Herkenning bij manegepony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Re: Herkenning bij manegepony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:45

Appelflapje schreef:
Loizy schreef:
Elke pony voelt hoeveel ervaring een ruiter heeft en herkent een stem in combinatie met goede of slechte herinderingen.

Ik denk dat dát een mooie uitspraak is over herkenning. Gewoon dat er ergens nog wel iets zit, maar dat dit geen hele uitgebreide persoonsbeschrijvingen zijn. Lachen

Dankje Haha!

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:11

Ja ik denk dat een manegepony je zeker kan herkennen! Als jij bijvoorbeeld altijd iets lekkers bij je hebt weten ze zo dat jij dat bent hoor. Ponys zijn erg slim!

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:16

Ik denk zeker dat het kan, heb zoiets ook zelf meegemaakt, iedereen vond mijn verzorg/manege-paard vreselijk, en nu is ze weg, heb nu een nieuw verzorg/manege-pony, maar ik voel niet hetzelfde met haar, dat moet je opbouwen, maar heb gister nog in tranen op bed gelegen omdat ik té bang ben dat ik me teveel aan haar hecht, heb daarom ook besloten haar nog maar 1 dagje te doen, ook de dag waarop ik rijd! En dan maar hopen dat we niet hezelfde krijgen, want tsjaa, ze gaat altijd wel een keer weg:(

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:19

ja, dat kan wel denk ik, MITS je genoeg tijd met ze doorbrengt. Niet 1 of 2 keer per week aankomen, opstappen, wegrijden, snel afzadelen en wegwezen. Dan is er wel meer nodig. Zeker omdat ze zoveel mensen zien.

Mijn eigen paard hangt als een gek aan me. Als ik samen met mijn bijrijdster ga neemt ze altijd de voorkeur voor mij. Dat is goed, maar ik vind dat mijn bijrijdster ook wat meer alleen moet gaan om zo de band met haar te versterken.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 01:52

Ik geloof er zeker in dat een manegepaard/pony je kan herkennen. Zelfs als je er niet vaak bent.

Had altijd een lievelingspaard op de manege die ik slechts 1 keer in de 2 weken zag maar die wel weinig verschillende ruiters had. Wat waarschijnlijk wel een hoop scheelde. En ik had na een lange periode toch echt wel een band met hem en hij met mij. Ik kon veel makkelijker dingen met hem doen dan anderen. Zowel in omgang als met rijden. Hij kon best vervelend zijn met poetsen en opzadelen en dergelijke en ik had daar eigenlijk zeer weinig last van.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:14

Ja, ik denk wel dat dat kan ja, altijd als ik de stal binnenkom, en klak met mn tong komt er ook een hoofdje uit de stal die een lieve, zachte hinnik laat ontsnappen. Lovers

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:28

ik geloof er wel degelijk in !

ik reed vroeger altijd vaak op mn lievelingspony , tot ik er te ''groot'' voor was.

ik zat in de auto naar de manege dacht ik al , strax mag ik toch op micky , kwam ik op de manege keek op de lijst stond ik op micky .

normaal is ie altijd druk op stal als je opstijgt gaat ie lopen. maar my my deed ie dat maar heel eventjes en liep daarna braaf de bak in en was rustiger dan dat ie bij andere mensen is Lachen

Lisa003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:36

Ik denk ook wel dat het kan. Ik had iig het gevoel als ik bij mijn lievelings paard kwam dat hij me herkende.. Het zou wel eengrote teleurstelling zijn als het niet zo was want je hecht je toch aan zo'n paard.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:40

ik geloof wel dat ze je herkennen
ik heb een lieveling op de manege en hij is mun schatje al vanaf dat hij er kwam
hij is heel apart en niet echt een paard om dressuur mee te rijden of echt mee te springen (springe vind hij super leuk)
en we rijden op hem me hackamore,.
hij is een lekker maf paard
ik zit vaak bij hem op stal en hij kijkt me dan altijd zo lief aan, van ik vind je lief enzo
dus ik denk wel dat hij me herkent , ondanks dat hij een manege paard is een licht gestoord Vork

( heb foto's van hem op profiel voor de nieuwsgierige )

Miranda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:47

Ja inderdaad,

Ik had dat ook met een pony op de manege, als ik aan kwam bij hem begon hij te hinneken. Hij was zo lief! Ik ben er ook heel erg hecht aan geraakt. Helaas word hij over 2 a 3 dagen ingeslapen, ik heb hier heel veel verdriet van gehad.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:48

ik denk ook dat ze dat wel kunnen,
maar dat ligt denk ik ook aan hoeveel mensen er op die pony rijden
bij ons op de manege is er bijvoorbeeld een pony die ik zelf heb ingereden en waar
ik ook altijd op rij,
niemand anders rijd op deze pony en ik denk dat het dan een stuk makkelijker is om een band te maken
dan wanneer je op een pony/paard rijd waar een stuk of 8 mensen op rijden

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:52

ik denk zelf ook wel dat ik een band heb met een pony naja wee het wel zeker ook al is het alleen om het vreten whaha.
ik heb een soort fluitje al ik de stal binnekom en dan word ik altij begroet met hihihi ik wi eten Tong uitsteken ik ree er vroeger altijd op maarja aangezien het een ony is en ik nu 1.80 ben gaat dat niet eht samen maar ze blijft voor euwig mijn kleintje ook al is ze niet van mij.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:38

Mijn verzorgpony herkent mij ook. Zodra ik in de deuropening van zijn stallengang ga staan, zonder iets te zeggen oid, dan hoort hij me blijkbaar aankomen en gaat hinniken. Als ik zijn stal voorbij loop zonder hem aandacht te geven wordt hij nijdig en gaat dan ook hinniken. En als ik op vakantie ben geweest en hem dus even niet gezien heb is hij de eerste tijd echt niet te genieten, alsof ik hem dan in de steek gelaten heb ofzo :S Hij ziet mij ook echt als zijn leider geloof ik, als ik hem loslaat in de bak dan komt hij steeds bij me staan en volgt me door de hele bak heen (ook in draf) als ik door de bak ga lopen.
Ik denk ook dat een paard je kan herkennen als je slechts 1 van de vele ruiters bent die er iedere week op zit en je hem maar 1 x per week ziet. Twee paardjes waar ik vaak op rij die herkennen me toch echt wel als ik ze roep/de stal in kom terwijl ze bij anderen niet die blijk van herkenning geven Lachen

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:00

Bij ons op de manege is een paard die altijd met zijn kont naar de staldeur gericht staat en bij openen van de deur stug blijft staan. Men moet dan aardig zijn best doen om haar omgedraaid te krijgen. Ik maak een speciaal geluidje wat ik als klein kind me aangeleerd heb (ik weet dat bijna niemand dat beheerst) en daar reageerd ze direct op qua herkenning. Haar reactie word door mij dan weer beloond met een snoepje. Dit geluidje werkt trouwens op alle paarden waar ik mee te maken heb na meerdere ontmoetingen.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:59

Ik denk dat een manege pony je wel kan herkennen ja!
Op de manege waar ik eerst reed stond een pony die best wel sloom en stroef was maar als een vriendin van me erop stapte liep die zo aan de teugel en was gewoon lekker voorwaarts.
Heel ander paard om te zien.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:04

ik denk ook wel dat het mogelijk is..
bij de meeste paarden zal je er dan inderdaad veel tijd in moeten steken..
ik heb tot nu toe 1 keer een manege paard meegemaakt die (duidleijk) tekenen van herkenning gaf als ik aan kwam lopen..
als het rustig was op stal dan herkende ze me op de een of andere manier al aan mn voetstappen oid..
die merrie stond/staat op een hoekbox, hierdoor kan ze je pas zie als je recht voor de box staat, maar van een afstandje hoorde ik die merrie al zacht 'hinniken' (is er een speciale naam voor dat geluid?)..
als t drukker was riep ik altijd al vanaf een afstandje haar naam..
deze merrie was nooit echt populair, maar ik had er altijd ontzettend veel lol mee.. het was het soort paard dat vaak grapjes zat uit te halen.. en dat kon ik wel waarderen ( in tegenstelling tot de rest:P)..

misschien dat paarden , als je ze vaker rijdt/verzorgt enz, wel een soort van besef hebben van 'he.. hem/haar komt me vaak bekend voor', maar om er echt een band mee op te bouwen (zonder te leasen/huren enz) ....dat betwijfel ik (al zullen er uiteraard uitzonderingen zijn)

NuzzBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:22

Ik verzorg nu een pony op de manege. Ik verzorgde haar eerst een paar maanden, ongeveer 4 of 5, toen kreeg ik een ander. Met die andere pony heb ik nooit een echte band gevoeld. Maar nu verzorg ik mijn oude verzorgpony weer en ik weet vrij zeker dat ze me herkent. Ik verzorg haar samen met iemand anders. Bij dat andere meisje trekt ze soms naar het gras, om te gaan grazen, en ik geef 1 keer met mijn stem aan dat het niet mag en ze probeert het niet eens meer. Verder doet ze alles bij mij braaf, maar ze durft wel trucjes uit te halen, want ze weet dat ik haar nooit zal slaan. Als ik haar ga halen om te rijden loopt ze meestal vanzelf naar me toe en steekt har neus soms uit zichzelf al in het halster. Ze is alles gewend, ze is al 10 jaar manegepony, maar dat doet ze echt niet bij iedereen. Ze is al 16 jaar, iedereen vindt haar een 'slome oude', maar bij mij is ze nog zo energiek en ondeugend als een pony van 9 of zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:41

Het is al een wat ouder topic maar toch interessant. Persoonlijk denk ik niet dat je echt een band op kunt bouwen met een manegepony zoals je dat met een eigen of verzorg paard zou kunnen.
Wel geloof ik dat een manegepaard heel goed kan inschatten wat voor persoon er voor hun staat zeker een ervaren manegepony kan van ver al merken wat voor ruiter er voor z'n neus staat en dit zou je ook kunnen merken met het rijden. Dus bij de beginners een hele rustige pony en bij wat meer ervaren mensen toch net even wat meer energie of iets. Maar qua herkenning in stal denk ik niet echt dat een pony iemand zomaar herkent ze zien zoveel mensen dagelijks en moeten zich aan iedereen aanpassen dat ik denk dat ze bepaalde mensen niet meer herkennen dan andere. Denk dat het meer te maken heeft hoe je een pony benaderd.

NuzzBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:08

Maar als je een pony op de manege verzorgt, dan rij je er als het goed is vaker op, poets je de pony vaker etc. etc...
Dus dan wel, denk ik! En anders... herkennen ze je wel, maar het ligt ook aan het paard. Populaire paarden die veel bereden worden misschien wat minder. Heb je een wat minder populaire lieveling, wan zal hij je waarschijnlijk beter herkennen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:55

Solleke_Noah schreef:
Ik denk ook wel dat ze je herkennen, in mijn manege heb ik ook een favoriet paard waar ik al jaren mee rijd, knuffel, mee ga grazen,.. hij hinnikt ook als ik aankom, niet echt hinniken eigenlijk, meer zo'n zacht gebrom en dan trilt hij zo'n beetje met zn neusvleugels :) (als ik dan niet snel genoeg kom hinnikt hij wel). Ik heb me enorm aan hem gehecht (my mistake) en ik hoop dat ik hem later een mooi pensioen kan geven bij Noah op de wei :)

En van dat namen herkennen: ik denk ook wel dat ze hun naam herkennen, de pony's die er bij ons al jaren zijn (sommige al 20jaar zelfs), die reageren echt wel op hun naam, zeker als een instructeur hen aanmaant om sneller te gaan, of da ze moeten ophouden met iets stouts te doen :D

Wat grappig om dit topic nu terug te lezen! Dit schreef ik jaren geleden hier, en ondertussen is het manegepaard (zie onderschrift topic) waarover ik spreek al een jaar bij mij op pensioen. Toen ik hem kwam ophalen sleurde hij me bijna mee de trailer in, alsof hij wist dat het eindelijk tijd was :) Ik blijf het dus zeggen: volgens mij is een band met een manegepaard zeker mogelijk!

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:44

Als ik mijn lievelings paard roep kijkt hij wel altijd op en dat doet hij niet bij iedereen dus misschien toch iets van herkenning /3 :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:46

Hanna_Paard schreef:
er is bij mij ook een pony op de manege en die heeft zn oren altijd plat in zn nek. maar als ik kom en praat zachtjes tegen hem en aai hem onder zn manen is ie weer helemaal happy

... en dit geloof ik dus niet.
Ik denk dat hij het of bij iedereen doet, of bij niemand, maar niet bij 1 van de 100000 manegekinderen waarmee hij in aanraking komt.
Denk niet dat manegepaarden mensen echt herkennen, als je al 2 keer in de week komt hebben ze in de tussentijd al wel 10 anderen gezien..

NuzzBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:52

Er zijn zeker wel paarden die weinig bereden worden en dat soort paarden zullen je misschien herkennen. Verder heb ik dus een verzorgpony en ik ben er bijna elke dag. Logisch dus dat mijn lieveling naar mij anders reageert dan naar anderen! Maar ik geloof zeker dat je bij pony's die niet de eigenschappen van een 'ideale manegepony' hebben herkenning kunt zien.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:56

Ik weet toch wel zeker dat ik echt een band had met mijn leasepony. Met de 1e niet maar met de 2e wel. Ik reed dr maar 3/4 x per week maar meestal helemaal niet omdat ze kreupel was. Ze herkende mij altijd, hinnikte als ze mijn stem hoorde, en kwam altijd naar me toe gelopen. Dat deed ze verder bij niemand. Ze wilde me er ook nooit afgooien als ze heel druk was maar ze moest wel dr energie kwijt. Dat deed ze dan, anderen gooide ze er rustig af zodat zij wat door kon gaan rennen en bokken.

edit: klinkt wel penny zeg :oo

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:01

Solleke_Noah schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ik denk ook wel dat ze je herkennen, in mijn manege heb ik ook een favoriet paard waar ik al jaren mee rijd, knuffel, mee ga grazen,.. hij hinnikt ook als ik aankom, niet echt hinniken eigenlijk, meer zo'n zacht gebrom en dan trilt hij zo'n beetje met zn neusvleugels :) (als ik dan niet snel genoeg kom hinnikt hij wel). Ik heb me enorm aan hem gehecht (my mistake) en ik hoop dat ik hem later een mooi pensioen kan geven bij Noah op de wei :)

En van dat namen herkennen: ik denk ook wel dat ze hun naam herkennen, de pony's die er bij ons al jaren zijn (sommige al 20jaar zelfs), die reageren echt wel op hun naam, zeker als een instructeur hen aanmaant om sneller te gaan, of da ze moeten ophouden met iets stouts te doen :D

Wat grappig om dit topic nu terug te lezen! Dit schreef ik jaren geleden hier, en ondertussen is het manegepaard (zie onderschrift topic) waarover ik spreek al een jaar bij mij op pensioen. Toen ik hem kwam ophalen sleurde hij me bijna mee de trailer in, alsof hij wist dat het eindelijk tijd was :) Ik blijf het dus zeggen: volgens mij is een band met een manegepaard zeker mogelijk!

Wat gaaf! <3