Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ldev

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:54

marleen_usar schreef:
Bij ons reed een vrouw zonder cap en dat paard struikelde.

Dat is ook een reden waarom ik altijd een cap draag, er kan zo iets gebeuren wat je niet ziet aankomen en dat ligt niet aan het feit hoelang je al rijdt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:55

Ik heb een gezin om voor te zorgen, en moet er niet aan denken dat er wat gebeurd omdat ik geen cap draag.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:57

Omdat andere mensen je hersenen van de straat kunnen vegen

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:58

Misschien zeuren wij zo over het dragen van een cap, Omdat je zonder cap NIET verzekert bent. Wat betekent dat als jij zonder cap rijdt, en schade veroorzaakt, WIJ de brave belastingbetaler daar financieel weer voor op kunnen draaien. Persoonlijk intresseert het me niet als iemand zo dom is zonder cap te rijden en van het paard flikkert. het gaat meer om hetgeen je er anderen mee opzadelt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:59

cavaletti schreef:
Misschien zeuren wij zo over het dragen van een cap, Omdat je zonder cap NIET verzekert bent.

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

hc

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:01

Waar slaatdie zin nu op ELpatcho Lachen.
Een cap beperkt de kans op een hersenletsel, daarom is het belangrijk om er een te dragen. Overigens vind ik wel dat het ieders zijn eigen keuze is.
Ik denk ook niet dat het 'gezeur' van bokkers mensen er toe beweegt om toch een tok te dragen als ze het niet willen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:03

hoezo waar slaat die zin op? lijkt me vrij duidelijk,, zelfde reden waarom ik me erger aan scooterrijders die geen helm dragen.. omdat als er iets gebeurt wij de hersenpan bij elkaar kunnen vegen..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:06

Ik snap je bedoeling wel maar de manier van formuleren vond ik maar niets

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:06

MiSs_vOsj schreef:
Ik vind dat ook al heb je nog zo'n band met je paard en vertrouwen jullie elkaar heel erg, dan nog is het een dier en die horen/zien dingen soms eerder dan wij, dus als zij daarvan schrikken en gaan ervandoor en jij zit erop zonder enige veiligheid dan hoop ik voor jou dat het goed gaat.
En als jij deze risico's wil nemen, dan is dat een eigen keuze, ik zeg alleen wat ik er van vind.

Ik geloof dat jij een toáál ander referentiekader hebt.
Mijn paarden zien míj als hun vluchtadres.

Verder trek je een verkeerde conclusie want als ik ruigritten ga maken zet ik een écht ´veilige´ helm op met gezichtsbescherming.

Je onderbouwt met deze twee aspecten waarom jij jouw mond niet naar een ander open moet trekken.
Zet zélf die harde pet op en richt je bemoeizucht op je gezin.
Jij heb niet het recht je met mij te bemoeien over zaken waar ik zelf over mag beslissen; jij hebt niet het recht mijn beslissingvrijheid te beperken.
Dit nog even afgezien van het feit dat je ook nog eens niet weet waar je het over hebt als je over een ander oordeelt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:08

lindake schreef:

De opmerking is onjuist omdat de vergelijking mank gaat.
Op een scooter is het een verplichting en te paard is het een beslissingvrijheid.

hc

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:09

Nou ben ik blijkbaar te erg want vanaf dat ik mijn fjord 1 jaar heb rij ik zonder cap. Ik rij alleen op shetlander en die fjord zonder. De rest met. Ik vertrouw hun door en door. En ik vind dan ook. Waarschijnlijk hoort die gene die zonder cap rijd het zo vaak dat ze echt niet nog op onze reactie zitten te wachten. Als ik een topic met mijn pony zonder cap open. Weet ik het al, maar bijv iemand die nieuw is die weet niet wat ergebeurt. Niet aanvalleend op vatten a.u.b want het is alleen maar mijn mening.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:10

Ik kan het misschien nog iets anders uitleggen:
Wij hebben een Reiterhof in Duitsland met binnenbak die prive is. Bij ons komen met dit slechte weer mensen van buitenaf (buurtbewoners) om bij ons in de hal te rijden. Wij vragen daar een vergoeding voor. Het is zelfs zo dat het verplicht is een cap te dragen voor de verzekering, Doet iemand dat niet en valt bij ons in de hal van het paard, dan zijn WIJ als eigenaar van de hal verantwoordelijk en kunnen dus dokken. Wij moeten dus hier zorgen dat iedereen een cap draagt omdat wij geen zin hebben om voor andermans nalatigheid op te draaien. dit geldt overrigens voor dressuur /recreatie tot 18 jaar (boven de 18 ben je hier volgens de wet zelf verantwoordelijk ) maar zodra er een balkje aan te pas komt dus bij springen, cavaletti enz. is het ten allertijden en met alle leefdtijden verplicht.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:10

noujah zo zie ik het nou eenmaal..

Ik erger me dood, ook aan die mensen die roekeloos rijden en dan denk ik jaaah zometeen lig jij tegen en boom en kan ik je weer gaan redden serieus dan heb ik de neiging om gewoon door te rijden is nu al meerdere keren gebeurt.. bah op zown moment vind ik die mensen egoisten

Edit: met rijden bedoelde ik autorijden
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 22-12-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:11

Huertecilla schreef:
lindake schreef:

De opmerking is onjuist omdat de vergelijking mank gaat.
Op een scooter is het een verplichting en te paard is het een beslissingvrijheid.

hc

ik zeg dat ik dat me daar ook aan erger, niet dat dat het zelfde is

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:15

Huertecilla schreef:
Elessar schreef:
Voorkomen is beter dan genezen, lijkt me zo. Knipoog

Klopt, dus voorkom de val Pling

Een valhelm voorkomt de val niet, alleen mogelijk een déél van de mogelijke letselschade.

Zet die gerust op maar:
- besef dat je er geen val mee voorkomt
- het een vals veilig gevoel is wat het geeft
- het ieders eigen récht is te beslissen hoe hier mee om te gaan

hc

De kans is ALTIJD aanwezig dat je van je paard afvalt, ja.
Een vals veilig gevoel geven? Als een cap echt onzin is, waarom zijn deze dan nog op de markt? Voor de sier zeker.

Maar goed, als mensen zo nodig zonder cap willen rijden is dat inderdaad aan hen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:16

Huertecilla schreef:
Mensen met overgewicht mag je dus op straat ook aanspreken?! ´Héh, jij, die vollere persoon daar: weet jij wel dat ik aan jouw gezondheidsproblemen mee betaal? Ik vind jou ASO!´ *\o/*
Enneh, veilig vrijen? Hoe zit het daar mee ROFL

Ik kan een waslijst van zaken neerzetten hier van zaken waaraan de modale ruiter zich niet houdt en wat allemaal onveilig is.
Sommige van die dingen houden een risico in voor níet-ruiters. Veel ruiters kennen de verkeersregels niet of rijden op een paard wat na een val van de ruiter als een opgeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis rent.
De ruiter is ´veilig bezig´ want heeft een niet verplichte valhelm op of is het een aso want brengt anderen in gevaar?

hc

Typisch vingerwijs gedrag imo en er alles en nog wat bijhalen als men zelf erg slechte argumenten heeft. Trouwens een valhelm op manegepaarden en paarden van een ander rijden is zeker wel "verplicht". De eigenaar van het paard is in eerste instantie aanspreekbaar voor de kosten Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:20

HC, jou es overheerst met jou wijsvingergedrag.
en je ego praat het goed met andere mensen met risico's aan te wijzen zodat je superego ook tevreden is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:22

ELpatcho schreef:
ik zeg dat ik dat me daar ook aan erger, niet dat dat het zelfde is

Ok, dat is dan verkeerd opgepikt van mij.

Jij mag je eraan ergeren zoveel je dat wil, van vinden wat je wil en dat ook op Bokt ventileren, zo lang jij je maar niet ongevraagd met het recht van een individuele ruiter bemoeid.
Dát is het topic: het ongevraagd kritiek leveren op een caploos ruiter. Dát is een stap te ver, dát treedt in de rechten van die ruiter.

Dit is exáct hetzelfde als op een wildvreemd volslank persoon op straat afstappen en opmerken dat overgewicht ongezond is, dat jij dat onverantwoordelijk vindt, dat jij je daaraan ergert omdat jij aan de gezondheidszorg meebetaalt.

Je mag dat vinden, ook in zijn algemeenheid schrijven doch niet zomaar tegen iemand persóónlijk richten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:24

slimmerik schreef:
Trouwens een valhelm op manegepaarden en paarden van een ander rijden is zeker wel "verplicht". De eigenaar van het paard is in eerste instantie aanspreekbaar voor de kosten Knipoog

Die eigenaar stelt dat dan als verplichting om deze bedrijfsverantwoordelijkheid af te kunnen wentelen op diens verzekering. Dat is niet hetzelfde Pling

hc

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:24

Ik erger me er indd aan.. maar topics met foto's met ruiters zonder cap zeg ik niks van.. is niet bij mij in de buurt enz..

Maar als ruiters in de bak rijden waar staat dat cao verplicht is en ik ga ook in diezelfde bak rijden zeg ik wel altijd van eum cap is verplicht hier hoor.. Ik bedoel zometeen valt ze en wie isser dan om te helpen?? precies dat komt dan op mij aan..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:27

Huertecilla schreef:
slimmerik schreef:
Trouwens een valhelm op manegepaarden en paarden van een ander rijden is zeker wel "verplicht". De eigenaar van het paard is in eerste instantie aanspreekbaar voor de kosten Knipoog

Die eigenaar stelt dat dan als verplichting om deze bedrijfsverantwoordelijkheid af te kunnen wentelen op diens verzekering. Dat is niet hetzelfde Pling

hc

Als je zonder helm niet kunt rijden op een manege dan is dat wel een verplichting Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:28

ELpatcho schreef:
Maar als ruiters in de bak rijden waar staat dat cao verplicht is en ik ga ook in diezelfde bak rijden zeg ik wel altijd van eum cap is verplicht hier hoor.. ..

Ah!! dan wijs je die ruiter op de geldende regels.
Dan en daar is geen beslissingsvrijheid omdat de betreffende ruiter door daar te rijden akkoord gaat met die regels.

Dit is fundamenteel wat anders dan uiting geven aan bemoeizucht over een onderwerp waar wettelijk beslissingvrijheid over is.

hc

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:30

Hahaha, gaan we weer! Altijd leuk, dit soort topics! Haha!
Ik rij bijna altijd zonder cap! En ben blij dat ik dat zelf mag bepalen! Go jij! Go jij!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:34

Ik loop en rijdt voor banketstaaf, zie eruit als een teletubbie maar draag die cap mooi wel.
1 straat verderop is een meisje eraf gerold, paard gleedt uit, en het meisje landde met haar hoofd op een paaltje... Dat heeft afschuwelijke gevolgen.
Dus ja, dan loop ik liever voor emmer....
Ik vind zonder cap rijden net zo min slim als roken, teveel drinken, te hard autorijden, geen seatbelt dragen, etc.... Maar mensen zijn eigenwijs, en veelaal niet de slimste... Dus laat maar gaan. Ik ga er mijn adem maar niet meer aan spenderen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:37

Precies Ninx! Maar een aantal van die dingen zijn verplicht en heb je dus niet zelf voor t kiezen!
Toch zou ik al die mensen die zo graag willen zeggen dat je een cap op moet, willen vragen of ze nooit roken, drinken, ongezond eten, onveilige sex hebben, om nog maar te zwijgen van eerder genoemde (en dus verplichte/verboden) dingen als te hard rijden, door rood, telefoneren tijdens t rijden enz enz...
Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Knipoog en bemoei je met je eigen zaken!