Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ifever schreef:Sodeletuut schreef:Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd..
ze is niet zo best behandeld bij haar vorige eigenaar..ik heb haar pas 2 maandjes..maar toen ze bij ons kwam, slecht verzorgd, mager, ze had verschrikkelijke jeuk van de eczeem (is niks aan gedaan).. ze was gewoon echt zielig, je kon haar ribben tellen en heeft bij mensen gewoont die niks van paarden afwisten
ik lees dit nu net, als ik dit zo lees zou ik gaan voor het veel aanraken van je paard en langzaam langs haar lijft tegaan, jullie moeten vertrouwen winnen in elkaar... en laat iemand goed jou gedrag en houden in de gaten houden, jij geen vertrouwen in je paard het paard geen vertrouwen in jou, het zijn gevoels dieren ze kunnen jou lichaamstaal heel goed lezen en daar handelen ze naar. en jij haar niet vertrouwens zij jou niet vertrouwen dus 'weg met jou want je kan gevaar opleveren' ( dit niet heel letterlijk opnemen a.u.b.) en gaat ze slaan.
ook zou ik het dan bij de 'brul' houden.. denk dat je paard daar aardig van schrikt.. je kan dan altijd nog verder gaan door en tik te geven. wees wel consequent in alles anders weet je paard het ook niet meer.
Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het misschien verstandig om al je van tevoren voor te nemen om het te doen, en als ze je wil trappen, het ook echt te doen, gewoon al je moed verzamelen, en meteen flink teruguithalen. Ze is net onder het zadel zei je? Waarschijnlijk is er dan iets niet helemaal goed gegaan met africhten, of ze zit in de fase dat ze je uit gaat proberen...
Sodeletuut schreef:Ja dat is waar. het is gewoon opvoeden.. maar mijn instructeur zegt ook gewoon dat ik haar dan een mep moet geven.. maar ik ben dan juist bang dat ze dan alleen maar bozer word.
maar ik moet het toch maar proberen, want iedereen zegt dat dat gewoon moet, en ik wil er geen trappaard aan overhouden
Sodeletuut schreef:Oke, maar ze wil al trappen als ik uberhaubt haar been aanraak. duss dan gaat dat nog lang duren tot ik een keer haar hoef uit kan krabben..
Sodeletuut schreef:Die clickertraining klink ook wel interessant. alleen ik denk niet dat bij misty het zelfde probleem ligt, want ze is niet bang, zo lijkt het in ieder geval niet. ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met aaien enzo, maar ik ging gister ook alleen haar bovenbeen aaien en toen gaf ze al een trap opzij(!)
femmefatale1 schreef:Sodeletuut schreef:Oke, maar ze wil al trappen als ik uberhaubt haar been aanraak. duss dan gaat dat nog lang duren tot ik een keer haar hoef uit kan krabben..
Nee hoor, kan met een week helemaal voorbij zijn..
Ik heb met regelmaat jonge paarden die niet eens een mens kennen, laat staan dat ze weten dat het ok is als zo'n mens aan de benen zit..
Gewoon beginnen met een borstel over het hele lijf, en benen, en niet toegeven als ze een keer dreigt.. zorg wel dat je zelf zo ver mogelijk bij de voorbenen staat met het poetsen van de achterbenen.. dat als ze uit haalt, je niet kan raken..
Het is een kwestie van door zetten, en laat je niet bang maken..
Als je dat elke dag even doet, kan je met een week zo de benen aanraken, en is de stap naar het uitkrabben van de hoeven ook erg klein..
Riant schreef:nou nee maar als een keer met een achterbeen een voorbeen raakt dan heb je dikke blessures.. wil je ook weer niet
Zo went ze aan iets om haar been, maar kan jij niet getrapt worden. Je stem verheffen als ze trapt en zet ze haar voet neer, goed belonen! Je kan daarna ook proberen om strijklappen om te doen, en daarmee te rijden ook. Daarna voorzichtig voetje pakken (al is het maar een paar seconden) en vóórdat ze ongeduldig wordt hem weer rustig neerzetten, en het paard uitbundig belonen. Pas als dat goed gaat, ga je een stapje verder en pak je de hoevenkrabber erbij
.