TICKELS schreef:Liseef schreef:Het is soms verplicht dat de chip erin zit. Ook als het paard bijvoorbeeld gestolen wordt, is het makkelijker soms om hem op te sporen.
Een chip inbrengen in het paard is helemaal niet zo erg. Gewoon in de hals wordt die er even ingedaan, en klaar is keesKlinkt enger wat het is wat mij betreft. En misschien hoort het er niet in, maar het is niet alsof het een enorm ding is ofzo, die chips zijn maar erg klein
Het is niet waat dat "soms" verplicht je paard te chippen. Het is zelfs zo dat ze in het buitenland geen of andere chipreaders hebben en ze de Nederlandse paarden helemaal niet kunnen aflezen!
Als je paard gestolen wordt en hij gaat op transport naar het buitenland (vaak Italië) en hij beland bij het slachthuis dan doet een chip NIETS.
Tenzij ze daar een Nederlandse chipreader hebben. Zo ken ik iemand die haar Fjord ruim 3 maanden kwijt is geweest en die in Italië boven water kwam omdat ze daar een Nederlandse chipreader hadden en hun zich aan de regels hielden. Zij registreerden ieder paard en keken of er chip(s) in zaten. Als het nummer op de lijst "gestolen" voorkwam belden ze de politie.
Het meisje kreeg haar Fjord dus weer terug, was wel wat magerder geworden van zijn avontuur.
Er zijn genoeg paarden waarbij het inbrengen van de chip fout is gegaan. En zeker bij veulens gebeurt dit nogal eens!
Bij het KWPN trekken ze op de stamboekkeuring tegenwoordig ook standaard haren. Bij alle stermerries wordt het DNA bekeken. Zo is een paard van VDL-stud (ik meen de NMK-kampioen) géén afstamming van Chin-Chin maar Indoctro.
Dat soort dingen kun je alleen maar zien met DNA.
Als je gecontroleerd wordt op de wedstrijd en je hebt geen chip maar DNA, dan trekken ze een paar haren, kosten onderzoek, 12,50 euro
Dat heb ik er graag voor over!
In het buitenland kunnen ze inderdaad de chip niet aflezen. Daarom heb je wel een probleem als je paard gestolen en geëxporteerd wordt. Maar in Nederland kan die chip met terugvinden soms handig zijn. En ik zei ook niet altijd
Maar het kan inderdaad handig zijn, zoals het voorbeeld dat jij noemt met die fjord, als die geen chip had, had ze mooi haar paard niet teruggehad.Chippen kan wel eens misgaan, maar wat kan nu niet misgaan? En zo vaak gaat dat chippen niet eens mis, dat valt best mee. Ik vind het in elk geval een stuk beter dan dat brandmerken wat ze vroeger deden. Het gaat bijna altijd goed, die chip zit er ook zo in. En als het misgaat, is het vaak niet eens ernstig naar mijn weten.
Maar ook even ter beantwoording op de vraag van Unamie:
Sommige stamboeken stellen de chip verplicht. Bijvoorbeeld de Merens. De veulens die naar de veulenkeuring gaan, worden ook meteen gechipt. Alle ingeschreven veulens worden opgeroepen om zich te laten chippen
Klinkt enger wat het is wat mij betreft. En misschien hoort het er niet in, maar het is niet alsof het een enorm ding is ofzo, die chips zijn maar erg klein 

Ik zou het nooit mijn paarden meer aan doen als het echt niet nodig is!