Vragen over chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Re: Vragen over chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:42

TICKELS schreef:
Liseef schreef:
Het is soms verplicht dat de chip erin zit. Ook als het paard bijvoorbeeld gestolen wordt, is het makkelijker soms om hem op te sporen.

Een chip inbrengen in het paard is helemaal niet zo erg. Gewoon in de hals wordt die er even ingedaan, en klaar is kees Lachen Klinkt enger wat het is wat mij betreft. En misschien hoort het er niet in, maar het is niet alsof het een enorm ding is ofzo, die chips zijn maar erg klein Tong uitsteken

Het is niet waat dat "soms" verplicht je paard te chippen. Het is zelfs zo dat ze in het buitenland geen of andere chipreaders hebben en ze de Nederlandse paarden helemaal niet kunnen aflezen!
Als je paard gestolen wordt en hij gaat op transport naar het buitenland (vaak Italië) en hij beland bij het slachthuis dan doet een chip NIETS.
Tenzij ze daar een Nederlandse chipreader hebben. Zo ken ik iemand die haar Fjord ruim 3 maanden kwijt is geweest en die in Italië boven water kwam omdat ze daar een Nederlandse chipreader hadden en hun zich aan de regels hielden. Zij registreerden ieder paard en keken of er chip(s) in zaten. Als het nummer op de lijst "gestolen" voorkwam belden ze de politie.
Het meisje kreeg haar Fjord dus weer terug, was wel wat magerder geworden van zijn avontuur.

Er zijn genoeg paarden waarbij het inbrengen van de chip fout is gegaan. En zeker bij veulens gebeurt dit nogal eens!
Bij het KWPN trekken ze op de stamboekkeuring tegenwoordig ook standaard haren. Bij alle stermerries wordt het DNA bekeken. Zo is een paard van VDL-stud (ik meen de NMK-kampioen) géén afstamming van Chin-Chin maar Indoctro.
Dat soort dingen kun je alleen maar zien met DNA.

Als je gecontroleerd wordt op de wedstrijd en je hebt geen chip maar DNA, dan trekken ze een paar haren, kosten onderzoek, 12,50 euro
Dat heb ik er graag voor over!

In het buitenland kunnen ze inderdaad de chip niet aflezen. Daarom heb je wel een probleem als je paard gestolen en geëxporteerd wordt. Maar in Nederland kan die chip met terugvinden soms handig zijn. En ik zei ook niet altijd Knipoog Maar het kan inderdaad handig zijn, zoals het voorbeeld dat jij noemt met die fjord, als die geen chip had, had ze mooi haar paard niet teruggehad.

Chippen kan wel eens misgaan, maar wat kan nu niet misgaan? En zo vaak gaat dat chippen niet eens mis, dat valt best mee. Ik vind het in elk geval een stuk beter dan dat brandmerken wat ze vroeger deden. Het gaat bijna altijd goed, die chip zit er ook zo in. En als het misgaat, is het vaak niet eens ernstig naar mijn weten.

Maar ook even ter beantwoording op de vraag van Unamie:
Sommige stamboeken stellen de chip verplicht. Bijvoorbeeld de Merens. De veulens die naar de veulenkeuring gaan, worden ook meteen gechipt. Alle ingeschreven veulens worden opgeroepen om zich te laten chippen Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:56

Liseef schreef:
Sommige stamboeken stellen de chip verplicht. Bijvoorbeeld de Merens. De veulens die naar de veulenkeuring gaan, worden ook meteen gechipt. Alle ingeschreven veulens worden opgeroepen om zich te laten chippen Knipoog

Elk stamboek stelt chippen verplicht, maar je kan dus gewoon ontheffing aanvragen bij de PVE

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:01

ZOu idd best kunnen dat Tordis wel gechipt is, dat ze tegenwoordig alle veulens chippen.

Maar laat je niet gek maken door enge verhalen, chippen stelt niks voor. Met een naald, brengen ze een chip in de hals, ze voelen er amper iets van. Net als een enting. Ze voelen alleen even tijdens het prikken iets. De naald is wel iets dikker dan een enting, maar voor zo'n paard echt niet erg hoor, zelfs een hond en kat kan met zo'n naald gechipt worden. En nog iets Tjaldur is een stoer paard dus die zal er wel helemaal niks om geven:P.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:31

maritha schreef:
ZOu idd best kunnen dat Tordis wel gechipt is, dat ze tegenwoordig alle veulens chippen.

Maar laat je niet gek maken door enge verhalen, chippen stelt niks voor. Met een naald, brengen ze een chip in de hals, ze voelen er amper iets van. Net als een enting. Ze voelen alleen even tijdens het prikken iets. De naald is wel iets dikker dan een enting, maar voor zo'n paard echt niet erg hoor, zelfs een hond en kat kan met zo'n naald gechipt worden. En nog iets Tjaldur is een stoer paard dus die zal er wel helemaal niks om geven:P.

Ja inderdaad. Het kan wel misgaan, maar die kans is erg klein. En als het misgaat, is het vaak niet zo ernstig. Sommige beroemdheden chippen ze zelfs, voor als ze ontvoerd zouden worden Tong uitsteken

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:32

unamie schreef:
Liseef schreef:

Elk stamboek stelt chippen verplicht, maar je kan dus gewoon ontheffing aanvragen bij de PVE

Ontheffing aanvragen? Handig, kun je je paard niet inschrijven bij het stamboek (of heb ik dat verkeerd? Tong uitsteken). Doe mij dan echt die chip maar! Ik zie daar het probleem niet zo van in.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:51

Liseef schreef:
Ontheffing aanvragen? Handig, kun je je paard niet inschrijven bij het stamboek (of heb ik dat verkeerd? Tong uitsteken)

misschien je huiswerk eens maken Koe

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:30

Liseef schreef:
maritha schreef:

Ja inderdaad. Het kan wel misgaan, maar die kans is erg klein. En als het misgaat, is het vaak niet zo ernstig. Sommige beroemdheden chippen ze zelfs, voor als ze ontvoerd zouden worden Tong uitsteken

DNA-registratie is gegarandeerd 100% safe voor het paard; daar kun je schriftelijke garantie op geven. Ik wil degene ontmoeten die mij 100% garantie durft te geven op de chip. Waarom zou je risico's nemen die niks toevoegen als er risicoloze oplossingen zijn? Jouw paard zal maar net die 1 uit 1000 zijn die WEL problemen krijgt. Bij wie kun je dan terecht met de rekening? Juist, bij niemand........
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-01-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:43

Tja, maar als chippen verplicht gesteld wordt bij stamboeken, zie ik het probleem niet zo. Voor DNA achterhalen moeten ook weer testen gedaan worden, die ook net zo goed geld kosten. Die chip gaat erin, en klaar. Een kans van 1 op de 1.000 zou ik niet kinderachtig over gaan doen bij gewoon iets is als chippen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:53

Liseef schreef:
Tja, maar als chippen verplicht gesteld wordt bij stamboeken, zie ik het probleem niet zo. Voor DNA achterhalen moeten ook weer testen gedaan worden, die ook net zo goed geld kosten. Die chip gaat erin, en klaar. Een kans van 1 op de 1.000 zou ik niet kinderachtig over gaan doen bij gewoon iets is als chippen.

Ten eerste ben IK degene die bepaalt wat er met mijn paard gebeurt! Daarbij is het absurt om een systeem op te leggen waarvan risico's bekend zijn, het evenmin waterdicht is en niet europees is gehomoligeerd terwijl er minimaal twee 100% safe en foutloze alternatieven zijn.
Als het werkelijk geen probleem zou zijn, waarom zijn de topdressuurpaarden in NL dan gevrijwaard van deze flauwekul? Dat is toeval? rot op..............

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:10

Sorry, maar houd je een beetje in graag Lachen Jij mag van mij bepalen wat er met jou paard gebeurt ja.
Ik zeg toch ook alleen maar dat IK geen problemen heb met dat regelement, omdat er verdomd weinig risico's aan vast zitten, en het gewoon goed werkt over het algemeen Lachen Topdressuurpaarden die geen chip hebben, hoeven trouwens niet anders te gaan lopen met chip, dat is onzin. Als alles goed gaat -en die kans is heel erg groot- loopt die totaal niet anders met chip dan zonder chip.
Maar wat jij met je paard doet verder, moet jij toch voor jezelf weten. Beetje overdreven om dan zo uit je slof te schieten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:33

Liseef schreef:
Sorry, maar houd je een beetje in graag Lachen Jij mag van mij bepalen wat er met jou paard gebeurt ja.
Ik zeg toch ook alleen maar dat IK geen problemen heb met dat regelement, omdat er verdomd weinig risico's aan vast zitten, en het gewoon goed werkt over het algemeen Lachen Topdressuurpaarden die geen chip hebben, hoeven trouwens niet anders te gaan lopen met chip, dat is onzin. Als alles goed gaat -en die kans is heel erg groot- loopt die totaal niet anders met chip dan zonder chip.
Maar wat jij met je paard doet verder, moet jij toch voor jezelf weten. Beetje overdreven om dan zo uit je slof te schieten.

Heel groot is nog steeds niet 100% proof. Het zal maar net dat dressuurpaard van 2.000.000 treffen, dan kan ie voor de slachtprijs weg. Wie gaat dat betalen? Juist, niet de NHS en om niet het risico op een heftige rechtzaak met dito schadeclaim te lopen, geven ze maar ontheffing. DAT is hard bewijs dat het systeem niet deugt! Maar de basiswedstrijdsport heeft zich dusdanig door de NHS-maffia bang laten maken en af laten schepen met dooddoeners (zoals jij dat ook probeert) dat iedereen het maar pikt.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:08

ikke schreef:
Liseef schreef:

Heel groot is nog steeds niet 100% proof. Het zal maar net dat dressuurpaard van 2.000.000 treffen, dan kan ie voor de slachtprijs weg. Wie gaat dat betalen? Juist, niet de NHS en om niet het risico op een heftige rechtzaak met dito schadeclaim te lopen, geven ze maar ontheffing. DAT is hard bewijs dat het systeem niet deugt! Maar de basiswedstrijdsport heeft zich dusdanig door de NHS-maffia bang laten maken en af laten schepen met dooddoeners (zoals jij dat ook probeert) dat iedereen het maar pikt.

Ja, het klopt wel wat je zegt. Ze kunnen je nergens toe verplichten, en als ik er problemen mee zou hebben zou ik m'n paard ook heus niet laten chippen. Het is gewoon dat het weinig risico's zijn en het op zich zo gebeurd is, met een zeer kleine kans dat het mis gaat, en alleen daarom sta ik het toe dat ze gechipt worden.
Het ligt er ook maar net aan natuurlijk wat voor paard je hebt. Als je 1 keer per week jarenlang op wedstrijd gaat bij wijze van, kan de chip toch ook wel handig zijn. DNA kan natuurlijk wel, maar het kost wel weer steeds aardig wat geld om zo'n test te laten doen. Het ligt dan maar net aan je eigen keuze.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:12

Liseef schreef:
Ja, het klopt wel wat je zegt. Ze kunnen je nergens toe verplichten, en als ik er problemen mee zou hebben zou ik m'n paard ook heus niet laten chippen. Het is gewoon dat het weinig risico's zijn en het op zich zo gebeurd is, met een zeer kleine kans dat het mis gaat, en alleen daarom sta ik het toe dat ze gechipt worden.
Het ligt er ook maar net aan natuurlijk wat voor paard je hebt. Als je 1 keer per week jarenlang op wedstrijd gaat bij wijze van, kan de chip toch ook wel handig zijn. DNA kan natuurlijk wel, maar het kost wel weer steeds aardig wat geld om zo'n test te laten doen. Het ligt dan maar net aan je eigen keuze.

Als de regering mensen zouden verplichten om zich te laten chippen (altijd handig om criminelen op te sporen Tong uitsteken )
Dan sta jij vast vooraan in de rij om je te laten chippen!!
Het risico is toch maar klein Schijnheilig

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:29

[quote="Liseef"]

Chippen kan wel eens misgaan, maar wat kan nu niet misgaan? En zo vaak gaat dat chippen niet eens mis, dat valt best mee. Ik vind het in elk geval een stuk beter dan dat brandmerken wat ze vroeger deden. Het gaat bijna altijd goed, die chip zit er ook zo in. En als het misgaat, is het vaak niet eens ernstig naar mijn weten.

Zeker nog steeds niet op www.invisio.nl/antchip gekeken?
Als het misgaat is het zeker mis!!!!!
Probeer je horizon eens te verbreden......

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:53

Is het niet veel makkelijker om achter de grote hoop aan te rennen??
1 op de 1000 klinkt weinig, maar je zal het net treffen.
De mijne was 1 van die 1000.
Dat iedereen een eigen keuze heeft is waar,maar je kunt pas een keuze maken als je van alle mogelijkheden goed op de hoogte bent en daar schort het hier nogal aan.
Een van mijn paarden was dit jaar nummer 2000 zoveel voor DNA, daar schrok ik van.
Je zou toch verwachten dat veel meer paardeneigenaren ontheffing zouden aanvragen omdat deze mogelijkheid er is.
We zijn allemaal zo bezig over het wel en wee van onze dieren en dan toch blindelings zo'n chip erin doen.
En dan in mijn ogen gewoon omdat het veel makkelijker is om de veearts te bellen om te komen chippen, zo klaar is kees.
Mijn VA was tegen mijn ideeen .Ik was de 1e in zijn praktijk en heeft dus kunnen leren hoe eenvoudig het was om ontheffing te vragen en Dna te laten nemen.
Er wordt hier bij ons NOOIT meer gechipt dat is zeker.
En stop met domme dingen roepen als je niet weet hoe het werkelijk zit, het maakt mensen die op zoek zijn naar alternatief heel onzeker en die maken beslissingen op basis van onwaarheden.En dat is dan een gemiste kans vind ik.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:53

TICKELS schreef:
Liseef schreef:

Zeker nog steeds niet op http://www.invisio.nl/antchip gekeken?
Als het misgaat is het zeker mis!!!!!
Probeer je horizon eens te verbreden......

Ben ik helemaal mee eens. Ik snap niet dat sommige hier zo heftig reageren, over verplichtingen ja of nee. Bij een hond en kat is het tegenwoordig ook verplicht, waarom dan zo moeilijk doen als het bij paarden ook word verplicht. Ze zijn zelfs juist bezig dat varkens gechipt moeten worden, en als chippen daadwerkelijk zo gevaarlijk is zoals hier wordt gezegd dan zullen DA echt niet chippen. De kans is heel klein dat het mis gaat en als het mis gaat hoeft het niet eens zo ernstig te zijn dat je niks meer aan je paard hebt. De kans is alleen dat de chip naar beneden kan zakken. Tenminste heb zelf nog nooit andere rare dingen gehoord wat kan gebeuren.
Persoonlijk heb ik geen moeite met chippen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:59

maritha schreef:
Ben ik helemaal mee eens. Ik snap niet dat sommige hier zo heftig reageren, over verplichtingen ja of nee. Bij een hond en kat is het tegenwoordig ook verplicht, waarom dan zo moeilijk doen als het bij paarden ook word verplicht. Ze zijn zelfs juist bezig dat varkens gechipt moeten worden, en als chippen daadwerkelijk zo gevaarlijk is zoals hier wordt gezegd dan zullen DA echt niet chippen. De kans is heel klein dat het mis gaat en als het mis gaat hoeft het niet eens zo ernstig te zijn dat je niks meer aan je paard hebt. De kans is alleen dat de chip naar beneden kan zakken. Tenminste heb zelf nog nooit andere rare dingen gehoord wat kan gebeuren.
Persoonlijk heb ik geen moeite met chippen.

Nooit gehoord van zwervende chips? Kennis van mij was bij keuringen van honden verantwoordelijk voor de controles en waar zij chips heeft aangetroffen, daar wil jij niet eens over nadenken!
Het is niet zo zeer het risico, het is de stompzinnige blindheid van stamboeken, rasverenigingen en bonden om achter dit principe aan te blijven rennen, terwijl het systeem hollend wordt ingehaald door de voortschreidende techniek.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:17

ikke schreef:
Nooit gehoord van zwervende chips? Kennis van mij was bij keuringen van honden verantwoordelijk voor de controles en waar zij chips heeft aangetroffen, daar wil jij niet eens over nadenken!
Het is niet zo zeer het risico, het is de stompzinnige blindheid van stamboeken, rasverenigingen en bonden om achter dit principe aan te blijven rennen, terwijl het systeem hollend wordt ingehaald door de voortschreidende techniek.

Bij honden is het wel normaal hoor dat een chip na een aantal jaar niet meer op dezelfde plek zit.
Mijn hond is 8, en de dierenarts heeft haar chip ook ergens anders gevonden dan op de normale plek waar ze altijd zitten, niks aan het handje. En ik moet er niet aan denken dat mijn mooie hond wordt ontvoerd,gestolen,vermist,verdwaald en dat mensen dan claimen dat zij van hun is, en ik dan niet kan bewijzen dat ze van mij is. Een chip is een betrouwbaar middel als bewijs dat een dier jouw eigendom is. Mijn hond is heel erg mooi en lief en ik weet zeker dat als ik haar voor het winkelcentrum liet liggen, ze binnen no time mee was genomen door 1 of andere dierenhandelaar/fokker.

Zelfde kan bij een paard gebeuren. Dus waarom zijn mensen dan zo fel tegen een chip bij paarden?
Als het echt niet betrouwbaar was zou het toch ook niet bij honden en katten verplicht zijn?
En zoals hierboven gezegd, chip is zoveel beter dan een brandmerk!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:22

Daarnaast is het bindweefsel tussen de huid en spieren, waar een chip wordt aangebracht (mits natuurlijk juist) totaal anders bij een hond, kat en paard.
Ik zie ook wel in dat het mis kan gaan. En dat dat natuurlijk ontzettend vervelend is.
Maar hoe zit het met de fraude bij DNA? Of perongelijk verwisseling? Dat zou ik ook wel eens willen weten Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:41

Over de toegevoegde waarde van de Chip voor het terugvinden van een gestolen paard wil ik jullie even wijzen op het hele Swiebertje verhaal, dat hier op bokt zo uitgebreid beschreven staat.

Voor degenen die het gemist hebben: hier de link.

[VN] Swieber na bijna 2 jaar teruggevonden!

Paard gestolen, duikt in Engeland op, kan met chip geidentificeerd worden maar de huidige eigenaar laat hem niet gaan en degene waar hij van gestolen is heeft het paard tot nog toe nog niet terug.

Niet gechipte paarden die overlijden worden nog steeds door de Rendac opgehaald, worden nog steeds geslacht, worden nog steeds zonder problemen vervoerd, kunnen nog steeds naar een dierenkliniek toe. Een standaard agent die verkeerscontrole langs de weg uitvoert heeft zelden een chipreader op zak. Als jij je paspoort bij je paard kunt laten zien, geloven ze het verder wel. Het is alleen wel zo dat je tegenwoordig alleen dat paspoort krijgt als je chipt of DNA laat typeren.

De hele chipverplichting is in mijn ogen een deal tussen het KNHS en de maker van die chip, die rond de tafel zijn gaan zitten en zijn gaan brainstormen wat ze zouden kunnen doen om de verkoop van die dingen te stimuleren. Leg wat contacten op het allerhoogste niveau, druk het er bij de wetgeving onder het mom van "voedselveiligheid" door en: Kassa. Geld moet toch rollen? Als het hun kant maar uit is.

Op het moment dat er een wettelijk geaccepteerd alternatief is in Nederland, ga ik daar gebruik van maken. Al ga je tegen de stroom in, is het duurder of met meer werk verbonden: mijn paarden worden DNA getypeerd en krijgen geen chip als ik dat vermijden kan.

En nogmaals als samenvatting:

CHIP IS NIET VERPLICHT !!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:33

RianneH schreef:
Daarnaast is het bindweefsel tussen de huid en spieren, waar een chip wordt aangebracht (mits natuurlijk juist) totaal anders bij een hond, kat en paard.
Ik zie ook wel in dat het mis kan gaan. En dat dat natuurlijk ontzettend vervelend is.
Maar hoe zit het met de fraude bij DNA? Of perongelijk verwisseling? Dat zou ik ook wel eens willen weten Knipoog

Zelfs al zou dat gebeuren, dan is dat nog steeds niet schadelijk voor de gzondheid van het paard!

@Jennylicious: De chip geeft geen eigendomsrecht!!! Bovendien maak ik de chip binnen 1 minuut onklaar, zodat niemand 'm ooit nog kan herlezen, stop er een nieuwe chip in; klaar is kees. Ik wil meemaken dat jij het DNA van het paard wijzigd.
Zoek maar eens op I-net op RFI; kun je lezen hoe schokkend eenvoudig die chips om zeep geholpen kunnen worden..........

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:18

Heb hem net laten chippen, hij gaf geen kik! Stoer paard Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:20

Gefeliciteerd....

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:31

Tjaldur schreef:

wisten we al he dat hij stoer is:P

Ik hoorde van Chris dat Tordis ook geen chip heeft, krijgt ze ook nog tegen die tijd. Ze zijn haar en Dimalinn beetje vergeten, wel aangevraagd maar nooit 1 gezet.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:16

Tjaldur schreef:
Die van mij gilde door merg en been bij het chippen, en hij is echt geen watje... Hij heeft ook dagen een bult gehad. Dus en of het zeer doet. Als ik dat van te voren had geweten... Verdrietig Ik zou het nooit mijn paarden meer aan doen als het echt niet nodig is!