Welke trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:27

10 jaar moet een trailer iid best mee kunnen
Bij de meeste trailers is na 10 jaar (bij sommige merken zelfs nog eerder) de bodem aan vervanging toe
Dat is een behoorlijk dure grap als je die laat vernieuwen
Daarom ruilen we hem voor die tijd in, zodat we weer een tijdje probleemloos kunnen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:36

unamie schreef:
10 jaar moet een trailer iid best mee kunnen
Bij de meeste trailers is na 10 jaar (bij sommige merken zelfs nog eerder) de bodem aan vervanging toe
Dat is een behoorlijk dure grap als je die laat vernieuwen
Daarom ruilen we hem voor die tijd in, zodat we weer een tijdje probleemloos kunnen rijden.

Een goed onderhouden bodem gaat heus langer dan 10 jaar mee. Enige tijd geleden nog een trailer in handen gehad van ruim 20 jaar oud, met de originele bodem. Juist, dit was een Weijer.........

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:37

Aimee schreef:
ikke schreef:
Nog een keer dan: Westfalia, Ifor Williams, Weijer. In die volgorde en de rest is voor de mindere goden.

Westfalia: raam aan de voorzijde van de trailer. Gekkenwerk, levensgevaarlijk! Hoeveel paarden ik er al niet heb gezien die er aan de voorkant proberen uit te klimmen. Niet geschikt voor paarden die onervaren zijn met reizen. Dit merk valt voor mij sowieso af. Bovendien is de gewone Jupiter maar 218 cm hoog.... sta je dan met je jonge paard van 1.72 m.

Ifor Williams: sterke trailer, maar je hoort hem van een paar kilometer afstand al aankomen. Alles rammelt! De voorstang en de achterstang kun je gewoon halfrond draaien en vervolgens zitten er rammelende kettinkjes aan. Ontwerp uit het jaar nul, kom zeg... als ik zo'n dure nieuwe trailer wil kopen, kan ik tegenwoordig ook wat krijgen met moderne snufjes zodat het een rustige trailer is. Met een binnenhoogte van 2.14 m. is de anderhalfpaards versie buiten gewoon laag.

Weijer: De anderhalfpaardsversie heeft een hoogte van max 223 cm, ook als ze een laadvermogen hebben van om en nabij de 1000 kilo, niet om van naar huis te schrijven dus. Voor de TS waarschijnlijk wel afdoende. Hoe groot zijn de wielen? Ik meen me te herinneren dat hier van die kleine wieltjes aan zaten, zeker in vergelijking met de Böckmann.

Om deze drie trailermerken als beter te bestempelen dan Böckmann en Humbaur lijkt me nogal onzinnig.

Wij vervoeren m'n paard nu met veel plezier met een Saris Singapore. Ik weet niet hoe de levensduur is, hij is nieuw en het is ook niet mijn trailer. Maar de wegligging is stukken beter dan Atec, Heja en Hotra. De trailer is extreem hoog (eindelijk eentje waar m'n paard z'n hoofd niet in stoot) en de stangen liggen mooi stabiel, dus geen geklepper.

Paarden die door de vooruit gaan van een Westfalia? Dat is dan nieuw voor mij!
Hebben al de tweede jupiter en vind het super trailers, mooi en degelijk!
En weet niet hou oud de jouwe was maar bij de onze zit gewoon een tralies voor de voorruit.
Echt een aanrader deze trailers!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:18

semenamy schreef:
En weet niet hou oud de jouwe was maar bij de onze zit gewoon een tralies voor de voorruit.

Vanwege het raam aan de voorkant proberen ze er aan de voorkant uit te klimmen, over de voorstang heen Knipoog Met alle gevolgen van dien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:41

Aimee schreef:
semenamy schreef:

Vanwege het raam aan de voorkant proberen ze er aan de voorkant uit te klimmen, over de voorstang heen Knipoog Met alle gevolgen van dien.

Ik heb al veel wilde verhalen gehoord over het vervoer van paarden, maar dit is toch echt het toppunt! Ik denk dat oorzaak-gevolg in de praktijk iets heel anders is geweest als wat hier gesuggereerd wordt. Ik heb heel wat idiote paarden op de wagen gehad, maar d'r is er nooit eentje aan de voorkant uit willen stappen.
Dat gedrag dus wijten aan een raampje lijkt me een tikkie kort door de bocht.

Oh enne, wat die Weijers betreft. weijer bouwt op bestelling, dus wat jij wil, maakt Weijer voor je, al wil je 3 meter binnenhoogte. Waar jij die kleine bandjes vandaan haalt weet ik niet, maar Weijer heeft z'n trailers altijd op gewone banden gehad. Beetje minder suggestief graag.
Waarom Weijer beter is dan andere? Weijer is degelijk, relatief goedkoop en volledig naar wens gebouwd, voor een normale prijs.
De rest bouwt volgens dezelfde principes maar zijn veelal minder degelijk en en in ieder geval veel duurder voor een vergelijkbare kwaliteit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:06

Minder suggestief? Ik heb Weijer trailers gezien met kleine banden.... gewoon simpele waarneming. Een stalgenoot had zelfs een nieuwe gekocht met aanzienlijk kleinere banden dan de Böckmann van de staleigenaresse. Waren gewoon de standaard banden die hij erop had gekregen.

Ik heb al gezegd dat ik over die mensen niet ga zeggen dat het topchauffeurs zijn. Maar wel opvallend dat de problemen als sneeuw voor de zon waren verdwenen zonder raam aan de voorkant en dat ik van anderen soortgelijke verhalen heb gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:16

Maar over wat voor soort raampje heb je het nou Aimee? Lachen In mijn beleving heeft élke trailer die ik ken twee kleine raampjes van voren, ongeveer 20 * 30/40 ofzo? En ik heb werkelijk nog nooit problemen daarmee gehad, gezien of gehoord.

Even een willekeurige trailer van Google geplukt: http://www.jstrailers.be/img/paardentra ... iler-1.jpg Jij bent dus anti trailers met zo'n raampje als ik je goed begrijp?

Ik heb wel 1x gezien dat een paard in paniek onder de voorstang door het voor/zij deurtje naar buiten wou kruipen (en daar ook in slaagde).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:31

Nee joh... ik heb het specifiek over het raam dat Westfalia trailers precies aan de kopse kant van de trailer hebben.
Afbeelding

Het is voor mij een reden om nooit zo'n trailer te kopen, daarvoor heb ik er te slechte ervaringen mee.
De kwaliteit zal vast wel goed zijn. Maar Böckmann trailers zijn kwalitatief ook fantastisch en die hebben niet zulke ramen.
In ieder geval vind ik het bizar om die drie merken bovenaan te plaatsen en mijn persoonlijke redenen heb ik daarvoor genoemd.

Op de site van Weijer kan ik trouwens nergens vinden dat ik hem net zo hoog kan laten maken als ik wil, met net zulke banden als ik wil, met net zulke vering als ik wil enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:35

Okay, bedankt voor de verduidelijking. Ik heb dat type trailer / raam daar nog nooit of nauwelijks gezien Lachen Dus ik begreep je gewoon verkeerd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:07

Mij leek dat raam van Westfalia nu juist zo gezellig voor de paarden Tong uitsteken
Nooit bij stilgestaan dat sommige paarden denken dat ze daardoor naar buiten kunnen
Maar dan moet je wel een probleempaard hebben denk ik Scheve mond
Ik heb wel eens gezien dat er een paard door het (polyesterdak) naar buiten kwam Nagelbijten / Gniffelen
behoorlijk veel schade aan de trailer.
Die van mij staan gelukkig altijd lekker rustig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:47

Ik heb ook de zo gewraakt atec.

Over levensduur kan ik weinig zeggen. Ik heb hem pas een jaar.

Over gebruiksgemak en paardvriendelijkheid echter wel. Door het grote neuswiel koppelt hij gemakkelijk aan en krijg ik hem makkelijk met de hand verplaatst (alleen). De klep is niet zwaar en de raampjes zijn erg paarvriendelijk (groot dus veel te zien en veel licht in de trailer. ER rammet nagenoeg niets, dus lekker rustig voor het paard.

Wat wegligging betreft heb ik nog niets te klagen gehad.

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:41

Tja ik ben het eens over het raampje. Ik heb nooit problemen met mijn paard gehad. Tot hij in een Westfalia stond. Hij is idd over de voorste stang heen geklommen en met zijn voorbenen op de voerbak/zadelkamer gaan staan... We hebben hem met twee man terug moeten tillen.

Ik ben op zoek naar een twee paards polyester trailer en kwam uit op de Atec Olympialine. Iemand hier ervaring mee? De dealer waar is was raadde mij af om een tweedehands te kopen. Ze zouden vaak verborgen schade hebben omdat men normaal gesproken zijn 2p niet weg doet...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:21

elisahtje schreef:
Tja ik ben het eens over het raampje. Ik heb nooit problemen met mijn paard gehad. Tot hij in een Westfalia stond. Hij is idd over de voorste stang heen geklommen en met zijn voorbenen op de voerbak/zadelkamer gaan staan... We hebben hem met twee man terug moeten tillen.

Ik ben op zoek naar een twee paards polyester trailer en kwam uit op de Atec Olympialine. Iemand hier ervaring mee? De dealer waar is was raadde mij af om een tweedehands te kopen. Ze zouden vaak verborgen schade hebben omdat men normaal gesproken zijn 2p niet weg doet...

Hhmm, die dealer verkoopt wel erg graag een nieuwe trailer aan je.
Het enige wat ik over Atec nog kwijt wil: kijk eerst hoe de dissel aan de rest vast zit.........

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:05

Waar moet je op letten wat betreft de dissel en 'de rest'?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:48

Morris schreef:
Waar moet je op letten wat betreft de dissel en 'de rest'?

Waar dat allemaal aan elkaar zit (las of bout).

elisahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:19

Waarom? Zijn de lasnaden vaak niet ok bij Atec? Of ziet op deze plek vaak het verborgen gebrek?
Heb net mijn BE gehaald dus zal het boekje er bij houden als ik voor een 2e hands ga Duivel .... Daar staan een hoop tips in.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:08

Heeft alleen de Ifor Williams een voorklep zodat ze er voor uit kunnen lopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:37

Megan_ schreef:
Heeft alleen de Ifor Williams een voorklep zodat ze er voor uit kunnen lopen?

Nope. Iedere trailerfabrikant heeft één of meerdere modellen waarbij het mogelijk is. Een voorlader is optie en niet op elk type leverbaar.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:45

ik heb een henra maar een heerlijke trailer. voordeel hij is hoog en mijn fries die een vrij hoog koppie heeft staat er ruim in. nadeel: mijn pony kan niet door het zijraampje naar buiten kijken. vind het een heerlijke trailer. behalve de kit heeft hij nog niet veel gemankeerd. maar de kit waren we op tijd bij en is mooi vervangen door de dealer. heb ook een kunstofvloer erin liggen. dus die rot niet echt.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:16

Heb nu een Atec Starline, prima trailer met een rustige wegligging en vrij lage instap etc.
De verlichting van een hoop trailers (diverse merken, ja ook Atec) zijn ronduit DRAMA. Oke, daar kan jezelf wat aan doen,
sinds kort hebben ze dan een 3e remlicht erop gezet (div. merken) maar een beetje topverlichting zowel voor als achter zou
zeker geen kwaad kunnen, van fabriek af dus geen optie !!
Toch zou ik ook wel eens een proefritje willen maken met een Fautras, heb m vorig jaar eens grondig bekeken op de Equitana
en moet zeggen dat het een degelijke trailer is met een nette afwerking en fatoenlijke verlichting. Maarja, dan praat je over een showroom model zoals deze erbij stond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 09:32

Verlichting is de sluitpost van veel trailerbouwers. Beetje kort door de bocht kun je stellen dat trailers die een goede verlichtingsinstallatie hebben, ook betere trailers zijn.
Van Fautrais weet ik dat ze zeer degelijk zijn; in mijn kennissenkring rijden er enkele rond uit de begintijd dat Fautrais op de NL-markt beschikbaar was en die zijn nog steeds in goede tot zeer goede staat.