Maximale laadgewicht van je trailer wijzigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vadisha

Re: Maximale laadgewicht van je trailer wijzigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:47

winnitou schreef:
Vadisha schreef:
Maar net of zo'n papiertje heilig is... Dat is toch ook geen enkel bewijs. Het zegt niets over wat je op dat moment in de trailer had.. je kunt wel terug laten keuren want dan mag het ineens volgens jullie, maar toch lekker er meer in stoppen, valt ook niet te controleren.

Je kunt doorgestuurd worden naar de weegbrug.

Ja maar ging om de verzekeringskwestie, dan ligt het in de kreukels en dan..
Ach ik hou erover op. Ik zou zeggen bel een verzekeringsmaatschappij (in de hoop dat je iemand aan de telefoon krijgt die er verstand van heeft. Ik blijf erbij dat het niet gaat wat op papier staat maar wat er in de werkelijkheid gebeurt....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:51

Bij het RDW kunnen ze je dat haarfijn uitleggen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:55

Vadisha schreef:
Ja maar ging om de verzekeringskwestie, dan ligt het in de kreukels en dan..
Ach ik hou erover op. Ik zou zeggen bel een verzekeringsmaatschappij (in de hoop dat je iemand aan de telefoon krijgt die er verstand van heeft. Ik blijf erbij dat het niet gaat wat op papier staat maar wat er in de werkelijkheid gebeurt....

Dan wordt die gekreukelde bende gewoon op de weegbrug gezet. Desnoods een mobiele weegbrug, als er geen andere optie is.
Sterker nog, als jij zeker weet dat je goed zit, dan kun je weging eisen en daar MOET de verzekering aan meewerken!!

Ik wacht geduldig tot die nieuwe wetgeving er is en dit soort oeverloze discussies vol onzin en halve waarheden verleden tijd zijn. Dan moet je gewoon je E-rijbewijs hebben, anders mag er domweg geen trailer worden getrokken............

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:43

ikke schreef:
Dan wordt die gekreukelde bende gewoon op de weegbrug gezet. Desnoods een mobiele weegbrug, als er geen andere optie is.

Inclusief een eventueel kadaver van een paard?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:44

ikke schreef:
Ik wacht geduldig tot die nieuwe wetgeving er is en dit soort oeverloze discussies vol onzin en halve waarheden verleden tijd zijn. Dan moet je gewoon je E-rijbewijs hebben, anders mag er domweg geen trailer worden getrokken............

Slapen Dream on Gery Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:50

Ikke heeft gelijk! er liggen plannen om alles met een MTM van boven 750 kg op E te laten zetten, daar vallen dus ALLE paardentrailers onder en dan zijn we eindelijk van dit soort gezever af.
Daarnaast willen ze ook de eisen om E te halen zwaarder maken dus ik zou maar vast gaan lessen....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:26

Nou weet ik het nog niet.

Dus als de trailer 1600 kg weegt (op papier) al is ie leeg of er staat een shet op. Mag hij officieel niet achter een auto die 1500 kg mag trekken. Dan moet je hem bij het rdw 100 kilo terug laten keuren?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:37

felicity schreef:

Dus als de trailer 1600 kg weegt (op papier) al is ie leeg of er staat een shet op. Mag hij officieel niet achter een auto die 1500 kg mag trekken. Dan moet je hem bij het rdw 100 kilo terug laten keuren?

Als de trailer met het maximale laadvermogen op papier 1600kg weegt (met of zonder belading), mag je auto met max. trekgewicht van 1500kg, de trailer officieel niet trekken en moet je het verlagen bij het RDW.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:48

jeuhhhhhh heb me antwoord.

Dankjewel

Wat gaat dat ongeveer kosten?

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:55

Ik heb het laadvermogen van mijn trailen naar beneden gezet, Mijn auto mag maar 1200kg trekken, dus het maximale laadvermogen van de trailer naar 1200kg laten zetten. Je kan dit allemaal vinden op de website van het RDW.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:07

Ikke heeft al een paar (helaas tevergeefse) pogingen gedaan om het uit te leggen, maar desalniettemin zal ik het ook nog een keer proberen:

Rijbewijs B: Alle sommetjes om te berekenen of het "mag", dienen te worden uitgevoerd met de theoretische gewichten van auto en trailer.

Rijbewijs BE: Alles sommetjes mogen worden berekend met de daadwerkelijke gewichten van auto en trailer.

In het geval van Miska, die haar BE heeft en een trailer met een MTM van 1600 kg trekt, maar door de mate van belading in de praktijk niet boven de 1100 kg. komt, is er dus niets aan de hand, dit mag gewoon. Maar zet ze er een tweede paard naast en komt ze daardoor dan met het daadwerkelijke gewicht boven de 1400 kg MTM trailer, is ze wèl in overtreding, omdat ze dan meer trekt dan waarvoor haar auto typegoedkeuring heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:18

Miska schreef:
felicity schreef:

Als de trailer met het maximale laadvermogen op papier 1600kg weegt (met of zonder belading), mag je auto met max. trekgewicht van 1500kg, de trailer officieel niet trekken en moet je het verlagen bij het RDW.

Er is E-rijbewijs aanwezig, dus is het niet waar wat je schrijft. Alleen Feitelijke gewichten tellen.

Kleine aanvulling op het, overigens correcte, verhaal van Eric:
Een trailer geeft 75 - 100kg kogeldruk. Let erop dat je auto de FEITELIJKE kogeldruk mag hebben die de trailer op de auto geeft! Hier zijn kogeldrukwegers voor in de handel, maar met een blok hout en een personenweegschaal kan het ook.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:30

EricPrast schreef:
Ikke heeft al een paar (helaas tevergeefse) pogingen gedaan om het uit te leggen, maar desalniettemin zal ik het ook nog een keer proberen:

Rijbewijs B: Alle sommetjes om te berekenen of het "mag", dienen te worden uitgevoerd met de theoretische gewichten van auto en trailer.

Rijbewijs BE: Alles sommetjes mogen worden berekend met de daadwerkelijke gewichten van auto en trailer.

In het geval van Miska, die haar BE heeft en een trailer met een MTM van 1600 kg trekt, maar door de mate van belading in de praktijk niet boven de 1100 kg. komt, is er dus niets aan de hand, dit mag gewoon. Maar zet ze er een tweede paard naast en komt ze daardoor dan met het daadwerkelijke gewicht boven de 1400 kg MTM trailer, is ze wèl in overtreding, omdat ze dan meer trekt dan waarvoor haar auto typegoedkeuring heeft.

Op papier ben ik, volgens de wet, wél in overtreding! Ook al kom ik niet aan het maximale laadvermogen.
Maar ik neem het risico omdat de kans erg klein is op aanhouden ed.
Ook omdat ik mijn BE rijbewijs heb, kan ik aantonen dat ik erg goed kan sturen met een auto en trailer! Haha! Knipoog Tong uitsteken
Maar dat is dus het onduidelijke in het hele verhaal, met BE heb je -geen- vrijstelling om de regels op papier te overschrijden.
Dus blijf ik strafbaar, ook al zal ik in de praktijk niet aan het maximale gewicht komen met mijn paard in de trailer.

Het laten verlagen bij het RDW kost geloof ik rond de 50 euro, maar dat weet ik niet zeker!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:35

Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik over dit onderwerp een mail gestuurd aan de KLPD. Hieronder mijn mailwisseling. En ik kan daarmee dus stellen dat Ikke en Eric gelijk hebben en dat Miska het helaas niet bij het rechte eind heeft:

Trailer trekken & Gewichten, hoe zit het nu precies?

Karin schreef:
Geachte heer/mevrouw,

In de praktijk merk ik dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat
over het gewicht dat je achter je auto mag hangen als je rijbewijs E
achter B hebt. De situatie in dit specifieke geval is als volgt:

Volgens kentekenbewijs Mazda 626:
massa ledig voertuig: 1340 kg
toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen: 1500 kg (geremd)

Een tweepaardstrailer mag doorgaans tot een totaalgewicht (trailer +
inhoud) van 2000 kg worden beladen. Mag een persoon die in het bezit is
van E achter B met de bovenstaande Mazda 626 een tweepaardstrailer
trekken die is beladen met één paard waarbij het daadwerkelijke gewicht
dat hij achter de auto heeft niet boven de 1500 kg uitkomt?

Het is mij duidelijk dat het met twee paarden niet mag: daarmee kom je
immers boven de 1500 kg uit die de auto volgens het kentekenbewijs mag
trekken (of je moet er twee kleine pony's in zetten). Maar mag het met
één paard in diezelfde tweepaardstrailer wel, en waarom wel of niet?

Graag zou ik ook willen weten in welke verkeerswet ik de regelgeving
hiervoor kan vinden. Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 en
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 vind ik wel wat informatie
en voorbeelden, maar toch verschaft mij dit niet voldoende
duidelijkheid. Mij gaat het specifiek om die max. 1500 kg
(tweepaardstrailer met één paard) die ik met E achter B (al dan niet)
daadwerkelijk op de trekhaak mag hebben (puur omdat de auto niet meer
dan 1500 kg mag trekken) ook al staat er 2000 kg op de trailerpapieren.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groet,

persvoorlichter bureau Communicatie van het KLPD schreef:
Geachte mevrouw ...,

Eingelijk is het heel simpel. Voor het rijbewijs gelden de gewichten op het kentekenbewijs.
Voor het voorbewegen van de aanhangwagen gelden de daadwerkelijke gewichten.

Het rijden met rijbewijs BE is in dit geval noodzakelijk. Komt het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen niet boven het max. toegestane max voort te bewegen (geremde) max massa dan mag deze aanhangwagen worden voortbewogen.

U vraagt om de wettelijke tekst, maar in feite staat dit op het kentekenbewijs.

Met vriendelijke groet,

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:52

Oke, das mooi dat ik dat weet.
Dan hoef ik me nergens zorgen over te maken met mijn combinatie.
Ik dacht echt dat ik in overtreding was, maar dat zal wel een discussie geweest zijn ivm met aanhouding voor de politie op het moment supreme, omdat ik dan niet kan aantonen hoe zwaar ik werkelijk weeg en dan gaan ze uit van de papieren!
Super!
Nou ja in ieder geval, no problemo dus! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:55

Een paar zomers geleden zijn we een keer staande gehouden op de A50 met twee E-pony's in een 2-paardstrailer (MTM 2000) achter een auto die 1600 mocht trekken. Gewoon een routinecontrole, even papieren laten zien enzo. Belading was geen probleem volgens de betreffende agent. We mochten er van hem alleen niet twee Friezen in gooien in plaats van die pony's. Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:07

Ja precies, maar ik denk niet dat elke politie-agent kaas heeft gegeten van het gewicht van een paard! Tong uitsteken
Als ze echt moeilijk willen doen en alles volgens t boekje gaan doen, ben je wel het bokje denk ik!
Maar goed, ik had die discussie met een vriendin ooit, die daar dus andere ervaringen in had en dr gewicht daarom heeft laten verlagen, vandaar.
Die had zich er helemaal in verdiept namelijk en vond het dom van mij dat ik dat risico nam.
Die trok trouwens dr 1,5 paards trailer met een VW Golf!
Maar dat was omdat ze 1st dr BE nog niet had, maar later pas is gaan doen.
Zal ik me daar mee verward hebben.
Maar ik geloof dat het nu voor de rest wel duidelijk is, hoop ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:10

Gewicht van je trailer verlagen heeft alleen zin als je geen BE-rijbewijs hebt. Maar dat is al eerder gezegd.

Mocht ik ooit met een dergelijke combinatie de weg op gaan (dus Mazda 626 of gelijksoortig en een 2-paardstrailer én BE-rijbewijs) dan zorg ik ervoor dat ik een print van dat mailtje bij me heb.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:16

Even een andere vraag...
Wat weegt een gemiddelde 2-paards trailer eigenlijk?
Zonder belading? Leeg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:33

Ik ben ze tegengekomen met een eigen gewicht van 600 kg, maar ook van 850 kg. En dan hadden ze allebei een MTM van 2000 kg. Hoe hoger het eigen gewicht, hoe minder je er daarnaast nog op mag zetten natuurlijk.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:49

Ja precies!
Mijne weegt nu ook 600kg, 1,3/4 paards.
Wilde t graag weten omdat ik misschien een 2-paards wil, ivm samen naar wedstrijden kunnen gaan, maar ben er al uit dat mijn auto het qua gewicht met 2 D/E-pony's het dan toch niet mag doen helaas.
Dus dat wordt m niet, jammer genoeg.
Maar bedankt iig!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:22

Ik wil nog even iets toe voegen aan voorgaande discussie.

Mijn vader heeft een golf en ging met een geremde tendemasser aanhangwagen een kruiwagen weg brengen.
Op de terugweg werd mijn vader aan gehouden met een lege aanhanger.
Politie vertelde mij dat hij het door de vingers zag en dat het niet mocht omdat max gewicht van de aanhanger te hoog was voor de auto, hele discussie enz...
Later hoorden we van kennissen dat deze ook zulke problemen hadden gehad, hiervoor een bekeuring hadden gekregen.
Ze hadden dit voor laten komen omdat ze het er niet mee eens waren en zijn in hun gelijk gesteld.

Waar het mij nu dus om gaat is ookal doet de politie moeilijk (die weten het ook niet allemaal precies) laat het maar voor komen dan want dan heb je gelijk, als je maar met je daadwerkelijke gewicht onder de max van de auto blijft.
(gewichten weet ik even niet meer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:32

Miska schreef:
...
Die trok trouwens dr 1,5 paards trailer met een VW Golf!
...

Mijn VW golf mag 1300 kg trekken, meer dan voldoende voor een anderhalfpaards trailer met paard erin.
Ben blij met dit topic omdat het ledig gewicht + laadvermgen van de trailer 1350 kg is, dus eigelijk 50 kg te veel voor mijn auto, maar als de echte gewichten tellen en niet de theoretische mag ik dus gewoon het land doorcrossen met deze combinatie. (ja ik heb BE rijbewijs).
Kwestie van zorgen dat het paard wat er in staat niet te dik wordt... Knipoog

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:44

ik heb mijn max. laadvermogen van de trailer ook een paar jaar geleden laten verlagen....had/heb geen E bewijs..

mijn auto woog nl 1473 kilo
het ledig gewicht en het max. laadvermogen van de trailer was samen 1500 kilo, was dus 27 kilo teveel.... dus dit heb ik 100 kilo laten verlagen...Diverse contacten gehad met het RDW en het was geen probleem, iets later had ik de gewijzigde papieren in huis...
Dus samen zit het ook nog onder 3500 kilo....

1 keer aangehouden en er was niets aan de hand...

Maar volgens mij weet idd niet elke agent hoe het zit.... Persoonlijk blijf ik het ook raar vinden dat dit mogelijk is...Maar het was vorige maand ook weer besproken bij blik op de weg...... Dat het dus idd mag....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:51

Wat koste dat nou precies dan? Dat verlagen bij het RDW?