lopen met pony, halster of hoofdstel om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lopen met

a) Hoofdstel
34 (25%)
b) halster
89 (66%)
c) anders, namelijk.....
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 134

merrieveulen

Re: lopen met pony, halster of hoofdstel om

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:34

Tessebes schreef:
Ik heb aan de andere kant wel zoiets van; waarom moet je eerst wachten tot het een keertje fout gaat. Een paard blijft toch een leven wezen. Mijn pony is ook zo mak als wat met wandelen, maar toen ik een tijdje geleden ging wandelen (in de bak nog wel) aan het halstertje met touwtje en ze compleet uit haar dak ging, baalde ik wel dat ik niet even dat hengstenkettinkje eraan had gedaan.

exact! en daarom is een bit ook nooit een noodrem. opvoeding, wijken voor druk en handig 'ingebouwde reflexen' kunnen levensreddend zijn waar een bit dat niet is.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:28

Ik persoonlijk ga voor een hoofdstel. Toch omdat je met een hoofdstel meer te vertellen hebt dan met een halster touw. Maar kijk, als ik wandel is dat buiten. Anders is het gewoon een halster + touw!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:15

ligt eraan.. als je je paard af en toe op een veldje wil laten grazen en daarna weer verder wandelen dan natuurlijk een halster. maar ik ben het ook wel eens met tessebes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 08:42

In principe doe je met een hengstenkettinkje weinig kwaad, zolang er geen druk op komt heeft ze er geen last van. Een bit vind ik hetzelfde. Natuurlijk zit er een stuk ijzer in hun mond, maar zolang daar alleen een touwtje aan vast zit zonder druk, dan heeft een paard daar maar weinig last van.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 08:51

Ik vind een halster ook voldoende als je je paard onder controle hebt.
Ik wandel ook met Silence buiten aan een halstertje.
Toen hij nog erg bang was buiten, nam ik wel een bitje mee.
Ik heb namelijk een halsterhoofdstel dus dat is/was ideaal. Als het nodig was kon je een bitje erin hangen, anders had je een halster.
Met buitenritten ook ideaal, aangezien je het bit er zo af haalt in pauze´s.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:43

Ik wandel ieder weekend een grote ronde met mijn paard. Dat doe ik gewoon met halster + touw.
Waarom zou je een hoofdstel indoen, ten eerste als ze gaan stuiteren en jij geeft een ruk, trek je de mond kapot en ten tweede als ze gaan gaan ze toch, dan maakt het niet uit of je een halster of hoofdstel aanhebt. 600 kg hou je niet tegen.
Ik zelf wandel altijd met halster, ok ze schikt wel eens, nou geef een rukje en het is weer goed.
En ik ga gewoon over de weg.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:31

Yellowfish schreef:
Waarom zou je een hoofdstel omdoen als je pony gewoon goed te houden is met halster? Lachen

Inderdaad! Als je die pony goed kan houden zonder bit doe je toch lekker een halster. Als hij wat drukker is is het maybe wel slim om een hoofdstel om te doen. Dat is net wat je zelf fijn/prettig vind.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:10

ik zou gaan voor hoofdstel, want mijn pony trekt je zo mee aan het halster en alsof ze het weet, met het hoofdstel om doet ze niks. Is veel veiliger, als er fietsers zijn intereseerd het haar niks, ze blijft in het midden van het pad staan en gras eten. Met hoofdstel is ze werkelijk voorbeeldig. (en ik trek nooit of ruk maar toch luisterd ze dan wel)

p.s. ik neem ook altijd zweepje mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:35

Hoofdstel met bit is niet bedoeld om mee te gaan wandelen, dat is bedoeld om vanaf de rug van je paard (of vanaf de bok van een wagen) aanwijzingen te geven. Als jij naast je paard loopt geef je via het bit een verkeerd gerichte hulp, met het risico dat je het paard serieus pijn doet in de mond en daarmee wantrouwend maakt naar het bit.
Paard aan de hand is in principe met halster, eventueel touwhalster of kaptoom, maar zeker geen hoofdstel.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:00

Dat ligt gewoon helemaal aan het paard of de pony Lachen
Paarden die gewoon braaf meewandelen aan een halster zou ik ook niet aan een hoofdstel meenemen, nergens voor nodig.
Maar als je paard/pony soms nog de neiging heeft om ineens weg te rennen of erg onrustig is, dan zou ik voor het hoofdstel gaan. Dan heb je toch net iets meer controle over hem of haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:26

Milou90 schreef:
Maar als je paard/pony soms nog de neiging heeft om ineens weg te rennen of erg onrustig is, dan zou ik voor het hoofdstel gaan. Dan heb je toch net iets meer controle over hem of haar.

Als je het halstertouw in een lus om de neus legt, heb je nog veel meer te vertellen dan wanneer je aan dat bit gaat lopen hangen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:07

nogmaals, opvoeding. een paard dat weet wat 'wijken voor druk' is, en lichtheid aan het halster heeft geleerd, zal niet aan het halster trekken. áls zo'n paard trekt, bijvoorbeeld in een panieksituatie, dan helpt een bit ook niet meer. een paard in paniek hou je niet tegen, met geen enkel hulpmiddel. daarom is het zaak om het paar dusdanig met mensen op te leren en dusdanig op te voeden, dat panieksituaties zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. goed verkeersmak maken en vertrouwen in de begeleider zijn hierin kernen. bij deze basiszaken hoort imo ook het wijken voor druk, en lichtheid (nageeflijkheid) op het halster.

zelf heb ik een merrie die bij het wandelen in het bos compleet uit d'r dak gaat, ze vindt het schitterend en sjoeft al bokkend in rondjes om me heen. het gaat dan om een shet kruising van 200 kilo ongeveer, die dus prima in staat is om mij als een kapotte vlieger achter zich aan te sleuren. echter, wanneer het touw op is (ik geef aan hoe ver ze kan, door het touw langer of korter te pakken), gaat ze niet verder. ze zal niet aan het touw trekken om meer ruimte te krijgen of haar eigen weg te kiezen. idem voor mijn E-pony en jaarling Welsh A, die beiden ook gewoon aan het halster overal mee naartoe gaan.

hoofdzaak voor veilig wandelen met een paard of pony is nog altijd de opvoeding. als deze niet in orde is kan je met pijnprikkels en dwangmiddelen eea in toom houden of onderdrukken, dat wel. het is dan aan de begeleider van het dier hoeveel waarde er gehecht wordt aan ontspannen en prettig wandelen, voor alle betrokken partijen.

persoonlijk zou ik met een paard dat niet normaal aan het halster kan lopen niet de weg opgaan, ook niet met een bit in en een stok in de hand.