL-paard waarvoor travers inmiddels wel gesneden koek is en dat je steeds opbouwt naar meer: meer buiging, meer scharen, meer activiteit in het achterbeen, flitsender reageren...
Grenzen verleggen doe je net zo goed met je B-paard als met je ZZL-paard.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:30

waarom zou je niet met sporen mogen rijden in de B?
als je ze goed gebuikt.
Ik ben net zo precies in de B als wat iemand in de Z zou zijn(qua reactie enz.), mijn pony moet net zo goed aan het been zijn en direct reageren als ik een hulp geef.
Ik misbruik mijn sporen absoluut niet, het werkt wel mee om mijn pony beter te laten lopen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:31

Met mijn boerenverstand denk ik dat je oefeningen nooit aan elkaar moet plakken, want dan snapt het paard het niet meer. Wel moeten er natuurlijk vloeiende overgangen zijn, maar een travershulp blijft een travershulp en die is anders dan je appuyementhulp. Uiteraard horen de hulpen naarmate het niveau hoger wordt meer onzichtbaar te worden, maar daar train je ook voor lijkt mij. In theorie zou het dus wel degelijk zo moeten zijn dat je de genoemde oefeningen zonder spoor kunt rijden. Of je daar op een wedstrijd hoog mee scoort is een ander verhaal, maar uit te voeren hoort het wel te zijn.[/quote]

Sorry, maar de oefeningen achter elkaar zetten is een supertraining om je paard lenig te houden en tevens recht te richten op twee teugels en hem meer op het achterbeen te krijgen. Van wijken overnemen in het schouderbinnenwaarts naar appuyement of travers en dan naar renvers. Om deze verschillende oefeningen zo onzichtbaar mogelijk te doen heb je aan je kuit niet genoeg. De knopjes voor deze oefeningen liggen erg dicht bij elkaar en je kuit is dan niet subtiel genoeg meer, dan raakt je paard pas in de war.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:31

Urielle schreef:
Het is eerlijker voor je paard dat je hem een keer bij'prikt' als hij niet op je kuit aan het letten is, dan dat je hem de bak door moet trappen met je hakken. Zolang je je spoortjes gewoon gebruikt als correctiemiddel, niet onnodig aanspoort en je paard duidelijk maakt dat hij het goed doet als hij dan voorwaarts of zijwaarts reageert stompt hij er echt niet op af hoor.
Ik zie liever iemand met van die kleine wieltjes rijden die alleen een keer bijprikt als het nodig is, dan de vele ruiters met knopjes of zelf helemaal niks die bij iedere pas in die flanken aan het drukken zijn. DAAR stompt je paard op af.

inderdaad.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:40

Urielle schreef:
cinny1 schreef:
Met dit in het achterhoofd, kan het nooit zo zijn dat je de uitvoering van zo'n oefening afraffelt want dan heeft het geen waarde meer in het recht richten en sterker maken van je paard.

Ik doelde meer op dat je aan je jonkie dat net zijn eerste passen travers loopt, minder vraagt dan aan je ZZL-paard waarvoor travers inmiddels wel gesneden koek is en dat je steeds opbouwt naar meer: meer buiging, meer scharen, meer activiteit in het achterbeen, flitsender reageren...
Grenzen verleggen doe je net zo goed met je B-paard als met je ZZL-paard.

Oke, jonkie stond er niet bij Knipoog
Natuurlijk kun je aan een jonkie niet dezelfde buiging vragen als aan een Z paard. Is een kwestie van rustig opbouwen, sterker maken en en naar mate je training vordert verder uitbouwen en perfectioneren. Maar ook bij een jong paard kun je je niet veroorloven een oefening af te raffelen, want dan krijg je er later weer meer 'problemen' mee. Als je basis in orde is dan wordt het vervolg een stuk makkelijker, niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:42

cinny1 schreef:
Als je basis in orde is dan wordt het vervolg een stuk makkelijker, niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard.

En daarom rijd ik met sporen Lachen
mijn pony is 4,5, die sporen gebruik ik om duidelijk te zijn. Hij weet goed waar hij aan toe is, en dat werkt fijn en eerlijk.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:43

cinny1 schreef:
Sorry, maar de oefeningen achter elkaar zetten is een supertraining om je paard lenig te houden en tevens recht te richten op twee teugels en hem meer op het achterbeen te krijgen. Van wijken overnemen in het schouderbinnenwaarts naar appuyement of travers en dan naar renvers. Om deze verschillende oefeningen zo onzichtbaar mogelijk te doen heb je aan je kuit niet genoeg. De knopjes voor deze oefeningen liggen erg dicht bij elkaar en je kuit is dan niet subtiel genoeg meer, dan raakt je paard pas in de war.

Vind ik zeker ook zinvol (ben ik het toch nog eens met je eens Vork )
maar imo liggen de hulpen wel zo ver uit elkaar dat je dat op de kuit zou kunnen doen. Mits de uitvoering ervan dus niet uitmaakt en dat maakt ons beide wel iets uit.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:54

cinny1 schreef:
Maar ook bij een jong paard kun je je niet veroorloven een oefening af te raffelen, want dan krijg je er later weer meer 'problemen' mee. Als je basis in orde is dan wordt het vervolg een stuk makkelijker, niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard.

Dat vind ik dus ook en vandaar ook de sporen.
Travers is nou een slechte oefening omdat Wrangler daar pas net mee begonnen is, maar ik noem maar wat: schouderbinnenwaarts.
De eerste keer was ik joepiejee, ik kan de voorhand naar binnen zetten en peerd loopt braaf door. Nu kijk ik in de spiegel en check hoever hij schaart in het achterbeen. En zie ik dat hij aan het lopen is van lalalalala met een achterbeen wat misschien 5 cm voorbij het andere komt, dan krijgt hij een por met de spoor bij en zie je de volgende pas gelijk een stuk groter worden. Dan laat ik hem gewoon verder lopen en zodra ik zie dat hij weer stil dreigt te vallen achter dan krijgt hij weer een correctie.

Zelfde met de middendraf. Wrangler vindt het dan al wel weer heel wat dat hij iets of wat vertrekt. En dat vind ik nou net niet meer, want ik wil onderhand wel eens dat hij achter kan gaan zitten en zo meer schoudervrijheid krijgt, maar dan moet hij achteraan wel iets gaan doen! Dus dan prik ik een keer bij zodat hij een tandje bijzet.

De grens waar ik het goed gewerkt vind, schuif ik steeds iets op naarmate hij sterker en soepeler wordt. Dus wat nu nog een dikke knuffel waard is, levert over een half jaar een prik op, omdat hij nu zijn best doet en gewoon nog niet meer kan en over een half jaar ditzelfde het resultaat van een beetje lammetakken is.

Hierbij is uiteraard ook het belonen van wat goed is de key.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:56

Jippie eindelijk iets gevonden waar we het over eens zijn Go jij! Go jij!
De hulp (buiging) voor travers en appuyement is in feite dezelfde, met het verschil dat bij de travers je rechtuit blijft rijden en in het appuyement je je paard diagonaal meeneemt.
Het moet niet gekker worden, we zijn het in 1 post over 2 dingen eens, ook de uitvoering is belangrijk.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:02

Klopt, maar het appuyement zet je logischerwijze niet in vanuit de travers op de hoefslag (of je moet er een stukje pirouette tussen gaan flatsen zodat de voorhand weer aan de juiste kant belandt voor het appuyement) dus daar zal de verwarring wel beperkt blijven. Daarnaast bepaalt je gewicht, eventuele correctie van het been waar het paard naar toe loopt, en het toestaan in de hand ook een stuk of je paard appuyeert of traverseert.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:07

Ik weet niet of travers het verkeerde voorbeeld is, zeker omdat je er net mee begint met Wrangler. Het werkt allemaal precies hetzelfde. Daar bedoel ik mee, je bent in eerste instantie al blij dat hij een ietsiepietsie buigt om je been en zn billen mee naar binnen neemt, al is het 1 stap en dat beloon je uitvoerig (inderdaad beloning is de key) dan wil je 2 stappen, dan 3 enz enz. Maar dat is het hele principe van paardrijden toch: aanleren, opbouwen, sterker maken, uitbouwen, perfectioneren. Zo ben je per slot van rekening ook met het schouderbinnenwaarts begonnen. Maar je zult merken naarmate Wrangler beter aan je been staat en sterker wordt, je de sporen uiteindelijk alleen nog gebruikt om subtiele aanwijzingen te geven in de verschillende oefeningern en dat hij op lichte kuit druk al vertrekt in je middendraf, en op diezelfde kuitdruk ook actiever kan worden als jij dat vraagt.
dat is nou juist zo mooi aan paardrijden, je bent nooit klaar of uitgeleerd Haha!
Stel je voor zeg, dan zouden we allemaal een andere hobby moeten zoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:08

jury schreef:
als je paard sporen accepteerd, niet te kleine sporen nemen. de spoor wordt tenslotte gebruikt als het paard niet op het been reageert.
bij te klejne sporen kun je constant zitten te prikken zonder dat er reactie komt.
bij scherpere wordt je vanzelf gecorrigeerd doordat je paard aangeeft hier niet van gediend te zijn.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Hier valt mijn mond van open.
Als je paard niet op het been reageert, dan doe je imo toch echt iets fout. Sporen mag je gebruiken als het paard goed aan het been is. Dan pas ga je met spoortjes rijden. En dan is het dus de bedoeling dat je het paard leert om echt op de kuitdruk te reageren. De spoortjes bewaar je voor speciale dingen als travers, sb, appueren. Maar ook hier is het de bedoeling dat op een zo klein mogelijk hulp te doen. En hoe groot je spoor is maakt in principe niet veel uit, want als het goed is rijd je het paard toch op je kuiten.