Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Voorjaar 2010. Iemand mee op de tocht van je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:08

Super, mocht ik nog wat willen weten, dan weet ik je te vinden Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:35

Heb je al een maatje gevonden? Ik ben even oud als jij en hoop zomer 2010 ook af te studeren... (juli)
Ik vind het een geweldig idee, maar moet natuurlijk kijken of voor mij ook alles haalbaar is.
Pm me anders even.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:49

intresse! maar wel een aantal maars!
ik hoor wel van je.

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 00:27

wat is dan precies de bedoeling? Naar daar én terug wandelen? Of naar daar wandelen en per trailer terug?
Zou dit echt wel zien zitten, maar grootste probleem is dat ik net een huis aan het kopen ben waardoor dit financieel erg moeilijk zou worden.
Maar in ieder geval veel succes !!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:33

De terugweg zou plaatsvinden met de trailer.
Anders heb je het over ruim 1400 km en das wel heel ver.

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:32

Heeft u misschien nog de uitgestippelde routes van die ritten? Mijn vriendin en ik willen ook graag van die ritten maken, en misschien kunnen we dan wat van die routes gebruiken. :D

Jazzit schreef:
Hoi allemaal,

Wij hebben vorig jaar de tocht Swalmen -->Vaals gereden. En afgelopen jaar een dagrit Swalmen --> Stramproy, en deze maand Stramproy --> Laar (Weert).
Wij rijden de ritten vooral in stap, en dan ook nog met een niet verkeersmak en tevens ongetraind paard. Dat "niet-verkeersmakke" betekent dat je onderweg nogal eens moet improviseren, en dat vertraagt. Feit dat bij ons 1 persoon op de fiets zit, en de ander te paard vertraagt ook, omdat de fietser (ik) het paard niet bijhoudt. Temeer omdat we natuurlijk zoveel mogelijk "mooie" stukken in de route willen hebben zitten. Als fietser ploeg je dus onherroepelijk door kniehoog gras, en door lekker mul zand)
Verder hebben we onderweg nog stukken moeten herzien (wegen afgezet, of toch niet zo'n veilige weg als we dachten, of een betere oversteekplaats voor je paard vinden, etc).

Voor getrainde, verkeersmakke paarden, met een uitgestippelde route, moet het sneller te doen zijn. Verkeersmak is in deze bom-proof! In de betreffende route hebben we ons paard onder andere op een smal ijzeren fietsbruggetje door de fietssluis geloodsd, dat soort dingen kost tijd. Als onze paniekvogel dit goed doet, mag hij als beloning even ontstressen / grazen. Kost weer extra tijd :+

Anyway, hier zijn onze rijtijden (ik heb zojuist de kaarten er nog eens bijgepakt om het na te kijken):

*** DAGTOCHT ***

Roermond --> Stramproy
Afstand: 35 km
Rijtijd: 6 uur
Moeilijkheden: Maasbrug met een niet-verkeersmak paard ging goed op zondagochtend 07:00 uur :+ Halverwege de route staken we dwars door het bos en zakten paard en ruiter tussen houten balken door in een soort moeras. Paard de eerste passen linksvoor stokkreupel, maar liep het er aan de hand weer uit. We zijn ernaast blijven lopen (ruim 16 km) naar het eindpunt. Er stond een ijzige wind, dus ik heb mijn jas over zijn achterhand gelegd... Ik was wel blij toen we ons bij de nieuwe stal konden opwarmen :)

*** TREKTOCHT NAAR ZUID-LIMBURG ***

Swalmen --> Mariahoop (Putbroek)
Afstand: 20 km
Rijtijd: 5 uur
Moeilijkheden: 5x op hol geslagen tijdens de eerste 800 meter. In het bos stond een ijzeren hekwerk (ivm aanleg A73 destijds) en we hadden de keuze: 7 km omrijden, of langs het hekwerk wurmen. Toch voor dat laatste gekozen, paard natuurlijk volledig in paniek, stond te trillen op zijn benen. Vervolgens was het paard 1 uur lang opgefokt, sprong hij weg of draaide 180 graden voor elke eikel die uit de boom viel... en er vallen behoorlijk wat eikels uit de bomen eind september. Daarna 1 hoosbui over ons heen gekregen, nat tot op het vel. Verder geen bijzonderheden. Wel een hoop vertraging!

Mariahoop (Putbroek) --> Brunssum
Afstand: 30 km
Rijtijd: 7,5 uur
Moeilijkheden: Heel erg zwaar voor mountainbike met gammel fietskarretje... Enkele zeer drukke wegen moeten kruisen. Vrij lange graaspauzes met het paard gehouden, het was een heerlijke dag. En een hele mooie route!!

*** Hierna hebben we een rustdag ingelast. Niet zozeer voor de fysieke inspanning die geleverd was, maar meer voor de psychische kant van het verhaal. Zowel ruiter als paard moeten enorm veel verwerken. Het is allemaal heel intens voor een ongeoefende combinatie ***

Brunssum --> Simpelveld
Afstand: 20 km
Rijtijd: 7,5 uur (inclusief 2,5 uur in de achtertuin grazen bij de ouders van mijn vriend in Heerlen en "beppen" bij de oom van mijn vriend)
Moeilijkheden: Druk kruispunt in centrum Landgraaf, verschillende drukke wegen oversteken, route zoeken in Heerlen (stukken waren afgezet), zwaar terrein voor fietser (inmiddels zonder fietskarretje :+ )

Simpelveld --> Vaals
Afstand: 10 km
Rijtijd: 3 uur
Moeilijkheden: Veel smalle asfaltwegen geeft veel vertraging met een niet verkeersmak paard. Verkeerd gereden levert 30 minuten vertraging op.

*** OVERIG ***

Ik ben nu bezig met het uitzetten van de route Stramproy --> Laar (ten noorden van Weert). Maar vanwege de dazen-aanvallen ben ik daar tijdelijk even mee gestopt. (Ik probeer dan harder te fietsen - om die engerds voor te blijven - dan goed ik voor mijn slechte (geopereerde) knietje. En ja, wil je een route over de mooie stukjes laten lopen, dan moet je toch richting de habitat der dazen...) Wordt vervolgd.

Zodra we in Laar zitten, ga ik van daaruit een meerdaagse route uitstippelen in de bossen rondom Weert, Someren, Geldrop, Heeze, Budel, en een stukje Belgie. Afhankelijk van de mogelijkheden zal die tussen de 60 en 80 km lang worden, dus ook leuk voor 3-4 dagen rijden. Of voor de geoefende ruiter met verkeersmak paard: 1-2 dagen :)

Welke mensen zitten er in de buurt van Weert / Maarheeze, en voelen wel eens iets voor een kortere tocht?
Silence, altijd goed om dat met meerderen te doen, en misschien kom je daar wel je maatje tegen voor je trektocht naar het Beierse Woud?
Op zich denk ik dat je met een getraind paard gemakkelijk 30 km per dag af kan leggen. In 20 dagen tijd zou je dan naar het Beierse Woud kunnen rijden - in theorie...
Plak daar nog eens 40 rustdagen aan vast, en dan heb je een rit van 2 maanden. Misschien vind je dan iets gemakkelijker een maatje voor onderweg?
Da's ongeveer een schoolvakantie op MBO / HBO / Universiteit, toch?