Bijscholing juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Bijscholing juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:25

Suzanne F. schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik ga trouwens 5 maart naar Houten. Zijn er nog meer mensen hier die dan ook gaan?

Ik misschien, ff kijken.

Ja Ik ga ook naar Houten

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:39

Gisteren dus bijscholing gehad aangezien de apparatuur niet aan de praat te krijgen was, leek het meer op een theekransje

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:40

Ja, ik vond het een vrij nutteloze avond zo...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:16

Dan verwoord je het nog netjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:50

Oke ik heb niks gemist dus. Mooi! Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:44

Totaal niets noppes nada Haha!
Beetje jammer en zonde van de tijd

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:52

Laat me je troosten, bij ons deed de apparatuur het wel en was het nog steeds een volstrekt nutteloze avond! Gelukkig weinig tot geen oeverloze discussie dus lekker op tijd weer thuis.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:55

Knap he hoe mensen eindeloos kunnen discussieren over wat nou wel kan en wat nou niet kan, zouden ze een lintje voor moeten krijgen.

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:17

ik was ook de 5e in Houten....volgend jaar zullen we wel weer live paarden gaan beoordelen, want de apparatuur werkte niet echt mee Lachen

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:49

Ik heb even dit topic doorgelezen en vroeg mij iets af...

Net als jullie ben ik ook jurylid, alleen in een andere discipline, namelijk voltige. Zo doorgaans lees ik dat jullie vaak op bijscholingen enkele proeven beoordelen en daar dan een discussie over voeren. Dat lijkt me nuttig om een beetje op een lijn te blijven en kritisch ten opzichte van je eigen jureren. Meestal doen we dat bij een jurybijscholing voor voltige ook, of als we pech hebben, krijgen we weer eens het hele rijtje opgedreund van de beoordelingspunten en de bijbehorende guidelines van de FEI. Op zich ook niet verkeerd, maar ik denk dat we soms zo`n bijscholingsavond beter kunnen invullen. Op eigen initiatief hebben we als voltigejuryleden eens een bijeenkomst georganiseerd om bepaalde praktijksituaties eens te bespreken en meningen uit te wisselen. Dit was erg leerzaam!!
Bij de KNHS konden we vorig jaar aangeven wat we graag eens zouden willen behandelen. Toen zijn wij met het voorstel gekomen om eens een ervaren dressuurjurylid uit te nodigen om de galop van het paard eens nader te bespreken. De becijfering daarvan telt namelijk zwaar mee, maar is door de vele punten die je tegelijkertijd moet beoordelen eigenlijk best een ondergeschoven kindje...

Echter heeft de KNHS nu iets geheel anders voor onze verplichte bijscholing bedacht!! Ze willen namelijk ALLE juryopleidingen in een nieuw jasje gaan steken en de voltige-opleiding mag als proefkonijn dienen. Nu mogen wij op deze verplichte jurybijeenkomst gaan discussieren over de invulling van de opleiding. Wat vinden jullie daarvan?

Persoonlijk vind ik het volstrekt nutteloos voor een verplichte bijscholing (er is er maar eentje en deze is in Ermelo). En deze discussie is ook het enige punt van die avond. En daar komt bij dat de KNHS naar mijn idee toch niet luistert naar suggesties uit het veld...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:13

Ik ga omdat het moet maar ik heb nog nooit een bijscholing meegemaakt die nuttig was.
De opbouw zit zo krom in elkaar, het commentaar slaat nergens op en dan de proeven die beoordeelt moeten worden, die worden door Grand Prix ruiters gereden.
Die krijg ik normaal gesproken niet in de ring. Ik wil graag naar alle neuzen zoveel mogelijk dezelfde kant op. Maar zolang ze er zelf niet uitkomen.
Ik weet wel dat de sport er zo niet beter op wordt.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:14

Op zich kun je met Grand Prix-ruiters wel kijken naar een benadering van het ideale plaatje. Dat moet immers je uitgangspunt zijn. Althans, dat is wel de manier waarop we de voltige beoordelen... En als je dan kunt discussieren over dat ideale plaatje, zou je met de neuzen aardig dezelfde kant op moeten kunnen komen, lijkt mij. Dus ik zou bijscholingen niet per direct nutteloos willen noemen, maar wel als je moet discussieren over de opzet van een juryopleiding...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:34

Inderdaad Irislove, jij zegt wat ik bedoel.
Maar waarom geen ruiter uit de grijze zone, daar heeft iedereen de meeste moeite mee, de beruchte 5jes-6jes proeven dus.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:09

Helemaal mee eens Amarie, niemand wil een 5jes en 6jes jurylid zijn, maar jammer genoeg zijn er een hoop ruiters die alleen die punten rijden. Dat is erg moeilijk jureren, je wilt wel hoger of lager maar ze zijn te goed voor de 4 (geen grove fouten) en te slecht voor de 7 (toch steeds een klein foutje).

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:35

Waarom geen ruiters uit de grijze zone?
Tsja, ik denk dat je eerst moet kijken naar wat het ideaalbeeld moet zijn. Zo lang men het daar niet over eens is, heeft de discussie over de ruiter uit de grijze zone niet zoveel zin, denk ik.
In de juryopleiding voor voltige beoordeelden we ook beeldmateriaal van WK`s en EK`s, terwijl we in de praktijk vrij weinig met dat niveau te maken hebben. Je moet eerst weten wat "goed" is, voordat je andere cijfers kunt gaan geven. De volgende stap is dan de grijze ruiters (of voltigeurs) en je bij de beoordeling steeds afvragen:"Ik geef een vijf, waarom geen zes?" (etc.).

Bijscholingen lijken me zinvol om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en/of te houden. Een avondje is te weing om alles door te nemen, dus vandaar dat waarschijnlijk vaak voor de Grand Prix-ruiter en dus het ideale plaatje gekozen wordt, denk ik... Al zou het zeker niet verkeerd zijn om daarna toch ook een ruiter uit de grijze zone te tonen!

Maar ja, wie zijn wij (in de ogen van de KNHS)???